Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Vasútmodellezés
 
Témaindító: mlinko, idő: Máj 4, 2007
Lapozás: OK   4 / 13
(#) Frankye válasza lidi hozzászólására (») Nov 14, 2009 /
 
Én megsúgom, mit szeretne, mert valami fogalmam van a vasútról is, az elektronikáról is.
Azt szeretné, ha a bejárati jelző továbbhaladást engedélyező (tipikusan: zöld fény) jelzése esetén a váltókat nem lehetne állítani, csak akkor, ha a jelző továbbhaladást tiltó (tipikusan: vörös fény) állásban van. Ennél mi sem egyszerűbb, készítek egy "Móricka-rajzot", és felteszem.
(#) Frankye válasza Frankye hozzászólására (») Nov 14, 2009 /
 
Na, meg is van a rajz. Nem egy Leonardo da Vinci, de azért - remélem - érthető. Jobb oldalon vannak a váltó hajtóművek a kapcsolókkal, balra a jelző és a trafó.

valtovez.JPG
    
(#) Viktor_Gyor hozzászólása Nov 14, 2009 /
 
Sziasztok!
Vettem SMD ledeket és ellenállást, de az üzlet, ahol vettem olyan barátságtalan eladók dolgoznak, hogy semennyit sem segítettek. Persze lehet, hogy csak a rossz eladóhoz kerültem. Mikor kérdeztem, hogy melyik led milyen színű, csak annyit mondott, hogy ki kell mérni.
Szóval a lényeg, hogy ezek a ledek olyan kicsik, hogy nagyító alatt tudom csak megnézni. Van rajta egy T betű. A T teteje az egyik pólus, az alja a másik, de nem tudom melyik melyik. Az ellenállások pedig be vannak csíkozva. Mindegyik utolsó csíkja arany színű. Az arany a + vagy a -?
Ha valaki tudja a választ, LEGYEN SZÍVES, gyorsan válaszoljon, hogy neki tudjak állni.
Köszönöm.
Viktor

Ez a fórum nem az, ahol követelődzhetsz! Nyilván, ha valaki tud válaszolni, az válaszol, ehhez nem kell kérni (!) hogy gyorsan tegye, mert:
1. Bunkóság
2. Felesleges
Frankye
(#) slogan válasza Viktor_Gyor hozzászólására (») Nov 14, 2009 /
 
Szia !

Nincs valami multimétered ?
Azzal ki tudod mérni ,hogy a LED-nek melyik oldala a "+".
Ellenállásnál nincs polaritás.....


A ledet ne melegítsd túl !(minimális ideig forraszd!)
Üdv
(#) Viktor_Gyor válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Nov 14, 2009 /
 
Köszi nektek.
Multiméterem sajna nincs, de egy trafót be tudok állítani 5 voltra, azzal ki tudom próbálni.
Remélem sikerülni fog. Ha nem, úgyse hagylak aludni benneteket.

Viktor
(#) slogan válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Nov 14, 2009 /
 
Vagy alkoholos ficcel ráírja a szalagra a színt
Persze attól függ mennyi darabot vett......

szerk : 0603 kékem van 10Ft/db ha érdekel (bocs a reklámért)
(#) Viktor_Gyor válasza slogan hozzászólására (») Nov 14, 2009 /
 
Mindenből csak 8-10 db-ot vettem, próba képpen. Már egy pár ledet tönkre is tettem, mert nem jó drótot használtam. Csak telefondrót volt itthon, az elég vékony, de a szigetelése túl rideg, így igazgatás közben letört a led "lába". holnap veszek jobb drótot is. Szóval menni fog, de a tanulópénzt nem lehet elkerülni.
Üdv.
Viktor
(#) slogan válasza Viktor_Gyor hozzászólására (») Nov 14, 2009 /
 
Ha lehet zománcozott rézhuzalt vegyél.
Ennek a szigetelését pákával le tudod "melegíteni".
(#) dzsoti válasza Frankye hozzászólására (») Nov 16, 2009 /
 
öö majdnem ezt szeretném elérni négyfényű bejárati jelzöm van 3vágányos állomás és azt szeretném ha minden váltó egyenesben van akkor zöld ha kijárat szabad ha nem akkor 1 sárga. Ha bármelyik váltó kitérőben van akkor az adót vágány kijárati jelzőtől függően ha szabad 2 sárga fölső villog ha tilos a kijárat 2 sárga világit. De a gond ott kezdődik nincs vissza jelző áram kör se a váltókhoz se a jelzőhöz.
(#) Antal Miklós válasza dzsoti hozzászólására (») Nov 17, 2009 /
 
Szia, ez nagyon könnyen megvalósítható lenne, ha először megcsinálnád a váltók állapotát visszajelző áramköröket. Itt találsz jelző vezérlésre áramköröket.
Milyen váltó hajtóművet használsz? Milyen érintkezővel rendelkezik?
Én a vágány foglaltság érzékelésre Hall IC-t használok, ilyet a régi számítógép billentyűzetben találsz, legalább 101 db-t. A Hall IC-s klaviatúra olyan lágyan nyomható, nem érzed a pattanó gombosra jellemző átbillenést.
A Hall IC-k általában nyitott kollektoros áramkörök, igy az IC-kimenete és a + táp felé egy 470 Ohm- 1 k ellenállás kell, hogy a jelet fel tudd dolgozni.

A linket javítottam.
Frankye
(#) Frankye válasza dzsoti hozzászólására (») Nov 17, 2009 /
 
Ezt néhány relével nem fogod tudni megoldani, ehhez komolyabb elektronika kell. Kezdve mindjárt azzal, hogy egy relétől a jelzőn nem fog villogó fény megjelenni, folytatva azzal, hogy ezt komoly logikai áramkörökkel kell megvalósítani. (Természetesen meg lehet csinálni jelfogókkal is, de akkor a paksi erőműből kérj egy saját tápvezetéket, meg még egyet a hűtéshez...)
(#) kzolt hozzászólása Máj 19, 2010 /
 
Sziasztok!

Az alábbi vasútmodell táppal van egy kis gondom. Megépítettem, működik is, csak az a gond vele, hogy a potméter nem pont a középállásban húzza be a relét. A kérdésem az, hogy melyik alkatrészt cserélgessem, hogy be tudjam kalibrálni.

Köszönöm a válaszokat!

táp.gif
    
(#) kzolt válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 19, 2010 /
 
Köszi a választ!

Igen, lineáris.
(#) zotya94 hozzászólása Jún 14, 2010 /
 
Sziasztok!

Lenne egy kérdésem természetesen terepasztallal kapcsolatban. Szeretnék építeni (még nem olyan nagyot : ) ). Ugye a sínek alá rakni kell(ene) parafa lapot, és ez csíllapító szerepet tölt be. Kérdés a következő: ezt a parafa lapot lehet-e helyettesíteni "ezzel" a fél cm vastag hungarocell lappal (amit szigetelés gyanánt használnak a falakon)?

Előre is köszönöm a választ!

Tisztelettel: Zotya
(#) Antal Miklós válasza zotya94 hozzászólására (») Jún 15, 2010 /
 
Szia Zotya94, érdemes tenni, és a parafára sokkal könnyebb ragasztani, mint a Hungarocell-re. Ne feledd, hogy az ágyazatot is ragasztani kell majd - tapéta ragasztóval, és az nehezen ragad a Hungarocell-hez.
Ha fedett- , rejtett pályaudvart épitesz, ahol nem látszik a zuzott kö ágyazat, ott a vékony 3-4 mm polifom amit a szalagparketta alá tesznek, használható.
Én a parafát azért szeretem, mert Pálmatex-el könnyen és erösen ragasztható.
(#) slogan válasza Antal Miklós hozzászólására (») Jún 15, 2010 /
 
Hali !

Egyrészt nem ragasztani szokták a vágányt ,másrészt az ágyazatot vízzel kevert fa ragasztóval szokták ,ami száradás után nem látszik.

Egyébként a fa ragasztó (fehér tejföl szer
ű) simán tartja a hugarocelt ,mint atom.
Én aból csináltam a domborzatot.

Köbzoli : milyen melegre gondolsz ?

Üdv
(#) kzolt válasza zotya94 hozzászólására (») Jún 15, 2010 /
 
Szia!

Én is a parafát ajánlom, vagy a szivacsgumit. Jobb vele dolgozni, jobban csillapít, és stabilabb. Ragaszthatod pálmatexel, faipari ragasztókkal (ponal, palma, emfi, stb.)
(#) zotya94 válasza Antal Miklós hozzászólására (») Jún 15, 2010 /
 
Értelek. Olvastam itt zúzott kő ágyazatról is, viszont én azt hittem hogy ez csak díszítésre való. Szóval ez is úgymond a csillapítást szolgálja?

Néztem egy pár vasútmodellező weblapját, és láttam hogy ők kétoldalú ragasztót használnak a vágányok alatt. Ez is használható?És ha zúzott kövez használok akkor kell-e parafa?

Bocsánat a sok kérdésért, de a vasútmodellezést még csak kóstolgatom, és folyamatosan olvasok róla szóló cikkeket, de van amit nem találok bennük igy azt megkérdem Tőletek : ).

Köszi a válszt!

Üdv: Zotya
(#) lidi válasza zotya94 hozzászólására (») Jún 15, 2010 /
 
Ha találsz valami vastagabb szivacsos kétoldalút, az jó lehet szerintem. De elég drágák szoktak ezek lenni.
(#) slogan válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 15, 2010 /
 
Hát .....nem tudom ,én parafát tettem ,el mondhatom nem estem s*ggre a bele fektetett munka/zajcsökkenés arányán.
(#) Antal Miklós válasza zotya94 hozzászólására (») Jún 16, 2010 /
 
Sziasztok, a saját tapasztalatom, modul rendszerben épitem a terepasztalt, és kipróbáltam a parafát (3mm), és a Polifom-t (4 mm)is. Palmatex mind a kettőt jól ragasztja, talán a parafa csendesebb. Zuzott kö ágyazat miatt a kétoldalú ragasztó szalag hosszúidejű ragadása kétséges, három év után elvált több helyen. ha prrmentesen fel tudod ragasztani mind a két oldalát szerintem a hiba kilőve.
A zuzott követt érdemes több félét keverni, és a töltés oldalát abból összeállítani, persze ehhez a parafát/polifom-t formára (rézsű) kell vágni. Néha ki lehet foggni az Ikea, vagy Obo, Baumax parafa falvédő tekercsben 3 mm vastag. Ez a jó!

részlet.jpg
    
(#) lidi válasza Antal Miklós hozzászólására (») Jún 16, 2010 /
 
Még csinálhatnál pár fotót az asztalodról, szerintem többen örülnénk itt neki !
(#) slogan válasza lidi hozzászólására (») Jún 16, 2010 /
 
Ja...ja....
Például ahonnan jól látszanak a jelzőim
(#) zotya94 válasza Antal Miklós hozzászólására (») Jún 17, 2010 /
 
Sziasztok. Nagyon köszönöm a választ. Mostmár 95%-ban felvilágosodtam ezen a téren.

Már csak az nem fér a fejembe, hogy ha szeretnék egy emelkedőt készíteni mert egy híd következik, vagy akármi, akkor kb. hány fokosnak kell lennie, hogy a vonat fel tudjon menni rajta gond nélkül? : )
És még egy dolog: Ha szabad megkérdenem akkor ti honnan szerzitek/szereztétek be a kellékeket (vágány, mozdony, vagon, közúzlék stb) ?

Bocsánat a sok kérdésért még egyszer :pirul: :pirul:

Köszönöm, sziasztok.
Zotya
(#) lidi válasza zotya94 hozzászólására (») Jún 17, 2010 /
 
Lehetséges hogy modellboltban hozzá tudsz jutni ilyesmihez, pl: http://modell.hu http://vasutmodell.com http://www.modellbolt.hu/ http://bigboymodell.unas.hu/

Vagy aukciós portálokon, fórumokban is hirdetnek többen.
(#) Antal Miklós válasza zotya94 hozzászólására (») Jún 22, 2010 /
 
Szia Zotya, ha emelkedőt építesz, akkor általában 6-8% -nál nagyobb emlekedést nem illik építeni, hiszen akkor a mozdony kereke kipörögne, és nem tudna fellmenni. A-6-8% = 1 méter alatt, 6-8 cm magasra. ha ennél magasabbra szeretnél feljutni, akkor fogaskereküt kell épiteni, de ehhez a tájat is harmónikusan illeszteni kell.
A fogaskereküvel max 1 méter alatt 20 cm-re lehet feljuttni. DE mindig számolni kell az átmeneti ivekkel = átmeneti szakaszok, ahol a vizszintesből, az emelkedőbe vált, tehát 6%-al számolva 6cm-magasra üzembiztosan 1,3-1,4m alatt tud a mozdony feljuttni. Ha ivben teszed, akkor inkább 1,5m. Egy mozdony (4 hajtott kerék E44 Roco) vonóereje kb 130-040 Gramm = 12-13 db négytengelyes kocsi-val fel tud még éppen haladni.

100_0458.JPG
    
(#) lidi hozzászólása Júl 1, 2010 /
 
Mai szerzeményem

IMG_8612w.JPG
    
(#) Laciveszp hozzászólása Júl 29, 2010 /
 
Az elmúlt napokban ezt építettem. Egy Coca-Cola-s kamiont alakítottam át. Jövő héten feltesszük egy terepasztalra.



Aug. 19-22-ig Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás Balatonfüreden.
Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt.
www.vasutmodellklub.hu
(#) kzolt hozzászólása Szept 26, 2010 /
 
Sziasztok!

Megépítettem (másodszor is) a csatolt képen látható mozdonytápegységet , amit az Ezermester újságból (1998 decemberi szám: http://ezermester.hu/articles/article.php?getarticle=2202) néztem ki. Igaz nem mozdonnyal próbáltam ki, csak egy sima 12V-os villanymotorral, és az a baj, hogy a motor rángatva indul, aztán a potit tekerve hirtelen meglódul. Ebben szeretném kérni a segítségeteket, mit változtassak a kapcsoláson.

Köszönöm!

táp.jpg
    
(#) Antal Miklós válasza kzolt hozzászólására (») Szept 27, 2010 /
 
Szia, sok probléma is lehet:
-10k Poti lineáris vagy log? A vagy B jelü? (A=lin, B=log).
-TL074 (A) négyszög oszcillátor. Hol rezeg? (kb 15-20 kHz-en kellene)
-TL074 (B) megvan e a háromszög jel a kimenetén?
Jó lenne egy jelalakot láttni a TIP147 kollektorán?
Milyen moci-t tettél rá? Mozdonnyal nem próbáltad?
Minden pulzushossz modulációs sebesség szabályozó (PWM) fix frekvenciájú, de változtatható kitöltésű nyégyszögjelet bocsájt ki, ez a táp még egy kicsit át is alakitja, mert a motorra már háromszög jel kerül. Sajnos ennek a kapcsolásnak a hátránya, hogy a poti középállásában nem jön ki jel, akkor van a polaritás váltás, igy a 270° elfordulásból, kb 125°marad a szabályozásra, amivel relativ nehezen lehet szabályozni. Én a csatolt tápot épitettem meg kb 5 éve, igaz, hogy egy kapcsolóval oldom meg a polaritás/menetirány váltást. De a 270°szabályozás az ki van használva, és szép lassúmenetet biztosít.
Sok sikert.
Következő: »»   4 / 13
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem