Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Léptetőmotorok (vezérlése)
ez nekem télleg átláthatatlan, bár értenék hozzá...
Esetleg a központi tengely és a motor direkt kapcsolatára van bevált ötleted, mert én abszólút a te álláspontodat favorizálnám, hogy a motor direktbe hajtsa a híd központi tengelyét. Attila
Tudod, ha nem egyenletesen vannak elosztva körben a vágányok, akkor is be lehet programozni, hogy mennyit lépjen a következőig. Hogy mekkora felbontás kell, azt a kör sugara alapján ki lehet számolni, hogy mekkora szöghiba hány mm eltérést okoz a kerületen. Ugye az áttétel is nagyban javítja a felbontást, ha meg csak egy irányba forog kottyanás sincs.
Azért az jó ha mindkét irányba tudna forogni...
ugye az áttétel is nagyban javítja a felbontást, ha meg csak egy irányba forog kottyanás sincs.
Nem tévedsz egy kicsit? Az áttétel pontosan rontja a mechanikai felbontást. Illetve csak a vezérlési felbontás javul - több lepés ugyanolyan szögelforduláshoz, de a kör szélén a pozicio már az áttétel pontosságán mulik ( kotyogás, feszülés ezt meg nem lehet lenullázni). Szoval a motor állás pozicioja sokkal pontosabb, mint áttételezve. ( ezért van a CNC gépeken is hibakorrekcio, - azaz kiszámolja, hogy hány lépés a hiba irányváltáskor) Idézet: Egy ismerősömnek van olyan egyedi megoldása, hogy egy 2×16-os LCD-t, egy 4×4-es gombmátrixot, meg vagy 2 db kapcsolót köt a vezérlésre 1 vezetékes kommunikáción. Persze ehhez kell még egy PIC ami a kommunikációt megvalósítja. Gondolom a fiad is valami hasonlót csinált. Az ebay-en lehet kapni pár százasért olyan kiegészítőt ami I2C-n keresztül vezérli az LCD-t. „Csak multkor láttam a fiamnál, hogy a displayt 4 vezetétekkel köti az arduinohoz, amiböl 2 a +/-.”
Neki már ugy kaptam az LCD paneleket hogy rajtuk volt az I2C modul, és éppen nézegetem a kapcsolást némi extra alkatrésszel nekem is összeállna a kommunikácio.
Ebben lehet valami, de azért a való életben minden léptetőmotoros megoldásnál van áttétel, gondolj csak a nyomtatókra, pedig azoknál is a pontosság alapkövetelmény. Tehát azért nem ördögtől való dolog egy szíjhatásos vagy fogaskerekes áttétel és nem hiszem, hogy egy modellvasút terepasztalon nem állná meg a helyét.
Mondjuk én Attila helyébe ilyet vettem volna: Bővebben: Link Nem egész 0,09 fokot fordul egy lépésre, szerintem ez elég pontos és elég erős is, kézzel nem nagyon tudtam a tengelyt visszafogni. A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2016
Vigyázz a nyomtatokon, ott nagyon gyakran a mozgatott tengelyen van a kodolvaso, s nem a motoron. Ráadásul azok alapbol mindig egy irányba mennek, és az alaphelyzet minden visszamenetnél ujra kalibrálva van.
Ezért emlitettem a CNC gépet mert ott is a motor adja a végleges poziciot és a vezérlés megtanulja a mechanika hibáját, majd számol vele. Én is ezt a motort használom, de amit Attila vett jobb. Ebben a kis olcso motorban fogaskerekes áttétel van, mintegy 0,8 fokos kotyogással. Ez egy 30 cm-s korong peremén 2 mm pontatlanságot jelent. A sinfej szélessége 1 mm! Az én korongom ettöl kisebb, igy még éppen elmegy, de már nekem is megvan a 200 lépésü cseremotor. A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2016
Szia! A közvetlen hajtással vigyázz, mert a léptetőmotorok lépéstávolsága (pl. 1,8 fok) nem szentírás. A nagyobbik baj azzal, hogy a megállási pozíció a terheléstől függően néhány tized fokkal bármerre lehet. Súrlódás, változó tömeg stb. Egy megfelelően nagy tárcsára kifordított fogazott szíj tökéletes fogaskerék, ha erre egy kicsit hosszabb fogazott szíjjal hajtasz rá, a motoron egy kb 10 fogú tárcsával, akkor egy erős és pontos mechanikád lesz. Ahhoz pedig egy egyszerű meghajtás is elegendő. (A referencia természetesen szükséges.) Gondold végig geometriai szempontból. Még egy 3,6 fokos motorral is gond nélkül elérhető a tizedmilliméteres pontosság, akár gyorsítás-lassítási funkcióval is. (Tork motort nem javaslom, az ára miatt.)
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2016
Egy kicsit másképpen kell állni a dologhoz. A korong kerülete adott. Tegyük fel 400 mm. Ha 200 lépéses a motor, akkor 2 mm egy lépés. Pár tized mm nem oszt nem szoroz, a terhelés majdnem konstans, illetve soha nem a mozgás ellen dolgozik ( a hidra felmegy egy mozdony) a sebesség meg nagyon kicsi kb 400 lépés/perc, igy nincs tullövés és nem kell sem gyorsitani sem lassitani.
De ha ilyenkor nem használsz mikrolépést vagy áttételt úgy fog járni mint a másodperc mutató.
Igen, de ez alig zavar mert nagyon lassan megy - s ha kell akkor még ott a mikrolépés. ( hasonlitsd össze a másodpercmutato 60-t lép percenkét a motor meg 200-t kb ugyanolyan sebesség mellett vagy kicsit gyorsabban, azaz aligha zavar. Majdnem megegyezik a méregdrága svájci oramechanikával, ahol a mp mutato 4 lépést tesz másodpercenként).
Semmiképp nem kell gyorsabban mint percenként max 2 fordulat, ami 400 sima lépés vagy ennek többszöröse ha mikrolépést használsz. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2016
Nézzük a Te verziódat. 2 mm a kerületen egy lépés. Tehát a valós pályán pl. 1 mm-el kellene odébb megállni mint ahova a motor szeretne, ezt már csak mikrólépéses módban tudja a motor produkálni. A motor csak akkor tudja ezt, ha a motor lényegesen nagyobb nyomaték kifejtésére képes, mintha egészlépéses módban lenne. Ezenkívül állandóan áram alatt kell lennie, mert különben beugrik valamelyik stabil pozícióba. Tehát nagyobb motor, drágább hajtás és sokkal nagyobb fogyasztás áll szemben némi mechanikával ami stabil, egyszerűbb elektronikát igényel és csak akkor fogyaszt, ha megy. (Persze mindenki a saját lehetőségei ill. elképzelései szerint csinálja.)
Alapvetöen a sineket oda kell rakni, ahol full lépésben áram nélkül áll a motor. Minden más másodlagos, azt meg a motor kb 1/10 fok pontossággal tudja.
A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2016
Sziasztok, hú de előre haladtatok, most próbálom magamat behozni, hétvégén offline voltam,
Nos az én hidam 240 mm, tehát 12 cm sugarú körrel kell számolni. Viszonylag kis állomás kis koronngal, ez H0-ban circa 20 m-es hidat ad ki ugyibár. Attila
Szia,
"Alapvetöen a sineket oda kell rakni, ahol full lépésben áram nélkül áll a motor." Fentit én meg tudom majd valósítani 15 fokonként az ismertetett skiccemmel, s a meglévő motorral?
Ha 200 lépéses a motorod, akkor 1,8 foknak az egészszámu többszörösét tudja ( 18, 16,2, 14,4 stb) az kis eltérés nem oszt vagy szoroz.
Igen ezt én is fontolgattam korábban ,s írtam Pali79 valamelyik hozzászólására.
Magyarul ez nem ad vészes pontatlanságot a híd peremén...
Sziasztok!
Elsősorban @Massawa és Pali79, mivel ti láttatok el eddig a legtöbb tanáccsal, segítő szándékkal ezzel kapcsolatban Megpróbálom összefoglalni akkor a helyzetemet, hogy mi a problémám, amire megoldást keresek: (Update-elt képet betettem): Szóval egy 240 mm híddal rendelkező fordítókorongot szeretnék kreálni H0-ás méretarányban, mely egy háromállásos fűtőházat látna el, egy állomási irányból érkezne a mozdony, amit fordítani lehetne, vagy elhelyezni a fűtőház 3 állásából valamelyikbe. Amit szeretnék: 15 fokonként kellene megálló az ábrának megfelelően. Végállás lehetne a híd tele piros állása: fűtőház középső állását köti össze az állomás felől érkező vágánnyal. A híd mindkét irányba tudjon forogni. És amennyiben nem túl bonyolult, akkor egy tekerőgomb vigye a motort – s ezáltal a hidat is- a megfelelő állásba. (ha nem járható, akkor legyen sima nyomógombos, digitkijelzős akár) Köszi előre is, A
Kedves Pali79
Ide is beteszem a hozzászólást mely összefoglalja a feladatot: Elsősorban @Massawa és Pali79, mivel ti láttatok el eddig a legtöbb tanáccsal, segítő szándékkal ezzel kapcsolatban Megpróbálom összefoglalni akkor a helyzetemet, hogy mi a problémám, amire megoldást keresek: (Update-elt képet betettem): Szóval egy 240 mm híddal rendelkező fordítókorongot szeretnék kreálni H0-ás méretarányban, mely egy háromállásos fűtőházat látna el, egy állomási irányból érkezne a mozdony, amit fordítani lehetne, vagy elhelyezni a fűtőház 3 állásából valamelyikbe. Amit szeretnék: 15 fokonként kellene megálló az ábrának megfelelően. Végállás lehetne a híd tele piros állása: fűtőház középső állását köti össze az állomás felől érkező vágánnyal. A híd mindkét irányba tudjon forogni. És amennyiben nem túl bonyolult, akkor egy tekerőgomb vigye a motort – s ezáltal a hidat is- a megfelelő állásba. (ha nem járható, akkor legyen sima nyomógombos, digitkijelzős akár) Köszi előre is, A
Szia!
Elég lett volna egyszer is betteni, olvasom azt is. Ez egy kis kiegészítésre szorul. Gondolom azt szeretnéd, hogy a forgókapcsolóval szinkronban mozogjon a korogn is, tehát ha órával megegyezően forgatod akkor a korong is arra forduljon és ha ellenkezőleg forgatod akkor a korong is kövesse. Ezt erősítsd meg légyszi! A másik, hogy a hibákat elkerülendő úgy volna jó csinálni, hogy a forgókapcsolót beállítod a kívánt pozicióba és egy másik nyomógombbal indítanád a mozgást. Ez jó neked? Az ugye tiszta, hogy a megfelelő forgókapcsolót neked kell beszerezni. Annyi állása legyen ahány helyen meg akarod állítani a hidat. A harmadik kérdés, hogy vezérlés és lehetséges hiba szempontjából az lenne a legjobb ha minden megállóhoz tennénk egy jeladót. Így a vezérlés mindig "tudná", hogy éppen hol áll a korong, a bekapcsolás után sem kell mindig megkeresni az alaphelyzetet csak a legközelebbi poziciót.
Szia
Az egyszerűség kedvéért bemásoltalak, s válaszaim a téma után vastagon olvasod: Elég lett volna egyszer is betteni, olvasom azt is. Ez egy kis kiegészítésre szorul. Gondolom azt szeretnéd, hogy a forgókapcsolóval szinkronban mozogjon a korong is, tehát ha órával megegyezően forgatod akkor a korong is arra forduljon és ha ellenkezőleg forgatod akkor a korong is kövesse. Ezt erősítsd meg légyszi! Igen, ezt szeretném A másik, hogy a hibákat elkerülendő úgy volna jó csinálni, hogy a forgókapcsolót beállítod a kívánt pozicióba és egy másik nyomógombbal indítanád a mozgást. Ez jó neked? Abszolút Az ugye tiszta, hogy a megfelelő forgókapcsolót neked kell beszerezni. Annyi állása legyen ahány helyen meg akarod állítani a hidat. Ez az én esetemben 24 állás, vagy 12? Ha nagyon nem tudok ilyet szerezni, akkor legyen a nyomógombos verzió A harmadik kérdés, hogy vezérlés és lehetséges hiba szempontjából az lenne a legjobb ha minden megállóhoz tennénk egy jeladót. Így a vezérlés mindig "tudná", hogy éppen hol áll a korong, a bekapcsolás után sem kell mindig megkeresni az alaphelyzetet csak a legközelebbi poziciót. Nekem ez is ok, csak mivel süti vagyok, kérlek linkelj ide valamit, hogy miket kéne vennem, s hányat. Köszi
24 állású forgókapcsoló kell, ha mind a 24 helyen meg akarsz állni. Ha kevesebb helyen akkor kevesebb pozició is elég.
A pozició érzékelésre a résoptó lenne jó. Pl ilyen, de lehet másfajta is: Bővebben: Link Annyi kell ahány helyen megállót akarsz. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2016
Pár megjegyzés.
A minden kijárathoz egy jelado. Pontosan ezt igyekeztünk a léptetömotorral kikerülni, mert az egy sereg huzalozást és még kinosabb beállitást igényel ( egy ilyen gyári hiddal már évtizede szenvedünk, mert annyira körülményes és pontatlan). Azaz ez nem kell, ami viszont kell a nullázo vagy szinkron pozicio. Azaz bekapcsolás után a kezelögombot ( ha van) a nulla állásra kell tekerni amit a hid követ és beáll oda ( mindig egyiránybol a pontosság miatt). Ezután már lehet szabadon forgatni. Egy szinkron gomb jo ha van, mert elöfordulhat, hogy a hid müködés közben elveszti a szinkront ( megakad, elforditják stb) ilyenkor ujra kell szinkronizálni. A vezérlést talán lehetne egyszerübben is - csak a forgato gombbal, s ha már nem változik az állapot (5-10 sec) akkor hid maga induljon oda ahova kell ( de ez csak egy ötlet). A forgatogombot valoszinü otthon kell megcsinálni, mert gyári nem biztos hogy lesz ( olyan ami kell). A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2016
Így oldanám meg:
Vennék egy léptető motort, egy áttátel segítségéval hajtanám meg a híd tengelyét. Az áttátelt több okból is be kellene építeni: terhelés, finomabb mozgás (egy 5 fokos léptető motor 3 ugrással megtenné a 15 fokot), rázkódás elkerülése a lépéseknél. A hid egyik végén kialakítanék egy "bütyköt" / optikai pozívió jelülést, ami csak egy állásban (0) adna jelet mechanikus kapcsolóbak / optikai érzékelőnek. Két digites forgahtható kódkapcslóvan lehetne kiválasztani a kívánt helyzet számát. Egy további gombbal indítani a mozgást. A nullára állás gombát is be lehet építeni. Beépítenék egy mikrokontrollert: - Nullázó gomb hatására addig lépteti a motor, amíg a 0 helyzet érzékelője nem jelez. Az aktuális pozíciót (magában) 0 -ra állítja. - Az indítás gomb hatására beolvassa a kód adót, meghatározza a forgásirányt, a szükséges lépések számát. Ezután indítja a motort, elvégzi a kiszámított lépést. Az aktuális pozíciót (magában) beállítja. - Ha megengedett a nullázásnál még egy körbefordulás is, akkor megszámolhatja hány lépés kell egy fordulat megtételéhez. Ezt oszthatja 24 -el, hogy meghatározza a pozíciók közti lépések számát. A léptető motort egy L293 vagy nagyobb áramoknál L298 -cal lehetne vezérelni. Ha a kontrollernek magad még szabad bemenete az alábbik is megvalósíthatók: - infra távvezérlés, - soros vonalon vagy más módon számítógépről való vezérlése, - DDC vezérlés, stb. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2016
Sziasztok,
@Pali79: Fú, akkor most hogy legyen? Mert te vállaltad hogy segítesz, Massawa viszont vasútmodell-technikai szempontból tesz hozzá mindig megfontolandó dolgokat, ami borítja az eredeti koncepciót... Lehet amúgy átkalibrálom 16 megállósra, mert abból még mintha lenne gyári forgókapcsoló Mivel nem tudom mit kéne csinálnom igy otthon szerintem nem tudom megcsináni 24 állásúra.
Ha minden áron forgókapcsolón szeretnéd látni a híd állását, esetleg rotary encodert is tehetsz bele, abból van 24 állású. Az indításra ott a gombja, vagy pedig lehet késleltetett, 1-2 másodperc után indul el.
Ez a fajta kód kapcsoló tetszőleges számú helyiértékre kiépíthető, a két végére egy lezáró kell csak. 24 pozícióhoz csak 6 bemenet kell...
Nekem végülis mindegy, én be tudom állítani fix lépésszámra is a vezérlést. Nekem a logika azt diktálta, hogy jó ha mindenhonnan van visszajezés, de ha más gyakorlatból tudja, hogy nem jó akkor inkább hagyjuk ezt az elképzelést. Te leszel a használója, neked kell tudni mi a jó és mi nem.
Viszont Hp41C és ktamás66 szavait is érdemes megfontolni. A 24 állású forgókapcsolóra valóban kézenfekvő az encoder, de picit bonyolultabb a vezérlés, illetve ha kikapcsolt állapotban forgatják a kapcsolót, akkor elmegy az egész, mert az encoderről sosm tudjuk, hogy hol áll pontosan mert körbe-körbe forog és csak impulzusokat ad. Az a kódkapcsoló is jó lehet amit Hp41C ajánlott, de ennek utána kell nézzek, nem ismerem.
Nekem is, én a forgókapcsolóhoz sem ragaszkodok, esztétikusabbnak gondolom, de ha egy digitkijelzővel lépegetek, sima pötyögtetéssel, s az egyszerűbb, legyen az.
Lényeg hogy meg tudjuk valósítani az új skicc által felvázolt alaphelyzetemet. A nekem kell tudni mi a jó mi nem a gondom, mert technikailag nem tudom, mi a jó nekem, ezért bizonytalanodok el mindig, mikor mondjuk Massawa tök mást ajánl mint te. Mert ő meg benne van a vasútmodellezésben, s ezért meg kell fontoljam a javaslatait. Te végül mit ajánlanál, mert lassan vennék alkatrészeket hozzá, de még nem állt össze. Mivel 24 állású fogókapcsolóm úgysem lesz (hacsak meg nem csinálja valaki) ezért azt javaslom vessük ezt el, s legyen nyomógombos a dolog. Vélemény? A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |