Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Szia Józsi! Jaj, nehogy félreértsd, abszolút értelek. Jól ismerem a jelenséget, hogy építünk csöves rádióból erősítőt és azután esetleg csalódni fogunk a hangjában.
Azért bátorítottam a kollégát, mert a Capri (meg pár másik) ez alól kivétel. (A Caprinak rádiós körökben csak "széphangú" a beceneve.) Egyfelől egy rendkívül jó átvitelű sztereo ECC83-EL84 SE van benne, teljesen önálló NYÁK panelen, szemmel láthatóan átgondoltan megtervezve. Nagyon jó kimenők vannak benne. Ezt még nem fejtettem meg, mert nem túl nagyok, de egészen biztosan kimenőnek készültek, kezdve a mag gyártástechnológiájától és anyagminőségétől a tekercselés kivitelezéséig. Aztán ott van a hangszórókészlete, ami elképesztően jó minőségű. Ahogy írtam rezonáns hangfalakt építenek belőle. Egyszóval a Capri ideális alany egy átépítésre, aminek a végén nagy valószínűséggel jó lesz az eredmény és lesz sikerélmény. Baráti üdvözlettel: boti2
Egyet értek veled, a végcél valószínű ez lesz, csak kell az első lökés, sikerélmény azzal ami most van, ha ez sikerül jöhet a vadi új táp trafo, kimenő trafo, csövek, panel és persze a combosabb hangerő.
Sza!
Még egy kérdés! A nanos kondik minősége? Az eredeti papír kondikat mire érdemes cserélni? Elsőre csak beszaladtam a HQ-ba és amit kértem, adtak, ezek mind kis "tégla" kondik. (első bekapcsoláskor egyik csatorna sehogy, a másik torz, halk) mint kiderült a majdnem teljesen zárlatos 'nF-os kondik miatt.
Szia!
Sorban válaszolva: Ne a táppal kezdd el szerintem! Az erősítő panelról nem kell semmit leszedni. A kondenzátorokat cseréld ki mind újakra, azonos értékűekre természetesen, kivéve a C215-öt, az lehet nagyobb. (47uF, 100µF és legalább 350V-os) Ha nem kell a hangregiszter, akkor forrassz le mindent az ehhez menő noval csatlakozóról (az apáról), majd a a megfelelő kontaktusokat hidald át, hogy a jel átjusson az ECC83 első előfoktriódája kimenetéről a másik csőfél trióda rácsára. Még jobb, ha kiveszed a komplett aljzatot és az áthidalásokat a nyákon csinálod meg. Mellékelek egy másik kapcsolást, ezen rajta vannak a noval aljzat számozásai. Egyébként a 1-et a 4-essel a 9-est pedig a 6-ossal kell összekötni. Mindent ellenőrizz a NYÁK-on is, mert lehetnek modifikációs eltérések!!! Ha megtartod a hangregisztert, akkor mindezt nem kell megcsinálni, de akkor be kell dugni a hangregisztert, mer csak úgy fog működni a kapcsolás. Ebben az esetben a hangregiszteren is cserélj kondikat szerintem. A jelútba ha teheted, akkor audio kondikat tegyél. Az 5k-s trimmer a visszacsatolás egymáshoz való szimmetriáját és a ref. földtől való távolságát állítja. Tedd középső állásba és majd hallgatáskor állítsd be fülre szerintem. A kapcsolás, ha jól megnézed az eredetivel teljesen azonos (hacsak el nem néztem valamit ), beleértve az alkatrészek és a csatlakozási pontok számozásait és jelöléseit, csak le van hagyva a hangszín szabályozás és a fiziológiai hangregiszter. Most építem, de mivel teljesen azonos az eredetivel, "nagyon valószínű", hogy működni fog. Nyugodtan használhatod az eredeti panelt is, mert minden rajta van, ami kell és semmi nincs rajta, ami nem kell. Ha összeállt indulj el az eredeti táppal és nézd meg, hogy mennyire brummos, mert lehet, hogy nem lesz az. Természetesen a brummtalanítási szabályok maradéktalan betartásával. Ezeket most nem írnám le, az erről szóló topicban mindent megtalálsz. Nekem minimálisan brummos az eredeti táppal a teljes rádió egyben, de még nem jutottam el addig, h. ennek megkeressem az okát. Persze ezért valószínű, h. át fogom alakítani a tápot is, de ott most még nem tartok. Üdv: boti2 A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2017
Legolcsóbb, de minőségben igen jó megoldás orosz katonai kondik pl. Puskás börzéről. A WIMA-kkal is működni fog elég jól, de audio kondikkal valószínűleg szebben fog szólni. (pl. Bővebben: Link)
Szerintem először rakd össze működőre standard WIMA-kkal, ilyesmikkel utána esetleg jöhet a kondenzátor bűvészkedés. Az EL84-ek katódkörében lévő 100u-s elkót viszont érdemes erre, vagy erre cserélni. Nyilván az első (bipoláris) azért jobb, mint a második (elko). A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2017
Srácok, senki ne nehezteljen semmiért, én sem teszem.
@ nicolaas - Isten ments, hogy rábeszéljelek bármire, miközben még bele se kóstoltál a csövezésbe. Kérek mindenkit, ne vegye tudálékos, okoskodónak a hozzászólásaimat, istenbizony kizárólag azért ajánlottam egy újat, PP-t, mert azt hittem, a pár Watt szóra sem érdemes és több kívántatik. Vannak 5W-os gitár gyakorló erősítők is és nagyszerűen szolgálnak. Annak meg külön örülök, hogy a megegyező projektek miatt tapasztalt vezető van a rádió modolásához. A ti asztalotok, sikerülni fog.
Dehogyis neheztelünk! Még közelítőleg sincs sincs róla, h. tudálékoskodásnak vettük volna, amit írtál
A kábel levegőbe lógását hogy lehet esztétikusan "eltüntetni"?
Hasonló konstrukcióknál kifeszítek egy vastag rézhuzalt, és ahhoz rögzítem a vezetékeket gyorskötegelővel.
Nagyon köszönöm a tippeket, rajzot, szépen csendben neki állok az átalakításnak.
Én is így gondoltam, hogy először a végfokot, ha azon már minden ok, akkor a tápot alakítgatom át. A hangfal amit mutattál nagyon tetszik, de sajnos az én Caprimban csak a fele hangszóró volt meg, egyik oldat kivették mikor rátaláltam, elég cudar állapotban volt 20 éve mikor rátaláltam, azóta egy sufniban pihent. Konkrét kérdés: a bemenetnél a poti, így oldottad meg a hangerő szabályzást? 5Kohmos trimmer potival mit állítok és hogyan? Hol kell, mire rámérni a beállításnál? Köszönettel, Laci
Nincs mit.
A bemeneti poti nem az én megoldásom, hanem az erdetiben is így van, csak máshogy van a rajzon, ha jól megfigyeled. Más kérdés, hogy ez egy klasszikus megoldás és én is így csinálnám, illetve fogom csinálni. Annyi változtatást teszek bele, hogy mivel 100k-s ALPS potim van itthon, ezért az 500k-sat azzal fogom felváltani. Az 5 k-s poti közepeli a negatív visszacsatolásokat. Fülre tudod beállítani.
Hasonlóra én is gondoltam csak a merevítést a lapra ragasztva.
A "Capri" végfok előtti poti (1,3Mohm) leágazásos-fiziológiai hangerőszabályzó, szerintem egyszerűen 2x1Mohm-al helyettesíthető, de ezt is úgy bekötve, hogy a leszedő megy a rácsra. Az 5Kohmos "trimmer" az bizony a balansz-szabályzó(szokatlan megoldás - a doboz oldalán vékony élgombbal). A hangregiszterek be-, kimeneteit a panelon összekötném, a 2 hangszint (500K és 5M) eltávolítanám. A csatolókondikat nem nagyon érdemes cserélni, az EL-ek katódelkóit max. 50µF-ra, így is bőven szép hangja lesz 2-3W-al. Az eredeti hálózati trafó bőven elég nagy, az egyenirányítást érdemes diódákkal megoldani, elkók esetleg cserélendők (az enyémben még ma is jók).
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2017
Szia!
Egyszerű kíváncsiság, még egy kérdés, régebbi emlékeimben, régi készülékekben láttam már ilyen fiziológiai hangerő szabályozót, (hangerőt változására, változik a hangszín, egyfajta loudness, ha jól sejtem) de mért van a bemeneten még egy 500K-s poti is?
Sziasztok!
Valakinek veletlenul nincsenek adatai (menetszam, huzalatmero) ennek a kimenotrafojahoz, vagy ekkora tapfeszrol 807 pp kimenohoz szokasos 4-8 ohmos szekunderrel? Koszi az eddigi segitseget!
Ha más nincs: a képek közt, a ~140-150. oldal táján ott a számítás módja.
RTÉK 1979.110. oldalon.
Ezt úgy szoktuk csinálni, hogy tömör rézvezetékeket használunk. Felhasználás, méretre vágás előtt egy jó hosszú darabot az egyik végét satuba rögzítve meghúzzuk, Ettől egyenes, és keményebb, merevebb lesz. Majd ebből szabjuk le a megfelelő darabokat. A sodratot is ilyen meghúzott szálból készítjük négykezes módszerrel, a két szál egyik végét fúrógépbe rögzítjük, majd a két szálat szépen forgás közben összeengedjük. Így szép egyenes, és öntartó vezetékeket kábeleket készíthetünk.
Időközben reszeltem a rajzon, meg hiba is volt benne. Alaposan félrerajzoltam valamit. Pukkant volna, ha úgy megépíted. Mellékeltem az újat. (A gyári panelben természetesen nincs benne a félrerajzolási hibám.)
Sziasztok!
Több csöves erősítőben láttam egy db. mA mérő analóg műszert. Ez mire való, mit mér és hogyan és hová kell az ilyet bekötni?
Szia.
Általában a végcső munkaponti áramát szokás vele mérni.
Ez már jobb, csak én meghagynám a balansz-áramkőrt is.
Nicolaas-nak: a 83 1. anódra menő 500K poti egy primitív mélyvágó, a 3,3n-val együtt felesleges, szerintem végfokban hangszínszabályzás nem kell. A fiziologiai hangerőszabályzó nem baj, ha van, bár azok jó együttfutása kétséges, én kicserélném 2x1M(500K) (persze "log")-ra.
A katód ellenálláson eső feszültséggel arányos a kitérése.
Trimer ellenállással szokás beállítani, hogy a kapcsoló két állásában egyforma legyen... A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2017
Kivettem a balanszot is teljesen, persze meg lehet hagyni, de kipróbáltam nem sok vizet zavar. A fiziológia hangerőszabályzó szerintem feleslegesen sok alkatrészt tartalmaz, azt is kivettem a hangszínszabályzóval és a 3,3n-s kondival együtt. A sima hangerőszabályzónak szerintem így elég akár még egy 47k-s logaritmikus poti is, de lehet nagyobb is, csak logaritmikus legyen.
Nicolaas-nak ott van még egy komplett hangszín regiszter sor, az szerintem maradhat, legfeljebb nem használja. A rajzomon már az nincs rajta.
Huhhhhh!
Szerencsére nem volt időm neki kezdeni, de jobb is így! Nekem is az a célom (ez az ami tetszik a csöves világban), hogy minél letisztultabb legyen minden tekintetben, minél kevesebb alkatrész ami a hangot befolyásolja, így hangregiszter ki, átkötve, köszönöm az újabb rajzot, balance ki! Már tranzisztoros koromban tettem az előlapra egy direkt kapcsolót ami kiiktatott mindenféle hangszínszabályozást. Most következik a doboz vagy sasszi keresés, hogy kulturáltan is nézzen ki. Az új panel készítése egy dolog miatt merült fel, hogy a csövek a nyák forrasztási oldalára kerüljenek át és kilógathassam dobozon kívülre, mert valljuk be, a cső szép, mikor diszkréten parázslik és jobb a hűtése is.
Alakul. Én az eredeti NYÁK-ot most teszt célokra használtam, de lemostam, mert koszosan nem tetszett.
NYÁK terv v1.0-val mindjárt végzek, ami pontosan amiatt készül, hogy a csövek az ellenkező oldalra kerüljenek. ha gondolod el tudom küldeni, ha készen lesz. Azon már nincs semmi felesleges alkatrész, plusz úgy alakítottam ki, hogy egy átkötéssel (vagy kapcsolóval) rögtön lehet bele tenni 6N2P-t is. Idézet: „Az új panel készítése egy dolog miatt merült fel, hogy a csövek a nyák forrasztási oldalára kerüljenek át és kilógathassam dobozon kívülre, mert valljuk be, a cső szép, mikor diszkréten parázslik és jobb a hűtése is.” Ha másik panelre szereled, akkor az első triódát érdemes teljesen elhagyni. Nincs szükség az erősítésére, hangszín fokozat illesztése és csillapítása miatt alkalmazták. |
Bejelentkezés
Hirdetés |