Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum
Köszi a segítséget!
A tápot megnéztem egy 4 Wattos ellenállással, ilyen terheléssel leesik a feszültsége, de nem kapcsol le hanem adja neki. Szóval azzal a résszel nem kell aggódnom, ez jelentősen egyszerűsíti a tervemet. Viszont a másik pákám eléggé a végét járja, és persze pót T12-es hegynek kellett eltűnni Kínából idefelé, ezért csináltam egy analógot. A kapcsolás a bss elektronikáról van, nagyon hasonlít az itt vzoole-féle cikkben leírt (ha jól tudom Fahrenheit) forrasztóállomásra, csak neme optón keresztül kapcsol triakot, hanem direktben FET-et. (Illetve nem 8V a segédtáp, hanem 12V; a poti két végpontját 2 trimmer állítja be, és a termisztor utáni opamp erősítése fix.) Annyit változtattam rajta, hogy a termisztorral sorba kötött 10k-s ellenállás helyett 15k-t használok, ezt ellensúlyozandó az opamp erősítését 151-ről 221-re emeltem. Ezt összeraktam egy próbanyákon (csupalyuk - nem tudom mi a neve), és elcsodálkoztam, mert a hideg termisztoron eső 35 mV-ot kb. 8,5V-ra erősítette (238x-os gain), így jár aki nem számol előtte. Így kb. használhatatlan volt, szóval a 220k-s ellenállással párhuzamosan bekötöttem 100k-t, így kb. 70x-es erősítéssel pont jó. A páka is bírja a kezdeti terhelést, legalábbis eddig nem volt vele baj. Dobozolva nincs, jelenlegi állapota életveszélyes deszkamodell (a 230-as részt szigetelés nélküli sarukkal kötöttem be többnyire). Skálázva sincs, egy FG100 klónnal ellenőrzöm a hőmérsékletet. Annyit vettem észre, hogy eléggé nagy a pákahegy hőkapacitása. Vagyis a termisztor alapján már jó a hőmérséklet (csak utánfűt), de a pákahegy még 10-20 fokot emelkedik a következő fél-egy percben. Ez kicsit furcsa, de együtt lehet vele élni. A hozzászólás módosítva: Dec 23, 2017
Szia! Nem tudom, hogyan alakul a projekt. A fűtőszál induktív jellege tulajdonképpen elhanyagolható. A következő a helyzet ezekkel a kínai pákákkal: az a 3,7Ohm kezdőimpedancia a hőmérséklet növekedésével emelkedik. Nyugidtan ráküldhetsz akár 24V-ot is, a pákának nem lesz baja, attól, mert névlegesen 50W teljesítményű. Üzemi hőnérsékleten stabilizálódik a teljesítmény 50W körülire. Ennek a jelenségnek következménye egyébként a gyorsabb felfűtés.
Amennyiben nem olyan tápot aalkalmazol amely elviseli az induló áramot, a kitöltési tényezőt kalkulálhatod a tápodnak megfelelően, bár ilyen pákához jobb túlméretezni ezt ![]()
Ohm törvénye szerint 24 Volton 3,7 Ohm terhelés 6,5 Ampert jelent. Ezt nem bírja se a táp (3A), se a páka (50W). Mármint szerintem.
Aztán lehet hogy van valami általam nem ismert fizikai jelenség, ami miatt ez máshogy működik, de jelenleg nem látom azt, hogy: - 24V-on a 3,7 Ohm miért jelentene max. 2A áramot, vagy - a táp mitől tudna 3 helyett 6,5A-t leadni, és ezt az 50 Wattos fűtőszál mitől viselné el. Azt tudom, hogy a fűtőszál nem tisztán Ohmos terhelés, hanem induktív, és ez bele is szólhat a fogyasztásba, de ez a része nekem homály. Viszont inkább adok választ egy nem létező problémára, mint hogy kinyírjam a cuccaimat ![]()
Jogos, a FET fölé kellene tenni. De MAX471 lesz belőle, szóval ez a rész ezzel megoldva.
Még mindig nem értem teljesen, hogy mi a célod ezzel. Én egy 80W-os Wellert hajtok PWM-el (a szabályzás nem vacakol, ráküldi a hideg pákára a 100%-os kitöltést), mégsem kellett se árammérés, se sönt ellenállás. Mégis mindenki jól van. Véleményem szerint, csak a felfűtési időt növeled vele, ha berakod.
Hello! Az nem aggaszt, hogy a forrásba elhelyezett ellenállás csökkenti a GS feszültségét? Mert 2A, az 2V, de egyenáramon. Ha PWM van és hideg a páka, akkor mennyi?
![]()
"Kihasználni az ADC egészének a 20%-át nem valami jó megoldás." - nem, de ide pont elég, mert egy (pontosabban 2) elég primitív RC filter utáni szinuszhullámot mintavételezem
![]() "4W-ot elfűteni? Ennek sem látom értelmét." - igazából én sem, és kicsit zavar is. Inkább MAX741-et használok majd árammérésre. "Te írod a programot, akkor mi korlátoz meg abban, hogy a max. kitöltési tényezőt felülről korlátozd?" Az, hogy nem akarom. Mert ha mérek egy hideg ellenállást és ez alapján húzok korlátot, akkor melegen (amikor nagyobb lesz az ellenállása) nem tudom maximálisan kihasználni, ami jól jönne akkor, ha valami nagyobb hőkapacitású dolgot forrasztanék. Több hőmérsékleten méregetni aztán erre függvényt húzni pedig PITA, és a kódot is bonyolítaná. Aztán ha pákát cserélek akkor kezdhetem előről az egészet. Az a tervem, hogy menüben beállíható a páka teljesítménye és a tápfeszültség, aztán ez alapján a program majd korlátozza az áramot. "Vagy félsz, hogy a FET zárlatba megy, és elégeti a pákád? Rakj be egy 50Ft-os buzzert, ami eszeveszettül visít." A FET ne menjen zárlatba, arra nem vagyok felkészülve. Viszont a buzzert de jó hogy mondod, azt le is felejtettem, kell bele csipogó is ![]() A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2017
"200 mV, ami 1,1V referenciával a 10 bites ADC-n egy szépen mérhető érték, " - elég furcsa... Kihasználni az ADC egészének a 20%-át nem valami jó megoldás. 4W-ot elfűteni? Ennek sem látom értelmét. Te írod a programot, akkor mi korlátoz meg abban, hogy a max. kitöltési tényezőt felülről korlátozd? Vagy félsz, hogy a FET zárlatba megy, és elégeti a pákád? Rakj be egy 50Ft-os buzzert, ami eszeveszettül visít.
A pákával
![]() A páka elvileg 24V 50W, vagyis ezt már a táp névleges 3A terhelhetőségével megsütném. Viszont a fűtőszál ellenállása 3,7 Ohm, ami 6,5 Ampert jelentene, ez főleg sok a jóból. De tegyük fel, hogy a fűtőszál melegedése közben felmegy az ellenállása egészen 10 Ohm-ig, akkor is sok lenne neki a 24V 100% kitöltéssel. Az ellenállás lehetne épp kisebb is, de azért is válaszottam ilyen nagyra, mert 2A (max fűtés) esetén esik rajta 2V, ezt a végén védelmi okokból a tizedére csökkentem, így lesz 200 mV, ami 1,1V referenciával a 10 bites ADC-n egy szépen mérhető érték, de a 20 mV már elég nehezen kezelhető érték lenne. Amúgy 2A esetén elfűt 4 Wattot, kibírja (valószínűleg nem is 5 Wattos, kerül oda, hanem egy nagyobb). Ha pedig rászakadna a 24V, akkor úgyis szétég ![]() A LED tápot úgy értem, hogy Ebay-es, LED szalaghoz ajánlott táp (Bővebben: Link). Nem hiszem, hogy áramgenerátoros lenne, és nem is lenne jó ötlet áramgenerátorosan hajtani a pákát. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2017
Üdv!
A pákával szeretnél forrasztani, vagy az 1 Ohmos ellenállással? ![]()
Tervezek egy forrasztóállomást Hakko 907 klón (termisztoros, 24V/50W) meghajtására. A táp 24V/3A kapcsolóüzemű LED táp, egy Arduino Nano lesz az "agya", egy nyomógombos rotary encoder a beviteli eszköz és 1602-es kijelzőn mutatná amit kell.
Még nincs meg a teljes terv, de a kapcsolás nagy része kész van, ezeket felteszem. Kérlek ha hibát láttok, vagy ha van jobb ötletetek akkor szóljatok. Táp: DC24V a bemeneten, egy FET-es fordított polaritás elleni védelem, ebből egy stepdown konverter modul csinál 12V-ot. A 12V-ra azért van szükség, mert arról üzemel két extra is (LED-es panelvilágítás és egy ventillátoros elszívó). Az Arduino a RAW bemenetén kapja a 12V-ot, az 5V áramköröket az 5V-os lábáról maga táplálja. Heater: az arduino PWM jellel egy N csatornás logikai FET-en keresztül kapcsolja a 24V-ot a fűtőszálra. A fűtőszál ellenállása nagyon kicsi, és ha túlhajtom azzal a tápot is kinyíthatom és a fűtőszálat is, ezért kerül bele egy 1 Ohm-os sönt, az ezen mért feszültséget egy kéttagú RC szűrővel simítom. (Szimulátorban az 1 kHz-es 50%-os kitöltésű 5V-os jelből nagyjából 12 ms felfutással lesz 2,5V +/- 70mV szinuszjelem, ami az átfolyó áram hozzávetőleges becslésére pont elég.) Rövidzárvédelemként egy ellenállásosztóval leosztom a kapott jelet, így nem kap túlfeszt a uC akkor sem, ha valami nem OK. Temp: dual opamp (TLC272), az egyik egy BC557-tel és pár ellenállással előállít kb. 400 uA konstans áramot, ez a termisztoron keresztül a földbe megy. A termisztoron esett feszültséget a másik opamp 11x-eresére erősíti. Nem tudom van-e értelme kapcsolgatni, hogy csak közvetlenül méréskor menjen áram termisztoron, ez - ezen a terven - egy digitális kimenettel kapcsolható. Vélemény?
Olyan is van: Link
![]() De én egy fém pákatartóra fúrtam egy lyukat a poti szárának, egy másikat a LED-nek, és oda építettem be.
Azt a linkelt szabályzót valahogy még a páka nyelébe/szárába is bele lehetne dolgozni szerintem.
![]()
Nem tudom, de van egy T12 klónom, két szál megy a a pákához az "állomástól", és nyilván méri a hőmérsékletet, mert elég pontosan tartja (hakko hőmérő klónnal ellenőrizve).
Lehet ez is hasonló, bár akkor a hőelemet, hogy nem lövi el, ha ráküldi a 24V-ot?
Ezt a pákát nem ismerem, de a Hakko T12-es pákák (és kínai klónjaik) is ilyenek. Azoknál az érpáron van a fűtőszál és egy hőelem, és amikor nem fűt akkor méri a hőelem feszültségét.
Nem rég hozzám került egy Ersa RDS 80 állomás. Kicsit bele néztem, és meglepetésemre, csak 2 szál megy a pákához és a fűtéshez. A harmadik csak egy ESD csatlakozás. Ennek így milyen elven megy a páka része? Hogy érzékeli, hány fokos a páka?
Sziasztok !
Szeretném megépíteni a Vicsys féle forrasztó állomást annál is inkább,mert minden alkatrésszel rendelkezem hozzá. Kérdésem milyen milyen forrasztó pákával/pákákkal/üzemelne.
Köszi! Nekem 907 pákáim vannak, höelemes, és termisztoros is. Melyik állomást javaslod mindkettőhöz? Valami átkapcsolhatóra gondolok...
Azért ez más kategória, te sem ezt választottad utánépíteni
![]() Én is T12-vel forrasztok és magam építettem, amúgy 907-et is lekezel, STC15 az MCU, ez egy 8051-es olcsó kínai IC, a klónokban is használnak ilyet
Van egy más jellegű megoldás is: Leírás, dokumentáció, videó. Szerintem minden közzé van téve az utánépítéshez, ha valakinek megtetszene. Mindenféle hőelemes és PTC -s pákát kezel, a kijelző is jól ki van találva, nekem nagyon bejön.
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2017
Szia!
Csatolok egyet, az oroszok jók ebben, mert ott is a low budget az alap. Jóval nagyobb az erősítés mértéke és nincs feszültségosztó benne.
Szia!
Egy kicsit bővebben (esetleg rajz), kifejtenéd milyen átalakítás szükséges? Köszönöm! ![]()
Szia!
Közvetlenül ezzel a kapcsolással nincs tapasztalatom, de én is készítettem pár forrasztóállomást és volt olyan is amit arduino vezérelt. Ami itt fontos lehet számodra, de a szöveg nem tér ki rá, csak a pdf-ben, hogy két típus létezik a hőérzékelő szerint. Az egyik PTC-vel (ez kell neked) a másik hőelemmel mér. A pdf bal felső sarkán írja is, hogy a piros zöld kábel között 46 Ohm-ot kell mérj szobahőmérsékleten. Nekem az a tapasztalatom, hogy a DIN csatlakozós Hakko 907 szöveget tartalmazó kb $9 -ért ebay-en árult pákák ezek. Sajnos a kábel minősége nagyon rossz szokott lenni. Ha véletlenül hőelemest szereznél be, akkor sem kell aggódni, minimális átalakítással a kapcsoláson már működni is fog. Üdv
Sziasztok!
Ezt a szerkezetet próbálta már közületek valaki? Bővebben: Link Nekem szimpatikus, de csak jobb lenne tapasztalatokkal alátámasztani ezt. Köszönöm
"mtomihun"-nak
![]() A vezetékes rész /átkötés IMG 093{1}JPG/ Az nyákon javítva!!!!!! A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2017
Megrendelem a fejet. Szétnézek megvan e minden ami kell a vezérlőhöz.
Majd jelentkezem. (Kínából rendelem) |
Bejelentkezés
Hirdetés |