Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Hát egy tranyó pár és egy 555-ös multivibrátor kapcsolgatja 50Hz-en a 12VDC-t a trafóra.
Az egyik 2N3055 amásik valami erős PNP lesz.De azt vennem kell mert nincs itthon.
Nem fogja meghajtani az 555. A 12-15 A-hez nagyobb bázisáramot igényel, mint amit az 555 bír. 12 V-ról 100 W-hoz kevés 1 db 3055.
Nem.A 3055 és egy PNP a rajzon muatott módon beköve.Vagy darlington kapcsolás kéne?Hogy nagyobb legyen a bázis áram?
Ezzel a kapcsolással Darlingtonnal túl nagy lenne a maradékfeszültség. 12 V-on nagyon leromlana a hatásfok. Másik, nagyobb teljesítményre tervezett inverterkapcsolást kellene keresni. Az inverteres fórumokon találsz.
Szevasz Péter!
Sajnos előbb válaszoltam, azután néztem át a trafós topikba. Ez nem így működik! A primer tekercset csökkentjük 5%-kal, a szek.-t növeljük 5%-kal. A 3db. trafóból összerakva a magot, az ablakba nem fog elférni a huzal (bár amiket számíttattál, az belefér). Üdv:Kálmán
Valóban így kellene lennie, de mint irtam én is csináltam ilyet,
igaz az hálózati trafó lett. De terheletlenül nagyon nagy áramot vett fel, és így lett jó ahogy én megoldottam.
Sziasztok.
Lenne itt egy transzformátor Prim 220v, sek 2700v-25mA kérdés: ezt a trafót kb mire lehetne használni?
Lehet, de nem ugyan az a minőség mint a zománcozott huzal.
Az mit takar,hogy nem ugyanaz a minőség?
Helló!
Kicsit unatkoztam, gondolkodóba estem. Mivel érdemes a kivezetést csinálni? Van valami jófajta spéci anyag erre, vagy jó a vékony prespánnal betekerni, esetleg sütőpapír, vagy használhatok simán zsugorcsövet? Ki, hogy szokta? Üdv.
Vannak hozzá komoly hő és mechanikailag is ellenálló anyagok. Egykor varniscső volt szokásos, különleges helyekre üvegszövet cső, ma már hőálló műanyag csövek vannak erre a célra. Hogy hol kapni ilyent, arra sajnos nem tudom a választ. A zsugorcső is hőálló 125 fokig, azt jobban kapni.
Most is a varniscső a szokásos, bár lehet hogy nem így hívják. Mellettünk üzemel egy tekercselő üzem, ott szoktam kapni ha kérek. Annyi hogy üvegszálas cső lakk bevonattal. Érdekessége, hogy öngyújtóval meggyújtható, a páka 400 fokon kikezdi, de mégis ipari motorokat tekercselnek Németországba, és ezt használják.Így néz ki. A szép német neve: glasfaser isolierschlauch. Magyarul üvegszálas szigetelő cső.
Jó anyag az nagyon. Ha már egy motorkivezetés több ~150°C-nál akkor már a tekercsbelső biztos, hogy 200 körül jár, ez pedig a kevés kivételtől eltekintve nem szokványos ipari alkalmazásoknál sem.
Úgyhogy az öngyújtó, és a pákapróba nem mérvadó.
Azért ez nem teljesen azonos az egykori varniscsővel. Az valamilyen textil, cellulóz vagy selyemalapú, lakkbevonattal. A PVC-bevonatú üvegszövet már a II. kategória.
Nem, nem azonos persze. De a köznyelv még mindig varniscsőnek hívja. Legalábbis errefelé. A PVC-bevonat pedig opció, létezik olyan fajta is, amelyiken nincs, csak annak azt hiszem a villamos szigetelőképessége alacsonyabb.
Jobb helyeken úgynevezett 2z-s huzallal tekerik a trafókat, főleg a primert.
Ez azt jelenti dupla zománc szigeteléssel van bevonva, nagyobb az átütési szilárdság, jobban bírja a tartós üzemet, hosszabb élettartam, nehezebben ég le. A vékony 0,15-0,25mm. mai gyártású Cu-z tekercselő huzalok, már mind ilyenek, általában jobb minőségű a szigetelésük mint a vastagabb huzalnak. Primernek használj sodrott 0,8as műanyag szigetelésű réz drótot, pl.táp kivezetései, mert az nem törik le később sem.
Tiszteletem mindenkinek.
Akkutöltőhöz csinálgatok egy trafót.Egy régi eag trafó vasmagját használtam fel.A szekundernek 16 volt 6 ampert kéne tudni.A vasmag 18 négyzetcenti.Nagyjából ennyik a tények.Két kérdésem lenne.Egyik:Mi van,ha a vasmag lemezeit nem tudom mind visszatenni?A másik,hogy ehez a szekunder paraméterekhez nekem 2 ili átmérőjű huzal jött ki.Ezt eleve kicsit soknak találom és nincs is épp kéznél.0.2-es viszont töménytelen mennyiségben a rendelkezésemre áll.Mi van akkor ha mondjuk 10 szálat összesodrok ebből és avval tekerem meg a szekundert.A csévetesten elfér és a gyakorlatban is kivitelezhető mivel kb 15 méter kell.Válaszokat előre is köszönöm.
Úgy akarom kivitelezni,hogy kihúzom mind a 10-et az udvaron .Egyik végét kikötöm a másikat meg tekerem míg valamennyire össze nem sodrom végig.Ezután tekerem meg vele a szekundert.Akkor belevágok holnap.Remélem nem fagy rá a kezemKösz a segítséget
1,5 mm átmérőjű huzal megfelelne a 6 A-es akkutöltőhöz. Ha ilyen nincs kéznél, 58 szál 0,2t-es kellene összetekerned azonos keresztmetszet eléréséhez.
Sejtem miről lehet szó, hajszárítóba láttam ha jól emlékszem abba kis vékonyabb fehér színű csövecske volt ráhúzva a huzalra, jah meg régi forrasztó pákába is ilyesmi lehetett.
Egyenlőre zsugorcsővel oldottam meg a trafóm kivezetésének szigetelését. - Ma befejeződött a primer újratekerése, de megint kudarc. Bedugtam a konektorba és nem halottam semmi zizegést, gyanúsnak találtam hogy ilyen csendes lenne, ezért kihúztam és ráraktam a multimétert feszmérővel. Bedugtam másodjára, 230 Volt tehát a feszültség benne volt, hangja viszont továbbra sem volt. Pár másodperc múlva kihúztam és visszadugtam kíváncsiságból pár perc múlva és akkor lenyomta a biztit. Sehogy sem értem miért verhette le, viszont a dugó villá eléggé szenesen lettek. - Szétforrasztottam a lecsapolásokat (kb. 6 darab van) és minden kör-t ellenőríztem a szakadásmérővel hogy nem-e zárlatos a szomszédjával, de sehol semmi. A vashoz se éget hozzá egyik se, arra is rámértem. Lehet olyan zárlatom van amit a 230 áthúz, de a dióda vizsgáló nem érzékel? Érdekes lenne.... Korábban volt gond a kismegszakítóval nagyapámék (azért próbálkoztam ott, mert nincs Microhullámú, meg számítógép, meg 16 digitális vacak, amit újrakell programozni az áramszünet után) szóval 16A-os kismegszakító már vacakolt multkoriban, lehet hogy annyi lesz a hiba, de az is lehet hogy a dugvillában keletkezett valami zárlat. Harmadik variáció... (kevés 289 menet)???
Gyanítom, semmi baja a tekercselésednek. Ha üresjárati áramot nem mértél, miért nem mérted meg a megcsapolásokon jelentkező feszültségeket. Nagyobb teljesítményű trafóknál, de toroidnál még kisebb kategóriáknál is gyakran előfordul, hogy a jól méretezett automatát is lelöki bekapcsoláskor. Nem is illik villásdugóval "kapcsolgatni", mert az hamar beszikrázik.
Nálunk pl. épp a mikrosütő szokta levágni alkalmanként a 16-os automatát, teszi ezt több mint 10 éve. De nincs is a házban semmi digitális vacak, amit újra kellene programozni. Egyébként szemét dolog, hogy ezrével készítik úgy a dig. kütyüket, mintha soha nem lehetne áramszünet, stb...
Ezt vehetem úgy hogy ajánlasz egy sima egy pólusú kapcsolót a bedugdosás helyett?
üdv.
Ipari eszközökre illik kétpólusút tenni, de egye fene, egypólusú is megteszi. De legalább 16-20 A-es legyen!
Próbaüzemben nem szokás ugyan, de addig használhatnál kapcsolt dugaljat. Nyugodtabban méreget az ember, ha baj esetén nem a dugót kell ráncigálni, hanem csak katt...
Sima két áram körös, kétpólusút használj, glimmes billenő kapcsolót.
A 16A-t ma már mind tudja, több ezer kapcsolás mellett, 230V ra vonatkoztatva. Én minden saját készítésű tápnál ilyent használok, illetve a 12V- ról működökhöz 1áramkörös 3kivezetéses ledes billenőst, hosszú évek óta.
Ezért kell be tenni a digitális programozható cuccokba 3V-os elemet a proci részre, pl. 2db. mini ceruza elem, tartós/alkáli, aztán nem felejti el soha.
Én az időzítőkapcsolókban ezt használom, egyszer kell beépíteni, és nem felejti el az időt progikat, hosszú évekig. |
Bejelentkezés
Hirdetés |