Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 3 fázisú motor üzemeltetése 1 fázisról
Témaindító: Papp Ferike, idő: Jún 5, 2008
Témakörök:
Lehet, hogy nyer a delta?
Ha három szál jön fel, akkor csak 400V-ra lesz jó.
Az adattáblán sohasem szerepel az, hogy egy motor 1 fázisról is üzemeltethető. A 230V/400V (220/380) nem azt jelenti hogy a motor 1 fázisról is üzemeltethető, hanem azt, hogy a motor tekercsei 230(220)V-ra készültek, de az adattáblán szereplő teljesítmény 3 fázisú csillagkapcsolásban 3 fázisú 400(380)V-os vonali feszültségű hálózatról garantált. Amelyik motor adattábláján 3x400V vagy 380/660V szerepel, az csak delta kapcsolásban képes az adattáblán megadott teljesítmény leadására.
Ha a táblán nem látható, akkor miből tudjuk egyértelműen hogy használható 1 fázissal? Abból amit Kadarist szólt hozzá?
Igazából attól függ,hogy a motor eredeti vagy már volt tekercselve. Kadarist írja hogy "ha 3 szál jön fel..." ez gyári kivitelnél is előfordul,de csak kis motoroknál, általában 100W környékén, vagy alatta. De van olyan hogy a tekercselő már eleve elkötötte a csillagpontot a tekercsfejen, ilyenkor is 3 szál jön fel, de a legtöbb esetben használható 1 fázisról-bár létezik olyan forgó-álló póluspárosítás ahol az 1 fázisú üzem nem nyerő mert szinte semmi indítási nyomaték nincs. Egyébként sem igazán szerencsés az eleve 3 fázisra készült motort 1 fázisról járatni, mivel tetemes a teljesítményveszteség, de hát ez a legtöbb esetben másodlagos ha "olcsón vagy ingyen" van a cucc.
Akkor szerintem rápróbalok 105µF alladouzemu kondenzatorral aztán kiderül,hogy megy e vagy sem.
A 105 µF kissé sok lesz a 1,5 kW-os motorhoz. De a 6 pólusú (950 1/min) motor amúgy sem szívesen megy 1 fázisról, én a te helyedben keresnék hozzá egy olcsó 1 fázisú frekvenciaváltót. Teljesítményveszteség akkor is lesz kb 30-35%, de legalább menni fog normálisan, nem lesznek indulási problémák.
Szia! Nem akarlak elkeseríteni de a gyártó mindig a tekercs feszültséget tünteti fel az adattáblán ami jelen esetben 380V. Ezt szeretnéd egy fázisról megtáplálni aminek semmi értelme. Az, hogy forogni fog a tengely azzal még nem vagy előbbre. Akkor lehetne esetleg valamit kezdeni a tekercsfejben az elkötéssel HA, 220/380 lenne ráírva a motor adattáblára és csak három szál lenne kihozva. Mindig a kisebb feszültség a mérvadó ha két feszültség van megadva, tehát a tekercsek 220 voltosak és a csillagpont belül van elkötve amit meg lehetne keresni és kihozni a másik három mellé, deltába kötve azokkal és a kondenzátorral, jöhet az egy fázis. Szóval az a motor egy fázison még ventilátornak is silány lesz.
Üdv,
Nem is állítottam ilyet, hogy 1 fázisú lenne, ha rá van írva. Olvasd el amit írtam. Lehet, hogy csak azt súgta a rövid írásom. Adattáblákat ismerem én is.
Szevasztok.
Van egy esztergám aminek a képeken látható a motorja. Ez gyárilag 220v-ra van bekötve. Van egy 150µF-os indító kondija meg egy 25µF-os gondolom üzemi kondija. A motor belsejében van egy röpsúlyos szerkezet ami szerintem az indító kondít kapcsolja le. Javítsatok ha nem így van. Ezt a motort meg akarom hajtani egy VFD-vel pl ez: https://www.amazon.de/gp/product/B07JW7SYQ7/ref=ox_sc_act_title_1?s...;psc=1 Kérdés hogyan kössem be? LE kell szedni a kondikat meg a röpsúlyos vackot, u2v2w2 összeköt és u1v1w1 -re mehet a bekötés? Kalo
A moci adatlapján mi van? Ha rendes 3f motor, akkor kondik kidob, és ha a motor 220/380(230/400)-as akkor deltába bekötöd a frekiváltóra és kész is vagy...
Az asztali fúrómból kidobtam az 1F kondis motort, kapott egy 100 éves, de nem használt 3F IMI motort(deltában bekötve), kapott egy ebayos frekiváltót, és öröm és bódogság van azóta. Csak azt bánom hogy nem sokkal hamarabb léptem ezt meg. Azt a röpsúlyos vackot nézd meg pontosan miaz/hogy működik, nem inkább egy mechanikus fék az, ami gondoskodik hogy hamarabb megálljon kikapcsoláskor? De előfordulhat hogy ki kell venned, ha kis fordulaton járatnád lehet nem húzna meg rendesen. A hozzászólás módosítva: Aug 13, 2020
A motor adatlapja olyan jó minőségű, hogy a feliratok eltűntek. De ezt a gépet árulják 3 fázisra is, nem gondolom hogy külön motorral.
A röpsúlyos kapcsoló nem fék Ahogy a vezetékeket elnéztem az az indító kondít kapcsolja le. Milyen a nem rendes 3 fázisú motor?
Szevasztok,
ez a moci egy "rendes" egyfázisú villanymotor, a háromfázisos kimenetű frekiváltóval biztos hogy nem lehet üzemeltetni...
Ok, de akkor miért van 6 kivezetése? u1 v1 w1, u2 v2 w2 plusz indító és üzemi kondi?
technikai adatoknál ez szerepel:
Motor-Abgabeleistung S1 100%0,75 kW / 230 V bzw. 400 V Motor-Aufnahmeleistung S6 40%1,0 kW / 230 V bzw. 400 V A hozzászólás módosítva: Aug 13, 2020
Az egyfázisú mocik a segédfázis előállítására igénylik a
kondi[ka]t... Munkatekercs - 2 kivezetés Segédtekercs - 2 kivezetés Centrifugális kapcsoló - 2 kivezetés, öszesen 6... A háromfázisú mocinál 3kb. egyforma ellenálású tekercs van, mérj rá Ohmmérővel... A háromfázisú kivezetőlapot gyaktan alkalmazzák egyfázisú mociknál is...
A fotón látható hogy a tekercskivezetések is el vannak látva azonosítóval, és a fotón jól kivehető hogy egy szabványosan bekötött 3 fázisú motorról van szó. Pontosan ismerem a röpsúlyos segédfázis kapcsolót, azt nem szokták a 3 fázisú motorkivezetéssel azonos jelöléssel lellátni.
Egyébként a dolog egyszerű, műszerrel meg kell mérni a tekercseket. 1 fázisra tekert motornál 2 tekercs van 3 fázisnál 3 tekercs van. A 3 fázisú motornál az azonos tekercshez tartozó végjelölések: U1-U2;V1-V2;W1-W2. Ha az azonos betűjelű tekercsvégek közt ohmos nagyságrendű ellenállás mérhető, és 3 db van belőlük akkor a motor egyértelműen 3 fázisú. Azt viszont mindenképpen jó lenne tudni hogy az adattábláján 230V/400V szerepel-e, vagy 3x230V. Mert 1 fázisú frekvenciaváltós hajtásnál az első esetben deltába, a második esetben csillagba kell kötni a motort.
Köszi. A motort már visszaszereltem, jövő héten szétszedem újra, akkor tudom megmérni.
A tábláról meg lejött a felirat, csak az van amit fentebb írtam, a technikai leírásnál.
Ez csak annyit jelent hogy folyamatos üzemben(100% Bi, motornál ez az üzemmód jelzés S1)0,75 kW a leadott teljesítmény. A második sor nem egyértelmű, mert az Aufnahmeleistung az felvett teljesítményt jelent, viszont az S6 az szakaszüzemet, amiben 10 perces ciklussal számolva 4 percig (40%) 1kW terhelést jelenthet. Én az S6 üzemmódra tippelnék, pontosabban ezt tartanám igaznak. Vagy a másik lehetőség hogy egyfázisú üzemben a motor hatásfoka csak 75%.
A 80as években megfordultam néhány
tekercselőüzemben, és egyszer gyárban is, a dolgozok nagy része betanított, nem elektrós személy volt... Azért anyit tudtak hogy az x saru az xel jelölt csavarra megy... Szerinted ez esetben hol vannak a centrifugális kapcsoló kivezetései? Kalo fórumtárs eloszlathatott volna minden kételyt, lehet hogy nincs műszere...
Hali,
Köszönet mpistinek és staci123-nak a hozzászólásukért. Ma újra kivettem a motort, lekötöttem minden vezetékét, és a sajnálatos eredmény: u1,u2 5,1 ohm w1,w2 6,7 ohm v1,v2 végtelen... ez van a centrifugális kapcsolóra kötve. Sajnos egyfázisú a motor staci123-nak volt igaza... Köszönöm.
Szívessen, azért ne csüggedj ha jó mehanikai
váltófokozat, a frekiváltó használhatóság szempontjából nem sokat hozzott volna a konyhára, nem kifizetődő befektetés ez esetben...Csalódtál volna.
Hát, sajnálom az eredményt, ezzel együtt ez felér egy ipari csalással. Bizonyára az MEEI nem vizsgálta a gépet, mert ezzel a jelölés kiosztással bizonyosan nem került volna magyarországon forgalomba.
A frekvenciaváltós hajtásoknak vannak ugyan korlátai, de ha a motortól a frekiváltóba van fordulatszám visszacsatolás, simán felveszi a versenyt a variátoros hajtással. Persze a mechanikus sebességváltás nyomaték és tartósság szempontjából a legjobb.
Találkoztam olyan motorral, hogy a jelölés U1-U2, Z1-Z2, és a centrifugál kapcsoló V1-V2. Ez utóbbi 0 Ohm, mert álló helyzetben zárt. Nálad itt a hiba.
Nem jól látod a helyzetet...
Kalo fórumtárs szétszedett állapotban mért rá...
Szétszedett állapotban is zártnak kellene lennie az érintkezőnek, mert nyugami állapotban zárt. A röpsúly emeli el.
Ez a képsor mutatja, hogy alap helyzetben zárt. Az "érintkezős" képen alul van összeszegecselve a hátoldalon az álló érintkező. A röpsúly csak egy bakelit tárcsát tologat ami aztán a pajzsra szerelt érintkezőt nyitni fogja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |