Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
technikailag semmi. Mindegyik egy kis energiájú vezérlő jelből nagy energiájú jelet csinál. Ami más, az pl az előfokozat kérdése. A gitár jelet formálni pl frekvenicában kell , mert alapból egy gitár elég "unalmas" jelet ad. Ki lehet próbálni, ha egy hifire rákötöd a gitárt. Míg a zenehallgatásra alkalmas erősítőnél a koncepció az, hogy semmit ne vegyünk el, semmit ne tegyünk hozzá = alakhű átvitel, addig a gitárnál ez épp az ellenkezője -is lehet-. Amplitúdóban is lehet befolyásolni a jelet: túlvezérlés, torzítás. Ez a frekvencia- és amplitúdóbeli befolyásolás adja meg egy gitárerősítő karakterét, ettől hívod azt marshall plexinek vagy fender bassmann-nak pl.. Végfokozatokat olyanok, hogy bírják a túlvezérlést, ami még más, az a hangszórók kialakítása, általában a jobb tranziens átvitel érdekében papír szélű hangszórókat alkalmaznak, egy habszélű az idő múlásával egyszerűen szétmorzsolódna, de ráadásul lomhább is, nem bírja a pattogó gitárjelet alakhűen követni. Zsolti
ezt ugye kétszer kell megépítenem, mert az aux bemenet sztereó és azt is közösíteni kell.
köszi
Üdv Mindenki!
Új vagyok még itt.. Sokat olvasgattam a gitárkombó készítésről.Van egy kombóm nekem is,egy Behringer gm 108-as,15 watt.. Kicsit kevésnek találom már és a hangját sem találom valami tisztának,de egy új kombóra nincs 60-100e Ft-m. Ezért inkább jobbnak találom,ha én magam készítem el! Segítség kéne,hogy mit is vegyek meg..Nem én szerelném össze..bár ki tudja. Egy SPA 2030-as típusú hagszóróra gondoltam. Tiszta hangzást szeretnék,de ha torzítom,akkor torzítson Nem tudom mi kéne ahhoz hogy ezzel a hangszóróval össze tudjak szerelni egy kombót.. Ötlet valaki?? Ha leírná valaki,hogy mit vegyek meg ahhoz hogy ebből kombó legyen..azt megköszönném Felhasználnám a meglévő kombómat is alkatrésznek ha van rá mód. http://www.addel.hu/template/temp1/detailproduct.php?storeid=783&pr...=40352 Előre is köszönöm
Szép kis cucc lett ! Én is csináltam még két éve egy 2x8"-os kombót, kb 5 W, full cső. Vibro Champ alapokból indultam ki, d evégül megváltoztattam sok mindent. Volume, bass, mid treble, bright kapcsolo, Tremolo : intensity, Speed. SOk végcsővel próbáltam már a "6L6 házból", most 6P3Sz-E katonai végcső van benne. A hangszórók két db Tesla - szerintem - AlNiCo, ami az iskolai hanszórókban volt. Meglepően szép tisztája van, és nagyon érzékenyek. Persze egyzser lecserélem majd valami jófajta Jensenre.... vagy nem.. ez amúgy is csak afféle "tanulómunka" volt.
kombó
Hello
Mihez kellene a kombó? Otthonra gyakorolni, vagy koncertekre? Ha otthonra akkor felesleges ekkora terhelhetőségű hsz-t választani úgyse használnád ki. SAL-t szinte senki nem ajánlja, mivel nagy a gyártási szórás és a paramétereik se közelítik meg azt amit írnak róla. Nézd meg ezt a hangszórót, igaz, hogy csak 15W, de ez bőven elég egy szobába. Én 8300Ft-ért vettem pár hete.
Nem nagyon ertem miert ne lene jo a SAL ?. Gitarhoz "rossz" hangszoro es lada kell , valamint egy nyuzott erosito .Nagy SP:=es merges hangszoro nem szol szepen gitarral ide egy "lusta" vacak kell ,erre a SAL pont jo.
itt halhato "live" Strato-val koncert egy Club-ban .4 x12" SAL gitarhangszoro .Gyonyoruen mukodnek , kiprobaltam basszusgitarral , avval is OK . Szerintem az egesz SAL rol alkotott velemeny egy tevhitt mivel "hazai a forgalmazo".Nagyon jok gitarhoz. Itt masik koncert mas gitarral
Hát, a sal hsz. NEM gitárra való! CSak addig szól jól amig mellé nem tesznek egy másikat pl celestiont ami legalább 98-decibel,vagy fogsz egy A-B kapcsolót (ugyanaz az erösitö ,két láda, egyszer az egyik szól
kacsolsz, a másik láda szólal meg. Azonnal meghallod a külömbséget, nem a sal javára. Ja és ebben nincs semmi tévhit!
Hi!
Építettem egy gitárkombót ! A képen látható balról jobbra a következő. Nagy jack bemenet ahol a gitár negatívját 40ohm és 100nanó párhuzamosításával csatoltam a kombó negatívjához. Következik a torzító panel overdrive kapcsolóval. Utána pedig a 3sávos hangszín. Hangerő poti és a végfok (quad). Az a problémám hogy magában is nagyon búg az egész rendszer. Ha belekötöm a gitárt akkor még jobban. Főleg ha fogom a húrokat , mert ilyenkor az én földemet ráviszem ugye a kombó 0 pontjára. A konektori védőföldet nem kötöttem össze a táp közepével, így most elvileg kettős szigetelésű. A panelek között az árnyékolt kábelek árnyékolását csak mindig az egyik oldalon kötöttem be, a földhurok elkerülése érdekében. Valakinek ötlete hogy tudom javítani a bugást?
Szia!
Minden óvintézkedés ellenére búg, én így jel/teljesítményföld problémára gyanakodnék. Aztán lehet tévedek, de szerintem nem árnyékolatlanságból ered. Meg nem is a torzítóból jön, ha azt mondod, hogy magában is zúg. Le tudod rajzolni blokkdiagaramm szerűen, mit hova kötöttél? Meg a tápegységed az előhöz? Végfokozat is árnyékoltan kapja a jelet iga? Szia Zsolti
Hello!
Ha tetszik a SAL, akkor egyértelmű a dolog, azt kell beépíteni. Csak azt sugallják a kollegák, hogy hiába olcsó, ár/értékben pocsék. Hallottam én is ezt a hsz-t élőben, megy- megy, de nem egy celestion vagy eminence az tuti. Eleve az érzékenysége is kevés, 89dB adatlap alapján még hazugság is szerintem, de ha annyi is, egy celestion ugyanazon rendszerben hangosabb az tuti. Nem is kevéssel. ha azt mondjuk a celestion 98dB/W/m, akkor kb 10-15X akkora teljesítmény kell a SAL -nak, hogy ugyanakkorát szóljon, mint a celestion, ugyanazon rendszerben vizsgálva, ugyanolyan feltételekkel. .Legalábbis, ha jól számoltam most hirtelen Ha szerinted ez tévhit....Még valami a SAL ról. Nézz meg egy .pdf adatlapot egy akármelyik HSZ ről. Rezonanacia : teszem azt 20Hz. A listában ezt írják. Megnézzük az alul igencsak átlagoltnak mondható görbét és azt látjuk a rezonanciacsúcs pl.: valahol 40Hz környékén van. Nem azt modnom, hogy ez baj...csak az ég szerelmére, legalább arra figyelnének, hogy a saját hazugságaikat szinkronba hozzák. Nem egy adatlapon látni ilyen bakikat... Mindenesetre nagyon szubjektív a kérdés. Ha az tetszik, azt kell használni. Ha csak az olcsósága áll mellette, akkor nem ajánlom, mert lehet forintban nem kerül "olyan" sokba, de ráfizetés, az tuti. Hazai forgalmazó van celestionból meg eminenceből, sőt jensenből is... Mondjuk affelől nincs kétségem, hogy mindegyik ugyanott készül, a SAL hangszóróit gyártó gyár mellett, talán még egy utcában is Sziasztok! Zsolti
Hali!
Nem ismered véletlenül a Celestion BL 10-200 hsz-t? Egy pici, "egykezes", de hangos kombót készülök építeni, mert néha már utálom cipelni a jelenlegi 30kg-os Fender rumble 100-amat :eek2: Így többszöri keresgélés után sem találtam olyat ami elméletben jobban megfelelne. Egy TDA 7294 véggel lenne hajtva, Kreuzer-féle fetes előfokkal. Mi a véleményed?
Kipróbálta már valaki a mellékelt előfokot?
Érdemes megcsinálni?
Rossz hangszóró kell ??? Adok 1 zsákkal!
Hát vagy megépíted még egyszer ,de úgy is bekötheted ahogy a csatolt képen van. A bemenethez elég a sima közösítés is.
Hi! Itt a vázlatos rajz. Az a lényeg ahol jel felirat van az a vezeték az árnyékolt kábel, viszont mindenhol csak az egyik panelen van leforrasztva földre az árnyékolása.Tehát a panelek egymás közt a tápföldet a tápmadzagon kapják , nem pedig a jelkábelen. Ha forrasztva lenne a jelföld árnyéka is akkor az ár hurok lenne. ha nem érthető valami , bátran kérdezz , tudom mennyire rossz lett a rajz És kösz a segítséget előre is!
Szia!
Én kipróbáltam. Jól szól, de volt vele gondom. minden második bekapcsoláskor cserélhettem a FET-eket. Sosem jöttem rá mi a gáz vele. Azt a piros A betűs mérőpontot már én rajzoltam bele. Ahonnan kivetted a rajzot, ott egy problémát ecseteltem, aminek a lényege az volt , hogy rossz volt a nyák, amit csináltam. Végül is nem ezt építettem az erősítőmbe, hanem az ESP féle előfokot. Az nagyon jól szólt. Inkább azt csináld meg. De ha profi kapcsolás érdekel, akkor a 30 éves (SOlton Craft) erősítőm előfok rajzát feltehetem. Azt nem próbáltam megépíteni, de az nagyon jó volt. Az ESP előfok viszont zajszempontokból jó, és király a dinamikája is. Én 7294-et hajtottam vele. Tökéletes. Viszont ha torzítás nélküli szuper hangot akarsz, akkor a 4 vágódiódát, és a master poti utáni részt kihagyhatod. Ha jobban akarod terhelni, akkor a master poti utáni rész maradjon. A vágódiódákat megcsinálhatod kapcsolósra is, és akkor össze tudod hasonlítani, milyen így - és úgy.
Nem egészen úgy megy a linkelés, mint gondolta, emiatt : http://sound.westhost.com/project27.htm csak így az ESP előfok
Kösz az infót
Rengeteg gyári rajz van a birtokomban, de ezúttal valami egyszerű, minimalista, de minőségi cuccot szeretnék csinálni. A 7294-et már leteszteltem egy Reflex RSB-100 kombóban és nagyon meggyőzően szólt bassgitárral. Melyik ESP-s előfokra gondoltál? Belinkelnéd? A Kreuzer-féle preampot ismered? Ez lenne a másik ami lehetséges volna, de már gondoltam valami egyszerű csövesre is. Milyen lehetne a TDA elé, pl ennek az előfoka?
Ez az egész nem jó így :no:
A GND-t egyáltalán ne kösd rá a dobozra, csak a hálózati védőnullát. A bemeneti R-C tagot vedd ki, mert nem kell bele ilyesmi. A rajzon úgy látom hogy a hangszín, az overdrive panelról kapja a GND-t. Ez sem jó. Kösd azt is a pufferek GND-jére, a csillagpontba. A jack aljzat GND-jét ne a csillagpontba kösd, hanem az overdrive panel bemeneti GND-jére. Ha a gitárodnak is földelési gondjai vannak, akkor csinálj hozzá egy kábelt, szimmetrikus mikrofonkábelből, aminek csak az egyik végén forrasztod rá az árnyékolást az egyik belső vezetékre és ez a fele megy az erősítőbe. A másik végén nem forrasztod rá semelyikre az árnyékolást és a két belső vezeték megy a gitár felőli jack dugóra. Ez hatásos, csupán annyi a hátránya hogy nem mindegy, melyik felét hová dugod.
Köszi, ezt ismerem. Nekem basszusgitárhoz kéne. Elképzelhető, hogy a csöves mellett döntök, de sajnos eddig nem tudtam normális csöves tápot csinálni. Csináltam már néhány csöves deszkamodellt, amik szóltak is, de búgtak is, emiatt ódzkodom tőlük,bár szerintem a táppal voltak gondok.
Ha hangos kell es kicsike akkor kell az Eminence vagy mas nagy hatasfoku hangszoro.De!.Eltunik a gitarerosito hangzas !.Meg a SAL se az ami kene.Van 25 eves Alnico-s bulgar hangszorom "HiFi" 25 Hz a rezonanciaka az SPL-je ugyananyi minta SAL -e de nagyot tud ugrani a membran a kis jeleknel is ez adja meg azt a "punch"-ot ,A SAL egy kicsit kemeny felfuggesztesu , de jol birja,Osszehasonlitottam Celestion-os gitarkombo-val 1 x 12 " es ugyanugy szol majdnem 1:1 -be.Ha kicsit lagyabb lenne a felfuggesztes perfekt lenne , Majd " megpuhul" a nyuzastol. Nyitott hatu doboz kell hogy jobban ugorjon a hangszoro ,En csukotra csinaltam mert 220W-os Tranzisztoros vagy 100W csovessel hasznalom es attol tartottam hogy nem birjak de semmi problema . Proceszzorral vagy analog torzitoval csinalom a hangzast a vegerositoket linearis hatarokon belul mukodtetem hogy megmaradjon a tomor hang.
Van most egy masodik Combo-m egy Peavey -Marvel hangszoroval , ez is lustabb a Celestion-nal nagyon jol szol nyitott dobozba 70W -os MOSFET vegerositovel megnyomva.Egy 50W-os Tube Peavey Combo-t lepipal.( amibe a haver most cserelt csveket ).es meg a hangzas is jobb .Eloerositoje nincs egy Korg Pandora-val csinalom a hangot . Most felujitok harom Celestion-t , ismeretlen tipus kivancsi vagyok hogy mukodnek gitarral.A "Hangszoro tekercseles" cimu topicba tettem kepeket hatha tudja valaki mifele Celestionok,10" Alu kosaras , egysoros tekercs lapos rezhuzalbol,Nem talaltam sehol semmit rolluk,Nagyon nagy eros magnes es nagy atmeroju tekercsek egy woofer es ketto szelessavu duplatolcseres( membranos) . Lattam egy DYI combo hangszorodoboz tervezest egy "site"-on.En altalaban a szalitashoz merten "tervezem" a dobozmeretet ,eddig meg mindegyik jol szolt.Persze ha egy adott hangszin a fontos akkor oda kell figyelni a hangsavra es a rezonancia csucsok helyere valamint az erosito globalis atvitekere . A topic-nyito koleganak azt ajanlom hogy a hangszorojahoz ( atmerojehez viszonyitva) egy hasonlo atmeroju hangszoros Combo mereteit vegye alapul .Egy""finomhangolast" a hatso "res" nagysagaval lehetne beallitani probalgatasokkal.
Szia!
Egyetértek Bassmesterrel, kicsit kusza a földelés, annyit tennék még hozzá, hogy elkülöníteném a földet, lenne egy, ahova a hangszóró földje megy, a pufferek közepe és kicsit mellette a jelföld. Bemeneten én sem értem az RC tagot, én soha nem használok, nem szokott hiányozni. A hangszín jó, ha az OD panelról kapja a földet! Csak máshonann ne kapja, és akkor legyen következetes a föld. Akkor bekötheti az árnyékot és a meleget is és szépen felláncolja. Ezzel semmi baj nem lehet. És akkor az elő csak +/- tápot kap. Annyit tennék még hozzá, hogy nem szerencsés a hangerő -gondolom - poti sem, túl messze van fizikailag a vég bemenetétől.Hosszú kábel kell, ott is kritikus az árnyék. Topológiailag úgy jó, ha az osztás a véghez legközelebb, annak bemeneténél van. Földelést soha nem szabad túlreagálni, egyre kell figyelni, ne érjen körbe, meg legyen egy teljesítmény föld meg egy jelföld. Én ehhez tartom magam és még soha semmi baj nem volt. A legfőbb gond itt valóban a bemeneti jacknél lesz,azt a hangszóró földjével összekötni elég meredek ötlet. Ezért veszélyes a csillagpontos topológiához való ragaszkodás minden áron. ha oda brummot injektálsz, akkor az minden pontot "megrángat". Legalábbis szerintem... Zsolti
Szia!
Hogy érted, hogy eltűnik a gitárerősítő hangzás? Szerintem a nagy érzékenység miatt viszi át az apróbb részleteket is. Minden rezdülést, amit kell. 25Hz-s es rezó az kegyetlen alacsonyan van gitárnak, az csak buffog, ez tény. örülök, hogy neked ilyen jó élményeid vannak a sal-ról, ha erre esküszöl és tetszik, hát OK Én maradok a jó öreg zöldhátúnál Szia Zsolti
A doboz sehol nincs feltüntetve a rajzomon pont azért mert a belső dolgok nincsenek a dobozra kötve. jelenleg kettős szigetelésű a cucc. A védőföld külön van elhelyezve és nincs kapcsolatban semmivel.
Arrol a buffogasrol van szo eppen.
itt a problema hogy legyen buffogas kis eron is ,Ne keljen 100W-al meghajtani egy hangszorot mig "buffogni" kezd,Illetve "punch" ( pancsolni..hehe) Szoval evvel kuszkodnek a gitarosok mar 40 eve. Ott a Vox-AC30 es a Gabriel aminek 15W-os Celestion Blue hangszorojai vannak 30 illetve 17w -os quazi A osztalyu ellenutemu erositohoz.Az elektromos ero "kicsi " a hangszorok mergesek ,a nagy kilenges miatt szubharmonikust termelnek .Frekvencia osztas lessz az eredmenye a membran aszimetrilus hajlitasabol ez tomor hangot ad . Ezt problematikus tul "kemeny" hangszoroval kis eron kihozni. A lagy felfuggesztesu alacsony rezonancias nyitott dobozban hamar ugral es kihozza a hangzast kisebb eron. Persze nagy koncert szinpadon mas a helyzet de ott is jo ha bemikrofonozzuk es masik linearis erositoval felhozzuk 200-300W-ra. Nekem sokfajta hangszorom volt es meg van mindeggyik jo , a SAL bevalt gitarhoz de meg basszus gitarhoz is ha nem tul melyre viszem.A melyhez van mas hjangfalam. Amit mondhatok az hogy az a 100dB SPL se tart orokke es akkor kezd jol szolni a hangszoro mikor legyengul a magnes ekkor a "current dumping" lecsokken es kezd gitarhangszorokent szolni ,ugyanis a nagy SPL egy eros magnes miatt van ez meg a nagy "current dumping"-el visszafogja a membrant es tul "szorossan" szol ami nagyon jo egyes hangzasokhoz de a "fluid" szolozashoz nem a legjobb. Ehez a "fluid" hanghoz van a csoves egyeniranyitas ( pluszba egyes erositokbe) ez komprimal a nagyobb belso ellenallas miat , a vegcsovek kivezerelve komprimalnak , a hangszoro jol kivezerelve komprimal az eredmeny egy nagyon jo "folyekony" gitarhang ."playability "vagy hogy hivjak ,szoval konnyen lehet jatszani nem akadozik a hang Ez kell megjelenjen a halkan jatszasnal is maskepp nam lehet csak teljessen raengedve az erot jatszani valamelyest es akkor se biztos hogy jo "definicioja" lessz a cuccnak.Aki olvasgatott vagy halotta mar a visszacsatolas nelkuli erositoket ( pld a VOX -AC30 is) nagyon erzekeny kis jeleknel is es hamar komprimal es "hosszu folyekony hangokat " produkal. van egy kapcsolas a netten "negativ" impedancias erosito aminek lehet allitani ezt a parameteret evvel el lehetne erni hogy a curent dumping lecsokenjen nagy SPL-es hangszoroknal de meg csak kiserleti a dolog az illeto cikkben.Ha van egyszer idom ki fogom probalni. Othon sajnos kompresszorokkal kinlodok a PC Line -In jebe ha "clean" gitarhangot akarok de jatszani is lehessen avval a "clean" hangal ,Hogy menyire roszul szol azt tudjuk. Egyesek studiokban egy hangszigetelt szobaba szerelnek egy 25W-os gitarhangszorot amit jol meghajtanak 30-40W-al es mikrofonnal vesznek hogy az emlitet "punch" es a fluiditas megjelenjen es jo felvetelt lehessen kesziteni. Persze a ritmus gitaros metalosoknak nem kell jo gitar erosito ok meg be is "gate"-zik hogy "akadjon" a hang illetve hirtelen lealjon a gyors kiseret akkordok esetebe. En szuper erzekeny szologitar erositorol irok. Azok az "apro reszletek" a kezbol jonek es a jo gitarbol .Aki nincs megszokva hogy kene jatszani azt hiszi az erosito es a pedalok muvelik az illeto "reszletezest".Nem!.Minden a kezbol jon!.
Milyen tipusú SAL-okat használsz? Én már próbáltam PA40100 hangszórón basszusgitározni, de egyáltalán nem jó ilyesmire. Amikor csak rátettem az ujjam a húrokra, máris mély dübörgést hallatott, túl "puha" hangja van és rengeteg mélyet nyom a szerény közép mellett.
A nagy SPL pedig nem az erős mágnes miatt van, hanem a sajátos T-S paraméterek eredményezik. Magas Fs (rezonancia frekvencia), alacsony Mms (mozgó tömeg), feszes, kemény felfüggesztés (alacsony Cms), stb. Hangszórók esetében nem kéne "current dumping"-ról sem beszélni. Amire szerintem gondoltál az a Damping Factor, azaz csillapítási tényező, de az is inkább a végerősítőkre jellemző paraméter. Ha a neten találsz valamit amit érdekesnek tartasz, pl amit írtál : "negativ impedancias erosito", akkor linkeld már be légyszi, hadd legyünk egy kicsit képben!
Sziasztok.
A fórumtárs, Karpi, szerintem a mozgás visszacsatolt erősítőkre gondolt. A magyar irodalomban emlékeim szerint ilyen néven jelent meg, Pld. a Rádiótechnia újságokban. Szerintem érdekes téma lenne.
Ja, az lehet. Felesleges dolog, a hatása is kétes. Jó hangszóróból, jó hangdobozt kell építeni a felhasználási célnak megfelelően és nem lesz szükség ilyesmire.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |