Fórum témák
» Több friss téma |
Pontosan ugyanígy hasraütésre én is 4 voltot gondoltam, kb. 3 éve litiumosítottam egy UPS-t, pontosabban az UPS is házi gyártmányú (ez nagyon jól jött mert ezáltal rugalmasan konfigurálható a töltő része).
A mutatvány előtt rendesen beleástam magam a szakirodalomba, úgy éreztem hogy az akkor összegyűlt tudásomat nem hagyom veszni és egy blogbejegyzés formájában megörökítettem az utókornak. Hátha valaki hasznát veszi. Ha van 5 perce bárkinek, itt elolvashatja Bővebben: Link Már nem tudok neked forrásokat adni mert eléggé régen volt, a fejem se káptalan meg kopik is sajnos.... Barátunk Google segít ebben.
A NiCd/NiMh akksis töltés közben egy kicsit mindig túl lesznek töltve, amire enyhe melegedéssel fognak reagálni. Ilyenkor a cellafeszültsége lecsökken egy picit, ezt érzékeli a töltő, és szerencsés esetben vagy átkapcsol csepptöltésre (minimális áram folyhat), vagy lekapcsol.
A Lithium ion akksi töltők sem kapcsolna le szerintem, hanem csak bekapcsolnak egy LED-et, amikor az áram elért egy beállított értéket. Az ImaxB6 fajta töltők ténylegesen lekapcsolnak. Egyébként a balanszos BMS-es sem működnek megfelelően, ha a töltőáram többszöröse a balanszoló áramnak, ami szinte mindig jelen van. Csak töredék ideig történik balanszolás, sokszor túl kevés ideig.
Szia ma is mértem bárhogy pörgettem a motort 17-18 vAc nál több nem volt.Az egyenirányitás pedig egy sima egyenkocka 50A,egy 63v100uf kondival.Ha kibir egy motoros szezont az akku akkor már jó.
A tekercset a motoron én tekertem fel 12v-ra 6 voltos gyárilag.Sajnos a teljesitménye 25w nem sok de tölteni elég.Az akkuk 11.50v nem töltödnek tovább mértem sokszor.Terheltem,meritettem,és vártam hogy mikor kapcsoljon le a töltés, többször megismételve. Működik rendesen,hogy meddig azt majd meglátom.Igy nem került 1000Ft-ba sem az egész csak a meló volt vele.Ha megveszem a hozzávalókat az horror.Nagyon elszáltak a simson alkatrész árak.
Szia Tibi!
Elolvastam a linkelt dokut, és ott azt írod, hogy szigorúan tilos a hagyományos értelemben vett csepp töltés. Lehet hogy nekem nincs meg ez a hagyományos értelem, mert én a csepp töltés alatt mindig a szinten tartást, az önkisülés kompenzálását értettem. Mi konkrétan a hagyományos értelemben vett csepp töltés?
Az önkisülés kompenzálása, ahogy mondod.
A csepptöltés az ólomakku lelkivilágára vezethető vissza.
PB akkunál nem lehet 14,4V elérése után nagy töltőáramot alkalmani pedig ennél a feszültségszintnél még csak 80-85% a töltöttség. Ha ilyenkor a töltőfeszültséget lejjebb visszük, akkor bár nagyon kis árammal de tovább folyik a töltés. Ez a csepptöltés. Ez is abbamarad hosszabb idő múlva de teljesen nem lesz nulla, ez az amit te fenntartó töltésnek mondasz azaz a szintentartás. Litiumnál a berögzülés elkerülése miatt hangsúlyozzák ki hogy nem szabad csepptölteni, azaz a 4,2V kapocsfeszültség elérése után tilos még áramot belepumpálni. Szintentartani lehet, 4,2 volton. A hozzászólás módosítva: Dec 16, 2021
Nemcsak a Simson alkatrész árak szálltak el sajnos...
Ha bírja a modul akkor nincs szükség másra. A kis feszültség és a bms hiánya miatt viszont 1-2 havonta mérjél rá a cellákra és ha 0,2 voltnál jobban szétmásznak akkor adj nekik egyenként egy normális töltést, akkor egy darabig megint összetartanak.
Ha egy 4-es pakkot egyenként töltök, de együtt terhelem akkor is kell BMS ill. balancer?
Azon gondolkodtam, hogy egy 5-ös tuchel aljzat pont megfelel a töltés bevitelére. Két fúrót alakítanék így át (14.4V-osak). Egy töltőt csinálnék a kettőnek, 4 szekunder tekercsről 4 kis kínai töltőmodullal. Vélemény? 3 db 12V-os (3S2P) meg egy 20V-os (5S2P) fúró. A 24V felirat csak álca. Plusz akkus porszívó (5S2P), motoros felmosó (3S3P). Akku kivezetve tuchelra. Egyikben sincs BMS, de a tuchelon balanszolva töltöm egy IMAX B6AC-vel. Az első fúrómban csak azért cseréltem ki a cellákat 3 év után, mert 2000 mAh-sak voltak, most kapott 2600-okat. Ha a cellák szépen össze vannak válogatva, szerintem OK. Legalább is nálam működik. A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2021
Nem korrekt megoldás, mivel ha egy cella 2.8V alá csökken, te még ugyanúgy tudod használni a fúrót, és ez a cella kicsit sérülni fog. Viszont nekem is van ilyen csavarbehajtóm, és már 1 éve megy, ha alig van ereje, feltöltöm. Ha a cellák benne tönkremennek, kap másik hármat. De megjegyzem, nem korrekt megoldás!
Értem. Ezzel azt mondod, hogy a balancer esetén kisütéskor nem lehet mélykisülés valamelyik cellában? A balancer megakadályozza? Vagy a BMS akadályozza meg?
Csak azért kérdezem, mert eddig értettem, hogy töltéskor mit csinál a balancer, de kisütésre nem találtam leírást.
A BMS mind kisütéskor, mind töltéskor le tudja a terhelést/töltőt az akksikról választani. Ha ezen felül még balanszer áramkör is van a BMS-ben, akkor az megpróbálja a feszültség különbséget a cellák között minimizálni, de csak töltés közben, és sajnos csak kis mértékben (tapasztalatom szerint 1-10mAh-t tud korrigálni legjobb esetben is). De sok esetben ez is elég.
Én azon gondolkodtam, amit fecus mondott. Ha mind a 4 cella -, és + pólusa ki van vezetve, az pont 5 kivezetés. És 4 db kis töltő modul galvanikusan független trafó tekercsről hajtva tudja egymástól függetlenül tölteni a 4 cellát. Aztán a használat már úgy történik, mint egyébként. Akkor BMS-re sincs szükség, mert minden töltésnél optimumra töltődik mind a 4 cella. Ha indulásnál kb egyforma cellákat teszünk bele, akkor jó sokáig működhet ezzel a töltögetéssel.
És töltésnél ki szól neked, ha az egyik cella beesik 2.8V alá? Persze érezni fogod a behajtón, hogy gyengül, de ilyenkor károsodik is a cella. Ezért jó a BMS. Plusz ha a cellák egymástól nagyon eltérnek (akaratlanul), lehet észre sem veszed, mert a többi cell magas feszültségen van, és a behajtó még jól használható. Jobb, ha van BMS, de saját felelősség. Legalább a töltés korrekt!
Persze, hosszú távon kialakulhat ez a fajta aszimmetria. Ezért mondom, hogy egyforma cellákkal indulva, talán elég sokáig működő képes maradhat ezzel a felállással.
De ez úgy is csak a buherált akku pakkoknál számíthat, mert a gyári akkukban eleve van BMS modul.
Sziasztok!
Én nemrég szedtem szét egy laptop akkut, 0 voltot mértem az összes cellán (de fizikailag jól néztek ki). Elkezdtem tölteni labor táppal 12.6v és 2A, közben mértem a cellák feszültségét és szép lassan de egyenlelessen emelkedett a feszültségük 4.2v-ra. két nap után az összes cella 4.13v-on van.(ezt most nem merítettem de tapasztalatból mondom, hogy az ilyen cellák is le tudják adni az eredeti kapacitásuk kb. 80%-át és még sokáig használhatók.) Amit nem szeretnek az a túltöltés és ezáltal a túlmelegedés. Itt van egy áramkör amit ki akarok próbálni:Bővebben: Link,meg itt egy topic amiben ezt feszegetik:Bővebben: Link,csak ez már nem él.Tehát szerintem a töltésnél van a lényeg, mert ha szép egyformára hozod a cellák feszültségét akkor a kisütéseknél nem lesz akkora feszültségkülönbség amire ugye nem olyan érzékenyek...szerintem.
Én két fajta 0V-os cellával találkoztam eddig: az egyiknek a feszültsége 2V-nál nem ment feljebb, és ha lekapcsoltam a töltést, azonnal elkezdett csökkenni a feszültsége, a másik pedig bosch 500Wh powertube-ban volt, 0V-tal, és a cellák 95%-át fel lehetett tölteni, és azóta is tökéletesen működnek, mégpedig a gyári 100%-os (3.2Ah) kapacitással (mért érték).
És ha a töltőbe még veszek egy 2 dolláros cellafigyelőt?
Az majd mutatja sorban a cellafeszeket töltés közben és ha lekapcsolom a töltőt akkor az üres feszültséget is?!
A laptop akku cella bontásaimból a samsung akkuk voltak eddig a legjobbak. Viszont első töltésnél mindig nagyon figyelem a melegedésüket. Amelyik a 4.2v elérése előtt( mondjuk 3.9v-nál) már elkezd melegedni azt már nem szabad használni.(Lemerítés után megy a szelektívbe).
Fogja figyelni a cellák feszültséget, csak az a baj, hogy le fogja szívni az első két celládot, mert ez onnan táplálkozik, és mégpedig folyamatosan. Ennyi pénzért már kapsz rendes BMS-t is szerintem.
Ha biztosra akarsz menni, érdemes beruházni egy, vagy két ilyen modulra. Én minden bontott akkut feltöltöttem rendes töltővel, majd ezzel a modullal megnéztem a kapacitását. Eléggé korrekten mutatja. Mértem 1A, és 0,5A körüli kisütő áramokkal is, és eléggé jól lehet vele szortírozni az akkukat kapacitás szerint. Voltak érdekes meglepetések is. A bontott akkuk elég széles tartományban szórtak. A 0,3Ah-tól a ráírt névleges kapacitásig minden előfordult.
Ezt az áramkört készítettem a méréshez. Az ellenállások alatt lévő jumperekkel lehet kapcsolni a kisütő áramot. A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2021
Ezt rosszul tetted... Ha megnézel (akár akku, vagy akkutöltő) adatlapot , ott erősen javasolják a mélykisütött cellák töltését igen kicsi árammal (30mA környéke) kezdeni, megvárni míg 3V környékére feljönnek, és csak onnan kezdve lehet tolni neki a villanyt...
Legközelebb próbáld így, vagy töltsd cellánként rendes li-ion töltővel, ha nincs akkor pl a tp4056, tp5100 töltő modulok aprójé vannak odakinn, de itt a lap tetején a HESTORE-ban is kapható, nem egy nagy összeg, ezek tudják ezt a túlmerült módi utáni töltést.
Sziasztok! Elakadtam!! Van egy akkumulátoros porszívó, amelyben zárlatosra sült két 18650-es cella, a másik kettő pedig kétséges... Természetesen négy új akkut vásároltam! A vezérlő elektronika 19 Voltos nyers adaptert fogad, szabályzott 600mA-es töltéssel működik. Valószínűleg az elektronika hibája okozta az akkuk halálát, mert a töltési folyamaton kívül minden más funkciója hibás.
Megépítettem egy új akkupakkot, és egy HX-4S-f30A kiegyenlítőre kapcsoltam (ez volt itthon...), egy kínai filléres tápmodul lett a töltő áramkör ( 16,7 Volt végfeszültég, 600mA áramgenerátos üzemben). Minden szépen működik, kivéve! A bekapcsolást! A 14,8Vos kefés vilanymotor induló áramát a BMS zárlatnak veszi és nem hajlandó elindulni! 0,5- 1 Ohmos soros ellenálással, vagy sorbakötött reflektor izzóval tökéletesen működik minden, a tartós áramfelvétel 5-8 Amper körüli, éppen langyosak a félvezetők! Találkoztatok ti is ilyen hibával? Hogyan oldottátok meg, hogy a BMS soros korlátozó tagok nélkül is hajlandó legyen elindulni? A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2021
Az indulási áram többszöröse lehet a normál áramnak. Vagy erősebb BMS-t veszel, ami az indulási áramotnis elbírja, vagy moddolod a BMS-t, hogy a sönt után beraksz egy RC szűrőt, ezzel lassítva az érzékelést. De általánosságról beszélve ez a normál működés, amit tapasztaltál! Ha egy BMS 8A-re van méretezve, akkor 10A-nál kapcsoljon is le!
Másik lehetőség, ha pl. egy 20A-es BMS-t építettél be, és így kapcsolt le, nert akkor könnyen lehetséges, hogy a cellák ejtették be terhelésre a feszültségüket, és ezért kapcsolt le a BMS. A soros ellenállással pedig megszüntetted ezeket a nagy áramokat. Most látom, hogy egy 30A-es modulról van szó. Én a cellákra tippelnék, de mivel könnyen reprodukálható a hiba, és ha érdekel, fogj egy multit, és egyből kiderül, hogy mi okozza a gondot. A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2021
Sziasztok!
Régebbi telefonom (Nokia Lumia 1020) adatkábellel pc-re kötve fájlmásolás közben kikapcsolt, azóta se kép se hang, a töltésre sem reagál. Telefonos fórumon írták hogy a pc-től túlfeszt kaphatott, valami elszállhatott benne, próbáljam meg új akkuval. Megvettem, rámértem, 3.7 volt van benne, de sajnos azzal sem kapcsol be, töltést nem veszi, töltő nem melegszik. Valamit lehet még vele kezdeni hogy legalább a képeket kimentsem belőle? Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2021
Szerintem egy mobiltelefon szervizes fog csak tudni segíteni, mert nagy valószínüséggel nem akku baja van.
Szia!
Meg tudom nézni, de egyelőre nem ígérek semmit mert nem telefonos adatmentéssel foglalkozom, hanem HDD-k, SSD-k és memóriakártyák vonalán mozgok. Ha olyan EMMC vagy NAND van benne, amit a PC3000 Flash kezel, akkor meg tudom csinálni. Keress meg privátban! A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2021
Boldog új évet mindenkinek
Egy szakmai kérdéssel fordulnék hozzátok! Egy barátom megkeresett hogy Li ion akkukat kellene cserélni a blaupunkt akkus fúrójában. Szétkaptam az akkut szerencsére csavarok tartják össze nem ragasztott. 3db 18650 es li on akku van benne 1300mAh kapacitással. Az lenne a kérdésem hogy abban az esetben ha nagyobb pl 2500mAh kerülne bele az gondot fog e okozni a balancernek vagy a töltőnek vagy nyugodtan tuningolhatunk csak max tovább tart a töltés?
Hello! A "szakmai kérdés" a fúrógép típusának megnevezésével kezdődne...meg, ha már szétszedted: az akku fotója?
Ha gagyi a cucc, akkor "túlélheti" a cellacseréket...ha jobbféle, akkor már nem biztos, hogy tecceniTETSZENI fog neki, ha egy-egy cella eltűnik (nulla V-ra) egy kis időre. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2022
Moderátor által szerkesztve
|
Bejelentkezés
Hirdetés |