Fórum témák
» Több friss téma |
Köszi a gyors választ.
Leírom, hogy én hogy gondolom a dolgot, aztán te meg majd kijavítasz. A térfogati teljesítményből indultam ki, hasonló kemencéket alapul véve. Ebből és a méretből megkapom a szükséges teljesítményt, amiből pedig a szükséges áramerősséget. Ebből akkor már tudom a beépítendő ellenállást is. Innen már csak a szükséges huzalt kell kiválasztanom, figyelve a felületi terhelésre. Na most: aminél nekem sántít a dolog, az az hogy 7-8 A és ~30 Ohm jött ki. Az elsőt keveslem, szerintem így túl lassú lesz a fűtés számomra, a másodikat meg sokallom. Ami nekem kellene az 1100 C-ra való felfűtés 1-1,5 óra alatt. Igazából ez az amit tudok, a méretét, meg hogy mire kötöm be. De a kalkulációban ezek, mármint a hőmérséklet és az idő sehol nem szerepel. Ilyenkor mi van? Hasamra ütök? Mi van akkor ha nem elegendő az elért hőmérséklet vagy túl lassú? Variálok a huzallal? Idézet: „aminél nekem sántít a dolog, az az hogy 7-8 A és ~30 Ohm jött ki. Az elsőt keveslem, szerintem így túl lassú lesz a fűtés számomra, a másodikat meg sokallom.” A 7-8A 1800W körüli teljesítményt jelent, azzal már egy kis, jól szigetelt kemencét elég gyorsan fel lehet fűteni. A 30 Ohm pedig a 230V és 8A-ből jön ki, nincs vele semmi gond. De ezek csak a villamos számítások. Kell hőtechnikai számításokat is végezni. Kell a kemence hőkapacitása is, mert azzal lehet kiszámolni, hogy adott betáplált teljesíménnyel mennyi idő alatt lehet adott hőmérséklet emelkedést elérni. Ezt a Q=m*c*deltaT képlettel lehet számolni. Ebben a Q az energia (Joule-ban, vagy Ws-ban), az m a melegítendő tömeg kg-ban, a c az anyag fajhője J/kg*°C-ban, a deltaT pedig a hőmérséklet emelkedés. Az energiában már ott van az idő, ebből a képletből tökéletes szigetelés esetén már ki lehetne számolni a felfűtési időt. De az élet nem ilyen egyszerű, mert egy ilyen összetett rendszerben (kemence belseje anyaga, tömege, szigetelés anyaga, annak tömege, ajtó, hőhidak, munkadarab) nagyon nehéz jól számolni. Ezeken kívül ott van még a hőszigetelésen elszökő energia. Ez a hőmérséklet növekedésével egyre nagyobb, és egyre kevesebb energia jut a hasznos részek melegítésére. Emiatt a felfűtés nem lineáris, először gyors a hőmérséklet emelkedése, utána egyre lassabb. Annál a hőmérsékletnél áll be a hőegyensúly, ahol a betáplált teljesítményt teljes egészében elviszi a szigetelésen elszökő teljesítmény. A felfűtés hasonló görbét ír le, mint amikor egy ellenálláson keresztül egy kondenzátort töltünk, amellyel egy ellenállás van párhuzamosan kötve. A szigetelésen elszökő teljesítményhez kell a szigetelő anyag vastagsága, felülete, hővezető képessége, valamint a külső és a belső tér hőmérséklete. Ha nem elegendő a hőmérséklet, vagy túl lassú a felfűtés, akkor növelni kell a teljesítményen, vagy vastagabb (jobb) szigetelést kell használni, vagy mindkettőt...
Megoldás lehet, hogy jóval nagyobb teljesítményt építesz a kemencédbe a (becsült, körülbelül kiszámított) értéknél, és szabályzod a hőfokot. Az átlagteljesítmény pontosan annyi lesz, ami a szükséges, (beállított) hőfok eléréséhez, tartásához kell, minél nagyobb a beépített teljesítmény annál gyorsabb lesz a szabályzás.
Értem, kösz a választ mindkettőtöknek.
Amennyiben tehát nem elég az elért max hőmérséklet, értelemszerűen jobb szigetelést alkalmazhatok, vagy növelem a teljesítményt. A felvett áram ugye I=U/R-rel változik, vagyis ha csökkentem az ellenállást, szintén figyelve a huzal felületi terhelhetőségére, akkor nő az áramerősség és így adott feszültségen a teljesítmény. Az ellenállás csökkentést tehát a beépített huzal hosszának csökkentésével érhetem el, vagy ha a szálak párhuzamosan vannak, akkor építek még be, szintén csökkentve az eredő ellenállást. Ez így helyes elgondolás? Idézet: „Az ellenállás csökkentést tehát a beépített huzal hosszának csökkentésével érhetem el, vagy ha a szálak párhuzamosan vannak, akkor építek még be, szintén csökkentve az eredő ellenállást. Ez így helyes elgondolás?” Igen, így van. Ha van lehetőség más huzalátmérőt választani, lehetne még vastagabb huzalt is alkalmazni, az is csökkenti az ellenállást.
Szuper. Kösz a segítséget még egyszer. Kalkulálok, számolgatok, gondolkodok aztán ha lesz még kérdésem akkor fárasztalak még egy kicsit.
Sziasztok! Egy régi villanytűzhelyből kitermeltem a sütőt. Az erre kivülről rászerelt fűtő szálakból szeretnék egy elektromos kemencét építeni. A sütőt belülről kibélelném samott lapokkal, amibe hornyokat vágnék. Ezekbe fektetném bele a képen látható fűtőszálakat. Egy fűtőszálpáros külön-külön mérve 116 Ohm-os, párhuzamba kötve 58 Ohm-ot mutat. Ebből a garniturából van kettő. Ezek voltak az elektromos sütő alján és tetején. Mindkettőt beépítsem? Van kapcsolóm is a soros-párhuzamos váltáshoz. Hogyan alakítsam ki a bekötést, szigetelést?
A kemencében mekkora hőfokot szeretnél?
Kérdés, hogy ezekkel a fűtőszálakkal mekkora hőfok érhető el, hogy még ne égjenek szét. Ezt a sütőben arra méretezték, hogy max. 250-300°C legyen a sütő belseje. A sütőben szerintem ezek párosával párhuzamosítva lehettek, és kapcsolható volt, hogy csak az alsó, csak a felső, vagy mindkettő fűtsön. Ha mindet párhuzamosan kötöd, akkor is csak kb. 1800W teljesítményed lesz, ami simán elmehet egy 230V-os konnektorról (ha szabályosan van vezetékelve és biztosítva).
800 fok elég lenne. 630 fokon olvad az alumínium. Olvasztásra szeretném használni. A fűtőszálak Kanthal huzalból vannak spirálisan tekerve. Ezeket fedik a felfűzött porcelán gyöngyök. Szerintem bírni fogják az igénybevételt. Én is 1800 W-ot számítottam.
Arra gondoltam, hogy az acél lemez sütődobozt belülről kirakom samott lapokkal, amibe hornyokat vágok vagy marok. Ebbe rakom a fűtőszálakat a porcelángyöngyökkel együtt. Pár helyen vízüveges samottporral beleragasztom a porcelángyöngyöket, hogy ne tudjanak kiesni a fűtőszálak a horonyból. A sütődobot pedig kívülről bebugyolálnám kőzetgyapot lapokkal. A kinyitható sütő ajtóra is samott lapot fogatnék fel, hogy ott se égjen el semmi és ne szökjön a meleg. a vezérlést Rex-C100 modullal szeretném megoldani. Jó az elgondolás? Elég lenne a 4db fűtőszálat a 2 oldalfalba rakni ? Hogyan helyezzem el a dobozban a 4db fűtőszálat? Mit javasolnál? A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2019
Idézet: „A fűtőszálak Kanthal huzalból vannak” Nekem pont ebben vannak kétségeim. Illetve lehet, hogy kanthal, de nem mindegy milyen. Sem az anyaga, sem a vastagsága nem mindegy, ha 800°C-ot szeretnél a kemencében. Ilyenkor a fűtőszálnak 1000-1200°C-nak kell lennie körülbelül. Az elgondolás jó lehet, én is hasonlót csináltam. Bővebben: Link Csak én nem samottból, hanem JM26-os téglából csináltam a belsejét, és 1 mm-es kanthal huzalból a fűtőszálat.
JM26 téglát nem kapok sehol. Néztem az Ytong téglát is, de itt írták a fórumon, hogy előbb utóbb elég. Ezért gondoltam a samott lapokra.
Hogyan próbáljam ki azt, hogy kibírja-e ez a fűtőszál ezt az igénybevételt? Nem szeretném, ha a beépített rendszer elsőre elégne.
A samott nagyon megfelel. A kemence alig legyen nagyobb, mint az olvasztótégely. Kővágó koronggal ferde hornyokat vágj (laposvas mentén, két irányban) mind a 4 oldalba (felfelé szűkebb), akkor nem esik ki a befűzött fűtőspirál, és nem is kell rá gyöngy (az veszteség). 1 mm-es Kanthal D (?, megnézni katalógusban) bírja ezt a hőfokot. Kb. 4 mm-es pálcára kell tekerni, 1 mm-es közre széthúzni. A hornyok végén duplára visszahajtva, csavaros kötéssel sorosítható, amennyiben nem tudod egy hosszban feltekerni az egészet.
Az Ytong szerintem sem jó erre. A samottal csak az a gond, hogy vágni, fúrni nagyon nehéz, de gyémánt betétes szerszámokkal lehetséges éppen. Nekem azért tetszett a JM26 (JM28, vagy hasonlók), mert az úgy alakítható, mint az Ytong, csak 1300-1400°C-ot is bír.
Itt lehet hasonló anyagokkal találkozni: Bővebben: Link Bővebben: Link Bővebben: Link Ők viszonteladókon keresztül értékesítenek. Ha nem bírja a fűtőszál a nagy hőfokot, úgysem tudod megoldani, hogy mégis bírja... Ezzel azt akarom mondani, hogy hacsak nem akarod más valamire még felhasználni a fűtőszálat, akkor nyugodtan kipróbálhatod. Ha elég, akkor úgysem jó a kemencébe, kidobod, és tekersz a helyére másikat. Ebay-en mindenféle Kanthal huzalt lehet venni ma már.
Köszönöm az információkat! Milyen vastag és hosszú huzal ajánlott a fent vázolt kemencéhez? Kb. 1500-1800w teljesítményt szeretnék.
A faszenes fémolvasztómat öntött gipsz fedi belülről amit kvarchomokkal dúsítottam. Az is bírja a 700-800 fokot. Nem tudom, hogy itt is megállná-e a helyét? A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2019
230V 1800W-ra 1mm átmérőjű huzallal 17,5m hosszúságot számoltam, 1,35 Ohm mm2/m -es fajlagos ellenállással. Azt feltekerve 4mm átmérőre, széthúzva kb. 2,3m hosszú spirál jön ki.
Köszönöm! Ha elkészült - jelentkezem.
Kerámiacsövet vagy valami hasonló anyagot szeretnék vásárolni a kemencébe belógatott hőérzékelő számára. Megoldható-e ez a feladat egy rozsdamentes acélcső segítségével olyan módon, hogy a csőbe bedugom a hőérzékelőt, ezt pedig körbeveszem kvarchomokkal?
Az összeállításnak a rozsdamentes acél a gyenge pontja szerintem. Annál kérdéses, hogy bírja-e a sorozatos felfűtést-lehűtést. Én kerámiacsövet használtam, azzal nincs ilyen gond. A kvarchomok bírja a hőt alighanem 1600°C-ig.
Az Ebay-es, általad ajánlott oldalon vannak jó áron Kanthal huzalok. Egy bolgár eladó árulja őket. Sajnos én nem tudok választani a kínálatából, mivel kevés a tudásom hozzá. Melyiket ajánlanád?
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2019
1 mm-es kellene. A bolgár eladónak úgy látom nincs ilyen. Esetleg 0,9 mm-esre át kellene számolni, és azzal megpróbálni.
Itt árulnak 1 mm-est, ráadásul 17,6 méter az pont jó lenne neked. De a szállítási időtartam végének május 20-át ír, az rettenetesen sok. Na meg az ára sem olcsó...
Igen, elég drága. Nézegetem az aliexpress kínálatát is. Itt találtam egész jó áron kemencéhez való fűtőszálat. Előre fel van már tekercselve, olyan mint egy ágyrugó. Lehet, hogy ilyet fogok rendelni. Ezen a néven mennek: 1Pcs 220V 2500W Kiln Furnace Heating Coil Kit
A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2019
Sikerült megvásárolnom a Rath cég 1300 C fokig hőálló habsamott tégláját. Ebből fogom kialakítani a "tűzteret". Ha másnak is kell, itt megtalálja: http://www.kalyhasbolt.hu/Rath-Styrozell-24-06-magas-hoallosagu-hab...ott-te
Üdv mindenkinek!
Segítséget szeretnék kérni, remélem jó helyen vagyok! Azt szeretném kérdezni, hogy van-e olyan fórumtárs, aki térítés ellenében épít kemencét? Egy kis térfogatú, 1200-1300 C fokig fűthető eszközre gondoltam. Az elektronikára lenne szükségem, a többit megoldom. Köszönöm!
Hello! Ezt a kérdést az "Apróhirdetés"-ben kellett volna feltenni. De "elektronika gyanánt egyszerűbb ha veszel egy olcsó (pld. mint itt) és érzékelő gyanánt egy "K" típusú hőelemet alkalmazva, már csak egy mágneskapcsoló kell, amit kapcsol a szabályzó és az elviseli a fűtőteljesítmény áramát. Természetesen akkor megoldás, ha felfűtés/hőn tartás a feladat. Mert edzéseknél stb. léteznek trendszabályzók, amik egy beállított algoritmus szerint időre/hőfokra állítgatják a kívánt kemence hőfokot. De ez már egy másik történet..
Szia!
A K típusú hőelem ilyen hőmérsékleten nem használható tartósan. Még a nagyobb átmérőjűek is néhány óra alatt szétégnek, ergó elszáll a vezérlés. Platina/Rhódium köpenyes hőelem kell a vezérléshez. Tapasztalat, néhány vizsgálat után már 1000 fokon is tönkrementek a K típusú hőelemek, amiket hazai (pl. TC Direct) forgalmazótól veszünk.
Hello! Sajnos igazad vagyon, de nem lesz olcsó mulatság az érzékelő.. Pld..
Nagyon át kell gondolni a tényleges igényeket és azok szükséges műszaki tartamát.
Üdv mindenkinek!
Van egy efco 170es kemencém aminek elégett a fűtőszála. Vettem bele kanthal drótot ugyanolyan ellenálásút keresztmetszetűt. A szerkezet 220V/1500W os. Két fűtőkör van benne párhuzamosan kötve. Darabja 750 W. Áram felvétel 3.26 A. Ellenálás 70 Ohm. Kanthal drót adatok Keresztmetszet 0.7mm Ellenálás 3.52 Ohm méterenként. Feltekertem a drótot műszerrel kimértem a 70 Ohm ot. Plussz ráhagytam a kivezetésekre. Beépítetlenül rákötöttem a hálózatra. De nem izzott fel csak 45 Ohm nál. Nem volt egyenletesen széthúzva a spirál. Ahol sűrűbb volt ott szépen izzot (nem világított) ahol ritkábban volt nem látszott semmi pedig sötétben néztem. Mitől nem izzik fel a 70 Ohm os spirál? Vagy annyit számít a hőszigetelés. A kemencében van egy kerámia égéstér aminek fala 5mm vastag. A külsejére van feltekerve a két spirál majd benne van egy fémházban ami tele van hőszigetelő anyaggal. Köszönöm a segítséget előre is
Hello! Szerintem nincs itt semmi gond. A hőfok mindig a bevitt energiától és a hőveszteségtől függ. Ahol sűrűbb a spirál, ott kisebb a hőelvonás. Azért izzik fel. Majd a kemencébe beépítve ahol a környezete a fűtés hatására egyre melegebb lesz, nincs légáramlás, izzani fog. Ha a bevitt teljesítmény nem változik, és a kemence hőleadása sem változik meg, akkor miért lenne más, mint előzőleg volt? Pont, a hőveszteségek körülményes meghatározása miatt, nehéz fűtőtestet méretezni. Pedig elsőre egyszerű feladatnak tűnik..
A hozzászólás módosítva: Ápr 27, 2019
Jelentem a kemence szépen fűt 800 fokra 1.5 óra alatt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |