Fórum témák
» Több friss téma |
ilyen előtétet mondjuk fűtőelemből tudtok csinálni, bár erre a célre nincs értelme. fogni kell egy merülő forralót, vagy hasonló csőfűtőtestet, oszt kicsit körbebordázni.
Nem ohmos előtétet kell használni, hanem kapacitívat. Azon nincs hőveszteség.
elolvastam az egész topicot és az alapján készítettem el a tervet! (Kép) kapacitást kiszámoltam. így jut kb 20mA a ledekre! azt szeretném megkérdezni hogy az elején a 200 Ohm os ellenállás teljesítményének mekkorának kellene lennie? illetve a rajzról kimaradt de raknák még egy ellenállást a ledek elé is és annak se tudom mekkora teljesítményűnek kellene lennie. Ha valaki ránézne megköszönném
Skip
Egy teljesítménytényezőt érdeklődök ezekről a kapcsolásokról. Nyilván kapacitív irányban alaposan elhúz a kapcsolás, mekkora ennek mértéke? A műszaki és környezeti igényesség miatt esetleg érdemes volna megfontolni egyszerű, a fix terhelés miatt nyugodtan induktív PFC-tekercs alkalmazását.
A 200 ohmos elleállásnak azokban a kapcsolásokban volt értelme, amikben nem volt graetz és puffer, és ez az ellenállás korlátozta az áramot a bekapcsolás pillanatában, ha épp a színuszhullám tetejénél sikerült bekapcsolni. Ebben a kapcsolásban lényegtelen, a graetz utáni puffer úgyis megfogja az áramot, nem terhelődik rá a ledekre. Inkább a ledekkel sorba kell tenni egy-egy ellenállást, ott jó szolgálatot tesz.
Én sorba kötnék több ledet (4*24 vagy 4*27) és mindegyik elé egy 220 ohmos ellenállást, hogy az áram eloszlását segítse. A 220µF soros kondenzátor túl nagy már így ránézésre is. A számítás is több sebből vérzik. A feszültségnél az effektív értékkel kell számolni. Tehát 230V-xxV feszültségnek kell esnie a kondenzátoron. A másik, hogy az áram a ledek össz árama, tehát nem 20mA, hanem annyiszor 20mA, ahány párhuzamos ág van. Nálad tehát a kondenzátoron eső feszültség 230V-36V=194V. 194/(8*0,02)=1200ohm kapacitív ellenállás kell. 1/(1200*2*3,14*50)=2,65µF kellene. De ha sorba kötsz 24 ledet, akkor viszont kisebb kondenzátor is elég, viszont a 100µF-os puffernek nem elég 50V-os, hanem 100V-os kell. A zénernél meg nem elég, hogy az 5W-os, hanem annak az 5W hőveszteségnek az elvezetéséről is gondoskodni kell. 5W veszteség elég durván fel tud melegíteni egy TO220 tokot is, nem hogy egy 5W-os zéner tokját. De nekem egyébként sem teljesen világos, hogy minek oda az a zéner? Akkor már inkább tegyünk oda egy tirisztort, amit a zéner begyújt, és az ha be van gyújtva, akkor legalább nem disszipál ennyit, és nem probléma a melegedése.
Megközelítőleg elég könnyen számítható. Van mondjuk 20 led, azok össz nyitófeszültsége 80V, áramuk 25mA. A hálózatból felvett látszólagos teljesítmény 230*0,025=5,75VA. A hatásos teljesítmény 80x0,025=2W. Tehát a teljesítménytényező 2/5,75=0,34. Persze ez csak közelítő számolás, mert a fogyasztó nem épp lineáris. A 0,34 önmagában elég rossz, viszont ha jól tudom, az erőművek még ma is úgy 0,8-as induktív cosfi-re dolgoznak, tehát a kapacitív fogyasztókat nem annyira fontos kompenzálni, mert a kompenzálatlanságukkal javítják a rendszer eredő teljesítménytényezőjét. Szóval én nem tartom annyira fontosnak a kapacitív fogyasztók kompenzálását. Egyrészt a fentiek miatt, másrészt amit nyerünk a réven, azt elveszítjük a gáton - kisebb a veszteség a vezetékben a kisebb áram miatt, viszont szerintem jóval több veszteség lesz egy tekercsen, akármilyen jó tekercset is sikerül csinálni.
De szerintem eddig te is eljutottál...
miután lerajzoltam kezdtem el gondolkodni, hogy ott oszlik az áram és így az egész rossz lett.
A Zéner azért van ott, hogy védje a ledeket. ha azt kihagynám nagy probléma lenne vajon?! elkezdtem most én is számolgatni. abból indultam ki, hogy 680nF körüli a legnagyobb ilyen kialakítású előtét kondi ami még emberi áron kapható. Ebből kiindulva teljesen feledésbe merül az, hogy több párhuzamos ágat lehet kötni egy kondi illetve greatz után. ezért azt találtam ki, hogy kétszer csinálom meg úgy a dolgot, hogy sorba rakok 45 ledet. és mindegyiknek külön előtét kondi + greatz. Árba még mindig jobban jön ki így a dolog. ebben az esetben: 45*3V= 135V ezt kivonjuk Ueff-ből -> 230-135=95 V mivel egy ág lesz most csak akkor ezt osztom 20 mA -el: 4750 ohm ; ebből Xc=1/(2 pí* f* C) ---> 670,5 nF ez közel megegyezik a 680 nF-al. megpróbáltam most nem rakni bele sok sok hibát. egyet viszont még nem tudok. ezeknek a kondiknak hány % os a tűrésük? mert egy kis apró elcsúszástól már kaputt lehet a ledeknek. ami ellenállást teszek ledek elé annak mekkorának kéne lenni a teljesítményének? elég a 0,6 W? ezzel a kapcsolási móddal az a probléma lép fel viszont, hogy elko kondit csak 100V ig találni a ledekhez párhuzamosan. ha ezeket sorba vagy párhuzamba kötöm akkor a feszültségek összegződnek?! pl sorba két 100V os 220 µF os elko?! köszönöm a segítséget
szerintem első körben kössél még be pár ledet lógva a soros körbe. ekkor ugye egyre kevesebb feszültséget ejtesz a kondin, tehát azonos reaktancia mellett egyre kisebb lesz az áramod. megméred, és ha jó, akkor elkezded egyesével rövidre zárogatni. vagy megméred a kondi kapacitását, és úgy tervezel, de az túl egyszerű lenne
amúgy pontos kondit ilyen fajtából csak k. drágán láttam. nekem megfelel a remixes is, találtam 60 pengőért 250V-osat.
Sziasztok!
Én is egy olyat próbáltam csinálni, hogy egy dugvillába építettem 3 ledet, és ha kettő világít, ugye akkor van minden rendben. De valamiért nem működik. Mindig világít mind a 3 led. Ha kikötöm a földelést akkoris. Lehet, hogy pár dióda kellene a kapcsolásba Pontosan úgy kötöttem be, ahogy a csatolt fájlban lerajzoltam. (Jó nagy ellenállás értékeket használtam, a ledek ígyis jól látszanak, de nem melegszik semmi.) Légyszi segítsetek mi a baj. Köszi!
Mérj feszültséget ( AC ) a védőföld és a másik két kapocs között. Az egyikhez képest nullának kell lennie.
Lehet, a védőföld nincs bekötve. Például földelt hosszabbító földeletlen aljzatba van dugva és be van dugva bele még egy készülék, pl. asztali számítógép. Ekkor a zavarszűrő kondik félfeszültségre ( 115 volt ) emelik a védőföldet. Ami persze hatástalan is. Lehet, két fázis van bekötve, de akkor 324 volt van a két kapocs között, ami azért elég feltűnő. Megjegyzem, biztonsági okból ekkora feszültségre két, egyforma ellenállást szokás sorbakötni, pl. 2*150 kiloohm.
Én a LED-ekkel párhuzamosan kötnék egy-egy diódát, hogy fordított feszültség esetén biztosan ne legyen baj. Szerintem most záróirányban a LED letörik, és csak azért nem mennek tönkre, mert viszonylag nagy ellenállás van sorba kötve velük.
Ha a védőföldet kikötöd, akkor mindhárom LED-nek világítania kell. Ha bekötött védőföldnél is világít mindhárom, akkor szerintem sem jó a védőföld, vagy valami nagyáramú fogyasztó miatt van feszültség a 0 és a védőföld között.
Köszönöm a válaszokat!
De akkor a kapcs rajzom az jó? (Előfordulhat h a védőföld nincs bekötve sajnos ebbe a dugaljba. Vagy a számítógép a hibás. Utánanézek)
Na működik a drágaság. Nem én hibáztam, hanem túl sok konnektorban nincs földelés ahol próbálgattam. :S Most jól működik. Még azt kérdezném meg, hogy miért van az, hogy ha nincs földelés, akkor mindkettő világít? Mert ugye úgy lenne logikus, hogy akkor egyik sem világít. Köszi!
Igen, az lenne. Ha a LED ideális dióda lenne. De nem az.
"Záróirányban a LED karakterisztikája a kristály erős szennyezése miatt már kevésbé hasonló a szilíciumdiódához, a letörési feszültség sokszor csak 3...5V." tankonyv.ham.hu/B_vizsga-HA5LQ/3_03_felvezetok.pdf
Hú, hogy mik ki nem derülnek ezzel a kis szerkentyűvel Ajánlom mindekinek a megépítését!
Hali,
szeretnék egy minimál ledes áramkört csinálni e14 (kompakt fénycső) foglalatba. A helyszűke miatt úgy gondoltam, hogy csak az áramkorlátozó kondit teszem bele + két sor ledet, szembekötve. Tehát a szinusztól függően egyszer az egyik, majd a másik világít. Jó lesz ez így? hangsúlyozom, nagyon kevés a hely a foglalatban, éppen befér egy kb 4 cm átmérőjű nyák a ledekkel, aminek az aljára tenném a kondit. a válaszokat előre is köszi
Legalább még egy áramkorlátozó ellenállást tegyél, a kondi bekapcsoláskor rövidzárként viselkedik, és ha pont szinuszcsúcson sikerül bekapcsolni, az áramlökés nem tesz jót a ledeknek. 470 ohm 1/4 W elég.
Illik 1M ohm-ot párhuzamosan kötni a kondival is... Ja az 1M ohm jó ha kettő darabból áll, mert a kisteljesitményű ellenállások könnyen átütnek ekkora feszültség hatására. SMD-ből én hármat használok sorba ilyen alkalmazásban.
Egy kis segítségre szorulok. Ledes izzókat szeretnék készíteni amik 220Vról üzemelnek. A gyáriakhoz hasonlóan kis méretű áramkörből kellene kialakítani, hogy a hagyományos foglalatokba használható legyen.
Valakinek tipp a megvalósításról?
Ellenállás...
Köszi Valami pontosabbat is tudnál mondani? 25-30 nagy fényerejű (25,000mcd) víztiszta fehér ledet terveztem belezsúfolni.
Tudni kell a ledekre jutó feszültséget, és az átfolyó áramerősséget, hogy ki lehessen számolni a szükséges ellenállást.
Ha ellenállással oldanám meg a dolgot nem fog nagyon melegedni?
Az az ellenálláson eső feszültségtől és áramtól függ, hogy menyire fog melegedni.
( A kondenzátor látszólagos ellenállása ( Xc ) nem melegszik. ) ( Ha lehet, ezért alkalmazunk kondenzátort előtétnek. ) |
Bejelentkezés
Hirdetés |