Fórum témák
» Több friss téma |
Kedves Fórumtársak!
PC részleges tápellátását szeretném megoldani napelemről: napelem termelje a lehető legnagyobb részét a PC által elfogyasztandó energiának, de hogy biztos legyen a tápellátás, hálózatról vegye a szükséges maradékot a rendszer. Építettem is valamit a következő elemekből: - 2x100W/18V napelem párhuzamosan kötve - DC-DC buck konverter (300W), 12.3V-ra állítva - ipari LED tápegység - 12V/250W - 1000W tiszta szinuszos inverter - PC (ATX táppal) - 2x P2500M dióda Összekötést lásd az ábrán. A gondom az, hogy nem ideális esetben (napelem NY-i irányban, nap D-ről sütött) hőkamerával megnézve a 2 dióda 140 fokosra hevült és egyre melegebb lett ahogy a nap egyre ideálisabb szögben sütött. A PC fogyasztása kb. 130W, nem ingadozik, 140 foknál az LED tápegység a falból 100W körül fogyasztott, a napelem kb. 80W-ot adott a közösbe. Ezt onnan tudom, hogy tegnap este napsütés nélkül 180W volt a LED tápegység fogyasztása (kikapcsolt DC-DC konverter és 130W PC fogyasztás mellett). Mi lehet a gond? Vagy ez a hőmérséklet normális? A DC-DC konverteren van 2 potméter, CC és CV, a CV, feszültség beállító 12.3V-ra volt beállítva, működés közben hiába tekergettem bármelyiket, nem változott semmi, 11.5V körüli volt a feszültség a DC-DC + sorkapcsán mérve, és a hőmérséklet sem változott (CC-t alapból legkisebb állásba tekertem, balra, amíg lehetett)... Egy további kérdés: kell biztosíték a napelemek és a DC-DC konverter közé? Mivel 2 napelem van, ha egyik zárlatos, gondoltam nem megy át rajta nagyobb áram akkor sem mint a specifikációban megadott, szóval feleslegesnek gondoltam. Amúgy a napelem adatai (1db): Dokio 18VDFSP-100M Maximum Power (Pmax):100 Wp Voltage at Maximum Power (Vmpp): 18 V Current at Maximum Power (Impp): 5.56 A Open Circuit Voltage (Voc): 21.6 V Short Circuit Current (Isc): 5.82 A Panel Efficiency: 16.5 % Power Tolerance (Positive): + 3 % Power Tolerance (Negative): - 1 % A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2022
Számolgattál, mielőtt ezt összeraktad? Legyen az inverter hatásfoka 80%. Akkor a kimeneten leadott 130W mellett a bemeneten be kell pumpálni kb 160W teljesítményt 12V-ról, ami kb 13Amper.
Ha feltételezzük, hogy a két ágon 50-50% a terhelés, akkor a diódákon 6-7 A áram folyik. Ekkora áramnál egy diódán 1V körüli feszültség esik, vagyis ennek a kis műanyag dióda toknak kellene eldisszipálni kb. 6-7W-ot. Nem csoda hogy izzanak. Olyan diódát kellett volna választani, ami hűtőbordára szerelhető, és egy méretes bordára kellett volna szerelni.
Szia!
ÉN teljesen másképpen szervezném-a kapcsolást A számitógép tápot szétszedve-tennék bele egy második Graetz egyenirányitót is. Az elsőről kapná a hálózatot ,erről meg a napelemes tápot. A két napelemet sorba kötném ,egy egyszerű PWM -s tápkockával töltenék egy akkut--látható a képen (ehhez a mérethez a 40Ah feletti autóakku célszerű ) Az inverter helyett egy DC_DC konverter kellene amit 320V Dc felé állitanál be. S máris kész ,ráadásul optimálisabb az előzőnél. Biztit minden tápágba kell tenni!-bár elég az autós bizti is.
Igazándiból azt néztem, hogy a dióda tudja a 20A-t (12×20=240W) és ennek a specifikációjában 25A-t írnak, szóval akkor a kapcsolás rendben, nem is fog talán kigyulladni, csak hűtött dióda kéne, igaz?
CC/CV potmétereket ebben a kapcsolásban van értelme tekergetni? Amikor 16V-ra tekertem, az inverter túlfeszültséget jelzett PC kikapcs. után, CC potméterrel áramot lehetne szabályozji, de én semmilyen hatását nem tapasztaltam.
Ezzel az a gondom, hogy nem szívesen berhelnék bele egy PC tápba meg nem láttam ilyen dc-dc boost konvertert ami ekkora feszültséget tudna ilyen teljesítmény mellett + másik fórumon azt írták, PFC-s tápokkal ezt nemigazán lehet megcsinálni.
Biztosíték akkor napelemek és konverter közé elég? Vagy napelemenként kéne 1 a közösítő elé? Akkumulátorban azért nem gondolkoztam, mert zárt szobában van, de másik fórumon írtad, hogy emiatt nem kell talán aggódni... Hamár DC-DC táp, akkor lehet kapni 400W-os DC-DC PC tápot ami 16-30V-ról táplálandó és akkor mondjuk napelem 18V-ja mehetne rá direktben + LED tápegységet felkonvertálnám 18V-ra és hasonlóan kötném be mint most, csak inverter + AC/DC PC tápegység kiesne, az is hatékonyabb lenne, nem? Ehhez több merszem lenne... A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2022
Igazából az ilyen jellegű közösítéseket elég nehéz korrektül megcsinálni. Semmi nem garantálja, hogy egyenlően oszlana meg a két diódán az áram. Figyelni kellene a két áramot, és az egyik betápot az alapján szabályozni. De akkor már drágább lenne a leves, mint a hús.
Így meg a legkisebb különbség hatására is radikálisan felborulhat az egyensúly. Egy komplett mérési összeállítást kéne csinálnod. Áram és feszültség mérőket a két DC ágba, és figyelni hogy alakul. Így csak sötétben tapogatózol. Én még egy szkóppal is figyelném a két ágat, mert lehet hogy hullámzik az egész rendszer.
Szia!
Az utólsó bekezdés ha neked könnyebben járható? Jónak tűnik.
Szia!
Én nem szoktam egytemi labormérésekkel foglalkozni, tehát a szkópot elő sem venném. Viszont az első ilyet 1986 ban csináltam. Nem kell túlaggódni dolgokat . Egy infra hőmérővel végig nézed --s alig 20 fok a különbség,mivel a panel vezeti a hőt.
Az alapötlet nem rosz csak a sok tápegység miatt túl nagyok a veszteségek.
Meg kell nézni alaposabban a két, inverter előtti tápegységet. Labortápok kimenetét is lehet sorosan/párhuzamosan kötni mindenféle diódák nélkül.
Igazad van, kár mérni bármit is. Addig kell próbálkozni, amíg jó nem lesz.
Dióda nélkül azt tapasztaltam amúgy, hogy napelem hajtotta a LED tápegység ventijét (LED tápegység nem volt konnektorba dugva), ha pedig LED tápegység ment, de a DC-DC konverter le volt kapcsolva, világított a lámpája. Gondolom nem kell ebbe sokat belegondolni, a kimenetre volt kötve venti illetve a DC-DC LEDje...
Vagy szét kéne szedni a LED tápot? A DC-DC konverternek van CC áramszabályzó és CV feszültség szabályzó potmétere, multiméterrel néztem, feszültséget be tudom állítani, de annyira nem értem hogy ezzel mit lehet kezdeni, szóval ha mindkettőt tekergetem, mit érek el vele, ha fixen mondjuk 12 vagy 12.3V-ra állítom a feszültséget, a másikkal mit tudok elérni, tudnám szabályozni vele hogy mekkora részt adjon az inverter bemeneti áramából a LED táp és mekkorát a DC-DC konverter?
Hogyan lehetne korrektül megvalósítani a közösítést? A DC-DC konvertert lehet szabályozni 2 potméterrel, de semmi hatását nem tapasztaltam (fentebb írtakat leszámítva). Ha rá kell még költeni, nem baj, hosszútávon szeretném üzemeltetni, csak jól szeretném megcsinálni és főleg biztonságosan, nehogy leégjen miatta a ház...
Írtad, hogy az egyik betápot a figyelt áram alapján beállítani...mondjuk a CC potmétert (gondolom constant current rövidítés) lecserélni valami mikrokontroller általi szabályozásra, ilyesmire gondoltál? A mérést amúgyis meg akarom csinálni: INA3221 3 csatornás árammérővel, sönt ellenállásokat kiforrasztanám és kisebbre cserélném, hogy nagyobb áramerősségre is jó legyen meg egy kijelzővel együtt mikrokontrollerre kötném hogy lássam mi hogy alakul (3 csatorna: napelem + DC-DC kimenet + LED táp kimenet mondjuk)... Egyébként ha felborul az egyensúly/hullámzik, az milyen gondot okozhat, ha jól van méretezve minden? LED tápegység 250W-ot tud, szóval egyedül el kéne tudnia vinni a PC-t, ami konstans 130W-ot fogyaszt. 2 diódát hűtöttre cserélném meg betennék a 2 napelemhez 2 biztosítékot és ezzel biztosított a jó és biztonságos működés, nem?
Gondolom az a cél, hogy a lehető legtöbb energiát a napelem adja. A DC-DC konvertert magasabb feszültségre állítsd, mint amennyit a 230 V-os tápegység ad. Az áramkorlátját pedig annyira, amennyit még biztosan elvisel.
Ha a rendszer több energiát kér, mint amennyit a DC-DC konverter tud szolgáltatni, akkor a 230/12 V-os tápegység lép be a képbe. Elvileg. Gyakorlatilag tényleg méregetni kellene (ahogy Suba53 is javasolta), mert ha nagyon leng a rendszer (ingadozik a 12 V-os feszültség), az hosszútávon sem a DC-DC konverternek sem a 230/12 V-os tápegységnek nem tesz jót. Itt a gyenge láncszem valószínűleg a DC-DC konverter: eleve hullámos kimeneti feszültsége van az ilyen egyszerű szerkezeteknek.
Értem! 12.3V-ra vettem a DC-DC-t, amikor mértem multiméterrel, mindig 12.3-at mutatott önmagában, LED táp meg 12.0-12.1-et magában, áramot elvileg "akármennyit" elbír DC-DC, 300W-os a konverter, 200W-nyi napelemből nem jön ki több. Vagy oszcilloszkóppal kéne mérni (mert az nincs sajna)?
A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2022
Az igazi megoldás neked egy PICO-PSU nevű panel, ami dcből állítja elő a sata és 24pin csatlakozó összes tápját. Akármilyen kis teljesítményű elég. A videókártya 6+2 pinjét és a proci 4+4 pinját pedig direktben kapja 12V-ról.
Pl ilyen:Bővebben: Link Ma már ilyen alapok is léteznek, ATX 12V only szabvány névcen, de a picopsu vagy kínai másolatát berakod a pcbe akkor baromi egyszerű dolgod lesz, mert led táp direktben tudja hajtani az egészet, nincs dupla vezsteség és napelem felől is csak a dcdc konverter kell. Ugyanakkor mai videókártyák nagyon durva tranziens terhelést tudnak és a led táp kimenetének a tisztasága is kérdéses eléggé. Inkább egy Xbox 360 tápot használnék hozzá, 6-8 ezer és 350-450W-ot tudnak 12V-on leadni. Illetve látom Ryzenes pcd van 1db rammal. NAGYON nem jó, single channel módban 6-8% teljesítményt benne hagysz a gépben, illetve nagyon minimum 3000MHz-es, jó CL számú RAM-ot kell használni, 2666MHz-en már kimérhető és jelentős a teljesítményveszteség. A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2022
Szia!
Nem csak a 300V Dc -és a 230V Ac oszcilloszkópos méréseket rühellem. Ezért 4-5 lakásnyi pénzt rákölteni a mérésre? Mikor megoldható 2db Multiméterrel+Dc lakatfogóval is. Ráadásul az oszcillogramok nem mindekinek árulnak el mindent. A lengési jelenség látható is, s a laikusnak is egyértelmű. A többi meg melegedési mérés.
Attól, mert rühelled vagy nem értesz hozzá, még érdemes méregetni. Akár úgy is, hogy megkérsz valakit aki bírja az eszközök használatához szükséges tudást. Hol van ez négy-öt lakásnyi pénz?
Igen jó szemed lehet, ha 1 kHz-es lengést (amplítúdóval együtt) látsz.
Köszönöm a tippeket! Én amúgy ilyen tápot nézegettem: Link. Ennek van PCI express tápcsatija is, PICO PSUknak nincs, vagy rosszul tudom? Sajnos az aliexpresses linked nem nyílik meg nekem valamiért.
RAM sebessége mellékes, gpu számolásra van szükségem (kriptó/SETI/Folding@home), CPU is egy Ryzen 2200GE 35W TDPvel, ami 25-öt fogyaszt IGP nélkül falnál mérve. A hozzászólás módosítva: Aug 8, 2022
Ha van fölös pénzed hifi csodára miért ne
Itt azt fizeted meg, hogy az utolsó csavarig hülyebiztos és csicsás, a teljes elektronika része kb semmi, van egy dcdc 5V-ra és egy 3V-ra benne meg némi ATX logika és védelem, illetve ha bármilyen bemenő feszről is megy akkor van egy fő dcdc 12V-ra is. (Ebben ugye van: Input Voltage: 16V-30VDC) Meg ugye a benne lévő 420W-os 12V dcdc konvertert is megfizeted. Hülyebiztossá teszi a dolgot az biztos, de én raknék egy 15V-os TVS diódát és egy biztosítékot a 12V ágra, az xbox táp sosem fog megfutni ha meg a napelem felőli dcdcd meghal és átereszt a TVS zárlatba megy és kilövi a biztit, a 12V ágon úgyis minden kondi 16V-os meg azért nem úgy kell tervezni, hogy a napelem dcdc konvertere meg fog halni. Bővebben: Link Bővebben: Link Mindkettő jó lehet, bányarigekben elég gyakori megoldás 12V-os szervertáphoz. Minek kéne GPU csatlakozó? Az is csak 3pin 12V 3 pin gnd és 2 pin sense (gnd). A proci tápját sem vinném át a táppanelen, ha úgyis van 12V kéznél a dcdc vagy az xbox táp felől (nem viccből írtam azt, baromi olcsó és jó minőségű). A gput nem látom pontosan mi is, de alapvetően az összes kártya slotból 75W-ot vesz fel, amiből 60W a 12V az ATX24 pin felől és 15W a 3V ágon ugyanonnan. A RAM-ot meg nem véletlenül említettem, baromi sokat benne hagysz a gépben így. (VGA javítással foglalkozok és alapvetően mindennel ami component level javítás és számítástechnika és az egyik tesztpadom Ryzenes, mert lusta vagyok a fő gépem lecserélni rá) Bővebben: Link Sőt, mint kiderült Raven Ridge APU-nál a benne hagyott tudás akár 20% is lehet, ezt nem hittem volna, 3700X-nél 10% alatti. A hozzászólás módosítva: Aug 8, 2022
A hozzászólás nem a fizikai jellemzők vitája miatt került eltávolításra, hanem annak sértő megfogalmazása miatt.
Nincs fölös pénzem, csak bizalomgerjesztőbb, amúgy csak úgy menne, ha eladnám a jelenlegi tápom. Meg ebben az esetben napelem DC/DC buck helyett kéne 12->18V boost konverter hogy tudja a 16-30V bemenetét hdplex tápnak vagy laptop táp, de abból is spéci kell, ami tud 200W-ot mondjuk.
160W-os PicoPSU esetén napelem -> DC/DC -> dióda ágat meg az XBOX tápot kötnéd (diódával?) közvetlenül a PicoPSU bemenetére és onnan vinnéd a 12V-ot közvetlenül a CPU/GPUhoz? A GPU amúgy egy 5700XT, 2x8 pin csatiból kell neki kakaó, eggyel meg se moccan, viszont elvan 103W-tal. XBOX tápból én utángyártottakat látok olcsón, gondolom az is jó...
A HDPLEX táp meglepne, ha 40 ezer alatt kapható lenne.
Amit tud, az az, hogy a 12V ágat is kezeli, nyilván plusz veszteséggel. A picopsus dolgot úgy ahogy írtad, csak egy TVS diódával és biztosítékkal kiegészítve. De ha ennyire nincs meg a logikája, akkor vedd a hdplex tápot, mert az hülyebiztos, csak összedugod. Ez egy teljes táp ami mindenféle feszt fogad, míg a másik igazából az 5V és 3V ágakat és a logikát csinálja csak. Az 5700XT azért 103W-nál lényegesen többet tud fogyasztani, de az csak a 12V ágat érinti. Xbox tápból ha utángyártottat veszel akkor vehetsz akármilyen szemetet, az eredeti a lényeg. Bővebben: Link pl De ez is csak 203W, az 5700XT lazán behúz 230W-ot terhelve, nem tudom hogy mértél te 130W-ot. Olyan baromi olcsó a napelem, kéne keresni egy használt 350W-os panelt és az vinné az egészet, ha már úgyis mindent átépítesz ezért.
Igen, 40k körül láttam én is. Az én konfigommal azt érzem problémának, hogy ha diódát teszek az XBOX tápra, akkor már nem lesz meg a 12V, hanem mondjuk csak 11.4 vagy 11.2 és az szerintem nem elég a picopsunak illetve a PC komponenseknek. Ha nem teszek diódát, akkor meg sanszos hogy hazavágja a napelem - dc/dc felől érkező áram vagy tévedek?
HDPLEX annyiban más, hogy ott diódával kap 17-17.5V-ot napelem-től közvetlenül, illetve 19 helyett 18-18.5-öt laptop tápból, bár itt kérdés hogy oszlik meg, mert cél hogy minél nagyobb részt vegyen napelemből, de mindkettő a HDPLEX bemeneti tartományán belül van. Amúgy 203W elég lenne talán XBOX tápból, most kriptó/ETH üzemmódban megy az 5700XT, úgy eszik 130W alatt az egész rendszer. Nyilván van olyan kriptó amit 200W fogyasztás mellett bányászik a kártya, beállítás kérdése, 1 gpuval nyilván nem fogok belőle meggazdagodni és nem is az a cél hogy maxon járassam... A standard napelemmel meg az a bajom hogy azt nem lehet velux ablakra tenni, nehéz és nagy, itt az ablak az egyetlen lehetőségem, és arra egy (kettő) ilyen flexibilis napelem tökéletes. A hozzászólás módosítva: Aug 8, 2022
Xbox táp kimenete állítható, de kis feszesésű dióda is van. De elárulom futtattam radeon vegát 90 fokos kínai kábelen es 10V alá is beesett.
A helyedben amúgy nem 5700xtvel bányasznék, de ez megint más dolog. Azért valamit biztos tudnál a tetőre rakni az ablakból is, 100W-ért az egész max erdekes kísérlet, de a költséget nem hozza be évek alatt sem.
1. Hogy állítható a kimenete? Én mindenhol azt látom hogy 12V meg 5V-ot ad.
2. kis feszesésű dióda is x tized V 3. Megértem hogy megy 12V alatt is a GPU meg az alaplap (?), de nem akarom tönkrevágni, ez az 1 működő vidkártyám van.
Nem ellenkezni akarok, tetszik a PicoPSUs ötleted, meg jóval olcsóbb is, csak tisztázni akarom a felmerült kérdéseket.
A feszültséget a feteket meghajtó ic adatlapja szerint állítod be a visszacsatoláson, ha jól emlékszem egy feszültségosztóról van szó, de szét kéne szednem az enyém, már nem emlékszem, akkutöltéshez megemeltem a feszültségét.
Pár tized volt nem fog számítani, nyilván adott hardver függő mennyire bírja a dolgot, de én inkább a tranziens terhelésekre koncentrálnék akkor. Ha csak össze akarod dugni hogy menjen, akkor ha nem is a hdplexes dolgot, de annak megfelelő panelt is találsz alin, általában 24V-os benenettel hajókra és kamionba. Pl Másik 500W Túl kis feszültséggel biztos nem tudod tönkretenni a dolgot. (Aztán hogy hol van a túl alacsony feszültség miatti leállás azt nem tudom, ha régi Nvidia lenne, akkor az 10.5V körül az ina chipnél tiltana.) Én megépíteném a pico táppal, de ha nem vagy biztos benne, akkor lehet most jobban jársz ilyennel, ugye itt megint van egy fölösleges dcdc konverter, amin 6%-ot veszíthetsz, de csak össze kell dugni. A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2022
Eredeti felállás diódahűtéssel:
Amikor sütött a nap: 20W-ig ment le a LED táp fogyasztása -> kb. 165W-ot adott a napelem, 100+ fok volt a DC/DC konverternél a dióda, amikor beborult: 150+W LED táp, 120 fokig ment fel a LED táp felőli dióda. Összfogyasztás: kb. 185W, PC: 127W. A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2022
Szia!
A diódának az a hűtőborda nagyon kevés. Itt 13-14A folyik ez 0,5V körüli feszesést okoz (Schottky nál )kb 2v-t normál diódánál igy a veszeteséged 6,5W---26W! Ehhez min.65cm2 vagy 260cm2 hűtőborda szükséges ,vagy inkább +ventillátor S a vezeték is vékony ! Erenként 2x2,5mm2 -t használnék---mert a 4mm2 sokkal drágább. A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2022
65cm2? Az hatalmas, nem is láttam ekkorát, hol lehet ilyet kapni? Inkább akkor erre rakok ventilátort. Vezetékem van még maradék solar, 4mm2-es, sodrott, akkor ezek szerint azt kéne? Ez most 1.5-ös tömör réz amúgy. Dióda meg ilyen: RURG80100
Ha dióda helyett keresek schottky-t, akkor elég lehet a mostani hűtőborda is, nem (méretei: 35x32mm alap + 25x32mm a két "szárnya" egyenként)? A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |