Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kompresszor építés (levegő)
Úgy értettem hogy, folyamatosan fújta a levegőt mint ha eresztett volna valahol a tartály.
Álló kompresszornál is?
Akkor a nyomószeleppel komoly baj lehet... A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2017
Igen akkor is enged vagy is sziszeg.
Van másik szelepem beleteszem azt. Még nincs visszacsapó szelep a körben. A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2017
A nyomószelep van mind a 8 bár szóval szegény meg van terhelve.
De hamarosan veszek visszacsapószelepet.
Kedves Építők!
Én magam is építésben vagyok, de hiányzik egy-két adat, amire szükségem lenne. Két darab, kéthengeres ZIL sűrítőm van. Bár megcsináltam az olajtartályos-gravitációs főtengelyolajzást, nem voltam vele megelégedve (az olajzás most nem gond, már tudom mit csináljak). Kopogó, olajhiányos szakaszok voltak működés közben. A levegőtermeléssel sem voltam teljesen megelégedve, de ebben az is szerepet játszhat, hogy csak 880-as fordulaton megy a sűrítő. Ha szükséges ezen nyilván lehet módosítani (a motor egy 2,2kW-os 3-fázisú Ewig, 1440-es fordulattal). Korábban ezeket egy kicsit rendbetettem, de a hajtókarcsapágyakhoz, gyűrűkhöz nem nyúltam. Szétszedtem újra, levettem egy felső kompresszió gyűrűt és beleraktam a hengerbe. Mindkét sűrítőn elvégeztem a dolgot és az egyiknél 0,3mm, a másiknál 0,5mm hézagot mértem a gyűrű végek között UGYANAZZAL gyűrűvel. Elolvastam az összes hozzászólást ebben a témában (kb. 3,5h alatt lett meg...) és nagy többség azt írta le, hogy a gyűrűk közötti hézagnak 0,1-0,2mm-nek kell lennie. Az első kérdés: 0,1-0,2mm-nek kell lennie a ZIL-nél is? A következő probléma a hajtókarcsapágyak. Kicsit lóg mindegyik a főtengelyen, ha kézzel, függőlegesen mozgatom a hajtókart a főtengelyen. A főtengelyen 28,5mm-es átmérőt mértem, a hajtókart összerakva a csapágyaknál 28,7mm-t. Második kérdés: lehet ekkora lógás a főtengelyen? Szerintem, ha már kézzel érzékelhető a lógás, akkor az nem jó. Valószínűleg ez okozza a kopogást a hajtás közben. Rendeltem egy nyíregyházi cégtől (korrektek!) felújító készletet kompresszorhoz. Én azt hittem, hogy csak gyűrűt , csapágyat cserélek, és minden frankó lesz. Megjött a szett, dugattyúval, tömítéssel stb. Ekkor majdnem padlót fogtam: a küldött dugattyú és gyűrű NEM ment bele a hengerbe! Elkezdtem mérni az első SOKK után és a következő érdekes dolgok derültek ki. Nemcsak a gyűrű + dugattyú nem stimmel, hanem a hajtókar csapágy sem!!! A henger belső átmérője: 59,7mm, a régi dugattyú átmérője 59,6mm. A küldött, új dugattyú átmérője: 60,05mm, a gyűrű is ehhez van méretezve (nem véletlen tehát, hogy az új gyűrű sem fér be). Az új csapággyal nem lehet összerakni a hajtókart, mert szorul. Összeraktam üresen, ekkor 28mm-et mértem átmérőben. Ez nyilván nem fog rámenni a 28,5mm-es főtengelyre. Harmadik kérdés: most mi van? Én korábban csak a dugót mértem meg, simán rámondtam volna, hogy a henger 60-as. Arra tudok gondolni, hogy mivel ez egy felújító készlet, ezért azt feltételezik, hogy fúrni kell a hengert és köszörülni a főtengelyt. Emiatt túlméretes minden. Remélem mindent érthetően írtam le. Ha valakinek van ötlete a kérdéseimmel kapcsolatban, akkor kérem írjon nekem, mert kissé elakadtam. Előre is köszönöm a segítséget! Üdvözlettel: olika76
Először azoktól kérdezném meg ezeket a dolgokat, ahonnan a készletet rendelted...
Egyébként melyík cégről van szó? Küldd privátban, ha reklámnak számít. Én is nyíregyi vagyok, lehet nekem is kellessz egy két alkatrész majd... A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2017
Nem vagyok profi a témában, de legjobb tudomásom szerint ha dugattyút és a gyűrűket kopás miatt cserélik minden esetben nagyobbakat szerelnek be mert a hengert is fel szokják fúrni, mivel az is kopik, nem csak a gyűrűk. Valójában te megveszed az új dugattyút gyűrűkkel együtt, amiknek a mérteihez újra kell fúrni a hengert is.
Kedves elektroncso!
Igen, én is erre hajlok, csak naivan azt hittem elég ugyanarra cserélni a dolgokat. Köszönöm a hozzászólást! Üdvözlettel: olika76
Kedves RoliNyh!
Egyenlőre azt az ígéretet kaptam, hogy utánanéz a dolgoknak. Meg fogja mérni egy új henger + főtengely adatait. Egy nagyon normális hozzáállású embert ismerhettem meg. Köszönöm a hozzászólást! Üdvözlettel: olika76
Kedves Építők!
Közben kiderült, hogy az én hengerem kicsit szűkebb, mint a többi. Akitől vettem az új cuccokat megmérte a nála levő hengereket, sőt bele is próbálta a 60-as dugattyút. Stimmelt. Mivel az enyém kicsit kisebb, így a küldött 60-asra meg lehet fúrni. Találtam is egy gépműhelyt, remélem megcsinálják. Összefoglalva: elvileg a zil 60-as hengerrel készült, a főtengely is 28,5-es eredetileg. Ahhoz még várom a csapágyakat. Hamarosan még írok. Remélem akkor már készen leszek. Üdvözlettel: olika76
Sziasztok!
Remélem nem gond, ha megosztom veletek a saját készítésű kompresszoromat. Nincs még kész teljesen, de már csak egy-két apróság van hátra. Észrevételeket nyugodtan írjatok. Próbáltam tartani magam a kompresszor nyomóághoz lehető legközelebb álló keresztmetszethez, ne nagyon legyen kisebb. Viszont így is nagyon melegszik a cső. Később lehet megpróbálkozom egy hosszabb úton elvezetett hűtött rézcsöves technikával. Pár adat: -2 db gáztartály hosszában összehegesztve (nekem így fér el jobban, kb 110L), - ikarus-rába tk200 kompresszor - 2,2kW 380V motor - hardis, közvetlen meghajtás, 1440-es fordulat - passzív, önkeringetős vízhűtés Hátra van még rajta egy kis festegetés, elektromos bekötés...
Ja és lenne egy kérdésem is. Tudja valaki, mérte már, hogy mennyi olajat kell tölteni a tk200-as kompresszorba?
Lehet, hogy nem is kell a részcsöves technika,ha a kompresszor kész töltőcsövére az egyenes szakaszon felforrasztasz 6-8 keskeny rézlemez csíkot. Meglepően jó hőelvonást adnak, és a forró csőszakasz már nem is érinthető, csak a lemezek jóval hidegebb külső széle.
Sziasztok.
Ebben a nagy melegben lementem a pincébe dolgozni, folytatom a kompresszor építést. Már jó fél éve áll a munka, mert hol ez hiányzik, hol az. Pár napja sikerült vennem klingerit papírt a henger és a hengerfej közé illetve a hengerfejbe. Ma leszabtam az új tömítőlapokat. Amit kérdeznék, ezt a klingerit tömítést nem kell olajba beáztatni beszerelés előtt? Vágy van más trükkje a használatnak? Az első képen a henger és a hengerfej közti tömítés látható, felül a sablon amit tegnap este szerkesztettem a hengerről vett méretek alapján, mivel az eredeti nem volt meg. A második képen ahova való. A harmadik képen a hengerben lévő tömítés van, felül a régi alul az új. Jól látszik pár különbség, ami nem véletlen. Az öregen a felső két nagy lyuk túl nagy volt, a víztérből (vízhűtéses a hengerfej) átszivárgott a víz a levegőszívó oldalra. Illetve az egyik hűtővíz csatlakozó alól hiányzott a nyílás (jobb felső sarokban a szögletes nyílás). Az utolsó képen a szétszedett hengerfej van, miután kitakarítottam. Tele volt földdel, valamilyen bogarak beleköltöztek, amik telehordták földdel az egészet. Most már kitakarítva várja az üzemet.
Motoroknal is 0,25-0,5mm szokott lenni a furasi es felujitasi meretlepcso.
Tehat 0,25tel nagyobbra furnak es 0,25tel kisebb a hajtorud furata. Pelda:59.7 rol 59,95 Fotengely 28.5rol lekoszorul 28,25re es ehhez illeszkedo hajtokar.
Beáztatni felesleges, szerelés előtt vékony olajjal le lehet kenni, de csak azért, hogy ne ragadjon örökre a tömítő felületekhez, ami nagyon megnehezíti a következő szétszerelést, és tönkre is megy. Én előbb egy csapos köszörűkoronggal kikerekíteném.csinosítanám a lyukakat, hogy szebb legyen, és pontosan illeszkedjen. A vastagságot mi alapján választottad?
A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2017
Köszönöm.
Az üzletben ahol LIAZ-okhoz árulnak alkatrészeket lemértünk egy felújított JIKOV4143-as tömítését, a felújítást végző gyár 1mm-es klingerit-et használ, én is olyat vettem. Sajnos gyári tömítést nem tudtak adni a boltban, Csehországból kellett volna rendelnem interneten keresztül.
Csak azért kérdeztem, mert a sűrítőtér kompresszoroknál nagyon kicsi kell legyen, egy vékonyabb tömítés esetén tapsolhat a dugattyú és a hengerfej, vastagabb esetén pedig sokat csökkenhet a hatásfok, mert a sűrítőtérben benn maradt sűrített levegő a kompressziótér méretének többszörösével (ez a nyomással arányos) csökkenti az effektív lökettérfogatot.
Hali!
Nagy valószínűséggel egy felújító készletet kaptál, azért nagyobb a dugattyú átmérője, és ezért szűkebb a hajtókarcsapágy átmérője.Ezzel a készlettel elballagsz a gépműhelybe és majd hozzáfúrják a hengert, és a csapágyat ahogy előttem is írták.Ha jól emlékszem a típusra akkor ennek a kompresszornak a hajtókar csapágya sikló, (un. fehérfém csapágy ami egy ón-ólom ötvözet, ha jól emlékszem ), amit fel kell dörzsárazni a főtengely méretére. A főtengelyt csak akkor köszörülik, ha vállasra vagy alakhibásra (nem körkörös az átmérő)kopott. A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2017
Ma fojtattam a kompresszor építését. Lassan kezd összeállni, de még sok minden hátra van. A hengerfej vízhűtéséhez még semmi nincs rajta és a termelőág is hiányzik. Az elektromos részek egy műanyag doboz miatt nincsenek készen, amibe a motorvédő lesz beszerelve. A helye már el van készítve a motor kapocsdekliétől jobbra. A motorvédő műanyag doboza felett lesz a hálózati főkapcsoló. A nyomásmérő alatti csap is el lesz távolítva, ott egy T elosztó lesz, csak nem találtam még egy 1/2coll-os T elosztót itthon így egy csapot tettem be helyette, hogy lássam, hogy el fog-e férni a nyomásmérő. Ebből az elosztóból fog menni a cső a vízleválasztóba. A vízleválasztótól balra lévő gyors csatlakozó helyett egy szabályozható nyomáscsökkentő lesz felszerelve nyomásmérővel és gyors csatlakozóval. Maguk a csőszerelvények sincsenek még összerakva, csak összetekeregettem, hogy lássam el fog-e férni minden. Az ékszíjáttétel burkolata sincs még kész, hiányzik a két oldaláról a takarólemez.
Miert csokkenne a hatasfok?
A terfogatot surit B terfogatra es nyomasra. Ha kevesbe surit kisebb ero szukseges a forgatasahoz. A loketterfogat fuggetlen a suritesi aranytol. Furat 72mm loket 40mm. Ugyanakkora a loketterfogata 1:4suritesi aranynal es 1:30 suritesi aranynal is. 7,2 x 7,2 x 4 x 0,7854 A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2017
Egyrészt a volumetrikus hatásfokra gondoltam, ami azért csökken, mert a sűrítőtérben az elmenő vezetékben lévő nyomás megmarad, és amikor a dugattyú elkezd hátrafelé mozogni, egy darabon nem fog szívni, csak a sűrítőtérben lévő forró sűrített levegő fog tágulni. Ha 30bar a nyomás, akkor a sűrítőtér növekedés harmincszorosa a veszteség. Ez a szállított levegőtömeg csökkenését okozza. Ha tehát egy milliméterrel vastagabb a hengerfejtömítés mint a gyári, akkor 10bar nyomáson 10mm-rel csökken a hatásos lökethossz!
Belsőégésű motoroknál a kompresszióteret "Káros tér" elnevezéssel is illetik. A termikus hatásfok is romlik, ha minden sűrítéskor a feleslegesen összesűrített (de a nyomószelepen át nem áramló) gáz is ad le hőt, amit pedig a motor teljesítményfelvételéből fedezünk. Itt persze nem kell égbekiáltó dolgokra gondolni, de tartós használatnál számíthat. A folyadékok és gázok mechanikája egy mumus még a hozzáértők körében is..... A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2017
Igaz. A hengerfejben marado 30 bar tagulno fog ezert kevesebb friss levegot sziv be es ez rontja a volumetrikus hatasfokot. Cserebe a tagulo gaz lefele nyomja a dugattyut tehat csokkenti a hajtas teljesitmenyigenyet.
Szoval a hengerfejet full laposra erdemes kialakitani minimalis tavolsaggal a dugattyuteto es a szelepek kozott.
Nem csökkenti a teljesítményigényt.
Ugyanannyit segít le, mit amennyit felfelé gátol... de a hőveszteség miatt ugyanúgy mínuszban vagy, amit azt írtam is.
Kedves szsrobert!
Köszönöm a választ! Most már minden érthető azaz, hogy miért nem ment elsőre dolog. Majd keresek egy műhelyt. Üdvözlettel: olika76
Kedves witi!
Köszönöm a választ , sajnos az egyik sűrítőmnél fúrni kell (kettő van belőle). A siklócsapágy stimmel, valóban fehérfém. Üdvözlettel: olika76
Folytattam a kompresszor készítését. Elkészült az elektromos rendszer, be lett fejezve a légsűrítő felújítása, meg még pár apróság. A kartergáz kivezető cső tetejére még kell tennem egy kis tartályt, amibe az olaj kicsapódik, majd vissza tud folyni. Még a csőrendszer mindig nincs sajnos kész, de most már azzal fogok foglalkozni. Illetve majd a vízhűtéssel kell valamit kezdenem, de az majd ha már minden tökéletesen működik. Le kell még takarnom az ékszíjáttételt a másik oldalról is.
Amit viszont szeretnék megkérdezni, ha az ékszíj tárcsa felől nézem a légsűrítő tengelyét, merre kell forognia? Emlékezetem szerint nagyapámnál az óramutató járásával ellentétesen forgott, de ez még nem ok semmire. Vélemény? |
Bejelentkezés
Hirdetés |