Fórum témák
» Több friss téma |
Átmegyek az elektronikaban kezdő topicba... h
Még mielött rám koppint a moderátor.. mivel azon tul hogy lipohoz kell a 16,8... azon kívül tul sok köze nincs a topiccímhez. Ugyhogy ha majd átpillantanátok .... köszönöm
Sziasztok!
Éppen egy autóba készülő eszközözt tervezgetek. Ebbe az eszközbe szeretnék 1 darab Li-ion akkumulátor elhelyezni(vagy többet párhuzamosan). Külső tápforrástként az autó akkumulátora szolgálna. A eszköz áramfelvétele akár 2A is lehet, de nem folyamatosan. Hogyan oldható meg ennek az akkumulátornak a töltése úgy, hogy a külső tápforrás eltávolítása esetén az eszköz zavartalanul működjön a saját li-ion akkujáról? Amit jelenleg nem értek az az, hogy az akkut és az eszközt is a töltő után kellene elhelyezni, így az eszköz és az akku töltőárama is töltőn haladnak keresztül. Ez elég nagy áram lenne. A másik probléma ezzel, hogy amikor az eszköz nem vesz fel áramot, akkor túl nagy árammal töltené az akkut.(?) Van valakinek tippje? Esetleg teljesen rosszul álltam a dologhoz?
Biztosan vannak nálam okosabbak, én ehhez a témához annyira nem értek. De.
Miért töltené túl nagy árammal? Van egy forrásod (az autó akkuja), ami bemegy a töltődbe. A töltőről megy a fogyasztód, és az akkupakk. Amikor kell akkor tölti az akkut, amikor nem kell, akkor nem. Nincs olyan hogy ha leveszed a fogyasztót, akkor majd túltölti. Pont ezért töltő, hogy ő tudja mit kér az akku, és amíg tudja addig kiszolgálja. Olyan lehet hogy ha rajta van a fogyasztó is, akkor lassabban tölt, mert nincs elég árama. De fordított eset nem lehet. SZVSZ.
Szerezz egy akkutöltö modult, azon van bemenet a töltönek (2-3 V-tal több mint a LiIon feszültsége). És kimenet a fogyasztonak. A bemenet ellenörzi a töltést a kimenet meg a fogyaszást, hogy ne meritsd az akkukat 3,8V alá.
Sziasztok.
Lehet vásárolni Ebay-ről teljesítmény mérőt, G.T. Power RC 130A és 60V-ig tud mérni. Kb. 7$-ba kerül. Tesztelgettem, és az adatlapban szereplő specifikációkat nem tudja, 10V alatti betápról már semmi sem látszik a kijelzőn, az oldalán található aux input-ra 5V-ot kapcsolva sem lesz javulás. 10V kell minimum a megfelelő kijelzéshez... Szétszedtem, visszarajzoltam a táp részét, és javításokat eszközöltem. A 68 Ohm-ot rövidre zártam, így kb. 7V-ig látható a kijelző (8V alatt egyre halványabb). A műszer oldalán szereplő tüskesor bekötése hibás (az alsó burkolaton ott a helyes bekötés), oda egy szabványos szervó kábel menne, amin fix 5V van, ez sajnos a FET-es feszültség stabilizáló részhez megy, úgyhogy 7V alatti feszültséget ide kapcsolva nem fog a műszer működni. Ezt átkötöttem a FET-es stabilizátor után, így 5V-ot oda kapcsolva tökéletes lesz a kijelzés. A szélső és a középső pin-t felcseréltem. Ha beraknék egy low drop-os stabilizátort 5V-ra, akkor a kijelzés tökéletes lenne mondjuk 5.5V-ig, csak a bemenő 60V csökkenne kb. 35V-ra. Pontossága átlagos, 2A-nál 1.95A-t mutat. Feszültségre pontosabb. Nem tudom, hogy lehet-e kalibrálni, de jó lenne... Youtube videón egy orosz srác mutat kapcsolási rajzot is hozzá, de az teljesen máshogy néz ki, 3.3V-os stabilizátort használ, és egy Attiny a mikrokontroller, aminek van belső erősítése és differenciális ADC bemenete. Ezzel méri a söntön a feszültséget. Az én nyákomon egy plusz műv. erősítő is van, még nem követtem vissza, hogy mit erősít... Van ötletetek egy FET-es low drop tápra? Gondolom P-FET-tel jobb lenne, az N-FET-en mindig fog 3V esni... 7805-nek 2V-tal több kell. Köszi. Azért osztottam ezt meg, mert a műszer szuper, de átalakításra szorul, ha valaki 2S lipo akksit használ. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2020
Beraktam egy 7805-öt, így 6.5V-ról is elmegy a műszer, 60V helyett csak 35V max. mérhető. A disszipációra ügyelni kell, kb. 50mA-t eszik a műszer, ez 35V-nál 1.5W...
Az áram mérésnél pont a műszer saját fogyasztása hiányzik (50mA). Elég érdekes. Ez az 50mA mindig is hiányzott. A 7805 GND-je a sönt bemenő feszültség oldalára van kötve. Ha megtáplálom kívülről 5V-tal, mondjuk akkor is csak 1.95A-t mutat, miközben biztosan az aux inputról folyik az áram. Számomra érdekes volt ez a módosítás. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2020
Az eredeti nyák az alkatrészekkel itt található.
Ha lényeges az áramfelvétel a 7805 hanyagolandó a maga 11mA fogyasztásával
Én 5.2mA-t tudok, de egyébként lényegtelen, a max. 130A mellett eltörpül. Az áram mérés pontatlansága valahonnan máshonnan jöhet (kalibrálási hiba).
Mondjuk 130A-nál 50mA sem számít hibának. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2020
Sziasztok!
Van egy Dyson V6 akkus porszívónk.. az utobbi időbe azt csinálja hogy felrakom tölteni 10 perc mulva feltölt ... használnám.... de 3 perc mulva le is merül és kikapcsol! az akkupakknak csak 2 csatija van tehát a balasz belül van! Szétszedtem a pakkot! Egy 6S1P pakk van benne elektronikával. Gondoltam valamelyik cella biztos halott. Elsőre 3,96 ot mértem mindegyikbe csak az egyikbe volt 4,08 ( ez lehet hogy a hiperpontos kinai multiméterem hibája) kapacitás tesztet most csinálok, de ugy tippelem hoyg meg lessz mindegyik, ugyhoyg gondolom a bms a kuka.. Érdemes Foglalkozni vele? Vagy keressek egyet ami méretbe passzol? A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Hali!
Komoly terhelést akassz rá, úgy mérj kapacot, de gyorstesztnek lehet a porszivó is, mikor megy nézd a cellák hogy konyulnak...
Én belső ellenállást és kapacitást mérnék cellánként.
Ha csak egy nagyon gyenge (általában a belső ellenállás kiugróan magas), akkor csak azt cserélném ki. De feltöltés után ha bekapcsolod a porszívót és cellafeszültséget mérsz a cellákon, ez a feszültség esés is a belső ellenállásra utal. Amelyik cella feszültsége beesik, azt cserélni kell. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Erre nem is gondoltam!
Köszi a tippet. mostmár megvárom a kapacitástesztet.. kb 10 felé végezni fog.. utánna visszateszem a pakkba és rányomom a proszívóra.. és akkor utánnna simán cellánkénti feszre gondolsz ugye? Hoyg melyik hogy esik be...
A Lii 500-assal tesztelem.. nem tudom mennyire pontos , jelen pillanatban 4 celal van a gépbe 3 nak 27 és 31 között van a belső ellenállása egy pedig 139 lehet az lessz a ludas..
Ugy ugy az lessz,... ( hogy én erre nem gondoltam mielött lepattintottam a ponthegesztéseket meg kell csináljam a ponthegesztőmet! ) A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Jó úton jársz.
Akkor ha jól tippelek a nagyobb belső ellenállású cellák jobban be fognak esni, azokat csak kisebb terhelésre lehet használni!
Már csak azért is mert teszteltem most vagy 200 darab bontott laptop cellát és akadt pár 90-110 es belső ellenállású is akkor azokat célszerű 1 vagy inkább csak 0.5 C re tervezni??
Vagy még kisebb áramra. 0.1Ohm 2A, ki tudod számolni, hogy pl. a 3.8V-ból mennyi jut ki: 0.1*2=0.2V feszültség esés, tehát 3.6V. A cellában eközben 0.2V*2A vagyis 0.4W-nyi hő termelődik (1 óra alatt 0.4Wh), amit le is vonhatsz a tárolt energiából (3.7V 2Ah-s cella 7,4Wh energiát tárol, tehát a tárolt energia 5%-a arra megy el, hogy melegíti magát a cella). Nem tűnik annyira soknak, de az ilyen cellát a BMS is hamarabb lekapcsolja, tehát kapacitást is vesztesz.
A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Helló!
Nem emlékszem rá pontosan, de a Li-ion akksira rá lehet tölteni? Mondjuk úgy, hogy még nem töltött fel teljesen, de muszáj használni az eszközt, aztán vissza rakom töltőre. Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Márc 7, 2020
Hello! Természetesen rálehet tölteni, mert ha nem, nagy bajban lenne minden laptop tulajdonos..
Kedves Mindenki!
Van öt darab Samsung INR18650-30Q akkum. Szerintetek eredeti, vagy hamis? Hogyan lehetne megállapítani? Egy fúrógép NI-CD akkuját akarom leváltani velük. A tesztelés során azonban furcsa dolgot produkáltak. Kisütésnél 380-450mA terhelőárammal tudják a 3000mAh-t, de ha 600-650mA-al sütöm ki, csak 1000mAh körüli értékek jönnek. Mindegyik egyformán, több alkalommal is. Az rendben van, hogy nagyobb terhelőáramnál kis mértékben csökken a kivehető energia, ez ólomakkumulátoroknál is így van, de nem ilyen mértékben. A neten található infók szerint ennek 1-2A kisütőáramnál is tudni kellene a 3000mAh-t vagy ahhoz nagyon közeli értéket. A kinézete szerint lehet eredeti, bár a kíniak ilyen téren nagyon ügyesek, és a súlya is megvan, 46 g darabja.
Szerintem mindegy, hogy hamis vagy eredeti, ha tudja megfelelő értékeket. Gondolok itt a belső ellenállásra. Ha 600mA-nál már csak 1Ah vehető ki, akkor ez a cella nem való sehova. Főleg nem csavarbehajtóba.
Mérned kellene belső ellenállást. Terhelés nélkül mérj cellafeszültséget, majd terheld be ismert terheléssel (teljesítmény ellenállás, izzót nem ajánlok, az gyorsan változó terhelés). A legjobb lenne, ha az áramot multiméterrel mérnéd. Amint rákapcsolod a terhelést az akksira, ismét mérj cellafeszültséget (közvetlenül a cellán). A belső ellenállást kiszámolhatod, ha a feszültség különbséget (terheletlen-terhelt) elosztod az áram különbséggel (vagyis a terhelő árammal, mert az első mérésnél 0mA folyt). A belső ellenállásnak jó akksinál 15-30mOhm között kellene lennie, a tiéd olyan 130mOhm körül lehet saccra.
Sokmindent veszek Kínából, de akksit soha. Azt csak itthon, szaküzletből. Olvastam a horror átveréseket a neten, nem kérek belőle.
46 gr az már jó érték. Nagy eséllyel eredeti. A többit leírták. terhelni és mérni.
Köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat!
Elvégeztem a mérést, és a következő értékek adódtak: 4,12V-ról 4,07V-ra 780mA terheléssel 64,93mohm 4,19V-ról 4,12V-ra 780mA terheléssel 89,74mohm 4,20V-ról 4,14V-ra 790mA terheléssel 75,95mohm Két cellám éppen le volt merülve 2,95V-ról 2,92V-ra 580mA terheléssel 51,72mohm 2,96V-ról 2,92V-ra 580mA terheléssel 68,96mohm A specifikáció szerint 26mohm alatt kellene lenni a belső ellenállásnak. Ezek meg jóval nagyobbak. Két multiméterrel mértem, egyikkel az áramot, másikkal a feszültséget. Van két 4,7 ohm 10W-os ellenállásom, meg egy 12V 21W-os izzóm. Ezeket mind ráakasztottam, és a feltöltött cellánál 780-790mA terhelést produkáltak. Ellenállásom nincs több, izzót meg lusta voltam keresni a garázsban. Néhány napja jött meg az ötcellás elektronika, most már mindenképpen kicserélem a fúróban az akkut, mert a régi már 0 perces, a fúró meg még jó. Aztán majd meglátom, mi lesz...
Ha ezekből a cellákból többet párhuzamosan kapcsolsz, jó lehet. Minimum 3db párhuzamosan (de inkább 5, ha van helyed), és már használható is a behajtó. Ha túlterheled a cellákat, károsodnak.
Ha ebből 5 soros 1 párhuzamos pakk lesz, akkor inkább bele se kezdj. 2 soros 3 (inkább 5) párhuzamos pakknak is csak éppen jó lenne (= nem megfelelő, de használható).
Az akkutartó dobozban öt cella sorbakötve bőven elfér, de 2x5db már nem férne el. De ha megnézzük a mai csavarozó, behajtó masinákat, szerintem egyikben sincs 4-5 esetleg 6db akkunál több. Két sor akku már egy fél kiló lenne, azt emelgetni is kell!
Igen, csak azok a cellák kb. 15-20mOhm belső ellenállást tudnak, ebből 5 sorosan ad 75-100mOhm-ot. Neked meg a legrosszabb cellád majdnem 100mOhm-os. Egy ilyen rossz cellákból készült akkupakkból ne akarj több Ampert kivenni, talán 2-4A-t ha tudni fog (ezt is óriási feszültségesés mellett). Kipróbálhatod, veszteni valód nincs. Nem is muszáj a régi akkuk helyére beraknod, csak drótozd össze, amíg kipróbálod. A BMS-t is érdemes bedrótozni, mert le fog tiltani ha megterheled a behajtót (sok áramot szeretne, amitől beesnek a celláid, a BMS pedig lekapcsol).
Sok csavarbehajtó 12V-os, oda 3S2P bőven elegendő, esetleg 4S1P vagy 4S2P. Az 8 cella. Egyáltalán nem nehéz. Legalább megáll a talpán a behajtó! A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2020
Úgyis éppen egy gardróbszekrény csinálás felénél vagyok, és ezen a hétvégén nem tudtam haladni, mert nem vágták le péntekre a még hiányzó bútorlapokat. Ha a jövő héten sikerül összeraknom a fúrót, akkor következő hétvégén lesz alkalmam kipróbálni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |