Fórum témák
» Több friss téma |
Egyre terjednek a lítiumos autó/motor akksik. Minden előnyük mellett jó sokba is kerülnek. Persze az egyszeű ember megveszi benne a szuper cellákkal, tűzvédelemmel, töltő- és kiegynlítőelektronikával, de az összes ilyen akksi szabvány méretű. Tehát 1:1 ólomakksi cserére méretezték őket.
Egyedi motorkerépár építésen töröm a fejem és mint ilyennek az összképébe nem fér bele (illetve mennyei lenne ha kiktatható lenne) ez a nagy kocka. Nézegetem ezeket a modellezésben használt lítium-polimer akksikat, egész olcsók, mindenféle konfigurációban kaphatók cellák. Egy rövid összehasonlítás: Autó/motor akksi Antigravity AG-801 (9Ah, 240A max.) 180 dollár vs. 3db 5Ah,3S, 20C Turnigy lipo (párhuzamosan kötve: 15Ah, 300A max) 70 dollár És meg lenne a lehetőség, hogy játszhatok az akkucsomag alakjával, pl. beépíthetem az ülés alá, vagy a tank alá... ahol nincs szem előtt. Persze, a töltés a kérdés. Nem értek nagyon az elektronikához, de úgy olvastam, hogy a modern generátorok három fázisúak, tehát egészen egyenletes áramot adnak le. Az akksi mennyire érzékeny a töltőáram egyenletességére? Az áramerősséggel nem lehet gond, mindössze 25A a névleges teljesítménye a konkrét generátornak, de az autós generátorok se sokkal többet tolnak. Ha a fenti áram megfelel, akkor már csak a cellák kiegyenlítéséről és feszültségük szabályzásáról kell gondoskodni. Kaphatók ezek a DIY akkucsomagokhoz szánt BMS (battery management system) lapkák, mindössze egy ezresért ígérnek olyat, ami 3S csomagot kezelne 25A max. töltő/kisütő árammal. Nos, a töltés még oké de a kisütésnek kéne bírni olyan 300A-t. A kérdés, hogy működne-e úgy, hogy a generátort ezen keresztül kötném, de az indítómotort közvetlenül az akkucsomagra tenném? Vagy esetleg párhuzamosan lehet kötni több ilyen lapkát és akkor mehetne ezeken keresztül az indítóáram is? Mellékeltem egy képet egy ilyen BMS-ről, ez 60A-t ígér a védelem és kiegyenlítés mellett mindössze 700Ft-ért. Ez hihető? És 5-öt párhuzamos lehet kötni? A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2019
Gyanús nekem hogy ez igen-igen pici balanszáramot tud, vagy nem is tud....
Valami 100mA-re emlékszem, nem biztos, hogy pont ez, mert többet is néztem. Párhuzamosítva mondjuk 5-öt se sok.
Azt hiszem már látom miért kerülnek többe a dedikált autó akksik, mert azok LiFePo kémiával működnek, aminek kisebb a cellafeszültsége, így eg S4 csomag 12.8 névleges feszültségű, míg a LiPo 11.1V vagy 14.8V. Bár egy jó feltöltött LiPo is 12.0-12.6V. Egy autó/motor rendszerbe talán barátságosabb egy 3S csomag?
Na tegnap keresgéltem a BMS-ek között ebay-en.
-Vannak csupasz lapkák olcsón 100A, 3S, 2000Ft (Ennek a hátulján van egy nagy-áramú vezeték felforrasztva, erről mondjuk hihető, hogy bírja a 100A-t) -Kicsit kicicomázva meg becsomagolva 100A, 3S-4S 3500Ft Ehhez van egy táblázat is, ami szerint pl. egy 160A LiFePo-hoz szánt BMS-t 2 liter alatti autók indítóakksijához szánják. Akkor egy 900köbcentis motorhoz elég kéne hogy lenne egy 150-200A-es BMS??? -és egész komoly kinézetű rendes vastag kivezetésekkel 5-10000Ft-ért. A piros kütyüből van 2 és 3 kivezetéses. A töltő és a "+" ágat lehet egybe vagy külön vezetékelve kérni. Akkor az lenne a jó amelyik 3 vezetékes? Még mindig kérdés, hogy ezeket lehet-e párhuzamosan kötni? Mondjuk 2db 100A-es BMS-t? És ha ezt megteszem, akkor elég csak ez egyikre rákötni a kiegyenlítő vezetékeket vagy mindkettőre rá lehet/kell? |
Bejelentkezés
Hirdetés |