Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   1242 / 1387
(#) zolee1209 válasza Elektro.on hozzászólására (») Szept 12, 2017 /
 
Nem rossz ötlet. Két panelt készítek próbából, ha az elsőnek nem elég az oldószeres takarítás, akkor a másodikat meg is csuszatolom.
(#) usane válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 12, 2017 /
 
Ez mitől zöld?
(#) zolee1209 válasza usane hozzászólására (») Szept 12, 2017 /
 
Kétoldalas panel klorofillel, akarom mondani, lötstoppal ellátva.
(#) zolee1209 válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 12, 2017 / 1
 
A mai nap ment a kukába, ami a végeredményt illeti, bár tapasztalatszerzésnek és iránymutatónak jó volt.

A kísérleti darabok reloop TDA7294-es paneltervéből születtek. Nemrég újrarajzoltam magamnak, hogy lötstopot tudjak rátenni. Így a pozíció rajzokat is ki tudtam nyomtatni.
Először 0,1mm-es, majd 0,15mm-es vonalszélességet alkalmaztam. Sajnos levilágítási gondjaim is akadtak, amin meglepődtem, lehet nem sikerült a kisméretű panelt rendesen leszorítanom. A panelek egyik sarkában csaknem eltűntek a vonalak.

Előhívás után bemaszatoltam filccel a NYÁK-ok felületét, hagytam száradni (pár perc elég). Ezután finoman elkezdtem leoldani a festéket. Nagyon óvatosan kellett törölgetni, hogy a mélyedésből ne jöjjön ki a festék. Az IC hűtőzászlóját nem tudtam szépen megcsinálni, folyton kitöröltem belőle a festéket. Ehhez a filces módszerhez túl vékony a fólia szerintem. Azért leoldottam a dry fóliát, sajnos sérülékenyebb volt a felvitt festék, mint gondoltam. Elég vékony festék maradt fent, az is sérült valamennyit amíg megtisztítottam a NYÁK-ot.

Tettem még egy próbát a kínai solder mask anyaggal is. Belehúztam a mélyedésbe, a felesleget lehúztam. Kapott úgy 10 perc UV-t (a NYÁK-okat 2 perccel világítom le), mert 5 perc után még puha volt a panel oldalára lefolyt vastagabb réteg. A dry fólia piszkosul "ráégett" a panelre, fél órát ázott erős NaOH-ban, de alig csinált vele valamit. Ugyanakkor annyira megbontotta, hogy körömmel fel tudtam kaparni, amit a megkötött paszta is egész jól bírt. Még megpróbálom úgy is, hogy a kínai anyag kikeményítése előtt leáztatom a dry fóliát. Gyanús, hogy el fogom maszatolni, de majd kiderül. Persze a dry fólia is használható közvetlenül pozíció feliratként, csak nem éppen toner/ tinta takarékos.

teszt.JPG
    
(#) Kokany82 hozzászólása Szept 12, 2017 /
 
Sziasztok.
Szeretnék egy kis segítséget kérni,védőtávolság ügyben.
Van egy redőnyvezérlés, amely egy 0,6A max áramfelvételű 230v Ac motort kapcsol finder relén keresztül. A panelen a 230V és 12V-os vezetősávok közt mekkora távolságot kellene hagynom, hogy biztonságos legyen?
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2017

NYOMTAT.png
    
(#) Johnycorp válasza Kokany82 hozzászólására (») Szept 12, 2017 /
 
Szia.

A mellékleten bejelöltem pirossal a kérdéses részt.
Ezek lennének a 230V-os részek?

Szerintem:
- bal oldali részen nem mehet ilyen közel a sorkapocshoz menő három sáv a 12V-os részhez.
- Relé lábak között bal és jobb oldalon se menjen vezetősáv
- 12V és 230V sorkapcsok között legyen nagyobb távolság
- egy relé nem kapcsolhat egyik érintkezőjén 12, másikon 230V-ot (jobb a nyugalom)

A távolságokat minél nagyobbra kell venni, a lehetőségek szerint. Én a 230V-os sávokat lefelé indítanám el a relékből. Olyasmi távot tartanék a 12V és 230V között, mint a relé tekercs és kontakt kivezetései között van. Nézz meg "gyári" (nem kínai) tervezésű paneleket esetleg.

nyomtat.jpg
    
(#) Kokany82 válasza Johnycorp hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Igen, ezek lennének. Közben átterveztem, ebben már jól elkülönítettem és a keresztreteszlést is a 230V-os résznél oldottam meg.
(#) kameleon2 válasza Kokany82 hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Szia! Alapvetően az IPC-2221A rendelkezik ezekről a távolságokról. Itt olvashatsz pár dolgot erről. Ha bővebb infó érdekel keress meg magánban. A saját eszközöm éppen erre a feladatra (is) készült és éppen Finder relékkel. Mindent tudok róla, amit tudni lehet. Az sem mindegy melyik reléjét használod a Findernek, relék beültetési távolsága egymástól sem mindegy pad-ek mérete, kúszóáramút, folyasztószer maradványok stb. Ha van lehetőség, mindig a legrosszabb állapotra kell számítani, hiszen nem tudható mindig a beépítés helye és körülményei. IP védelem is fontos, hiszen a lerakódó por vagy pára is befolyásolja ezeket az értékeket.
(#) martin96 válasza martin96 hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Megjött a nyomtató, plusz hozzá műnyomó papír.
Első körben ilyen nyákot tudtam vele csinálni. Úgy tűnik 10 perc vasalás nem elég hozzá, meg ideje már lecserélnem a marató folyadékomat.
(#) zolee1209 válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Ma is nekifutottam a pozíció felirat rétegnek. Többször is.

Amit tegnap említettem, hogy a tintát nem keményítem ki UV-vel, hanem előtte leáztatom a dry fóliával készült maszkot, nos egyáltalán nem sikerült, bár erre számítottam.

Próbáltam finomítani azt a technikát, mikor kikeményítem a tintát, majd utána oldom le a dry fóliát. Ez úgy néz ki, hogy az előhívott dry rétegre teszek egy kevés tintát, majd pengével belesimítom. Itt akadnak apróságok, amik miatt megkérdőjelezhető e technológiával való "küszködés". A tintát teljesen le kell húzni a fólia felületéről, éppen csak egy hártya maradhat rajta, amit a későbbi tisztítás során még le lehet oldani. Amennyiben a felület nem sík (sorjás furat, fólia oldali réz elemek, lötstop fólia), sok tinta rekedhet meg a felületen, ami lényegében lehetetlenné teszi a dry fólia későbbi eltávolítását. Itt még nem lehet a felületet oldószerrel (nálam nitro- hígító) tisztítani, mert a tinta kitörlődik a nem kívánt helyekről is. Próbáltam egy gumis lehúzóval is, ami felveszi a felületi egyenletlenségeket (ha van), de ezzel is kihúztam a tintát a szélesebb területekről. Következik az UV fürdő. Tegnap már írtam, hogy ha túl sok megvilágítást kap a dry fólia, akkor "rásül" a lemezre, vegyileg nehezen oldható. Így a maszk megvilágítását az eddigi 2 percről 55 másodpercre csökkentettem, így még biztonsággal előhívható, és több idő marad a tinta keményítésére, mert annak sokkal több kell.
Lehet, már ez is bedöglött ebből a szempontból, mint ahogy más fórumtársaktól is olvastam.
A felvitt tintát 3,5 percig világítottam, de még picit növelni kellene az időt. Ekkorra már majdnem annyira kikeményedik, hogy a felületi hártyát le lehet mosni, de már nem törlődik ki könnyen a mélyedésekből, illetve a dry sem sül rá a panelre.

6-7 próbát tettem, ebből a képen látható a legjobb. A vonalakat vastagítottam 0,2mm-re, illetve a szövegeket levettem, mert ezzel a vonalvastagsággal már nem fértek el. A csökkentett levilágítási idő miatt valószínűleg már nem lett volna gond az alávilágítással, így a 0,15mm-es vonal maradhatott volna...

Valószínűnek tartom, hogy inkább berendezkedem szitanyomtatáshoz...

teszt.jpg
    
(#) Firefighter1 válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Le a kalappal... nem kevés időt és energiát fektettél bele!
Nem gondoltam volna hogy ezt indítja a kérdésem!
Viszont azt szomorúan konstatálom hogy bizony igen nehéz.. Akkor lehet hogy marad a fekete festék vasalva .... amúgy a fehér tooner nem is "annyira horror", 12-15 ezerért már kapható! Csak nem mindegy milyen nyomtatóba!
(#) niedziela válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Szerinted érdemes ahhoz a pár felirathoz szitát készíteni ?
(#) zolee1209 válasza niedziela hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Pár felirathoz természetesen nem.
Ha nem zavaró a dry fólia sérülékenysége, legalább is az UV-re keményedő tintához képest, akkor egyszerűbb rávilágítani azt a panelre. Igaz, tintapatron/ toner zabáló, ha levilágítással készül. Toner esetén nyilván egyszerűbb rávasalni, bár annak tartósságát nem ismerem, még nem dolgoztam lézernyomtatóval. Illetve egy másik tapasztalat a dry fóliával. Régi, gyűrött fóliát kiraktam a napra, egy- két hétig ott volt. Először szépen besötétedett, mint levilágításnál, majd fokozatosan kihalványult. Enyhe színezettsége maradt csak. Valószínűleg egy bedobozolt áramkörnél ez nem következik be egyhamar, vagy talán sosem.
(#) RoliNyh válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Ha ennyire pozicciórajzolni akarsz, esetleg kipróbálhatod a most kipattant ötletemet. Tehát az alkatrészoldalt fújás előtt érdesítésképp (és hogy jobban terüljön az alapozó) megcsiszolod kb 400 -as vízpapirral. Aztán lefújod egy fehér alapozó festékkel, majd száradás (24 óra) után rányomatod a fekete pozicciórajzot amit lézernyomtatóval készítettél műnyomóra. Ha kész, fixálásként fújhatsz rá egy színtelen lakkréteg.

A végeredményről halvány fogalmam nincs, gondoltam talán neked megér egy próbát. Fehér alapon fekete felirat az már azért elég kontrasztos, és ez nem tonerpazarló...
(#) zolee1209 válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Idézet:
„még nem dolgoztam lézernyomtatóval”

Emiatt nem kívánok lézernyomtatót venni. Fehér alapozóval én feleslegesnek látom lefújni a panelt, natúr alkatrészoldalon képek alapján így is jól látható a fekete rajzolat. Fólia oldali feliratnál megint felesleges lefújni, mert akkor maszkolni kellene a festéket is, hogy forrasztható maradjon a panel.
(#) RoliNyh válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 14, 2017 /
 
Ja, oké, akkor nem szóltam...
(#) Elektro.on válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 15, 2017 /
 
Még nem néztem, de esetleg nem kapható fehér forrasztás gátló?
Második rétegként lehetne csak a feliratot meghagyni belőle.

Megnéztem: Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Szept 15, 2017
(#) bbb válasza Elektro.on hozzászólására (») Szept 15, 2017 /
 
Ó ha én ezt előbb látom... A dobozolós topikban is előkerülhetett volna, amikor kérdeztem a fekete alapra fehér festéket (Már mindegy, de legközelebbre jó lesz)
(#) zolee1209 válasza Elektro.on hozzászólására (») Szept 15, 2017 /
 
Már úton van, teszek egy próbát a friss festékkel is majd.
(#) Firefighter1 válasza zolee1209 hozzászólására (») Szept 15, 2017 /
 
Kiváncsian várom!
Én kékez zöldet és fehéret rendeltem
szerintem a kék alapon meg a zöld alapon is jol mutat a fehér!
(#) ha1drp válasza bbb hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Legutóbb június elején volt téma ez a típusú festék. Röviden: nagyon hamar tönkremegy. Annyira, hogy én a fehéret már úgy kaptam, hogy már használni sem tudtam. Nekem a zöld működött talán a legjobban. Sajnos mikor már sikerült kikísérleteznem a megfelelő mennyiséget, megvilágítási időt, az később már nem volt megfelelő. Nehéz vele dolgozni, ha elrontod nemigen lehet javítani.
(#) kameleon2 válasza Firefighter1 hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Szia! Általában a komplementer színek a legkontrasztosabbak, Reklámtechnikában a legfigyelemfelhívóbb a fehér alapon kék illetve a barna alapon sárga szín.
(#) gulasoft hozzászólása Szept 17, 2017 /
 
Én dry-ból csinálom Alkotónak a panelekre a feliratot.
Nyomdában készül a film, úgyhogy nem érint a toner fogyás.
Fellaminálom, levilágítom, előhívom és berakom a sütőbe 120 fokra 20-30 percig, ráég a fólia, még egy színtelen lakkréteget kaphat.
A hozzászólás módosítva: Szept 17, 2017

felirat.jpg
    
(#) RoliNyh hozzászólása Szept 23, 2017 /
 
Helló!

Tudtok ajánlani olyan programot ami gerber fájlokat tud oly módon egyesíteni, hogy ugyanaz, vagy akár különböző panel több példányban is kinyomtatható legyen egy A4 -es papírra?
Angolul valami "panelize" a módszer megnevezése...
Ingyenes vagy opensource licenszes kellene, és ha lehet minél kissebb méretben, nem akarok emiatt egy másik komplett panelszerkesztőt telepíteni amiben benne van ez a funkció is...

Egyébként KiCAD tervezőből exportált gerber fájl(ok)hoz kellene...
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2017
(#) niedziela válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 23, 2017 / 1
 
Program neve
ViewMasterEZ

A hogyan pendig
dokumentum

Másik
Program neve
Gerbv

A hogyan pedig
Example
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2017
(#) RoliNyh válasza niedziela hozzászólására (») Szept 23, 2017 /
 
Gondolom ez valami régebbi verzió, úgy látszik ez már nem elérhető.
Van helyette ez a három verzió.: Bővebben: Link...

(Persze a letöltéshez máris regisztrálni kell, hogy mennyire rühellem az ilyet.)

Na meglátom mire jutok az ingyenes verzióval...
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2017
(#) RoliNyh válasza niedziela hozzászólására (») Szept 23, 2017 /
 
De jó, a GerbV vel az előbb bűvészkedtem, de nem jött össze.
A leírás alapján már tudom, hogy el kell tolni a rétegeket, mert egymásra teszi...

Azért egy funkciót hiányolok belőle, nem lehet összekapcsolni a furatfájlt a körvonalfájlt és a rézréteg fájlt, hogy egyként kezelje, és egyszerre lehessen poziccionálni...
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2017
(#) niedziela válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 23, 2017 /
 
Legyünk őszinték a panelizálásnak nem ezen a ponton kell megtörténnie, hanem a tervezés végén.

Idézet:
„Azért egy funkciót hiányolok belőle”

Ez a megoldás kicsit az "eső után köpönyeg" de örüljünk annak, hogy ez még egy utolsó lehetőség erre.
(#) RoliNyh válasza niedziela hozzászólására (») Szept 23, 2017 /
 
A probléma inkább az, hogy a paneltervező nem képes egy fájlba importálni a furatot a többi réteggel.
Külön fájlt készít, és még kiválasztani sem lehet, hogy láthatóak legyenek a furatok, mert az a funkció ki van szürkítve...

Tehát ha kinyomtatom az egymás mellé helyezett paneleket, nem lesznek meg a furatvezető pontok.

Úgy néz ki, külön kell poziccionálni a panelt és a furatokat (a körvonalat végül is sikerült beimportálni egy fájlba a panellel).
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2017
(#) niedziela válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 23, 2017 /
 
Magának a gerbernek nem része a furat.
Az egy külön excellon
Szóval semmi különös nincs a történetben
Az amit te akarsz, az egy külön egyedi történet. Azt ne kérd számon a programtól
Következő: »»   1242 / 1387
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem