Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » BEAG APX 100
Témaindító: Gubán_Gábor, idő: Márc 1, 2009
Témakörök:
Köszönöm az információkat, és ezekkel tisztában is vagyok (adóállomások), és engem is érdekelnek ezen híradástechnikai eszközök, sokat is tanulmányoztam már ezeket, és nem egynél fordultam már meg
További Szép napot
20 évet foglalkoztam zavarvizsgálattal hivatásszerűen. Az ilyen földelések miatt szólt pl. annakidején a CB a HIFI toronyban lemezjátszó hallgatása esetén. Ezt is a földelések szétválasztásával oldottuk meg.
A hálózati trafót különösen, és a sasszit, a dobozt be kell kötni a védőföldelésbe amit megfoghatsz, de a jelföldet nem.
Viszont ha a jelföldet nem kötöm be védőföldben, és a készülékben esetleg valahol zárlat keletkezik, akkor olyan szépen átmegy az emberen a gitár húrjain keresztül az áram, hogy csuda. Viszont ha bevan kötve a védőföldbe és az normálisan van kialakítva, akkor a megszakítónak tudtommal le kell oldania. Ez azért kicsit megnyugtatóbban hangzik, de javítsatok ki nyugodtan, ha nincs igazam
Gondold végig, hol tud zárlat keletkezni, a hálózati tafón kívül, és ott is milyen relációban mi történik. Mikor kerülhet feszültség a jelföldre. Szerintem legjobb, ha a megfelelő primer - szekunder szigetelés teljesen leválasztja a hálózatról. Így az esetleges fordított bedugás sem okozhat gondot. De ha összekötöd, akkor lehet olyan állapot, amikor fázis kerülhet a házra, és a jelföldre is. (a miskolci dj esete)
Ebben szerintem nincs igazad. Ha valami gáz van és az előfok rácsán megjelenik a tápfesz (???), akkor csak akkor ráz meg, ha le van földelve a hálózat felé, mert zárod a lábadon át az áramkört. Ha a trafó leválaszt és nincs a táp földelve a "föld" felé, akkor hiába ül ki a gitárra az 500V-os táp, nem tud rajtad keresztül folyni.
Akkor az APX esetében mi a biztonságos megoldás? Az erősítőt nem én fogom használni, úgyhogy nem akarok senkit megölni vele.
Nekem minden föld egy pontban van, a jel és hálózati is. De talán az a legjobb, amit pucuka írt. Ha a sasszi rá van kötve a konnektor védőföldjére (hálózat). Ekkor az összes trafó vasa is le lesz földelve. A jelföldet meg valahol egy pontban ,de a sasszitól elkülönítve közösíted és a kettő között nem hagysz kapcsolatot (vagy a pucuka által ajánlott pár nanós kondit esetleg). Arra kell szerintem gondolni, hogy rajtad csak akkor folyik keresztül áram, ha zársz valamilyen áramkört. Életvédelmi tanácsot viszont ne tőlem kérj, nem vagyok szakember. Biztos van itt ilyen topic, ott érdemes megkérdezni, vagy a fő csövesben, azt többen nézik. Amúgy a BEAG gyári megoldása sem lehet életveszélyes, mert különben nem engedték volna forgalmazni, ebben szinte biztos vagyok.
Sőt, én megnéznék valahogy egy gyári gitárkombót, abban mi a helyzet, ha van rá lehetőséged.
Amúgy ha nem te fogod használni, én a helyedben inkább attól félnék, hogy beletaperolnak stb. A figyelmeztető feliratokat mindenképpen hagyd rajta valamilyen formában és a csövek rögzítése is üdvös, ha hurcolva lesz (hagyd benne a rugós leszorítót stb). talán az a legkevésbé valószínű, hogy normál használat esetén kiül valami nagyfesz a jelföldre, rácsra.
Megnéztem a rajzot, hogy hülyeséget ne írjak. Szóval az eredeti esetben kondival le van választva a bemenet. Egyenáram itt nem folyhat. Ezt a 22nF-os kondit cseréld ki egy megbízhatö 630V-osra, ha nem akarod a meghajtást tovább variálni (bár én az a hangerő kiegyenlítő trimmert kidobnám belőle, mert tuti ront a hangminőségen).
A zenekaromban fogja az egyik zenész társam haszálni, úgyhogy fogok én figyelni rá Amúgy ment a privát üzenet!
Gondban vagyok :S
Az erősítő jó volt, de most valami oknál fogva a bemelegedés után elkezd búgni egyre hangosabban. A nyugalmi áram ekközben folyamatosan növekszik mindkét csőnél, amíg ki nem kapcsolom a gépet. Továbbá megfigyeltem, hogy a VR150 cső először fehéren izzik, majd ki is alszik pár másodperc alatt. Valószínüleg az adta meg magát?
Na előrébb jutottam kicsit. Kiderült, hogy a P3 és P4 potméter nem vezetett jól, ezért szétszedtem őket, kpucoltam és visszatettem. Mostmár van hang, a VR150 sem alszik ki, nincs állandó búgás, viszont a nyugalmi áram még mindig nem jó. Multiméterrel mértem mindkét csőnél. Másfél perc üzemelés után a nyugalmi áram felmegy egészen 100-120mV-ig, majd elkezd csökkenni, és olyan 60-70mV körül megáll és mindkét cső értéke ilyenkor azonos. Azonban ilyenkor már egy kis háttér búgás is hallatszik, ami nem jó jel.
A rács előfeszültség -43V és a 150V is megvan. Légyszi valaki segítsen!
Na mondtam én, hogy a potikat ki kell dobni a fenébe. Ne ragaszkodj már a régiekhez, mikor 500Ft-ból van két új és azért a végcsövekért kár, nem? A VR150 ha kialszik, az régen rossz, mert a végcsövek halálát vetíti előre. Most nincs időm, leghamarabb holnap tudok a dologgal foglalkozni.
Akkor most már csak vedd szépen vissza a nyugalmi áramokat 40mA körülire. A magas nyugalmi áram miatt is búghat.
60-70mA óriási áram már neki. 40mA-nél nem szabad feljebb nyitni mert akkor már izzik az anód. Már ez is bőven A osztályú üzem. Felesleges ennyire kinyitni a csöveket. 20-25mA jó emissziójú új csöveknél bőségesen elegendő. Nálam 15-15mA van beállítva új csövekkel és 120W kijön belőle. A régi potikat ki kell dobni. csináld meg úgy, hogy mind2 csövet egymástól teljesen függetlenül tudd szabályozni, ahogy Bakos kollega mondta, mert az a korrekt megoldás. Ne csodálkozz, hogy 70mA nél már búg szerencsétlen. ez már nagyon közeli állapot a cső végső tűrőképességéhez. Ekkora feszültségen.
Ne kínozd a csöveket benne. Cseréld ki a potirendszert. Ha nem értesz hozzá, akkor kérj meg rá valakit. Itt egy pár oldallal visszább fel van képként töltve általam a helyes potirendszer bekötése. és az általam tervezett táp is megtalálható. A régi pufferkondikat is mindenképp kicserélném a helyedben. Az általam tervezett tápegység NYÁKján minden rajta van, az anód, a meghajtó és az előfokozat tápja is, korrekt módon szűrve, és 5 db megépült változat bizonyítja, hogy jól megtervezett áramkör lett.
Még annyit, hogy igaz már szétszedtem az erősítőket, mert más épül belőlük, de nálam mindössze ekkora meghajtás teljesen elegendő volt, a többi alkatrész felesleges, és csak zajt és brummot visz a jelbe:
Meghajtó fokozat És íme az én egyik erősítőm: APX 100 átalakítva És, hogy lásd, más is megépítette az APX éhez az általam tervezett táppanelt: Bakos Gábor APX-e
Szép munka!
Nekem is feltünt, hogy nyugalminak sok ez (amikor a műszer 25-30 körül járt, semmi búgás nem volt), viszont az miért van, hogy bemelegedés után rögtön felszalad 100mA fölé? Illetve hogyan tudom én ezt levenni? Csak mert eleve a P3 már minimumon van és így ennyi a nyugalmi (ki van tekerve balra teljesen), a P4 meg tudtommal a szimmetriáért felel csak. Az nem lehet, hogy a VR szól közbe?
Mérni kéne a VR150 feszültségét (a segédrácsot, hogy tartja-e a 150V-ot stabilan). Ha ez nem ennyi, hanem felugrik, akkor megszalad a végcsövek árama is. 160V a csövek határa. A nyugalmi természetes, hogy változik, de ha -43V-nál 100mA, ott gáz van erősen, pár milliampert illik mászkálnia. Ezért is kell majd 100 óra használat után utánállítani.
A 150V megvan. A nyugalmi elég gyorsan elkezd növekedni a bemelegedés után. Mivel a P3-as potméterrel gondok voltak (nem vezettett), ezért valószínü, hogy az okozott valami problémát, mert előtte teljesen jó volt. Csak a kérdés, hogy hol és mit ugyebár
Íme, így néz ki a VR150 egyik oldala.
A P3-mat kicseréltem, próbáltam a nyugalmi áramot levinni, de így is a minimumon van, és úgy mozog 70mA körül. Ez vajon a VR miatt lehet?
Ez nem tűnik egészségesnek, de ez a cső mást nem csinál, mint 150V-ot. Ha azt stabilnak méred, akkor nem hiszem, hogy baja lenne. Amúgy meg kiváltható 150V-nyi zenerrel, csak nem elegáns megoldás. A csőnek üzem közben végig szépen stabilan derengenie kell ,esetleg nagyon nagy kivezérlésnél megrebbenhet. Nekem is csinálta egyébként, hogy villogott meg majdnem kialudt, de GG tápjával nem csinálja. Ha zárlatos, akkor meg lezárnak a végcsövek és nagy gond nem lehet, de nem is működik. Próbálj meg szerezni egy másikat. Ha pesti vagy, akkor valami jelképes összegért adok egyet, mert van belőle pár darabom.
Ha a végcsövek a végüket járják, akkor sem tudod már rendesen beállítani a nyugalmi áramukat. Milyen idős csövek vannak benne? Eredetiek még?
Én is arra tippelek még, hogy esetleg annyira meg lettek kínozva hogy már lassan kuka, ahogy gr89 mondja. 100mA felett tartósan terhelve nem hiszem, hogy sokáig húzzák. Ez lehet az oka annak is, hogy a VR150 ki ki alszik, mert a nagy áram miatt leesik a feszültség a szabályozási tartomány alá.
Pontosan.
Ahogy a többiek mondják. VR 150-nek nem szabadna ilyen elszíneződést mutatnia. Ha gázos a cső, akkor is felszalad a nyugalmi áram. Mindenképpen próbálj meg szerezni 2 db Újabb PL 509-et. és a VR ből se ártana próbára még egy. 25-30mA-nél nem szabad feljebb engedni az áramot. Ott már tökéletesnek kell lennie ellenütemű működésnél a csövek közti váltásnak. Kis hangerőnél még mind2 cső vezet, nagy hangerőn meg már csak mindig az aktuális félperiódustól függően (amelyik pozitív) az a végcső vezet. Én még megnézném az előfeszültség tápkörét is, a pufferkondiját is, mert ha ki van száradva, akkor nem elég se a szűrése, se a pufferolása, és leesik az előfesz, és ezért szalad fel az áram. Mivel a 40V-os fűtéstekercsből állítja elő az előfeszültséget, ezért az egyutas egyenirányítást is kihajítanám, és graetzre cserélném: -58-60V a maximális előfeszültség, ha jó az előfesz tápja, te meg írod, hogy a poti végkitérésében is csak -43, ami alig különbözik a váltófesz 40V jától. Ez már alapból probléma. Szóval érdemes lenne megnézni azt a részt is. csövek állapotától és karakterisztikájától függően különböző előfeszen nyitnak. ezért is jó a külön trimmerelhetőség, de arra gyanakszom, hogy gázosak a csövek, mert -40-45V nál már maximálisan le kéne tudnod zárni őket, és neked még ekkor is bőven 70-100mA folyik. ami gond. Tehát kevés az előfeszültséged a cső megfelelő nyitásához/lezárásához. Egy próbát csinálnék, hogy a 40V ra fesz kétszerezőt teszel és akkor már -90V körül lesz az előfeszed és ezt tedd a potikra, és itt nézd meg, mekkora előfesz kell ahhoz, hogy a 25-30mA-t tartani tudd. De szerintem a végcsövekkel lesz gond. De egy próbát megér. Amúgy -100-120V-tal már egy 6C33C-t is le lehet zárni majdnem maximálisan. Szóval ellenőrizném az előfesz tápot, és a csövek állapotát.
Egy kis adalék hogy miért nem szabad a hálózati védőföldet és a hiradástechnikai (árnyékolás) földet összekötni.
Amit linkeltél az nem erről szól :no:
A fogyasztói főelosztón kialakítandó nullázó csonk fontosságát ecseteli, illetve a mellőzésének veszélyeire próbálja felhívni a figyelmet. Miért került ez itt szóba?
Mert volt némi vita - ha visszaolvasol - a földek összekötéséről. Meghogy ráz a gitár. Itt a bizonyíték, ha laza a földelő és a nulla vezető összekötése akkor ez kijuthat a gitár árnyékolt vezetékén a húrokra, és ettől kezdve nem mindegy hogy hol állsz, és mit fogsz még meg.
Ez így van. Régebbi csöves cuccok szokták jól megcsapdosni a gitárosokat, ha a bemenet testje az erősítőn belül valamiért leszakadt és a zenész a húrokat fogva hozzányúlt az erősítőhöz
Ez kellett az igazi rock 'n rollhoz, nem? Mindenki azt hitte, hogy a lelkesedéstől szaggatják így a húrokat.
Sajnos az a helyzet, hogy az erősítő teljesen új eredeti Tungsram PL509-eket kapott és azokkal is fennáll ez a hiba. Továbbá az is érdekes, hogy amikor legelőször kirpbóáltam az erősítőt az áttekercselt kimenőjével, teljesen brumm-zaj mentes volt és gyönyörű hangja volt. Szóval biztos, hogy nem ilyen magas nyugalmi árammal müködött a gépezet. Viszont most sehogy nem tudom leküzdeni 30mA-re. És ugyebár efölött már brumm is jelenik meg mellé, szóval feltünő amikor már magas a nyugalmi áram.
A SIEK2 dióda mivel helyettesíthető? Már lassan tényleg nem tudok mire gyanakodni |
Bejelentkezés
Hirdetés |