Fórum témák
» Több friss téma |
Egyébként köszi hogy megtaláltad ezt, így lesz végre egy vélhetően normális iv-6 órám...
![]()
Üdv!
Van valakinek ötlete ez milyen kijelző lehet? Adatlap? Ebből a készülékből bontottam...
VFD?
![]() Ahogy elnézem, ez valami spéci kijelző mert a hátulján levő eprom, nagy valószínűséggel a karakterek kódját tartalmazza. A többi IC meg talán a címzés-kiolvasás-meghajtásért felelős. Az alsó csatit lekövetve megtalálhatod a táp lábakat (szerintem 5 vagy 12V kell neki). A többi a kommunikáció lehet(?) Az, hogy soros, párhuzamos vagy egyéb kommunikációt kíván, nem tudom...
NEC 8741 mikrokontroller, az Intel 8051 EEpromos változata. A jobb alsó sarokban egy MC1489 egy RS232 szint illesztő. A többi sajnos nem látszik jól a csillogás miatt. Az RN3 és C8 melleti IC típusa lenne a legfontosabb.
C8 és RN3-tól balra a csatlakozó felett: 74LS245N
Sziasztok!
Hozzám került egy ilyen, ebből lehetne valamit csinálni azon kívül amire való, mármint a kijelző vezérlésére gondolok? RS232 aljzat van a hátulján.
Szia!
Ez így elég kevés infó. De gondolom valami gépnek volt az egysége, ami RS232-n küldte a kijelezni kívánt tartalmat. Tehát jobb esetben van rajta egy kijelző vezérlő IC, és egy MCU. ![]() Belsejéről tudnál esetleg képet mutatni? Amin jól látszódnak az alkatrészek.
Majd holnap szétszedem s rakok fel képet!
Sziasztok!
Én is belekezdtem egy VFD-s óra tervezésébe. Rendeltem TPIC6B595-ös shift regisztereket amikkel majd hajtom a kijelzőket. A kijelzők fényerejét itt csak a kiírási sebesség növelésével tudom csökkenteni vagy megoldható a dolog PWM-el is? Ha igen akkor melyik feszültséget kéne a PWM-el vezérelnem, hogy tudjam a fényerőt szabályozni?
Megoldható PWM-mel is, a rács feszültségét vezérelve.
Sziasztok!
A képen látható kapcsolásban használok 2db IV-15-ös csövet. De az egyik fele olyan fényes mint a másik. Ha a halványabb csövet átteszem a másik helyére, akkor ott is fele olyan fényes mint a másik. A 100k-s ellenállásokon feszültséget mérve, 10V különbséget tapasztalok. A cső rossz, vagy az ellenállás értékén kellene variálni? Köszönöm a segítő válaszokat!
A fűtő áram is egyforma? A rajzból nem derül ki, hogy hogyan vannak kapcsolva a csövek.
Az is lehetséges, hogy nem ugyanazon a potenciálon vannak a katódok. A fűtést a katódpotenciálhoz szimmetrikusan szokás megoldani. Például középleágazású tekercs segitségével: a közép a test, a két vége a fűtés. Ha egy hosszabb kijelzőt úgy fűtesz, hogy az egyik végén van a test, a másik vége 3-5V-nyi fűtés, akkor a magasabb feszültségű vége észrevehetően halványabb. És persze lehet, hogy a halványabb cső hibás(abb), kisebb a katód emittáló-képessége. A hozzászólás módosítva: Ápr 30, 2015
A 8db cső fűtése sorba van kötve, 5V-ról megy. A két IV-15 fűtésével párhuzamosan van 1-1 12ohm-os ellenállás. Ezeken 0.6V esik egyformán. Ennyi az adatlapban ajánlott fűtési fesz. is.
Ha a szimmetria lenne a gond, akkor az a csövek megcserélésekor kiderült volna. Jól gondolom?
Sziasztok, fura kérdésem lenne. Van pár vödör 10 karakteres VFD-m (meg más is) és van, amihez van vezérlő IC is a panelen (ezek bonyolultabbak). Utánanéztem becsületesen, pdf-ekben -24V segédfeszt kívánnak az IC-k. Tehát a rendszert nézhetjük kvázi pozitív testelésűnek (az IC kér még +5V-ot, de az a logika).
No, de a fűtés tudtommal a legnegatívabb feszhez van kötve és eléggé zabál is. Egy normál, általános uC-s környezetben ezt hogyan tudnám megoldani? Van Gnd-+5V-om, rendben, -24V-ot elő tudok állítani, de a fűtést hogyan tudnám megfelelő árammal ellátni? (a "gyári" készülékekben könnyen vannak, csináltak egy külön tekercset a trafón és oda kötik, ahova akarják). JAni
Ha már uC -es környezet, ebben az esetben a legtakarékosabb a PWM használata.
Igen, bár nem szerencsés a fűtés ilyen megoldása.
És mint irtam elképzelhető, hogy a csövek nem egyformák. Ha megoldható, egyenként kellene tesztelni, hogy ugyanabban a környezetben mekkora áram folyik a csöveken. Előirt fűtés mellett az összes szegmenst bekapcsolni és a közös anódáramot kellene mérni. Amelyik halványabb annak az árama is kevesebb. Ha jól sejtem multiplexben vannak a csövek meghajtva. Tuti ugyanakkora időszeleteket kap minden cső? Szkóppal ellenőrizd! (Bár ebben az esetben a fényerő a helyhez lenne kötve.) A hozzászólás módosítva: Ápr 30, 2015
Szia! Az a -24V nekem nem tiszta. Tudtommal a VFD-k tulajdonképpen elektroncsövek, tehát a katódhoz (fűtés) képest kb +20V körüli rács és anódfeszültség kell.
Kissé félreértettél, az IV-15-tel van gondom. Ez így néz ki:
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_iv-15.html Nincsenek szegmensek, és nincs multiplex vezérlés. A rácsfeszültség 100kohm-os ellenállásának változtatásával nem lehetne javítani a fényerőn? Persze nem szeretném kivégezni a csövet, inkább kérdezek...
Most, este nem túrom ki, de az intelligens "self-refress" vezérlők mindegyike GND/+5V/-24V feszt kér. kifejezetten van ilyen pata az IC-n, ezt kapcsolgatja (mert virtuális GND-t könnyebb kapcsolni,mint nagyfeszt a Chip-en). Tudom, hogy 15V-tól már szépen elet hajtani, csináltam is normál IRFxxx shiftregiszteres SPI IC-vel (némelyik VFD alatt ez csücsül), de a komoly, NEC IC-knél
ez a -24V.... Holnapra metúrom Neked, lehet, csak én vagyok ám az értetlen. JAni
Igaz, nem figyeltem melyik csőre gondolsz.
![]() Azt írod, hogy a két rácsfeszültségben eltérés van. Meg kellene próbálni az ellenállás változtatásával egyformára állítani. De még mindig valószínű, hogy nem egyforma a két cső. És mert csak egy anódja van könnyebb anódáramot mérni. Amíg nem haladod túl a megadott 850mikroampert nem kell nagyon félned. mod: az Y mellett balra van a husszú í, javítva! A hozzászólás módosítva: Ápr 30, 2015
Szia!
Először a rácsellenállás értékén próbáltam változtatni, ez nem hozott semmi eredményt. Ezután a fűtés párhuzamos ellenállása helyett csíptettem fel egy potmétert. Először úgy tűnt 12ohm-ról, 20ohm-ra kell növelni a halványabb cső ellenállását. Majd miközben máson ügyködtem lepattant az egyik csipesz és majdnem fehéren világított a cső. Gyorsan lelőttem a villanyt. Újbóli bekapcsoláskor örültem, hogy még "él" a cső, viszont immár a 12ohm is elég neki. Úgy tűnik le kellett "kormolni" a fűtőszálat.
Csöveknél ismert, hogy kicsit emisszió-csökkent fűtés javítható pici túlfűtéssel. Úgy látszik a baleset jó volt erre.
Meglepő, hogy csökkentened kellett a fűtést, hogy jobb legyen. Ha tényleg gyenge a cső, akkor növeléstől kellene javulnia. Akkor most már jó a kijelzés? sanyika45
Hát én nem vagyok nagy "csőszakértő", nem tudtam, nixie cső esetében halottam efféle regenerálási lehetőségről. De az nem fűtőszál. Így inkább gondoltam kérdezgetek. Meg is van az eredménye, egyformán világít a két cső.
A fűtés ellenállását növelnem kellett, de ez így is írtam az előbb... Köszönöm a segítséget!
Sziasztok!
Én igazából nem építek, hanem javítok, mégpedig egy Technics magnódecket (M215), amiben VFD-s kivezérlésjelző van. Az eredeti hiba a trafóval volt, és sajnos csak olyanra tudtam cserélni, ami sima 2x12V-os, a 3.3V-os fűtőtekercs nélkül. Utóbbi egyenirányítás nélkül, és a 12V-os körtől függetlenül csatlakozott közvetlenül a kijelző csőhöz (és semmi máshoz). Az én megoldásomban pedig a főtápfeszből soros ellenállással adok neki fűtést. Tehát ugyanaz a feszültség, csak DC-ben. (Tudom, ez nem a legjobb hatásfokú megoldás, de szerintem nosztalgiaüzemben megteszi..) Nos, a fenti elrendezésben a gép működik, és a kijelző is a korábbi fényerejével üzemel, viszont fellépett egy furcsa probléma. A kijelző egyik csatornáján a +2-es mezőt elérve teljesen kialszik a fény, míg a másikat ki lehet ,,akasztani" elsötétülés nélkül. Lejátszás közben nagyon zavaró villogást okoz, ha 0..+2 környékén vannak a zenei csúcsok (egyébként pont így optimális elvileg..). Ez az én javításomból ered, csőhiba lehet, netán a vezérlő IC kezdi feladni? A cső típusa: QSIFL00IF, és egy AN6870 IC hajtja meg.
Úgy néz ki, sikerült rájönni a gondra, azért ha másnak lesz hasonló jelenség, okulásképp leírom a megoldást..
Szóval, a hiba mégis csak az átalakított fűtőkörből származik, de nem elvi, hanem csak méretezési probléma van vele. Egyelőre - mivel bolt ma nincs nyitva - párhuzamos ellenállásokkal, de pontosítani kellett a feszültségen, túl sok esett le az ellenállásokon. Még nem tökéletes, a hibát produkáló oldalon a két utolsó szegmens még mindig ,,lefullasztja" a kijelzést, de hétfőn megcsinálom potméteresre, azzal pontosabban be lehet majd állítani. Érdekes mindenesetre, hogy a hiba aszimmetrikusan jelentkezett, mert a másik oldal végig tökéletes volt. Azért mértem rá még egyszer amúgy, mert a színes plexin keresztül már gyanúsan halvány volt a fény, de a fényerő egyenletes maradt. A hozzászólás módosítva: Júl 4, 2015
Pedig jó lenne maradni AC fűtésnél. És meg is lehet oldani. Mivel a tápfesz valószínűleg graetzről származik, a cső egyik végét kötheted akár GND-re is, a másik végét pedig egy kondezátorral az AC egyik ágára. Ezzel a megoldással egyrészt megspórolod a melegedő ellenállást, másrészt a fűtőszál nem a GND felett fog lebegni, hanem akörül, így a csík is rendben lesz és a cső élettartama is. Nekem hasonló felállásban azt hiszem, 47 µF-nyi kapacitás reaktanciája elég volt, most nem szedem szét a végfokot, de abban 15 éve így üzemel a cső, mert meg kellett oldanom a kikapcsolt állapotban leválasztását extra relé nélkül, egy kontaktussal (a vezérlés, védelem, és kijelző egy trafóról kap tápot). A kondinak semmi speciálisat nem kell elviselnie, bár a nagyobb áramú típus, alacsonyabb ESR-rel azért nem baj. Én lehet, hogy párhuzamosan kötöttem vele egy 100k körüli ellenállást is.
Az mondjuk jogos, hogy az egyenirányítás előtt is levehetem a feszültséget a trafóról - nem gondoltam, hogy ennek gyakorlati jelentősége van. Ezek szerint ennek volt köszönhető a féloldalasan jelentkező hiba? Remélem, ezzel a pár perces kísérletezgetéssel még nem tettem nagy kárt a kijelzőben..
Üdv!
Szükségem lenne egy kicsit a segítségedre, ha még megvan ez a kijelző. Megint előszedtem ezt a csodát és miközben élesztgettem megint (más PIC és nem ment a HW SPI-vel), véletlen valamihez hozzá ért a hátulja. Azóta szép szellemképes, de működik. Talán nem a vezérlő ment tönkre... Kimérnéd nekem a tiéden a D4-es diódát? Testhez képest: 1. -> 4.1kOhm (20k-s állás) 2. -> Végtelen (20M-s állás) 3. -> 9.5Ohm (200Ohm-os állás) Dióda vizsgálóval nekem egyik irányba tuti szakadt, szóval mindenképpen csere. Köszönöm!
A Google valamiért nekem ezt a SOT-323 változatot dobta ki. Akkor viszont látszólag minden jó, csak a vezérlő bolondult meg kicsit.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |