Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Ha jól értem szétkötött mindent, de azért kapott 9 feszültségértéket, mert mindhárom szekunderre kapcsolt feszültség esetén megmérte mindhárom primeren jelentkező feszültséget is. De ha csak az az azonos oszlopon lévő összetartozó primer-szekunder fesz érdekel akkor elég csak az átlót nézni: 51.3, 85.7, 64.6.
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2024
Van három próbatekercs a három oszlopon, az eredeti képen sárga vezeték. Ezekre kapcsoltam a vizsgálófeszültséget, egyszerre csak egyre. Elöször a bal oldalira, majd a középrőre, végül a jobb oldalira. Mindhárom esetben mértem az eredetileg primerként szolgáló tekercseken megjelenő feszültségeket, ezért van 3 x 3 eredmény.
A primer tekercsek nem voltak egymással összekötve, a vizsgálat idejére szétkötöttem a delta összeköttetést, három, szabad kivezetésekkel rendelkező tekercsen mértem a feszültséget. Ha a bal oldali "sárgára" adtam feszültséget, akkor az eredetileg primer tekercseken mértem: 51.3 - 41-2 - 9.8 V-ot Ha a középsőre, akkor 51.3 - 85.7 - 33.4 V-ot mértem az eredetileg primer tekercseken. A harmadik, jobb oldali tekercsre adott próbafeszültségnél 13.2 - 51.4 - 64.6 VV-nyi feszültségek jelentek meg a tekercseken.
Szerintem éppen az a probléma, hogy nincsenek egymással összekötve a primer és a szekunder kivezetések. Itt írja, hogy ennek elvileg 1296 variációja van (és ebből csak néhány jó).
Hogy a többin mit mérsz lényegtelen. Van ugye 3 primer és 3 szekunder amik elvileg szét vannak kötve, mind a primerek mind a szekunderek. Fogod az első szekundert, ráteszed az ismert feszt, megméred az első primeren a feszt, a többivel nem foglalkozol. Utána ugyanígy teszel a második és a harmadik oszloppal is, kapsz 3 értéket, a feszültségeknek meg kell egyezniük, ha nem, akkor jöhet a . Nekem többek között ilyenből volt vagy 10db, meg voltak ehhez hasonlók is, de mindegyiknél megegyeztek a szekunder értékek.
Mondjuk, bikázni inkább valami ilyen kéne ami szoros csatolású, mert ami neked van azon a szekunder nem a primeren lesz hanem mellette, esni fog a feszültsége. Az inkább hagyományos hegesztőtrafónak lenne jó, mert annál meg pont az a cél.
Nem értem. Miért kellene összekötni a primer és a szekunder kivezetéseket? A transzformátor primert tekercséhez és kivezetéseihez nem nyúltam egészen addig, amíg ki nem derült, valami gond van. A szekunter tekercseket én szedtem le a trafóról és biztos, hogy nem volt összekötve sehogy a primerrel.
Benne van a táblázatban, 51.3, 85.7, 64.6 V.
Idézet: Itt tartok, ezért tettem fel a kérdést, mi a fenét lehet ezzel kezdeni. Van nekem is sokkal kisebb három fázisú trafóm, azzal nincs ilyen gond de nem is segít a helyzeten.„feszültségeknek meg kell egyezniük, ha nem, akkor jöhet a ” Idézet: Ez lenne a harmadik, hasonló trafóval szerelt bikázó amit készítek (készítenék), az előző kettőben kisebb trafók vannak, a mai napig röffentik a traktorokat is. A gyári tekercselés is így volt kivitelezve. „Mondjuk, bikázni inkább valami ilyen kéne ami szoros csatolású”
A Karesz szerintem arra gondolt ami a méréseidből is látszik, hogy belemérsz a fázisban eltolt feszültségből is. Azért mondom, az első lépés után nem a harmadik jön hanem a második. Egyenként kell megmérni a három oszlopot külön külön egymástól függetlenül, abból látszani fog, hogy ha eltérés van a három primer menetszámban.
Ha mégis lesz az meg olyanból adódhat hogy valamelyik primer valahol menetzárlatos. Ezért célszerűbb fordítva mérni, de megteheted azt is, hogy 230V-ot adsz a primerre és méred a szekundert, és ezt megismétled még kétszer a másik két oszlopon is. Ebből is látszani fog ha menetzárlat van, más okból nem hiszem hogy ne lenne egyforma a három primer de ki tudja. Én a kedvenc kis csavarhúzómat nem találom két napja, és mivel képtelen vagyok a telekinézisre, és a családtagok sem tulajdonították el, minden jel arra mutat, hogy pénteken vitték el egy CD-s rádiós magnóban.
A táblázatban van három hasznos és általad hat feleslegesnek ítélt mérés is, de külön leírtam már a három hasznos eredményt is.
Ha csak egy tekercsnek adok feszültséget, mindegy, hogy fázisban eltolt-e vagy sem a többi, valamilyen szinten szimetrikus eredményeket kellett volna kapnom. Külön - külön mértem minden tekercset, nem voltak sehogy összekötve egymással. Nyitott végű tekercsek, nem szólhatnak bele a másik tekercs feszültségébe, nem záródik semmilyen áramkör.
Szerintem nem azt kifogásolta hogy a primer a szekunderrel nincs összekötve hanem hogy a primerek egymással és a szekunderek egymással nincsenek összekötve. Pl.: csillag primer - csillag szekunder, delta primer - delta szekunder, csillag primer - delta szekunder, stb.
Sziasztok!
Ha van két teljesen egyforma 110V-os transzformátor, semmi akadálya, hogy sorba kössem őket és akkor adott két szekunder feszültség. Tiszta sor. Mi van akkor, ha eltérően terhelem a két trafót ? Változik a szekunder feszültség ? (a józan eszem azt diktálja, hogy igen, de erősítsetek meg ebben vagy az ellentétében) Köszi.
Valóban félreértettem, de mit változtatna a helyzeten? Minden tekercs szabadon volt méréskor. Elvileg szimmetrikus eredményeket kellett volna kapnom.
A fő gond az, nem tudom, mitől indukálódik ennyire eltérő feszültség a szekunderekben. Ha ez a hiba biztosan állandó, akkor úgy tekerek szekundert. Ha ideiglenes, akkor a hiba megszűnésekor fognak eltolódni a feszültségek, "csak" az a kérdés, mikor és miért fog megszűnni a hiba.
Igen, ha az egyiket jobban terheled, akkor a másik oldalon megnő a feszültség.
Én nem értek a trafókhoz de arra gondolnék hogy ez nem arra lett kitalálva mint amire szeretnéd: egy fázis be egy fázis ki, ha jól értem. Ez elvileg nem is nagyon ajánlott: Bővebben: Link
Nem, félreérted. Három fázisú trafó, három fázisú táplálással, három primer, három szekunder. Csak tesztelés okán volt egy-egy szekunder külön táplálva.
Igen, valószínű így van. A jobban terhelt trafó primer árama nagyobb akar lenni. ( Gerjesztések egyensúlya: N1 x I1 7 N2 xI2 ) Ez a nagyobb áram viszont átfolyik a másik trafó primerjén is, tehát a két primeráram egyforma. Ekkor a kevésbé terhelt trafó egyfajta áramváltóként fog működni, de a gerjesztések egyensúlyának itt is meg kell lennie. Ehhez nagyobb szekunder áram tartozik, ami a megnövekedő szekunder feszültség eredményeként fog létrejönni. A nagyobb terhelésű trafónak csökken a feszültsége, a kisebb terhelésűé nőni fog. A végeredmény egyforma áramok fognak folyni a szekundereken is. Már, ha jól gondolom.
Néhányszor többen is már leírtuk. Terhelés nélküli mérés csak tájékoztató jellegű (nem mérés ). Azt is többször leírták, hogy egyszerre 1 tekercset mérj és ne azon törd a fejed, miből ered a téves eredmény. Az nem is lehet jó. Lehetnek apró mechanikai eltérések a vasban. Nem ütögették rendesen helyre a lemezeket. De akár anyagminőségben is lehet eltérés. Igazán üzemi bekötéssel terhelés alatti méréssel kaphatsz "közelítő" eredményt.
Ráadásul a csillag primer, delta szekunder ad jobb eredményt a fázisok összegzése miatt.
Mitől változnának a mérési eredmények terheléssel? Mekkora terhelés kell rá? Miért akkora? A próba szekunderekre raktam 330 Ω-os ellenállásokat, pont nem jelentett semmit, a műszer ugyanazokat a feszültségeket mutatta. Van itthon egy nagyságrendekkel kisebb három fázisú trafóm, az terhelés nélkül is szimmetrikus feszültségeket ad. Jelenleg 1 mm2-es vezetékek a szekunderek de 16 mm2 lesz a végleges, ha végre kiderül, mi a nyavajája.
Minden tekercs ugyanolyan feltételekkel vett részt a mérésekben. Egy féle mérést/tesztet három tekercsen tudok elvégezni egymás után. Ezeket tudom összehasonlítani és ezzel van a baj, marhára nem egyeznek. Egyszerre csak egy tekercset mérek, egy műszerrel. Hogyan lehetne egyszerre többet mérni? Ha csak egy tekercset használnék, akkor nem lenne eltérés, de én hármat szeretnék ha már a sors úgy hozta, hogy ismerős ilyen trafót bányászott elő valahonnan. Gyárilag delta primer, csillag szekunder a kialakítás. De ennek sincs semmi jelentősége perpillanat, mert a végén úgy kötöm, ahogy akarom. Próbaképpen átkötöttem a primert csillagba, az eltérések arányai maradtak, természetesen kisebb feszültségekkel. szerk.: Itt az első bikázó, amit készítettem: Bővebben: Link. Itt nem voltak ilyen anomáliák. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2024
Próbáld ki a többek által ajánlott mérést! 1-1 primer 230 V-ról. A hozzá tartozó szekunder a várható feszültség alapján 2-10 Ohm közötti ellenállással terhelve és úgy mérj. Mindig csak a mért ágat terheld! Autóizzót nem ajánlom, mert a hőfokfüggés csak növeli az eltéréseket. Ha úgy is ilyen durva eltéréseket mutat, akkor tényleg gond lehet.
Milyen választ vársz a fórumtól? Ha jól mértél (amit erősen bizonygatsz), akkor olyan probléma van az eszközzel, amit csak Te találhatsz meg, mert a többiek nem látják.
Ha esetleg más mérés eltérő eredményt ígérne, az pedig nem fog kiderülni, mert mereven elzárkózol, tehát a kör bezárult, nem maradt nyitott kérdés. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2024
Itt a "más mérés" éppen olyan, amilyet már csináltam, többször is. Elméletileg sem jöhet ki más eredmény, de ha végigolvasod a méréseket, amelyeket elvégeztem, neked is ennek kell kijönnie.
Értem én, hogy "más mérést" ajánlanak, csak éppen senki nem tudja leírni mi értelme lenne mert logikailag ezeket már megcsináltam, más terhelésekkel. Mitől jöhetne ki más eredmény? Most is egyenlő feszültségeket kapnak a primer tekercsek, üzem közben is így lesz. Idézet: Hidd el, azért írogatok ilyen türelmesen mindenkinek, mert éppen ezt vártam. Trükkösebb kérdések esetén mindig ez megy, bármelyik témát is nézzük. Leírom háromszor az eredményt, nem elég, kell a negyedik is, külön-külön mindenkinek. Rosszabb esetben csak ködösítés van. „Milyen választ vársz a fórumtól?” Értékelem a segítő szándékot, csak egyszerűen senki nem tud érdemben válaszolni (én sem, éppen ezért kérdeztem itt, hátha), helyette futjuk a már lefutott köröket. Ilyen választ is elfogadnék: - Én találkoztam ilyennel, régi magyar szutyok trafó, kukába vele. - Én már találkoztam ilyennel, nem jó a primer tekercselés, kukába vele. stb...
Tőlem nem fogod megkapni a megoldást, de ha egy kívülálló, amatőr javaslatát is fontolóra veszed, akkor én is adnék két tippet.
Szerintem már az első feszültségmérésed is rámutatott arra, hogy itt van valami huncutság. - Ha van olyan eszközöd, ami képes kis ellenállásokat pontosan mérni, akkor ezzel a primereket érdemes ellenőrizni. Ha nincs ilyen kéznél. Akkor egy labortápról egyenfeszültséget is köthetsz a primerekre (néhány V nagyságrendben), és közben mérheted az áramot, amiből szintén megkapod az ellenállásokat. Ha nem egyenlők, akkor hiba van a tekerésben. Másik tesztnek a primereket megtáplálnám ismét a hálózati feszültséggel, és nem csak feszültséget mérnék, hanem primer áramot is. Majd ugyanezt megmérném egy valamekkora szekunder terhelés mellett is. Itt is hasonló értékeket várnék mind a három tekercsnél.
Látod? Megy ez neked. Egy hozzászólásban több infó van, mint eddig öt másikban. Megyek is labortáppal ellenállást mérni.
Labortáp 1 V mellett
1.428, 1.412 és 1.421 A-t mért a primer tekercseken. 700.28 mΩ, 708.22 mΩ és 703.73 mΩ, amiben a mérővezetékek is benne vannak. A primer vezeték átmérője 2.1 mm (lakkréteg is belemérve). A csillagpont és a hálózati nulla között 3 V-ot mérek bekapcsolt állapotban. Egy nagy passz.
Most akkor csináld meg ugyanezt a mérést 230V hálózati feszültségről. Vigyázz a bekapcsolási áramlökéssel.
Van rajta lágyindító.
5.55 V 5.14 V 4.42 V Arányaiban kb. egyezik az első, három fázisú mérés eredményeivel és tizedre egyezik azzal, amikor csillagba vannak kötve a primer tekercsek. Próbaképp fellazítottam az egyik próbaszekunder meneteit és mozgattam üzem közben, semmit nem jelent.
Ne a szekunderfeszültségeket mérd meg, hanem a primerek felvett áramát.
Mert lehet úgy menetzárlat, hogy 1v-on nem látszik, de 230V-on már igen.
Ötlet: Az egyik szomszédom évekig kisgépeket javított, forgórészeket tekercselt. A forgórész menetzárlatokat ellenállásméréssel próbálta megtalálni. Egy hurkos tekercselésnél, átmeneti ellenállás kis értékeknél nem vezet célra. Tanácsomra vett egy LC mérőt és már 1 menet zárlatát is fényesen láthatóvá tette. Tehát menetszám eltérést, zárlatot induktivitás mérővel érdemes keresni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |