Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor vezérlés
 
Témaindító: hilbi, idő: Okt 17, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   8 / 17
(#) Massawa válasza dobiedvin hozzászólására (») Ápr 23, 2013 /
 
Én azért kiprobálnám, hogy mennyire fékez rövidre zárva. Sok motorban marad annyi remanens mágnesesség, ami elég szokott lenni, hogy elinduljanak az indukcios folyamatok, és akkor már jelentkezik a fékhatás.
(#) pucuka válasza dobiedvin hozzászólására (») Ápr 23, 2013 /
 
A villamos motorokat ragyogóan lehet fékezni elektromos úton ellenállással rövidre zárva. Csak egy baj van vele, megállítani nem lehet, mert 0 fordulatszámon nem indukálódik feszültség, ezért csak bizonyos mértékig lehet fékezni. Erre találták ki az ellenáramú fékezést, de elvi okokból megállítani így sem lehet. Az ilyen típusú fékezést nagyon régen használják a villamos vontatásban pl. látszik a villamosok tetején ajó vastag ellenállás huzalból tekert ellenállás hálózat. Elvileg megoldható a visszatáplálás is, egész addíg automatikusan működik, amíg a motor fordulatszáma generátorként magasabb feszültséget termel, mint az őt tápláló feszültség. Így működik a lejtőn lefelé haladó jármű villamos fékezése, nem halad gyorsabban, mint ahogy a vonali feszültség egyébként megengedné. Manapság ezt a feladatot egy speciális inverter látja el, így a fékhatás kiterjeszthető egészen a megállás közeli helyzetig, miközben visszatáplál. Ez egy elég bonyolult szerkezet.
A lehetőséged az, hogy egy, vagy néhány fokozatban ellenállás fékezést alkalmazol, egy kapcsolóval váltogatva az ellenállásokat, amiknek az utolsó tagja rövidzár. Ha nem lényeges a finom, fokozatos fékezés, akkor elég a rövidzár is. Viszont ne felejtsd el a soros kapcsolásban üzemelő meghajtó motort párhuzamos kapcsolásba átkapcsolni, mert így biztos a generátor üzemmód.
A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2013
(#) sunam hozzászólása Júl 9, 2013 /
 
Sziasztok!Szeretnék építeni egy fényre működő sötétítőfüggöny-elhúzó berendezést. Ami világosban kihúzza a sötétítőt, sötétben pedig behúzza. Van egy kis 12v kefés DC motorom kb 35mA teljesítménnyel. 12v tápról működne. Milyen vezérlőt ajánlanátok hozzá?

Ezeket néztem eddig, de egyik sem az igazi (1000Ft fölé nem nagyon mennék):
http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00...74.pdf
http://www.vishay.com/docs/70007/si9986.pdf
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uc3825.pdf
http://www.pobot.org/IMG/pdf/L293E.pdf

A karnis végénél egy végálláskapcsoló állítaná le a motor forgását. (A rugó miatt ez szerintem csak egy rövid jel, nem teljes be/ki kapcsolás lesz.) A következő lépésben a motornak visszafelé kell forognia.
A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2013
(#) orcika70 válasza sunam hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
A 35mA nem lesz az kevés? Jó nagy nyomaték áttét kell.
(#) sunam válasza orcika70 hozzászólására (») Júl 10, 2013 /
 
2,5kgf.cm a nyomateka attetelezes utan. Ha kicsi lesz, nagyobbra cserelem. Addig az elektronikat ugy szeretnem megepiteni, hogy ezt meg lehessen tenni, legyen benne tartalek.
(#) laszlo raduj hozzászólása Aug 21, 2013 /
 
Szep napot mindenkinek!
Elnezesuket kerem a modiknak ha tevedek ide firkalni kerdeseimet , de 3 napja es 3 ejszaka olvasgatom a DC motoros temakat, mit ne mondjak hogy a legtobb link mar nem mukodik, de amugy sem talaltam nekem megfelelot koztuk.
Vasaroltam egy DC szervomotort, adatok ; U=40V, In 1.65A, Im 16A, 3500rpm.
Erdemes vele foglalkozni 4 kereku kistraktor meghajtasahoz? (kukazott funyiro de csak kozlekedni kenne)
Ha igen akor szeretnem segitsegeteket kerni. Egy egyszeru kapcsolasi rajzra lenne szuksegem amit en is meg tudnek epiteni, mit tudjon; elore-hatramenet, egy tobb fokozatu kapcsoloval bealitani a max sebeseget mivel kis gyerekek is mennenek vele, a gaz nem muszaj alithatos legyen, ha megnyomodik a pedal akor a kapcsolobol bealitott sebesegre gyorsuljon (alithato) lagy inditasal, a fekezes csak a fekpedal megnyomasaval aktivalodjod elore hatramenetben is.

Esetleg extrak amit kulon nyakra epitenek meg ; az enkoder jelt feldolgozni ,hogy peldaul LM3914-el kijelezni a sebeseget , aku tolteset kijelzo modul, esetleg le is kapcsolna az aramkort ha elerte a lemerules kritikus szintjet, egy akutoltott az altalatok ajanlott akukhoz, es/vagy viszatoltest.

PIC szoba sem johet , ahoz meg fel kel nojek.Az enkoderen az adatok;88710 04827,20/99,RF30-2-500, ot kivezetes van rajta.

Elore is koszonom.Turelmetlenul varom valaszotokat.
Udv.
(#) Peter65 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 21, 2013 /
 
Szia! Nem világos számomra, hogy mekkora traktorról van szó, de ha jól értem egy embert is el tud vinni (egy kép segítene). Ha ilyen méretekről van szó, szerintem nagyon kevés a motor kb. 60W-os névleges teljesítménye, vagy legalábbis nagyon lassú lesz. A kerékpárokba, amik viszonylag kis gördülési ellenállással rendelkeznek egy nagyságrenddel nagyobb motorokat raknak (300W), ilyesmit kellene választanod.
Egy akármilyen motor szabályozása nem egyszerű feladat, a DC motoré sem az. Ha korrekt szabályozást akarsz, nem lesz egyszerű a kapcsolás. Amit akarsz, az leginkább egy elektromos kerékpár meghajtó elektronika tudja. Vannak erről szóló fórumok, ott kéne szétnézned.
Lehet hogy jobban jársz, ha egy elektromos roller vagy kerékpár motorját és a hozzátartozó elektronikát telepíted a traktorodra. Ez is éppen elég munkával jár, és biztosabb a siker.
(#) laszlo raduj válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 21, 2013 /
 
Szia!
Mit jelent az In 1.65A, es az Im 16A , mert nekem 600Watosnak adtak el.
A bicajok meghajtasa nem tudja a hatra mennetet.
(#) foxi63 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 21, 2013 /
 
igen 40V 16A az 600W . 1,65A az üresjárási áram lehet.
Ha szénkefés motor akkor egyszerű pwm IC-vel megoldható pl TL494 és még Fet rengeteg kapcsolás van itt is a fórumban.
(#) laszlo raduj válasza foxi63 hozzászólására (») Aug 21, 2013 /
 
Szia.
Akor Peter65, miert beszel 60W-rol, en is hasonlo karakterisztikakat talatam a neten a motorol,egyik link,,GR 63X25 masik link,meg egy.
Ezek szerint hasznalhato vagy nem, alando magneses.
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2013
(#) proli007 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Hello! Nem ismerem a motorodat, de nézd meg még egyszer a linkeidet!
A névleges nyomatéknál a névleges áramfelvétel, 2,7A. Indulásnál lesz a nyomaték sokszorosa és az áramfelvétele is. De ez szinte minden motorra igaz, meg az is, ha ez az állapot tartósan fennáll, le is ég. Viszont azt kell neked kiagyalni, hogy a névleges nyomaték, megfelelő lesz-e a jármű mozgatásához vagy sem.
De egyébként a két utóbbi link meg is nevezi, az 50W-ot.
Hogy kefés vagy sem, azt könnyen megtudhatod, ha kézzel megtekered. Hallani kell a kefék súrlódását (nyikorgását), főleg ha ide-oda tekergeted. üdv!
(#) laszlo raduj válasza proli007 hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Szia! Nem jot nezel, az enyem 40Voltos, ha 50Watos akor ezek szerint nem eleg meg bringat hajtani sem.
(#) laszlo raduj válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
ITT a 24-es oldal, itt azt irja hogy magneses, es ha forgatom akor sem halatszik katogas.
(#) proli007 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Az igaz, hogy rosszat néztem az áramnál, de ettől függetlenül a GR63x25-nél 50W van írva..
Egyébként szervo hajtások vannak említve, járművet nem látok egy sem.
Az, hogy mágneses, nincs köze a kommutátorhoz, csak a gerjesztéséhez. Vagy is nem kell gerjesztőáram.
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2013
(#) laszlo raduj válasza proli007 hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Tehat akor hasznalhatom jarganyhoz vagy kicsi a motor?Kinlodjak vagy sem?
(#) fater0827 hozzászólása Aug 22, 2013 /
 
Üdv mindenkinek
Belekeveredtem kinek válaszoljak : szénkefés ( DC ) avagy nem?
Szénkefés motor tengelyét tekerve egyenfeszültség mérhető , rövidre zárt véggel nehéz tekerni , de ez igaz a BLDC motorra is kivéve ott váltakozó feszültség mérhető .
Üdv .:
(#) Peter65 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Szia! A szervo motorok jellemzője, hogy dinamikus feladatokra vannak kitalálva, azaz rövid időre nagy nyomatékot is tudnak szolgáltatni, azaz a névleges áramnál rövid ideig akár egy nagyságrenddel nagyobb áramot is elviselnek. Ez a rövid idejű áram az Im, ami majdnem 10x-ese a névleges áramnak a te esetedben is. Erre az áramra nem méretezheted a traktor meghajtásodat, mert ezt csak rövid ideig tudja, tartós terhelés esetén egyszerűen leég. Ahogy már az adatlapok is utalnak rá, ezek a motorok nem járműhajtásra vannak optimalizálva, hanem olyan feladatokra, ahol rövid idejű nagy nyomatékra van szükség (pl. csomagoló gépek). Ettől még használhatnád traktorhajtásra, de a névleges teljesítménye legyen elegendő. Szerintem kicsi lesz ez a motor.
A hátramenet elkerülte a figyelmemet. Egy kerékpár meghajtást kiegészítve egy kellően nagy teljesítményű polaritás váltóval a DC motor körében (a megfelelő reteszek beiktatásával), ez a funkció is elérhető. Persze ez csak ötlet részemről, lehet más tud majd jobbat.
(#) laszlo raduj válasza fater0827 hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Szia!
Idézet:
„Szénkefés motor tengelyét tekerve egyenfeszültség mérhető , rövidre zárt véggel nehéz tekerni”
, igaz ez az alitasod a motoromra. A kerdesem akor meg mindig e'l , erdemes foglalkozni velle, 40cm atmeroju kerekel rendelkezo 4 kerekut tud hajtani 20Km/h-val 100Kg-mal a fedelzeten?
(#) laszlo raduj válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Szia!
Kozben valaszoltal a kerdesemre amig en firkaltam , szoval akor megszivtam ezt a vasart.
(#) proli007 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Tőlem ezt hiába kérdezed, mert sem a motorodat nem ismerem, sem a járgányodat, sem az igényeidet. Meg hát tapasztalatom sincs ezen a téren. Csak azért szóltam, mert számomra logikátlan volt amit írtál.. De egy ilyen "öklömnyi" motortól túl sokat elvárni nem lehet. Nézd meg a tengely milyen vastag. Az támpontot ad arra, hogy mit tud meghajtani. Vagy nézd meg a képeket, hogy a Trabiba, mekkora motort raktak, és mennyivel megy. Sebesség, nyomaték, áttételi veszteségek... Mind-mind szempontok... üdv!
(#) laszlo raduj válasza proli007 hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Szia!
Nagyabol ERROL a motorol lenne szo, a tengelye 6-7 talan 8mm vastag, automata ajtobol szarmazik.
(#) proli007 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Akkor most kénytelen leszel otthon automata ajtót gyártani..
(#) laszlo raduj válasza proli007 hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Ne na , tok para vagyok, kidobtam egy halom penzt erte es most itt nezem , bar egy egyszeru kapcsolasal segitsetek tudjam kiprobalni, az elado alitja hogy az In 1.6A az ures jarati adat.
Amyit tudtam kiprobalni hogy ratetem egy jo es egy gyenge auto aksira , de a jo eseteben barmenyire nyomtam oda a forgoreszt nem tudtam megfogni forgasat.
(#) proli007 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Nem tudom mire gondolsz, az egyszerű kapcsolás, egy tucat aksi és ampermérő. No meg egy valós mechanikai terhelés. Ha értesz a gépészethez, számolsz és egybeveted a motor adatlapjával. Vagy, beépíted ahova szánod és kipróbálod. Mert nekem ez "barmenyire nyomtam oda a forgoreszt nem tudtam megfogni " már túl tudományos..
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2013
(#) laszlo raduj válasza proli007 hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
Egy sima kinai meromuszerem van, 12V 17.2A akurol csak anyit tudok merni ,hogy 2000u allasban megmozdul a motor de nem mutat semit a meromuszer, persze kimozdul az alasabol de aztan csak egy 1-es van ami azt jelenti hogy tobb , de a tobbi pozicioban nem indul a motor.
(#) laszlo raduj válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 22, 2013 /
 
24V-rol probalva , a meromuszerem nagyon forosodott es a motor alig forgott.
(#) Peter65 válasza laszlo raduj hozzászólására (») Aug 23, 2013 /
 
Számomra nem érthető a mérési összeállításod. Amit én javasolnék az üresjárási áram megmérésére; köss a motorral sorba 2 db 1 ohmos ellenállást, ezek fogják az indítási áramot 12A alá korlátozni. Az ellenállások teljesítmény ellenállások legyenek (lehet hogy már az 5W-os kibírja). A motor + 2db ellenállást csatlakoztasd a 24V-os akkumulátortelepedhez. A motor remélhetőleg felpörög, és akkor mérd meg a feszültségesést az egyik 1ohmos ellenálláson. Ahány voltot mérsz, annyi az üresjárási áram.
(#) zosza18 hozzászólása Jan 6, 2014 /
 
Üdv emberek! Van egy olyan problémám, hogy megépítettem a mellékletben szereplő kapcsolást és nem igazán megy sehova. Ha rövidre zárom a BD 140-et, akkor forog nagyon lassan, de ha a bemenetre adok 12V-ot, akkor se kép se hang. Annyi a baj, hogy ki se próbáltam én hülye előtte, csak most, mikor már készre van szerelve az egész kapunyitó kompletten. A teljesítmény tranzisztoroknak én 2N3055 és MJ2955-öt raktam be. Tudna nekem ezügyben segíteni, hogy mi lehet a probléma?
(#) zosza18 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 6, 2014 /
 
12V-os akksiról megyen minden, ezt töltöm folyamatosan, így adott a nagy áramforrás a motornak és az áramszünet is meg van oldva. a motor 12V-os, az ampert most meg nem mondom, nem is néztem. Egy parabola antenna forgatómotorja. Egy tolóajtót mozgat oda vissza. Működött eddig amúgy egy egyszerű relés meghajtással, csak már beégett párszor, most pedig beújítottam ezt a változatot, hogy ne legyen ilyen probléma + kapott egy erőhatárolót is biztos ami biztos. Viszont ez a H - híd megfogott.
(#) zosza18 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 6, 2014 /
 
Ezt a kapcsolást nem lehetne megtartani alkatrész módosítások mellett? Az a baj, hogy ez nekem már készre van szerelve és nem sok kedvem van új nyákot készíteni.
Következő: »»   8 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem