Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Olvasom ezeket a rémtörténeteket, és nem értem. Az autók egyre okosabbak, megérzik, hogy gond van a töltéssel, csúszik a kuplung, meg hasonló szörnyűségek.
Olyan filléres spórolások vannak, amit egyszerűen nem tudok felfogni. Egy emberöltővel ezelőtt még el lehetett volna képzelni, hogy nem lehet megoldani egy állapotkijelzést, hiszen egy nyolc digites kijelző néhány dolláros ára már akkor sem emelte volna meg az autó árát észrevehetően. Ennek valószínű oka -szerintem- az, hogy a szervizektől bezsebelt pár tízmilliót is be akarják zsebelni a gyári diagnosztikáért. Az én autóim is jelzik, hogy valami nem stimmmel, olajcserekor, vagy téli/nyári váltáskor, ha ég a "Check engine" lámpa, a szerelő kiolvassa/törli a hibakódot, és mindenki boldog. De az autó megy, ahogy tőle telik. Nem úgy, mint a főnököm Peugeot-ja a garancia időszak közepén, a Hortobágy közepén. A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2022
Ami a tolatókameraképet illeti: időszámításunk kezdetétől 2012-ig sima analóg jelt (esetleg analog RGB/CVBS-t) használtak a kamerák, 2013-ban jött az LVDS, 2015-ben pedig a magasabb felszereltségű autókban a 360 fokos kamerák vez.egységéből üvegszálon megy el a kesztyűtartóban lévő dobozba a videójel, 2020-tól pedig az Ethernet alapú kamerák kezdtek divattá válni, ezeknek az autóknak Gateway-e (hálózati vezérlőegysége) már tud kezelni egyszerre 4-8 ethernet portot (ezek 2 szálas ethernet portok). Idáig egy komolyabb autón (az Audi-t hozom fel példának), volt benne külön rádió tuner, rádió kezelőegység, navigációs egység, erősítő, telefon, TV tuner, DAB tuner, ha valami tönkrement akkor lehetett modulárisan cserélni a vezérlőegységet, manapság már minden egy MIB-nek nevezett modulba megy bele, a csatolt képen látszik hogy mennyi dugasz van rajta. Ezek a modulok (QNX-et futtató számítógépek) van hogy szó szerint elavulnak, sok olyan 5-6 éves autóval keresnek meg amelyiken minden működik azt leszámítva hogy nem lehetett telefonnal (Android Auto/CarPlay) összekötni az egységet mert maga a vezérlőegység nem támogatta azt, így cserélni kellett (a csere megjegyzem online kapcsolaton keresztül történik a VW csoport szerverén keresztül ahol a komponens védelem levételekor letörlődik az összes FEC aktiválókód az egységből és a szerverről csak azokat tölti vissza amik a régi egységen is voltak, így kell telepíteni a végén egy SWaP tanusítványt is).
Pont a filléres dolgok azok amik majd az utódját is eladhatóvá teszik, ezen alapszik a fogyasztói társadalom. Van a szomszéd utcában egy fickó, ugyanakkor vette újan a kockaladáját mint mi, 84-ben. A különbség csak annyi, hogy ő a mai napig használja, és még jó állapotban is van. Na az ilyen, hogy valaki több mint 30 évig használjon egy autót az egyik gyártónak sem érdeke.
Hát igen, a fogyasztotársadalom alapérdeke az ipari hulladék tömeggyártása, és ennek a megindoklása. Az én felsökategoriás kocsimat látom telefonon, hol állitottam le, meg hogy be van csukva (azt a távolbol is be tudom zárni, ha kell), de azt csak kijelzi, hogy az ablakok nyitva maradtak, amit csak ujra beülve kocsiba lehet bezárni, azaz vissza a parkoloba, az utcára stb. Beülni és megnyomni a gombot. Le is mondtam a szerzödést erre az agymenésre.
A gyárto szerint ez törvényi követelmény, mert a soför felelös azért, hogy senki fejét ne szoritsa be az ablakkal. Minö érdekesség sem az egy évvel korábbi, sem a következö modellre ugy látszik ez a törvény nincs érvényben, más márkákról nem is beszélve. A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2022
Idézet: És még amire a vevő bukik. Amiket mi értelmetlennek látunk, másokat vonz a minél több csecse-becse, ez hoz jóval több vevőt. Valamit mindig ki kell találni újabb típusoknál, hogy más, több legyen mint elődje. „fogyasztotársadalom alapérdeke az ipari hulladék tömeggyártása,”
Kell a laptop méretű kijelző a műszerfalra mert az milyen kúl, aztán ha betörik a kijelző akkor meg megy a sipákolás hogy milyen drága lenne az új. Meg a Tesla-nál a robbantás az akkucsere helyett.
A mai "mikro" motorokra átállás sem szerencsés, amikor kicsi 1000-1300 köbcentis motorok turbóval megfejelve hozzák a szükséges teljesítményt. Jóval nagyobb terhelés a motornak, rövidebb élettartam, mintha ugyanez pld.: 1600 köbcenti szívó lenne, ami szintén tudja az euro6-ot. Nem véletlen, hogy használt piacion hozzáértők körében jóval keresettek a szívó motorok, és drágábbak ezért.
Ezzel a gyártók is tisztában vannak de rá lettek kényszerítve a környezetvédelmi normákkal. Nekem 1.8-as benzines turbós van, de érzésre még ez is elég hurka, mondjuk egy 2.4-es dízel turbóshoz képest. Szóval ezt a motort sem nagyon merem vaddisznó módjára használni mert félek hogy széthullik, pedig ebben még van anyag mert régebbi konstrukció.
Az ilyen 3 hengeres 998 vagy akárhány köbcentis turbók meg simán a vicc kategória.
Repülési útvonal mostanság egy bizonyos országba...
Most már lassan amugy is mindegy lesz, nemcsak a chipek fognak hiányozni az autogyártáshoz hanem az aluminium meg a magnézium is, meg persze az üzemananyag. Ide jutottunk a globális piacgazdaság “elöreláto” vezetöinek a segitségével. Köszönjük.
Hogy is mondogatta egy barátom. “Ilyen helyzetben, ha a Földet egy hatalmas Aszteroid találná el, az nem probléma, hanem megoldás lenne.” A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2022
Szeretek én az autókról beszélni, hiszen ez is az életem, az autózás.
De ez nem az autósblog, hanem az elektronikai érdekességek topikja.
Igen, de nagyjából autókban lévő elektronikák volt a fő irányvonal. Igaz, külön topicba való lenne.
Lónak a fülét.
Az irányvonal szokás szerint a "régen minden jobb volt". De ha picit elgondolkodunk, hát a mai elektronikákkal felvigyázott kocsival már nem 200000 km-t megyünk. Én holnap a 722000-et futott kocsival indulok el, és minden gondolkodás nélkül. Nem azért áll meg egy autó a Hortobágy közepén, mert az elektronika rossz. Azért áll meg, mert az elektronika nem hagyja, hogy tönkretegyem, -mert szólt már, hogy baj van. Ha figyelmenkívül hagytam, hát megvéd. Engem is, a pénztárcám is.
Zseniális megoldás. Télen, mínusz húsz fokban, hogy extrém esetet hozzak fel, várjam, hogy kiérjen az autómentő/szervíz. A helyzetet cifrázhatja, hogy nincs GSM térerő, és nincs nálam a műholdas telefonom.
Azért ez nem teljesen igaz. Nekem volt minden elektronika nélküli autóm, amiben 550000 km-t mutatott a kilométeróra ami nem működött. Megjavítottam az órát és mentem vele még száz egynéhány ezer kilométert mire a motorja már vállalhatatlan lett. Akkor meggeneráloztam és használtam még 450000km-t. Aztán elajándékoztam a keresztlányoméknak ők mentek vele három évig nem tudom mennyit. Most egy barátom használja már négy éve. Ki tudja mennyit megy még.
Ha nincs benne az elektronika, ami megvédi a végső kimúlástól, akkor 30km-el arrébb várod a -20 fokban az autómentőt (egyébként -20 sokkal ritkábban van itthon, mint hiszed)
Én bármikor meg tudom mutatni, amiről beszéltem. A sajátom is, több mint 900ezerrel, a dolgozót is, 722ezerrel. Te is?
Velünk megtörtént. De ugyanez a helyzet, ha 42 fok van.
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2022
Mármint az történt meg, hogy a főnököd figyelmen kívül hagyta a hibajelzéseket?
Mert a 42 fok nemigen... Mint a -20 sem jellemző itthon. (De erről már mutattam bizonyítást, hiába. Megmutattam, hogy még a -15 is ritka és rövid ideig tart, ebből levontátok a következtetést, hogy én mutattam a -20-ak gyakoriságát ) A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2022
Biztosan tudod, hogy volt hibajelzés?
Részletkérdés, hogy jellemző-e, de azért előfordul. Többször találkoztam extrém időjárással, mint gondolod. Ráadásul vannak élethelyzetek, amikor a harminc kilométer is számít, nem beszélve arról, hogy lehetséges, egy nyomorult autónál értékesebbről van szó. Nem viccből találták ki a robotika törvényeit.
Igazad van -egy gyűrűtörést nem jelez előre. De az nem az elektronika hibája. Akkor ne az elektronikát szidjuk. De ha az elektronika tiltott le, az nem ilyen dolog. Annak van előzménye
A robotika törvényeivel az a baj, hogy úgy veszik komolyan, hogy nem is értik. Emberi szabályok igazánból. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2022
Moderátor által szerkesztve
Viselkedem. Csak azt írtam, hogy annak az írónak a fantáziája az emberi viselkedésről szólt, annak a szabályairól.
Egy automatának, egy robotnak nem lehetnek emberi szabályai, hiszen nem ember.
Akkor másképpen írom: válogasd meg a szavaidat. Nem kocsmában vagyunk.
Egy eszköz szabályait emberek írják. Egy esetleg vélt meghibásodás, vagy lehetősége nem okozhatja azt, hogy megtagadja a működést. Villoghat ahogy akar, de működnie kell, amíg képes rá.
Az ember nem tud egy automatának emberi szabályokat írni -hiszen az ember szabályai helyzettől függően is változnak.
Ha az autónál tartasz a villogásnál -hát ha nem reagálok a villogásra, az a dolga, hogy végül megvédje amit még tud. Pont, hogy a további működés érdekében áll le. Igaz, egy szó túlzás volt -pedig csak nyomatékosítás akart lenni. Kértem moderálást rá. A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2022
Kár ezen vitázni. Egy elektronika nélküli autó is leállhat úgy hogy sehogyan sem tudsz továbbmenni. És akkor okoljuk a mechanikát?
Vagy ha a lovaskocsi előtt összeesik a ló, akkor meg a biológiát. Ha egy elektronika letiltja az autó további működését az általában valami fatális hiba. Amit persze lehet hogy a gyárban követett el egy mérnök vagy programozó.... Idézet: Ezzel csak akkor van gond, ha a hiba csak abban az elektronikában van ami letilt, de valójában nem tartozik hozzá valódi hiba. Konkrét példa: azt érzékeli, hogy leengedett a kerék, és úgy nyilván nem lehet közlekedni. Kiszállok, megnézem: mindegyik kerék hibátlan, nem lapos -> tehát az érzékelő hibásodott meg. Előfordulhat, hogy ilyen esetben mégsem tudom "nyugtázni a hibát", és továbbmenni. Magyarul: a döntés lehetőségét is elveszik, mert annyira hülyének kezelik a sofőrt, hogy azt feltételezik: nem tudja megítélni, hogy valóban lapos-e a kerék. Összefoglalva: nem önmagában az elektronika a gond, hanem az, hogy van ami egy jelzés adásához kellően megbízható, de ahhoz, hogy ne csak jelezzen hanem be is avatkozzon, már sokkal megbízhatóbbnak kellene lennie - de sajnos nem az. „Ha egy elektronika letiltja az autó további működését az általában valami fatális hiba.” A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2022
Idézet: Vagy pld.: ha elfogyott az adblue, akkor "csökkentett" üzemmód szokott lenni, lassan megyeget. Közelmúltban volt adblue hiány felvásárlási pánik miatt. Ilyenkor miért nem lehet átmenetileg kissé több légszennyezéssel menni. Teherautók traktorok kombájnok stb. lebénulnak. Aratáskor volt ez az adblue hiány, amikor nem lehet akármeddig várni. „Ha egy elektronika letiltja az autó további működését az általában valami fatális hiba.” A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |