Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok van egy onkyo tx-sr500e-erositom es nem kapcsol be nemtudna segiteni valaki mi lehet a baja?Biztositekokat neztem azok jok.
Helló.
Szereztem egy proxima erősítőt, és hát volna gondja.Ha jól tudom az előző tulaja nagyon meghajtotta. próblémák: a tápból furcsa zaj jön mikor bekapcsol (mintha valami relé gyors csattogása lenne) Egy darab hangszóró kimenetből jön csak hang de abból is igencsak zajosan. Mit kéne cseréljek/javítsak hogy szóljon normálisan vagy inkább dobjam ki? igazából a buliból akarom megjavítani, nameg mert érdekelne az ilyesmik csatolok néhány szemmel látható hibákat. köszönöm.
Van egy régi Schneider erősítőm, fogalmam sincs, hogy mikori. PC-vel összekötve használom, hangfallal. Nagyon szépen és hangosan szól, de van egy elég idegesítő hibája, az, hogy néha elkezd hangosan búgni. Úgy vettem észre, hogy rázkódásra és a környezetében lévő elektromos szerkezetek (pl lámpa) bekapcsolására reagál így. Mivel egyáltalán nem értek a témához, fogalmam sincs, hogy oldjam meg. Tudnátok ebben segíteni?
Akkor tápfesz oldalról rendben van ez a rész.
A továbbiakban azt javaslom, hogy akaszd le a hangszórót a végfok kimenetéről, mert az egyes védelmi funkciók kiiktatásával akár tartósan kikerülhet DC a kimenetre, ami a hangszórót leégeti. Először is, ha leakasztottad a hangszórót, próbáld ki ismét, hogy a jelenség változatlanul fennáll-e. Ezek után vedd ki Q116-ot. Így sem a DC védelem, sem a túláram védelem nem fog működni. Azt feltételezem, hogy ekkor az RY101 meg fog húzni, és úgy is fog maradni. Ilyen állapotban mérj a hangszóró kimeneten DC feszültséget. Ha 0,2V-nál több van rajta, akkor a végfokban van hiba.
Üdv mindenkinek!
Egy elméleti kérdéssel fordulok most hozzátok: Adott egy TDA 7384 típusú végfokozat IC. Adott továbbá két 8 Ohm impedanciával bíró hangszóró. Az a kérdés, hogy mi történne akkor, ha az erősítő bemeneteire páronként azonos jelet kapcsolnék, a kimeneteivel pedig páronként hajtanék egy-egy hangszórót. Tehát, teszem azt az In1, In2 lábakat összeforrasztom, és adok rá egy valamilyen "X" jelet. Az Out1+, Out2+ lábakat is összekötöm egymással, és az Out1-, és Out2- lábakat is összekötöm, majd az ilyen módon egyesített + és - kimeneteket a hangszóró megfelelő sarkaira forrasztom. Ez vajon egy tökéletes recept a végfok likvidálására? Válaszokat előre is köszönöm!
Nem tökéletes recept, de jó próbálkozás.
Ez egy autórádiókba tervezett végfok IC, az autóban uralkodó relatíve alacsony tápfesz miatt mind a négy végfok már eleve hidalt kivitelű, tovább hidalni nem lehet. Párhuzamosított üzemmódról az adatlap nem ír, ezért az sem lehetséges.
Először is köszönöm a válaszodat.
A Q116-ot kivéve a következőt tapasztaltam: a hangszóró kimeneten 0.45V DC-t mértem, de nem volt sok időm, mert a végfok tranzisztorok (Q106, 107) nagyon gyorsan forrósodni kezdtek, kb. 15 sec után lekapcsoltam, de már szaga kezdett lenni. (remélem nem küldtem el a végfokot. Sajna erősítőkhöz még kevésbé értek, nem tudom mit csináljak. Jelenleg külföldön vagyok, így nem tudok beugrani vele egy szakihoz (illetve csak csillagászati összegekért), ezért nekem kéne megjavítanom. Tudnál esetleg még valami tanácsot adni, hogy mit nézzek meg/ cseréljek ki? Segítséget előre is köszi.
Minden maradjon így, és a betáp 230V-al köss sorosan egy 40-60W / 230V izzót, nehogy megsüssük a végfokot.
Kikapcsolt állapotban a VR101 jelű nyugalmi áram szabályzó trimmert először is tekerd óramutató járásával ellentétesen ütközésig. Kapcsold be. A 230-as ágra kötött izzó egy pillanatra felvillan, de utána legfeljebb csak halványan parázslania szabad, vagy teljesen sötét marad. Ha világítana az izzó akkor sem kell megijedni, mert az azt jelenti, hogy a rajta eső feszültség megvédi a végfokot a károsodástól. Ha minden rendben van (izzó nem világít), mérd meg az R119, R120, R147, R150 ellenállásokon eső feszültséget. Tekerd egy kicsit (30 fokkal) feljebb a VR101 trimmert, és újra mérj feszültség esést a fenti ellenállásokon. Írd meg melyiken mennyit mértél.
Hali!
Bocsi, a kései reakcióért, tegnap egyáltalán nem tudtam foglalkozni a javítással. Na de majd ma! Szóval megcsináltam amit írtál (izzó sorba, Q116 kint, VR101 eltekerve). Tapasztalat: bekapcsoláskor villanás, majd sötét izzó, DE! a relé nem húz meg. Q118 bázisa föld felé húzva (kb. 0.1V GND-hez képest). Az LM311 bemenetei: non inv bem: 0.43V, inv bem: 0.52V. VR301-et sem tudom annyira letekerni, hogy bekapcsoljon. Közben, ahogy írom ezt, elkezd megint kattogni a relé, most meglehetősen gyorsan (kb. 2Hz), az Izzó meg villog, kb. teljes fényerővel. Gyorsan lekapcsoltam. Csak, hogy tanuljak is valamit: az LM311 és a köré épített résznek mi a szerepe? Tápfeszültség figyelés? A Q119 -120 a hangszóró védelem? Ja még egy dolog eszembe jutott: VR101-et most úgy tekertem, hogy a mozgó kivezetés az R109 -hez ment. Így gondoltad?
Koppanásgátló szerepét tölti be az LM311-es rész.
A relé kapcsolgatására azért villogott az izzó, mert a C118, C119 nagy kapacitású puffer kondikat periodikusan tölteni kellett a tápnak, és az nagy áramfelvétellel jár. Teljesen természetes, ezzel semmi baj eddig. Fontos lenne megbizonyosodni róla, hogy maga a végfok rész rendben van-e, így mindeképpen tápfeszültség alá kell helyezni. A Q118 üres helyén hidald át a kollektor-emitter pontokat, hogy a relé biztosan megkapja a GND-t. Ha mindez megvan, akkor táp alatt lesz a végfok, az előző hozzászólásomban említett feszültség méréseket végezd el, mert azok fontosak.
Bocs, azt egy kicsit félreérthetően írtam, hogy "Q118 üres helyén". Tehát helyesen Q118-at vedd ki, és az üres helyén a C,E pontokat hidald át egy darab vezetékkel.
Köszi, sikerült azért dekódolni
Sajnos azonban ne tudok mit mérni, mert hiába húzom le földre, a relé nem húz ill nem marad meghúzva. Nagyon leesik a feszültség. Valszeg az izzó (40W) miatt nincs elég áram, így viszont még akkor sincs tápfesz ha a relé érintkezőit egyszerűen áthidalom. Most próbálok felhajtani egy nagyobb teljesítményű izzót, de ez nehezebb mint gondoltam. Már ezt az egy szem 40W-ost is úgy kukáztam. (energiatakarékos világítás mindenütt.) Jelentkezem, ha sikerült valamit alkotnom.
Update:
Sikerült felhajtanom egy 28W-os halogén izzót, azt párhuzamba kötöttem a 40W-ossal, de ugyanaz az eredmény. Ezek szerint a nem egész 300mA kevés.
Áh, nem kell nagyobb teljesítményű izzó. Itt az a gond, hogy valószínűleg a végfok meghibásodott, és agyonra szívja a tápot.
Egyébként a használat közben mi volt a konkrét hibajelenség, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy valami nincsen rendben a készülékkel? (Ez lehet, hogy segítene.) Így a jelenlegi felállásban akkor most a VR101 óramutató járásával ellentétesen végállásban van, és amikor bekapcsolod akkor az izzó periodikusan villog, igaz? Most már a végfokban található tranziszotok kiforrasztása és egyenként való mérése fog következni.
OK. reméltem, hogy ezt el tudom kerülni.
Jelenség: Egyik bekapcsolásnál (pontosabban a Stand by-ból ébredésnél bemeneti jel hatására) el kezdett kattogni a relé, hang nem jön ki belőle. Szétszed - por kifúj - nézeget - fejvakar - összerak után pár hétig hibátlanul ment. Aztán ugyanúgy jelentkezik a kattogás. Most már nem segít a varázskéz, elkezdtem nézegetni a neten mi lehet, találtam a kapcsolást, nosza gondoltam, igaz, higy tíz éve nem foglalkozom elektronikával, de meg kell csinálni. Aztán persze gyorsan rájöttem, hogy nagyon elfelejtettem én azt amit talán sose tanultam meg rendesen... Most inkább az lesz a gond, hogy alkatrész beszerzési forrást kell keressek, mert ilyen végfok már nincs a régi varázsládában. Tranzisztorok mérésénél elegendő, ha a pn átmeneteket mérem mondjuk dióda mérésben a digit multival?
Ja, a VR101 végállásban, és bekapcsolásnál (már ha nincs áthidalva a relé) akkor villog (kattog), ha meg áthidalom, akkor meg annyira meghúzza a tápot, hogy nincs (0,5V) a tápfesz az 1N4004-ek után, és máshol is.
Ez a leírás érdekes kontextust ad a dolognak, főleg ez a rész:
Idézet: „összerak után pár hétig hibátlanul ment.” Bár fentiek alapján akár kontakt hibának is tűnhetne, de a mostani helyzet már mást mutat. Ezen a linken a tranzisztor bekezdésben olvasható módon le tudod mérni a tranzisztorokat. Ezeket az alkatrészeket bőven gyártják, nem tudom milyen országban laksz éppen, de simán megoldható a beszerzésük akár webshopból, olcsón. Reloop, légyszi ha erre jársz és van érkezésed nézz rá erre az esetre, köszönjük!
Igen, először nekem is a kontakthiba volt gyanús, de forrasztási hábát nem találtam (azért átforrasztottam néhány gyanús helyett, vezetékcsatlakozások is jók voltak.
Aztán gondoltam esetleg valamelyik elko, párat kicseréltem (ami volt itthon), de nem volt változás. Lehet, hogy a végfokot akkor küldtem el amikor a védelmet kiiktatva próbáltam mérni, de most már először úgy is azt kell rendberakni, aztán ha még mindig hibás, akkor lehet tovább lépni. Most, hogy kell persze találtam online forrást alkatrészre (CONRAD). Egyébként Belgiumban vagyok.
Szia! Ráírogattam a rajzra, hogy mi célt szolgálhatnak az egyes részáramkörök.
Az LM311 funkcióját nem tudtam beazonosítani, sőt gyanús, hogy kicsit el van rajzolja. A komparátor kimenete elég merészen csatlakozik Q118 bázishoz, az IC-ben emitter-követő van a pozitív tápról, ez így kicsit erősnek tűnik. Először az erősítőt kéne rendbe rakni. Kösd le a hangszórót, Q118 maradjon eltávolítva. A multimétered szakadásvizsgálójával (dióda, vagy ohm mérés) nézd meg a végtranzisztorokat, a lábaik között semmilyen relációban nem lehet zárlat. A relé érintkezőit 10 ohm-os ellenállással hidald át. Rajtuk nem illik 1V-nál többnek esni (100mA). Használj 1/2W-os ellenállást. Ha elvillan bekapcsoláskor, forraszd ki a végtranzisztorokat, nélkülük is feláll az erősítő, a kimeneten 0V körüli egyenfeszültséget várunk, ellenkező esetben nekilátunk kutakodni A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2014
Sziasztok!
Reloop neked is köszi a választ. A végfoktranzisztoroknak annyi, megfelelnek egy ón-pacának a három láb között. Rendeltem újakat. (Ezeket valszeg a mérés közben löttem el, szóval ha ez meg van attól még a hiba valszeg nem szűnik meg.) A végfokot megpróbálom megmérni a tranzisztorok nélkül. Egyébként az LM311 kimenete tényleg direkt rá van kötve a Q118 bázisára... :-o Ha szabad még kérdezni: Azt értem, hogy a Q112 +Q114 a DC védelem, de mit csinál a Q113? Hogy őszinte legyek, a Q119+Q120 által megvalósított túlterhelésvédelem működése is homályos. Nem akarok tolakodni, ha van kedvetek, akkor válaszoljatok. Legközelebb hétfőn leszek gépközelben. Jó hétvégét.
Ha nem tévedek, a következők:
A szimmetrikus (+, -, GND) táplálású végfokok kimenete meghibásodás esetén + vagy - irányba dől el. Ha + irányba dől el, akkor Q112 nyit, ha - irányba dől el, akkor Q113 nyit. Túláram védelem: ha az erősítő kimenetén túláram van, akkor az emitter ellenállásokon olyan mértékű feszültség esik, amitől a Q120 nyit, Q119 nyit, Q116 nyit.
Sziasztok!
Naszóval, megjöttek a tranzisztorok. A végfoktranzisztorok nélkül is és az új tr.-ok beforrasztása után is ugyan az a helyzet: az erősítő kiválóan működik. A hangszóró kimeneten 1mV DC feszültség van (végfokkal is és anélkül is). Megmértem amit lukacsp kért, de nekem úgy tűnik ez eddig jó: R119, 120: 180mV, R147, 150: 0.3mV, ha a VR101 teljesen le van tekerve. ha kb 30%-al feltekerem, akkor az értékek? R119,120: 250mV, R147,150: 0,5mV. Aztán kiiktattam a Q119-120-al megvalósított túláramvédelmet (a NYÁK-on egy átvezetésvan a Q119 collectora és az R155 között, ezt vettemvettem ki), valamint az LM311 körül felépített "valamit" (szintén egy átvezetés kiforrasztásával elválasztható az IC kimenete a Q118-ról). Eredmény kiválóan működik minden. Ha visszarakom a túláramvédelmet, akkor sincs változás, szépen működik. Ha az LM311-et kötöm vissza, akkor meg ki-be kapcsolgatja a relét. -> nekem az jön le, hogy itt van a hiba. Lukacsp hogy értetted azt, hogy ez a "koppanásgátló"? Annak pontosan mi a szerepe az erősítőkben? Mi van, ha simán így hagyom (kikötve ezt a részt)? használhatom ettől még az erősítőt?
Hát ez mindenképpen érdekes. Vajon miért szállt el az előző szett végtranzisztor?
Figyelmesebben tanulmányoztam a kapcsolást miközben a többi dolgot elemeztük, és rájöttem, hogy mégsem koppanásgátló az a rész, hanem valami amit sajnos nem tudok, hogy mi. Közben reloop is rávilágított, hogy kicsit sántít a komparátor kimenete, és a védelem báziskörének összekötése. Általában nem szoktam ilyesmit tanácsolni, de mi lenne ha kipróbálnád, hogy ezt az áramköri részt elfelejted visszaélesíteni? Közben hogy a kérdésre is válaszoljak, a koppanásgátló azt csinálja, hogy amikor bekapcsolod a készüléket akkor kissé késleltetve kapcsolja rá a hangszórót a kimenetre, mikor meg kikapcsolod, akkor azonnal lekapcsolja. Mindezt azért, hogy a be-ki kapcsoláskori tranzienseket a hangszóró ne szenvedje el. Mondjuk ebben a készülékben nincs is relé a végfok és a hangszóró közt...
Ez az utóbbi megjegyzésed nekem is szöget ütött a fejembe. Kézenfekvő, hogy elnagyolt a doksi, de az már kibukott volna. Inkább valami hirtelen házasítást sejtek a dolgok mögött, mert ez az áramköri részlet kifejezetten hangszóróvédelemre van kihegyezve, holott egyszerűen tápfeszültséget kapcsol. A Q117 például segédtáp-eséskor veszi el a végfok AC tápját, ez aztán a fából vaskarika
Köszi mindenkinek minden jó tanácsot.
Mivel a LM311-es rész nélkül (látszólag) probléma mentesen működik, valószínűleg nem kötöm vissza. Ezekszerint "koppanásgátló" nincs is ebben az erősítőben? (Mondjuk van egy kis hangja bekapcsoláskor). Arra nem emlékszem, hogy korábban is lett volna, igazából évek óta nem volt kikapcsolva (csak auto-standby). Már csak annyi kérdésem lenne, hogy a korábban is belinkelt Service Manual-ban van egy bulletin arról, hogy a VR101-et hogyan kell beállítani. A gond csak az, hogy nincs watt-mérőm. Mit gondoltok elég, ha áramot mérek, és számolom a felvett teljesítményt? Van egyáltalán értelme ezzel foglalkozni, vagy hagyjam simán letekerve a potit? Esetleg valahol középállásban? (Eredetileg kb középen állt.) A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2014
A nyugalmi áramot az R150-en, vagy az R147-en tudod mérni feszültség esés formájában. Hogy ebben az erősítőben mekkora nyugalmi áramot illik beállítani, sajnos nem tudom megmondani.
Reloop, van esetleg valami javaslatod ez ügyben?
Mehet a jó öreg 5mV a szóban forgó ellenállásokra (20mA nyugalmi).
Köszi mindkettőtöknek a sok segítséget.
Belőttem a nyugalmi áramot, már amennyire a műszer pontossága engedte. Minden szupernek tűnik.
Sziasztok!
Szeretném segitségeteket kérni mivel van 1 FISCHER CA-905 ös erősítőm de az egyik oldal sajna csak épen hogy halható. A végfokok jók, de van elötte 1 fekete téglalap alaku valami talán valamilyen védelem, de sajna nincs rajta semmi leolvasható adatt. Igy nem tudom mit kellene beszerezni, ezért kellene egy kapcs rajz esetleg ha valaki tudja akkor némi info. |
Bejelentkezés
Hirdetés |