Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Szia!
Gratulálok hozzá! Csak egy apró észrevételem van, mégpedig az, hogy a hűtőbordát jobb lenne függőlegesen rakni, hogy a légáramlás jobban tudja hűteni. Persze ez csak akkor jelent problémát, ha nagyobb hőmennyiséget kell leadnia. Alex
Sziasztok. Megpróbáltam megrajzolni ezt Bővebben: Link a tápegységet. Valaki hozzáértő átnézné hogy nem rontottam-e el valahol, valamit?
Gondolom olyan céllal rajzolgatod hogy szeretnéd megépíteni. Ha így van, akkor már csak azt nem értem hogy miért. Attól eltekintve hogy már többen pórul jártak vele, leírták hogy miért nem jó, a rajz elemzése nélkül (mert azt nem ismerem) ránézésre is látni benne két "apró" hibát. Az egyik, hogy zárlatban vagy olyan esetben (beállításban) amikor az áteresztő elemnek sokat kell disszipálnia akkor azt nem fogja bírni, egész egyszerűen meg fog főni, azaz tönkremegy a tranzisztor.
Ugyanez fog történni abban az esetben is (mármint a tönkremenetel), amikor a kimenetre valami oknál fogva (akkutöltés, induktív vagy kapacitív terhelés) magasabb feszültség kerül az aktuálisan beállítottnál, mert az NPN tranzisztor nem fogja elviselni ha magasabb potenciálon van az emittere mint a kollektora. Az meg már valószínűleg csak az én szememet szúrja, hogy minek van ebben a kapcsolásban 3db IC (műveleti erősítő) amikor ennél a tápnál a működést egyetlen 8 lábú tokkal is meg lehet oldani. Aki át szeretné nézni hogy jó-e a nyákod, annak is szüksége lesz a kapcsolási rajzra is, anélkül nem nagyon van mit átnézni.
Szia. Igazad van lemaradt a kapcsolási rajz. Nem akarom megépíteni csak gondoltam hátha lesz majd valki itt akinek ez szimpatkus. Én tőkéletesen elégedett vagyok azzal amit megépítettem. (Alkoto féle táp) A mellékelt file-ban benne van a kapcsolási rajz is.
Akkor elrettentésül még egyszer belinkelem a képeimet. Hátha ezzel el is megy a kedve az alkotószelleműeknek ettől a táptól.
Nem tudom mi történhetett nálad. Nekem is ilyen moduljaim vannak én forrasztottam öket össze. 2 darab egy dupla tápban van a harmadik a fiamnál. Az enyém már jo 5 éves a fiamé tavalyi. Az övé egyszer tönkrement, de az az ö hibája volt az egyik potirol leszakadt egy vezeték ami halálos volt a kimenö tranyora.
Szoval nem biztos, hogy terjeszteni kell ilyesmit egy aránylag bevált konstrukcioról ha még azt sem tudjuk pontosan mi is történt.
Az jó ha a személyes tapasztalatok napfényre kerülnek. Ezek jó és rossz irányait a felhasználók remélhetőleg helyesen tudják súlyozni, de a körülmények ismerete valóban szükséges.
Akkor csúszhat félre a dolog, mikor egyes esetekből túlzó következtetést vonunk le, illetve ha túlzó elvárásokat támasztunk egy alapvetően egyszerű és olcsó eszközzel szemben. Az egyéni véleményekkel szerintem semmi baj nincs, de a szélsőségeket érdemes megtalálni és kiszűrni. Pl aligha igaz a "minden rossz ami nem 723-al készül", vagy "eleve rossz amiben nem FET az áteresztő elem" és társai. Legyen színes a választék, és mindenki válassza a neki tetszőt. Aztán ha nem jól választ, akkor már tudja mire figyeljen a következő választásnál.
Ez igy van, és nekem is van egy ösrégi (>40 éves) kézzel rajzolt csunyácska NYÁKra szerelt 723as tápom ( fémtokos). Majdnem a legkedvesebb, nem azért, mert az elsö volt, de a legjobban kezelhetö, és meglehetösen stabil. Az ujabbak sem rosszabbak, de valami mégis mindegyiken van, ami nem olyan jo, mint a matuzsálemi 723-son.
Van egy ujabb 723-s táp is a Conrad KIT-böl, az jo, csak a 3 poti funkcioja meglehetösen érthetelen....
Nem véletlen osztogatom a képet. Ha megnézed a szabályzást, akkor láthatod, hogy az erősen a táphatáron üzemel, ilyet pedig nem illik csinálni. Ha megnézed az Alkotó-féle tápegységet, az gyakorlatilag ugyanez, csak ott már az áteresztő fokozat meghajtása is jóval átgondoltabb, a vezérlésnek külön tápellátó köre van, így a kimeneti fesz. Nem függ a vezérlés tápfeszültségétől. Alkotóé nekem is 2-3 éve üzemel, és nem sikerült kinyírni.
Én szeretem a 723-ast. Már elég sokféle kapcsolás áll renndelkezésre. Én legutóbb Ezt építettem meg. És szerintem fog még épülni belőle pár a munkahelyemre is.
Hogy mit illik meg, mit nem az más kérdés. Bizonyára több ezret adtak el belöle, de eddig csak nálad robbant szét az IC. ( mielött az elsöt megvettem elég sok helyen nézegettem ki mit ir rola. Rosszat alig lehetett olvasni, legfeljebb azt, hogy nem mindig sikerült jol beállitani meg hasonlot, meg hogy rossz volt valamelyik alkatrész.)
Az minden tervezö maga dolga, hogy mit milyenre tervez. Nézd meg a tipikus 723-s esetét. Anno a gyár kiadott egy ajánlást, tökéletesen müködik ( ilyen az elsö, immár 40 éves tápom). Utánna jött a nagy okoskodás, szinte valamennyi szaklapban kijött egy ujabb változat - ilyen a Conradé is - ami semmivel nem jobb mint az eredeti, de vagy 10 alkatésszel több kell hozzá és körülményesebb az épitése meg a kezelése is. A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2017
Ha meg jobban belegondolunk mi is történhetett a te IC-del, akkor talán azt is mondhatjuk, hogy egészen biztos nem a tulfeszültségtöl robbant el ( az inkább hirtelen, de hideg halált okoz), hanem valami komolyabb áramtol ami bemelegitette robbanásig a chipet. Azt kellene kideritened, hogy mi okozta a referencia fokozaton azt nagy áramot amivel megfözted az IC-t.
Az a kapcsolás ránézésre sem jó, a miérteket már leírtam feljebb. Hogy nálad még működik annak nem a remek tervezés, hanem a korlátolt használat az oka, azaz nem üzemeltetted olyan paraméterek mellett ami tönkretenné (nem baj ha ezt nem érted, csak akkor ne beszélj mellé). A bejövő DC tápfesz kb. 34V, az áteresztőtranyó 25 fokon 100W disszipációra képes. Az egyszerűség kedvéért állíts be a tápon 5V kimenő feszt 3A kimenő áram mellett (úgy pár percre), ez még csak nem is extrém állapot, ezt ugye tudni kellene a tápnak. Csakhogy akármilyen hűtésed is van (mert gondolom nem olvadó jégben van a tranyó), az áteresztő 60 fok környékére simán fel fog melegedni, de inkább attól még jobban. A nevezett tranyó 60 fokos hőmérséklet mellett már csak kb. 55W disszipációra lesz képes. Annál viszont több lesz rajta, ugyanis a 34V bemenő fesz és 5V/3A kimenő fesz és átfolyó áram mellett a tranyón 87W disszipáció lesz, amitől garantáltan meg fog főni.
A másik problémára meg nagyon jó példa életem első "labortápja" amit még tizenéves koromban építettem egy LM317T-vel, amikor még csak tanultam a szakmát. Szépen működött a táp, aztán egyszer rátettem egy kis kazettás magnóból bontott motort hogy majd a táppal szabályozom a motor fordulatát. Az első alkalommal amint hozzányúltam a potihoz és eltekertem, az IC meg is adta magát. A 723-assal kapcsolatban pedig hogy ne csak megint a szokásos hablatyolás legyen, tedd már fel légyszíves azt a rajzot amit szerinted a gyár kiadott, meg az "okoskodottat" amiben 10 alkatrésszel több van. Már csak azért, hogy ne legyen újfent hiteltelen amit leírsz. No meg azért, mert a gyártó a 723-ashoz soha nem adott ki úgymond "labortápszerű" elrendezést vagy kapcsolást, azaz olyat, amelyben a feszültség és az áram is állítható és szabályozott. Ugyanis (már ha egy rajzról beszélünk) annál a conrados félénél amiről az enyémet is koppintottam egyszerűbb és kevesebb alkatrészt tartalmazó megoldás a 723-mal nem létezik (egyszerűbb ugyan igen, csak az ezeket nem tudja). Ráadásul semmilyen egyéb belső vagy külső segédtáp nem kell a működéséhez.
Egyébként van benne egy érdekesség...tudniillik nem a szabályozó tranzisztor BE van veszélyben külső túlfesz esetén, mert van ott egy dióda(aminek a szerepe első ránézésre ismeretlen előttem), ami miatt a meghajtó tranzisztor BC átmenetén szépen a szűrő kondiba tölti a fölös kimeneti potenciált..., már ameddig az a kis dióda, és ugyancsak nem túl combos(feltehetően) meghajtó kollektor átmenete bírja azt... )
És azt hogy csinálja, hogy fog a B-C átmeneten a bázisból a kollektor felé áram folyni, ha az átmenet nem zárlatos?
Ne haragudj, most a kedvedre keressem elö a jo 40 éves rajzot, csakhogy megint elrágodjál rajta.
Én a +10 alkatrészt a Conrad Kitben találtam.
Talán úgy, hogy a P-N átmenet arrafelé is vezet ?!
Nem haragszom, segíteni próbálok mivel lehetetlenre vállalkoztál. Szóval egy olyan rajzot kell csatolnod ami ugyanazt tudja mint a képen lévő, csak 10 alkatrésszel kevesebb van benne. A konrádos ugyanez, csak abba beletettek még pluszba finomállító potit meg a végálláshoz trimmert is. Annak a rajza egyébként itt van és így néz ki a kit.
Körülbelül ez lehet egyel kevesebb tranzisztorral, csak akkor még LED nem igen volt..
A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2017
Az eredetihez képest felcserélted a TOP/BOTTOM oldalakat
Az alkatrészek jól állnak, így ez nem fog gondot okozni.
De a 0,01 mm-es raszter választás feldúlja kicsit a rendet. A hozzászólás módosítva: Dec 3, 2017
nNem az alkatrészekre gondoltam (az eredetin is így állnak), de az érintett eltűnt mint szamár a ködben ...
Annak idején Te mondtad, óvatosan kell bánni az "oldalakkal" ... kék (copper top) - zöld (copper bottom), de hát kinek a pap, kinek a papné ... A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2017
Moderátor által szerkesztve
Szia. Megnéztem. Valóban erre nem is figyeltem. Közben elolvastam amit erről a programról írtál. Így már jobban értem mi miért nem jó így.
A "nem jó" az itt most erős túlzás. Gyalog is létre lehet hozni a két oldal rajzolatát, és el lehet a gyártónak magyarázni mit is akarsz, de ez nehézkes.
Eleve kínál többoldalas lehetőséget a program (max 4 réteg), ezért balgaság lenne nem kihasználni.
Oda jutottunk hogy már labortápot sem érdemes házilag fabrikálni, mert ennyiből egy értelmes külsejű dobozt sem lehet készíteni. És akkor hol van még a sok alkatrész, a nyákkészítés, a postaköltség meg a munka... Persze nem tudni mi lapul abban a dobozban.
Az nem labortàp csupàn egy szabàlyozható tàpegység .A labortàp azért nem ez a kategória.
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2017
Rendelkezel egy olyannal, esetleg röntgenszemed van és belelátsz a dobozba? Ha a feszültsége és az árama is állítható a leírtak szerint, és ezek szabályozottak is (nagy eséllyel igen), akkor az pont azt nyújtja mint egy labortáp, tehát látatlanban kijelenthetjük hogy az. Szerintem egy step down konverter lehet benne, de akkor is van 5000Ft-ért egy viszonylag esztétikus doboz, kezelőszervekkel, műszerekkel, meg valami hálózati trafó vagy kapcsolóüzemű táp.
Csak úgy mellékesen, egy ekkora táphoz való toroid trafóhoz csak a csupasz vasmag is majdnem ennyibe kerül, és akkor arra még kell egy csomó huzal, meg kell tekerni, és akkor az még csak a trafó. Hol van a doboz, az elektronika, a műszerek, kezelőszervek és a munka?
Sziasztok!Evvel épp tegnap szemeztem én is hogy hátha jó lenne,de sajnos az a tény hogy kínai vacak visszatartó erővel van.Nézegettem itt a hirdetéseket és vannak olyan házilag épített műszerek,tápok amik igazán beválltak.Lehet hogy nem olyan szép mint a gyári társai.de célozzunk meg egy labortápot mondjuk 30V 5A a cél,ebbe a csoportban 20-30.000ft ért lehet venni 1csatornásat.Megmondom őszintén hogy én is építettem egy 2csatornás tápot épp Alkotó fórumtárs átrajzolatát.Bőven túlmentem a 30.000ft os határon,viszont maga az "élmény" vagy éppen a "csalódás" hogy működik vagy éppen fordítva hogy valamit elnézünk és felszáll a füst.Ez az élmény egy hobbiját imádó embernek megfizethetetlen dolgok.A mai alkatrészek is vagy hamisak vagy nem működnek ez a sorozatgyártás és a piac versenyzésén alapul.Ha igazán jó dolgot szeretnénk igen áldozni kell rá és foglalkozni is.Én is sokat tanultam a hibáimból építés közben sok tanácsot meghallgattam,megfogadtam.Én inkább a magam kedvére építkezem és kerülöm a kész dolgokat mert abban nincs kihívás.De ez maradjon a saját véleményem.
Ez a terv a furatgalván használata miatt házilag nem kivitelezhető egyszerűen, ha meg gyártatni kellene egyszerűbb megvenni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |