Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Szerintem fordítva nem?
Mármint nagy fordulaton a dugó gyorsabban halad felfelé, ezért hamarabb eléri a lángfrontot. Vagy mi van? ![]()
Na, akkor nem beszéltem hülyeséget.
![]()
Hi
Oké, akkor én tudtam rosszul. Végül is, ha a dugó gyorsabban mosog felfele (nő a fordulat), akkor a kisebb előgyula pl 1,5mm miatt a lángfront szélsőséges esetekben akkor éri el a dugót, mikor az már lefelé mozog. Logikus... ![]() Amúgy, ha valaki megmondja nekem, hogy az adott hengerhez éppen mekkora előgyula kell és milyen fordulaton, hogy jobb legyen mind a teljesítmény, mind az egyéb dolgok, akkor kap tőlem egy simsont. ![]() Ezért gondolok csak egy sima állítóra, ami valamekkorát növel az előgyújtáson, ha nő a fordulat. Nem feltétlen fix értéket, lehet változó is, de csak lineárisan (vagy ahhoz hasonló görbével). Nincs lehetőségem fékpados mérésekhez sem.
Idézet: „adott hengerhez éppen mekkora előgyula kell” Van egy olyan ajánlás Simsonhoz, hogy 50ccm: 1.8mm, 60ccm: 1.6mm, 70ccm: 1.4mm, de ez tényleg csak annyi, hogy valahol ezen értékek körül kell keresgélni. Bár erre is van ellenpélda: az én régi 60-as hengeremnek az 1.25mm-es előgyújtás tetszett leginkább. Az a legjobb megoldás, ha végigpróbálgatod 1-2mm-ig tizedenként, és ahol a legjobb (jól megy, nem melegszik túl) ott használod. Ehhez legjobb lenne egy PIC-es szabályozó, ahol 1-1 gombbal lehetne tizedenként (századonként) emelni és csökkenteni az értéket.
Hi
Igen, de ez csak köbcentitől függ. Ha van pl egy "kicsit" módosított hengered, akkor már más lehet a helyzet... Pont emmiatt, meg a pic-es ismeretek hiánya miatt nem akarok olyan finoman szabályozható dolgot, csak hogy azért valamit állítson x fordulat felett. Felőlem fix érték is lehet.
ÜDv! érdekelne ha az előzőekben is említett cdi gyújtásról leválasztanám az 555 ös rész t trafóval helyette a simsonom gújtótekercsét egyenirányítanám ?
szassztok visszatértem
előgyújtásra nekem lenne egy ötletem.. alap, hogy fékpadra nincs lehetőségünk, kiszámolni a megfelelő értékeket meg lehetetlen, így csak a menet köbeni kézzel beállítás lehetséges. alap ötletem az, hogy veszünk egy RPM mérőt legyen egy digitális az jobb.. pl bss-en ami van. az ezresek BCD kódját egy 10 es dekódilóra toljuk így lesz 10 szakasz!! minden egyes szakaszhoz egy monostabil kapcsolódik, aminek az időzítését kézzel lehet beállítani (magyarul potival, 10 poti 10 előgyuszi érték) a főtengelyen a jeladót előretesszük 50-70° fokkal ez lesz az indítójele az éppen aktuálisan engedélyezett (fordulatszámtól függő) monostabilnak a monostabilok kimenete össze lene kötve és az indítaná a gyújást (a gyújtás a kimeneti jel lefutóélére indulna be) (tirisztort stb..) beállítás meg menet közben történne jobbkézzel a fordmérőt figyelve megpróbáljuk állandó értéken tartani a fordulatszámot (gázkarral) , és balkézzel pedig az éppen aktuális monostabil potiját oda tekerjk ahol legjobbna húz a gép! kicsit összetett a dolog, de sztem megoldható, és nem kell PIC (úgysem lehet rendesen beprogramozni, vagy ezzel a cuccal beállított értékeket megmérni szkópon, és azt beprogizni, esetleg külön esős/száraz nyári/téli stb.. üzemmódokoat betolni a picbe ) kb ennyi csá
Nem tudom, mivel lehetne egyszerűbb egy tíz monostabilból, közös kimenetre dolgozó áramkör, mint egy proci, ami méri a fordulatszámot, és programból biztosítja a késleltetést is... Sőt, pár gombot (+, -, bevitel) kivezetve akár menet közben kalibrálható is.
Amúgy is érdekes lehet egy alapvetően nem túl rezzenéstelen gépen potival finombeállítást végezni ![]() Azt mire értetted, hogy a PIC-et nem lehet rendesen beprogramozni? Csodálkoznék, ha tíz időzítést nem lehetne megoldani benne, ráadásul jobb pontossággal, mint anélkül.
az időzítés helyét nem lehet eltalálni
itt nem a programmal hanem az értékekkel van a baj, nem egy exponenciális vagy lineáris vagy akármilyen fg kell, mert minden motor más még simson simson között is, mert ugye a karbi beállítás azis keményen beleszól a dolgokba. még megközelíteni sem tudnánk az ideálisnak mondható görbét vagyis inkább térbeli "domborzati" térképet ![]() én nemértek a picekhez ezért gondolkozok analógba, de ha lehet olyat, hogy gombokkal menetközben állítani az időzítést minden egyes szakaszban, akkor én kérek elnézést ![]() akkor már csak egy hozzáértő, segítőkész, lelkes fórumtárs szükséges az előgyuszis cucc megvalósításához. ![]() csá
Ezeket nagyjából én is értem
![]() A te ötleted: fordulatszám-skálát tíz szakaszra bontod, minden szakaszban külön-külön beállítható előgyújtás van. A beállítás potik aktív tekergetésével történik, közben azért odafigyelve, nehogy utolérd az IFA-t ![]() Az én ötletem: proci folyamatosan méri a fordulatszámot, és a jeladó szöghelyzetéhez képest van valamekkora alapértelmezett késleltetése (így jön ki az alap-előgyújtás). Gombokkal, esetleg egy beállítást engedélyező kapcsolón át, bármikor változtathatod az adott fordulatszámnak megfelelő tartomány előgyújtását, úgy, hogy a jeladó utáni késleltetés idejét befolyásolod, ezt eltárolod, és máris aszerint jár a motor. Programozástanilag ennek semmi akadálya nincs. A legnagyobb baj, és ez az, ami miatt szinte nem is érdemes így csinálni, a terhelés. Pl. 5000 rpm-nél teljesen más az előgyújtás-igény egy hirtelen csutkagáznál, mint állandó sebességen való tartáskor. Ha valaki tényleg a maximumot akarja kihozni a motorból, akkor a fordulatszám mellett szükség lesz a terhelési szint érzékelésére is, ami kétüteműnél azért nem is olyan egyszerű. Valamennyire áthidalható a dolog, ha állandó sebességekről teljes gázon végez az ember kigyorsításokat, és nem egy-egy értéket állít utána, hanem egy sávot, azaz próba után vissza a PC-hez, karakterisztika átír, és újabb próba. Tökéletes eredményt nem fog adni, de azért elég jó lesz (a motor többi beállításaihoz és mechanikai állapotához persze, ha pl. átteszed a tűt, már minden változik), viszont idő, programozás, és nagyon sok benzin kell hozzá ![]()
jaja hát ennyit az előgyuszi szabályozásról...
marad a fülre beállítom maxra módszer ![]() -legalábbis nálam- (persze avarszagagtó gépem van, tehát nem utcai) egyébként már ahoz is sok benzin kell hogy cska a karbit beállítsuk közel elfogadhatóra (főleg a régi nagysúberes simókarbiknál , a súberemelős alapjáratállítósnál fosh egy karbi )
Hi
Látom vannak 5letek. A fordulatszámmérős, 10 szakaszra osztott dolog jónak tűnik, csak van vele egy kis problem. Sok alkatrész, valamint a monostabilok jelének közösítése. Én azon agyalok, milenne, ha a HALL jeladó jeléből csinálnék háromszög jelet. Ezt a jelet komparálnám egy fordulatszámmal arányosan változó feszültségszintel. És akkor kapnék egy olyan impulzust, aminek a hossza, valamint a "megjelenési ideje" is változik. Ez kb. 2db 8 lábas IC, meg a háromszögesítő alkatrészei... ![]() Bár ez is folyamatosan változtatja az előgyújtást... Régebben milyen elven csinálhattak fix értékkel való változtatást???
Hali!
Hozzáillesztettem ezt a kis kapcsolást a gyújtáselektronikához, de nem akar működni. Mikor már nagyon tekerem a főtengelyt (még mindig csak a hajtórúdnál fogva, mert nem tudom működőképes, összeszerelt motorba beszerelni), és így ad talán 1db szikrát, de többet nem. Mintha begyújtva maradna a tirisztor. Viszont hiába rakok ellenállást gate-katód közé, ugyanez a helyzet. Szkóppal nézve a gate-en a jelalakot azt tapasztaltam, hogy kb 1/3 akkora a pozitív félperiódus, mint közvetlen a jeladón nézve terheletlenül. Ezután annyit próbáltam, hogy egyenirányítottam a jeladótekercset, és ezt kötöttem a tirisztorra, és az eredeti kapcsolás szerinti 150 Ohm-ot a gate-katód közé. Így már egész alacsony fordulaton (100 RPM környéke kb) is már volt szikra. Érdekes, ha itt még sorbakötök a jeladóval 200 Ohm-ot, akkor ez sem működik. Lehet, hogy csak alacson a fordulat? Na, kiszedtem az általad ajánlott kapcsolásból is az ellenállást, és már az is meg. Akkor tényleg csak a fordulatszámmal lehet gond, ugye?
Most már működik (fúrógéppel hajtom a főtengelyt), de van egy nagyon nagy gond. Kb 2500-as fordulattól kezdve 180°-ot ugrik a gyújtás, azaz nem felső holtponton gyújt, hanem csak alsó holtponton. :eek2:
Na ez mi a jó fene?
talán fordítva van bekötve a jeladó azaz nem a jel felfutóélére, hanem a lefutóélre gyújt
csak fordítsd meg a lejadó vezetékeit és sztem jólesz ez talán magyarázza azt is, hogy nem akart múködni mert az első felfutóél tulajdonképpen lefutóél lett, azaz 1N4001 és R ellenálláson söntölődött, a tirisztorra csak -0,7V jutott amikor gyújtani kellett volna, és a jel végénél (normális esetben a lefutóélnél) gyújtott. állítsd vissza a cuccot és szkópon nézve előjelhelyesen kösd be a jelaót ha nem ad szikrát akkor az R ellenállást csökkentsd pl 150ohm 100ohm stb .. csá
A jeladó az alsó holtponton is képes pozitiv impulzust kibocsájtani? A mágnesen nincs olyan kiképzés,vagy köröm ami csak a jeladó vezérlését szolgálja? Nem ismerem az elektronikus gyújtású simson lendkerékkiképzését azért kérdezem meg ezeket.
A jeladó hány vezetékes?
hmhhmm nem is rossz ötlet ez a komparátoros dolog
arra gondoltam hogy: lenne egy referencia gyújtásjel x fokkal előre. + egy feltöltött kondi (minden ref.gyújtásjel elött fel van töltve) ezt a kondit a ref.gyújtójel felfutó élére egy ellenálláson, vagy egy áramgenerátorral elkezdjük kisütni! így egy elxponenciálisan vagy lineárisan csökkenő feszgörbét kapunk! ez az egyik rész másik rész egy F/U (konverter fordmérő..) estleg erősítő, mert ezek kimeneti jelei milivoltosak és egy komparátor. a komparátor + bemenetére az F/U feszültsége kapcsolódik, a - bemenetre az Uc (kisülő kondi fesze) tehát a komparátor kimenete, akkor vált magas szintre amikor UC kisebb lesz mint az F/U jele, és ennek felfutóéle indítja a gyújáselektronikát a gyújtás így a refjelhez képest a fordulatszámmal fordítottaránybn, de a kondi kisütésének jellege szerint tolódik el, és meg is van az előgyuszi szab. szerintem ez megvalósítható pár alkatrésszel + aztis meg lehetne csinálni, hogy a kondi kisülésének mely szakaszát használjuk a szabályzásra, meddig töltjük fel, hogy sütjük ki stb.. csá
Ez most így nagyon érdekes, mert amikor hozzájutottam ehhez az alaplaphoz, akkor egyből szópra kötöttem, és bejelöltem, hogy melyik kivezetés melyik. Írtam is, hogy a pozitív félperiódus kb 3x-a a negatívnak, és akkor keletkezett szikra, amikor a mágnesekből "kitört" rész pont a jeladó középvonalában volt.
Most megfordítottam a két szálat, nem ugrott át AHP-ra a gyújtás, viszont a fordulatszám növelésével egyre nagyobb előgyújtás felé mozdult (az előző bekötésnél ilyen nem volt, stabilan tartotta a helyét), de elég jelentősen (2800-as fordulatra már néhány tizedet), illetve a szikra más mágnes helyzetben képződik (az első kitörés éppen eléri a jeladót). Tehát szerintem mégis az első bekötésem volt a jó, mert akkor stabil volt az előgyújtás...
mex ezek a simsonsok úgy vannak kiképezve hogy:
a lendkerekük mint a gyári mexásé DE egyik pár fluxusvezetőből ki van vágva (a sarkaik le vannak vágva) a jeladójuk pedig egy U magon ellentétes irányban tekercselt szimmetrikus tekercs akkor ad ki jelet, amikor a kivágott részhez és és az egyik tekercsfélben nem indukálódik fesz, tehát a másik jele megjelenik a kimeneten.
így jó az induktív egyik jellemzője, hogy az előgyújtás kicsit nőlni szokotta fordulatszmán növekedésére
Ui= n* (d fluxus / dt) (d = delta) a mágnses erővonakal nem véltoznak a lendkerékhez képest de a forgási sebessége az állórészhez igen! ezért gyorsabb fordulatnál hamarabb meglesz az ugyanaz az indukált fesz mint lasabb fordulatnál (emiatt is kell a zeneres vágás mert nagy fordulaton jól megnől a csúcsérték)
Ez eddig OK, de láttam gyújtásállítós videót a simson.hu-n, és ott szikla szilárdan egy helyben állt a jel a stoboszkóp fényében, illetve akkor volt a szikra, amikor a kivágás középvonala egybeesett a jeladó középvonalával.
Köszönöm,hogy válaszoltál.Ami a változó előgyújtást illeti jó nyomon jártok,érdemes lenne a CDI-d elé egy ilyet konstruálni.
szerintem meglesz mivel csak egykét alkatrész kell bele
szrinted milyen jellegú lenne jobb ? egy lineáris tehát áramgenerátoros kisütésű kondi vagy inkább egy exponenciális tehát ellenállással kisütött kondi? szerintem egy enyhe exponenciális görbe lenne jó persze csak kb Tau idő feletti szakaszban, mert utána már jelentősen csökken az UC(t) fg csökkenése és átmegy utógyújtásba ![]() ![]() csá
Még egy kérdés: a szkópon letudnád mérni a jeladó impulzusidejét a két gyújtószikrához viszonyitva?
Csakis az exponenciális kisütés jöhet szóba (igy első blikkre),hiszen a F/U a fordulatszán emelésével monoton növekvő,és ha a kondi is áramgenerátorral sül kifelé (monoton csökkenő,akkor a gyújtási időpont egyhelyben marad).
Húha, ez egy picit magas. Nem teljesen értem, hogy mit és hogyan?
Kipróbáltam egy másikfajta "illesztést", amit Babetta gyújtásnál is alkalmaznak páran. Jeladótekercsen 510 Ohm + 470 Ohm sorban, közös pontjuk 1N4007-tel megy a tirisztorra. Ez már működik az általam helyesnek ítélt jeladótekecs bekötéssel, nem mászik semerre a gyújtás, de viszonylag magas fordulatszám kell (mérni nem tudom, de lehet, hogy 500RPM felett van), hogy szikrát adjon. Erről kinek mi a véleménye?
amit mondasz az egy speciális eset, mert a kondi kisütési meredekségét akárhova bellíthatom..
és az f/u utáni erősítővel annak a meredekségét, és DC szinjét is lehet állítnai tehát eredőben lehet, hogy ez adná a jobban közelítő görbét.. nincs véletlen valami irodalmad amiben az előgyújátsról van szó.. (tudom hogy egy ideális térbeli domborzatot képtelenség lekövetni de mégis valami kiindulópont kell, mongyuk hogy egységnyi keverék konstans idő alatt ég el, a nyomásváltozást elhanyagolvavagy ilyesmi..)
Szia Krisz berakom neked a gyári Simson elektronika feltárásából, születet kapcsit és egy lengyel oldalról letöltött után építhető változatot. Itt láthatod milyen ellenállásosztót, alkalmaznak az impulzus tekercsedhez gyárilag.
Sajna irodalmam az nincs. Gyári adatok is elég szűkszavúak. Egy példa:RM250 (1991) 10000-es fordulatnál 30° előgyújtást ad meg!!!
Jópár crossnál meg elintézték kétpontszabályzással. Pár fok előgyújtás,hogy könnyen inditható legyen,majd a 2000-3000n/min tartományban adtak még rá 12-15°-ot. Ezek mind a jeladóbütyök hosszát vették alapul. De van folyamatos szabályzású is itt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |