Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyfázisú motor forgásirány váltása mágneskapcsolóval
Témaindító: Pedrobácsi, idő: Jún 12, 2008
Témakörök:
Üdv!
Esetleg ha szétszeded és az állórészt megfordítva összerakod. Persze ha mechanikusan lehetséges. Bár így csak fúj. Elektromosan nem megoldható ez a típusú motor.
A forgásirányváltó kapcsoló vezetékek bekötését cseréli meg. Mivel a tiédnél nincs kihozva semmilyen belső kötés, ezért nem lehet elektromosan forgásirányt változtatni.
A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2015
Csatlakozom. Konstrukció szerint bele rögzítették hogy merre forog... Úgymint rövidre zárt menet...
Idézet: „Ha két vezeték jön ki belőle és nincs indítókondenzátor rákötve, akkor esélytelen a forgásirányváltás.” Idézet: „Ha nincs kondija esélytelen a forgásirány váltás elektromosan” Idézet: „Mivel a tiédnél nincs kihozva semmilyen belső kötés, ezért nem lehet elektromosan forgásirányt változtatni.” Idézet: Eddig 4* írtuk le ...... „Konstrukció szerint bele rögzítették hogy merre forog... Úgymint rövidre zárt menet...” A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2015
En pedig egyszer vetettem fel egy alternativat, es nem cafolom az igazatok. Koszonom a segitseget! Sikerult is egy pofonegyszeru megoldast talanom, a kimeneti oldalt lezarom igy a levego akadalyba utkozik, cirkulacio lep fel es visszafuj egy keveset, ami pont eleg a mukodes szemleltetesehez.
Meg egy kerdes ehhez.A furogep motorjabol is ket kabel jon ki, ezek szerint ott a motorban van osszekotve a seged a fofazissal?
Univerzális motornál nincs segéd vagy főfázis, és igen, a belül van összekötve.
Ha csak az a feladat, hogy a venti egy pár szalagot lengessen, használj modell motort. Az egy külső gerjesztésű egyenáramú motor, egyszerűen polaritás váltással tudsz forgásirányt váltani.
Tudod, ezek a fránya motorok, jó sok típus van belőlük, és a tulajdonságaik is egészen eltérők, más más feladatra alkalmasak, másképp is kell kezelni mindegyiket. A ventilátornál a forgásirány változtatása értelmetlen, mert a lapátok profilja miatt, a rendes működés csak egy irányban lehet. Ezért ott az egyfázisú árnyékolt pólusú asszinkron motor tökéletesen megfelel. Ezesetben a segédfázis helyett a pólustörzsbe sajtolt rövidrezárt menet torzítja a mágneses teret a kívánt irányba. Ezért nem tudsz forgásirányt változtatni. A fúrógépben egyenáramú soros motor van, ami a működéséből kifolyólag váltóáramról is működik, egyedüliként az egyenáramú motorok közül. Ennél az irányváltás valamelyik tekercselés irányának felcserélésével lehetséges, egyenáramú táplálás esetén is. A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2015
Nyilvan ha az eb nem lenne kikotve ahhoz a franya karohoz... Sajnos a dizajn legalabb annyira fontos, mint a funkcio ez esetben, es meg lehetne mokolni pc ventillatorbol vagy barmibol, de akkor akkor felulirnank az egyik legfontosabb szempontot...Illetve csupa olyan dolog kerul erre a falra ami smart home device nesttol kezdve a TI tag-ekig..es egyeb z wave-es cuccokig es kvazni minden amit Jozsi bacsi tekergetne, vagy le es felkapcsolna....a mi modulunk pedig kompatibilis veluk.. es nem a sarki leddiszkontba kerul kiallitasra, hanem remelhetoleg korbejarja a vilagot..Persze szivem szerint felcsapnam ra a pc ventit par csavarral, de ennel kicsit cizellaltabban kell megcsinalni. Ettol fuggetlenul koszonom a valaszokat, segito jellegu volt mindegyik!
Az a kérdésem ,hogy egyfázisú komutátoros villanymotor forgásiránya megváltoztatható-e ? egy körfűrész motorjáról van szó.
Kedves Szakik!
Szeretnék egy automatikát egy egyfázisú (240V) motorhoz, amivel két végállásnál mágneses kapcsolással megforditaná a forgásírányt (és így oda-vissza) valamint lehetőség szerint egy számlálóval ellátni ami minden oda-vissza ciklust számlálna. Hálás lennék ha tudnátok seíteni milyen alkatrészek beszerzése szükségeltetik és milyen kapcsolásban! Köszönöm
Amennyiben kollektoros motor, meg kell bontanod a motor huzalozását és különválasztani a sztator meg a rotor áramkörét.
A mágneskapcsolonak az egyik áramkör kivezetéseit keresztbe kell kapcsolnia a forditott forgásirányba. Ehhez, m´eg azt is meg kell oldanod, hogy közben megálljon a motor. Azaz csak 2 lépepsben lehet megtenni. 1. Megáll a motor 2. Polaritást váltasz és ellindul visszafelé Ha nem kollektoros a motor akkor a dolog bonyolultabb, ehhez többet kellene tudni a motorrol.
Az elég lényeges, hogy milyen és mekkora teljesítményű a motor. Nem nagy gond megoldani, de mindenképp kell egy idő - amíg a motor megáll - és csak utána indulhat a másik irányba.
(Azt kevés fajta motor tűri sokáig, ha ráindítasz fordított irányban...)
Először is köszönöm a válaszokat! a motor 220/240V AC 150W 1.2A 2800RPM de valószínű, hogy nem lesz szükség arra, hogy nagy sebességel forogjon. A bekötő dobozában van lehetőség balra ill. jobbra történő forgásra is szóval úgy gondoltam, hogy a motor megbontálsa nem szükséges, de ha minden kötél szakad a motor lecserélhető más tipusra is. A folyamatot nem befolyásolja negatívan ha a motornak meg kell állnia egy pillanatra mielött a másik irányba indul, csak mivel rég nem foglalkozom elektrotechnikával, félek, hogy túlbonyolítanám, így minden ötletet és segítséget szivesen veszek. Köszönöm
A közölt motor adatokból nem derül ki, hogy pontosan milyen kapcsolású a motorod. Ha már hivatkoztál a bekötő dobozban lévő rajzra, könnyebb volna pontos segítséget adni ha azt lefényképeznéd vagy megrajzolva közzé tennéd.
Mint korábban már írták, lehet kefés univerzális a motor vagy valamilyen üzemi kondenzátoros kivitel, de ez esetben és két féle lehetséges, ez sem mindegy a megfelelő kapcsolás kiválasztásához.
Bővebben: Link
ezen a linken elvileg megtalálható a motort. a kötödobozában van 3 vezeték 2 fehér és egy fekete. A fekete az N és az egyik fehérrel kötve az egyik irányba a másik fehérrel kötve a másik irányban forog. Én azt gondoltam lehet naívan, hogy az automatikát lehet úgy programozni, hogy hol az egyik fehérre kapcsoljon hol a másikra a feszültséget. De mint mondottam a motorhoz nem ragaszkodom, szükség szerint lecserélhető bár milyen másikra. A legfontosabb lenne tudnom, hogy automatika miként kivitelezhető legegyszerübben vagy leg praktikusabban. A motornak egy teszt mechanikát kell meghajcson ami mintha egy redőnyt kéne fel-le huzogasson és számolnia, hogy ezt hányszor tette meg. Mit javasoltok milyen tipusu motort használjak és miként építhető meg az automatika? köszönöm A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2016
Szerintem túlbonyolítod a dolgot. Két végálláskapcsoló, egy 'morze' relé (mágneskapcsoló), némi késleltetés (hogy biztosan álljon a motor, mielőtt újra indul). Ez a lassú motor 1-2 megáll, mihelyt nem kap áramot. A számlálás lehet elektromechanikus, bármilyen egyszerű számlálóval. Pl. telefonközponti is.
Hello! Megrajzoltam hogyan lehet elkövetni.
Köszönöm Granpa!
Gondoltam, hogy kell legyen egyszerü megoldás a dologban. Esetleg tudnál nekem segiteni az áramkörrel... mit hogyan kéne kötni pontosan? Valamint mivel elöttem már valaki elkezdet ezen dolgozni így vásárolgatot némi alkatrészt de nem áll modomban megkérdezni töle miként szánta megépíteni a dolgot. Szóval van itt néhány Relé OMRON G2RV-SL500 valamint IEC 61812 Control. Fel tudom öket használni ehhez az áramkörhöz vagy másra lesz szükség. köszönöm!
proli007!
hálás köszönetem a rajzért elkezdem beszerezni a hozzávalókat. Tisztelet!
Proli mester megrajzolta, ennél egyszerűbben (és jobban) nem is lehet.
TÉMA: AC (kefés) motor elektromos fékezése / lassítása
Üdvözlöm az egybegyülteket! Motorfékezési problémába ütköztem - jelesen hogyan tudnám elektromos úton fékezni egy kefés AC motor túlpörgését, miután elvettem tőle a tápfeszt? Konkrétan egy 80 W-os varrógépmotor feladat-orientált vezérlésén dolgozok - ami éppenséggel kész is van - de gondot okoz, hogy a Stop parancs után, a motor még pörög jó párat pusztán csak a mechanikai lendületéből. Más szavakkal: nagyot dobna a projekten, ha valamilyen (elektromos) úton-módon, a leállás pillanatában valamilyen fékhatást tudnék ráerőltetni a motorra, hogy az ne pörögjön túl az áram-elvétel után. Nem kell állóra blokkolni, elég hogy csak valamennyire fékezze le az áramelvétel utáni mechanikai lendületet. Talán egyszer olvastam, hogy ezek a motorok az áramelvétel után pár msec-ig ellen-elektromotoros feszt termelnek a remanens mágnesességük révén - és talán ennek a rövidrezárásával lehetne kezdeni valamit, mint fékező-hatással. Ezt a verziót nem próbáltam - főleg, hogy kíváncsi lennék mi erről a véleménye hozzáértő kollégáknak is. Ha bárkinek bármilyen ötlete van ezzel az elektromos fékezéssel kapcsolatban - nagyon megköszönném. .
Nem annyira triviális a tápfesz elvétele után 1-2 msec-en belül rövidrezárni a motort.
Különben sem biztos, hogy van-e ott annyi remanens mágnesesség, hogy az elegendő ellen-elektromotoros feszültséget gerjesszen. . . |
Bejelentkezés
Hirdetés |