Fórum témák
» Több friss téma |
Nem véletlen megy teljesen független tápról (egyenlőre) a vezérlő.
Így kapásból kikerülhető néhány hiba, és a fetet oda lehet tenni, ahova akarod (motor elé/mögé)... Kimondottan sönt nincs! Csak a főkábel egy szakasza lenne kinevezve söntnek. Áramkorlátozához ez tökéletes megfelelő szerintem (ezen a szakaszon ígyis úgyis ugyanannyi a veszteség, ha mérvevan ha nincs.)
Ez a vezérlő van megcsinálva.Bocs hogy nincsennek értékek,de hirtelen ezt találta.Az LM358 5-ös lába le van téve földre hogy az áramkorlát rész ne szóljon bele.
Összedobtam egy kis videót is.A szkóppal most vannak bajok,de egyébként a shöntkábel két végére volt rátéve. (ebben benne volt a müszer shöntje is) A videó háromnegyedénél kicsit elkezd hullámozni a fordulat.Majd csavartam rá még egy picit amitöl felugrott a mutató 50A,onnan visszabillen 20A-ra, (közben nem piszkálltam a potit) majd felugrik az egekbe az amper és a fordulat is.Persze gyorsan levettem a gázt.A fékezés most elmaradt.Lehet hogy túl gyorsan közbeavatkoztam. Tegnap a driver kimenetén volt a szkóp és mikor elkezdett hullámozni a fordulat a kitöltés semmit sem válltozott. Csak össze kéne rakni egy másik vezérlőt,mert emlékszem régebben a gurulópróbáknál olyat csinált ugyanez a panel kikapcsolt áramkorláttal hogy csavartam neki egy kis gázt,elindult az autó majd egyszer csak megszünt a hajtás és csak gurult (gázt nem állitottam el) majd mikor már majdnem megállt,rántott egyet és ismét hajtott,de egy bizonyos fordulatnál ismét megszünt a hajtás.És ezt csinállta amig el nem vettem a gázt. http://www.youtube.com/user/MrRozsda#p/a/u/0/X9AxtSVIFtI
Az hogy a pwm nem változik, miből gondolod? Ha nem változik, a felvett áram sem változhat, legfeljebb az oszcilloszkópon nem venni észre.
A hullámozáskor látható az oszcilloszkóp vizszintes vonalának mozgása is, ami tápfeszültség ingadozásra utal(esetleg a sönt feszültségével modulálódik). Tehát ha nagyobb áramot vesz fel a motor az oszci is elmegy, Ez nem oké.Ettől megbolondulhat az IC is, mert a 2. kapu féltápfesze csak 2db ellenállással van beállítva.Amikor a fet lezár, az induktív lökés a diódán (és a söntön) fordított áramot eredményez, ez is bemegy az IC be. Én csak egy 494 ic és 1 fetmeghajtót használnék.Tutira nem lengene be. Avval ha jól megy, utánna kéne ez az LM458.Bár erre sem biztos, hogy szükség van. Abban meg nem értek egyet, hogy egy külön akksiról menjen a vezérlés, mert előbb utóbb úgyis túl kell rajta lépni. Akkor viszont lehet előlről kezdeni a probléma megoldást.Én csinálnék egy dc/dc konvertert, ami még 24V akksi feszültségnél is stabilan tartja a segédtápfeszeket.
Mert ha már DC/DC-t építesz, akkor nehéz még pár különálló menetet odatekerni a vezérlés független tápjának?
(persze ez feltételezi, hogy elválaszott topológiát alkalmazunk), de amíg nincs dc/dc addig kap egy akksit ez a legeslegegyszerűbb.
A gerjesztéssel minden okés?
Mert akkor ugrana meg a fordulat csak úgy ha megszűnik vagy leesik a gerjesztés. A videó végén az áram rendesen visszafelé folyik, kérdés hogy a fetek vagy a dióda irányába? Maga a vezérlés gázpedál részében nem látok hibát, de az áramkorlát részében 1-2 dolog szerintem helytelen. pl C01-kapásból kiszedném mert az nem, hogy javítana az áramjel szűrésén, hanem pont hogy csak a zajokra összpontosít. Nomeg a TL494 2-es lábára kellene visszacsatolás a 3. lábról mert ez így csak komparál. (de ezek a dolgok a mostani problémánknál nem számítanak)
Bár ez egy régebbi felvétel de most lettem figyelmes a dologra: Jól hallom hogy a TL 14 es lábár azaz a referenciafeszültséget méred? Mert ott gyönyörű egyennek kellene lennie.
Valamint ha meghallgatod 0:31 nél a videót hallani lehet hogy a motor ki-be kapcsol csak és nem áramkorlátozásban van. Ha ezek még egy régebbi fejlesztés maradványai akkor nem szóltam, csak gondoltam hátha még mindigaktuálisak ezek a problémák.
Ja ettől énis hátast dobtam annó, hogy a referenciafesz kapcsolgat (de ez már régi mérés, meg se volt terhelve, max ha 3mA-t vettünk ki belőle,
+ valószinüsítettük, hogy a belső áramkörök is innen kapják a tápjukat!!!). Mitől lehet az, hogy rozsda PDFjeit nem tudom megnyitni foxit reader 2.0 val? (adobe nincs fent, más pdfeket pedig viszi)
C01 nek meghatározott szerepe van.
Mivel az ott egy komparátor IC2.2 vel, C01 és R04 gyorsítja a komparálást és határozottá teszi (komparálási zaj érzéketlenebbé, kismértékű pozitív visszacsatolás állapotváltás idején) elméletileg. TL belső erősítője ami a 2es lábhoz tartozik ugyancsak komparátor, és követi az IC2,2-t, ezért nem kell visszacsatolás neki (másik meg követőnek van bekötve). Most, hogy már tudom hogy a belső áramkörök is a referenciából táplálkoznak máshogy csinálnám ezt a részt. Azért van külső komparálás mert a TL hibaerősítői diódán keresztül össze vannak kapcsolva, így 2 gond is lehet belőle: egyik a dióda miatt, másik a másik műveleti miatt, így egyszerűbbnek láttam kint megoldani ezt a kérdést, és be csak a diszkrét szintet vinni. ekkor még úgy gondoltam hogy a motor árama sohasem csökken 0-áig, de hát ez nagyon nem így lett, megoldottam a PDF kérdést...
foxi63:
Áramkorlátot minenféleképpen akarok bele.És a kocsiba igy is ugy is kell 12V,amit egy DC-DC konverterrel akarok megoldani a 48V-os pakkbol.Eddig ugy gondoltam hogy megcsinálom magam,de kezdem elveszteni az önbizalmam.(sok a kudarc)De ha te tudsz adni egy komplett megoldást akkor lehet hogy belevágok. Cimopata: Imádom hogy ötleteltek. ![]() A gerjesztéssel lessz a baj.Ugyanis a nagypakkbol egy akksira van rákötve (adattábla szerint 12V 16A kell a gerjesztötekercsnek) Egy kicsit már le van merülve a nagypakk is (holnap felteszem töltőre) és amelyikre a gerjesztés rávan kötve még merültebb lehet.Egy picit nagyobb áramfelvételnél leesik az akkupakk feszültsége,ezzel együtt a gerjesztésé is mire a forgórész árama megugrik.Ez magyarázat a belengésre és a tullövésre is.Nemhiszem el hogy ilyen egyszerű a hiba. A gerjessztést is szeretném a nagypakkbol megcsinállni csak nekem ez is nagyfalat.Foxi63 féle kapcsolás kis átalakitással szerintem jó is lenne,csak az értékeket kellene kitalállnom.Áramvezérelt PWM. Az a videó egy régebbi dolog és félre is lett rakva.
Remélem lényegesen nagyobb frekin nem lessz ideje 0-ig csökkennie és beválik a vezérlőd.Viszont most igy belegondolva a gerjesztésbe,nagyon nemjó igy.Nem is kéne tovább próbálkozni amig meg nincs oldva.Hisz menet közbe nagyobb áramoknál nagyobb az akksipakk feszültségének ingadozása és igy a gerjesztésé is.
Segitesz nekem összedobni egy szabájzót a gerjesztésre?Két komplementer tranzisztor meghajtásnak,2-3 kissebb fet,egy shönt ellenállás és ugy kéne bekötni a TL-t hogy a kitöltést az áramfelvétel szabájozza.
Az is lehet, hogy az eddigi sok rejtélyes hülyeséget ez a hatáslánc okozta.
Persze ebben segítünk cimo meg én erre vagyunk rágerjedve a legjobban ![]() Szerintem 2 topológia jöhet szóba buck és push-pull. én P-P vel próbálkznék, igaz hogy több anyag kell, bonyolultabb is, de kisebb a pofáraesés valószinűsége. (200W 48Vról nem lehet probléma) Nemtudom mi lenne jobb: ármatúra áramára vagy feszültségére szabályzoni.
Annyira sokmindent köszönhetek nektek.
Viszont ehez szükség volna az állórész induktivitására.Ezt a jövőhéten megoldom.Talán sikerül egyet kölcsönkérni.De holnap próbállkozok a szkóppal és a Thomsonképlettel.Csak elötte hitelesitenem kell. Tőlem lehet bonyolultabb is,csak az a lényeg hogy az akksipakk feszültségválltozásai ellenére atomstabilan tartsa a gerjesztés áramát.És szerintem áramra kéne csinállni,azt is állithatóra mert kiváncsi vagyok mennyit lehet a motoron igy tuningolni.Vagyis mekkora külömbség van a 10 és a 20A-es gerjesztés között teljesitményben. Lehet kicsit sok az igény de most ujra fellelkesültem.Remélem az akksik feltöltése után megszünnek ezek a rejtéjes tullövések.
Én most itt ebben az esetben a buck konvertert ajánlanám, holnapra összedobok egy kapcsolást, tulajdonképpen semmiség az egész.
Idézet: „Vagyis mekkora külömbség van a 10 és a 20A-es gerjesztés között teljesitményben.” Ez attól függ. Ha mindkét áramnál még lineáris szakaszban van a motor B-H görbéje akkor elvileg 2x-es. Gulyi! Mint a videóban látszott az áramkorlát esetében 0:31-nél a motor elkezdett lassulni majd gyorsulni. Nem lehet hogy ez a komparálás miatt volt? Én az áramkorlát szintjén inkább csak visszább venném a kitöltést és nem megszüntetném.
Nem nagyon van időm követni a szabályzó működését, de azért volna egy tanácsom. Ha már úgyis kell csinálni egy DC/DC konvertert, akkor a kimenete legyen 2 x 15 V. Ezzel már nagyon sok mindent meg lehet oldani és nem annyival bonyolultabb. A kimenetek stabilizálására meg lehet használni 7815/7915-öt. A teljesítmény rész meg lehetne valami szabadonfutó. Mondjuk egy CD40106, egy BS170 FET utánna meg egy dupla emmitterkövető félhídnak kötve diódákkal. Meg egy háromtekercses trafó, a szekundereken egy graetzel.
A motor gerjesztőtekercse galvanikusan független?
Most elvileg csak egy sima csupasz vezérlés volt, semmi hóhuszpókusz, fix frekijű PWM semmi több.
Rátettem a gerjesztést egy teljesen független 12V-os akksira.És láss csodát,megszünt minden rejtéjes belengés és tullövés.Bárhogy csavargathatom a gázpotit.Még a fordulatot is jobban veszi.
Az áramkorlát nem szólhatott most bele semmibe mert az ötös láb levan téve testre és nem fog tudni átbillenni mert azt 2.5V-nál tenné meg.Ha rajzoltok nekem egy komolyabb vezérlést én szevesen megcsinálom.Márcsak kisérlet képpen is. A gerjesztés rajzát nagyon várom.Amig ez nincs meg addig be sem akarom kapcsolni.Nincs értelme. katt: A DC-DC még egy kicsit odébb van.Elöbb a hajtás működjön.Meg ez igy most egy kicsit kinai volt nekem.De idővel ugyis neki akarok állni. A gerjesztés galvanikusan független mindentöl és adatlap szerint 12V és 16.8A.
Üdv
Lerajzoltam egy áramkört ami megcsinálná a gerjesztésnek a 12V stabil tápot a 48V ból.
Nem lehet, hogy inkább áramganerátorosan kellene megtáplálni a gerjesztőtekercset? Esetleg az is legyen valahogyan vezérlésfüggő, nem kell mindíg a maximális motorteljesítmény, tehát, kisebb gerjesztőáram is elég lenne, vagyis lehetne az akksikból kivett energiával spórolni.
mindegy fix feszültség fix áram...
Azonban ha innen megy a világítás is, akkor inkább fix feszültség.
Kisebb gerjesztőáramnál a fordulatszám nő, bár ha be van terhelve az összteljesítmény csökken így talán meglehetne spórolni 50-100W-ot.
De ez a pár watt menet közben már igazán nem számít. Inkább akkor kell figyelembevenni, ha megáll az autó (piros lámpa, várakozás ...) és lelehetne venni teljesen a gerjesztést.
Köszönöm a rajzot.De azért volna pár kérdésem.
A tranzisztornak mi a pontos szerepe és müködése?Ug gondolom hogy a feszültségszabájzást végzi.De hogyan is? Hogyan kell méretezni az áramkorlát részt? Akkor most ehez nem is kell tudni a gerjesztés induktivitását? Persze lehetne sokkal inteligensebbre csinállni az egész vezérlést,de egyenlőre legyen egy müködő,aztán...
A tranyó csak egy feszvezérelt áramgenerátor.
Így a tranyó alatti 10k-s ellenálláson mindig a kimenőfeszültséggel arányos feszültség lesz. Így olyan mintha közvetlenül a kimenőfeszültségről csatolnál vissza. Az értékeit úgy méreteztem, hogy 12V-nál lesz 0 kitöltés az IC kimenetén. Az induktivítást a lehető legrosszabb esetre méreteztem azaz a gerjesztőtekercs induktivítása 0. Az áramkorlát maximum 1V-os feszültségnél letilt. Ha megnézed a blokkvázlatot, a tiltáshoz a kimenőfeszültséget hasonlítja össze a söntön levő jellel. Ez alapján 0,1Ohm on 16A-nél 1,6V fog esni. Ezt a feszt továbbosztod a trimerrel. Menet közben még lehet módosítani kell 1-2 értéket, de kapcsolásilag bízom benne, hogy menni fog.
Hello!
Párhuzamos gerjesztésű motoroknál, mindig reteszáramkör biztosítja a védelmet a gerjesztés kimaradása esetén. A védelem általában a gerjesztés áramának meglétét figyeli. Álló motor, vagy lassú fordulatú üzem esetén, külön kényszer hűtése van a motornak. üdv! proli007
Akkor transzisztornak mindegy mit teszek,csak a kollektor feszültsége legyen ide megfelelő.
Akkor még azt áruld el nekem légyszives hogy hogyan kell méretezni a tekercset. A proli álltal emlitett védelmet meglehetne olldani a tekercsbe dugott reed relével?Ami a TL DTC lábát tiltaná vagy engedéjezné.
100Khz-en pörög a cucc.
48V ból csinálunk 12V-ot. Ekkor a bekapcsolási arány 25%. Ez a 25% 2,5us. 16,8A nak a 10%-ak 1,68A, a tekercsre eső feszültség 36V 2,5us-ig ekkor az árama 1,86A-t változik. Ezekből az adatokból UL=L*(di/dt) képettel L-re kijön 53uH. Tehát 60uH is már bőven sok is. A tiltást igen meglehet oldani úgy.
Igaza van katt-nak hogy édes kevés a felszerelésem ilyen munkákhoz.
A szkópommal nemigazán tudok frekvenciát mérni.Szerintem ez nem is igazán alkalmas erre.Ráadásul van olyan idős mint én. Induktivitás mérőm sincs pedig most nagyon jól jönne.Egy PIC es elkészitésébe most nemigazán van kedvem belemerülni.Nincs valami egyszerübb megoldás iduktivitás mérésre?A boltin kivül? Ezért kérnék egy kis segitséget az induktivitás elkészitéséhez. Ha légmagosra csinálom akkor az elég nagy méretű.Ezért szeretném feritmagra elkésziteni.De azt meg csak PC tápbol tudok kitermelni.De azokra nincs ráirva az AL érték.És annélkül meg nem tudom kiszámolni a szükséges menetszámokat. A franc hogy mindig minden mindennel összefügg ![]() Te már csinálltál egy pár trafót,és van benne tapasztalatod.Nem tudod véletlenül hogy egy ilyen kis sárga szinű magnak mennyi az AL értéke???És a szintén sárga szinű toroidnak?
60-70 körül van.
1db biztosan nem lesz ebből elég Pontos adataim nincsenek kb 4db kellene legalább sorba. Tehát 4db 15uH-s.
Fójtónak trafó amennyiben szükséges lesz:
Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |