Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LED szalag
 
Témaindító: kosaga, idő: Nov 17, 2009
Lapozás: OK   5 / 54
(#) Swifter hozzászólása Feb 19, 2012 /
 
Sziasztok. Én autóba szeretnék (első lámpa) 48cm-es 12v-os ledszalagot betenni. A 14v úgy tudom egy idő után tönkreteszi a ledeket, villogni kezd, kiég pár darab. Kérdésem az lenne, hogy kaptam egy rajzot amit mellékelek. Nem nagyon tudom hogy az ábrák mit jelentenek. Ha adtok egy képet vagy linket amin/ahol értelmezni tudom a rajzot, azt nagyon megköszönném.
(#) llaci56 válasza Swifter hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Már ne haragudj, de ez egy "értelmezett" rajz. Így kell összekötni az alkatrészeket. Ha ezt nem tudod értelmezni, akkor kár nekikezdeni.

Az LM317 voltage reulator - feszültség szabályozó
A 68 ohm egy 68 ohmos ellenállás
220nF pedig egy 220 nF kondenzátor
A háromszég és vonal jelek a LED-ek. A háromszög felől az anód, (+) a vonalnál a katód (-).
(#) rolie válasza Swifter hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Szia!
Ez a kapcsolás nem lesz jó neked, mert ez egy kb. 18mA-es áramgenerátor. 12V-os feszültségstabilizátorra van szükséged, javaslom az LM2940CT-12 jelű IC-t. Sima LM7812 azért nem jó, mert kicsi a feszültségkülönbség a be- és kimenet között. Hestore-ban vagy Lomexben jó áron megkapod. Lehetséges, hogy egy kicsi hűtőbordára kell szerelned, mert melegedni fog. Ez a szalag áramfelvételétől függ. Itt egy bekötési rajz, a 0,47µF egy fóliakondenzátor (ugyanaz, mint a 470nF), a 22µF pedig egy elektrolit kondenzátor. Az IC lábkiosztása megegyezik a képen láthatóval, a bal oldali a bemenő feszültség (a világítás kapcsolójához megy), a középső a föld (=test), a jobb oldali a kimenő feszültség (ez megy a led szalag '+' érintkezőjére). A kondenzátorokat az ábrán látható lábak és a föld/test közé kell kötni. Az elektrolit kondenzátoron van egy világos csík, az azon az oldalon lévő lábának kell a testen lennie. A led szalag '-' lábát testre kell kötni.
(#) Swifter válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Köszönöm szépen, erre gondoltam, de nem voltam biztos a dolgomban, s felmerült bennem a "jobban járok ha kérdezek érzés" mielőtt bárminek nekiállnék, gányolni meg nem akarok. Ha megvan a ledcsík, megnézem hányas csoportokba van rendezve, s abból mennyi van.

"Ha egyszer három, akkor R=1,25V/0,02A = 62,5 ohm a szabvány ellenállás sorban található 68ohmosat kell alkalmazni."

Amit kinéztem:
Nekem 45led, 3x15 csoport. Akkor ha jól értelmezem R=1,25V/0,3A = 4,16ohm ehez jó a 4 ohm?
(#) Swifter válasza rolie hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Ha ezzel rakom össze, az megoldja a fix 12 voltot?
(#) rolie válasza Swifter hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Igen, ez fix 12V-ot szolgáltat. A 0,3A-es áramgenerátort nem javaslom, mert ha valami miatt (pl. mechanikai sérülés) kiég néhány led, akkor ugyanannyi áram kevesebb ledre jut, ami továbbiak kiégéséhez vezet, a folyamat tovagyűrűzik, míg végül kiég az összes led. Ezzel szemben a feszültségstabilizátor minden estben ugyanakkor feszültséget bocsát ki, és a szalag ekkor feszültségre van tervezve gyárilag (hiszen bármennyi 3-as csoportot levághatsz, minden estben 12V-ot kell adni neki).
Ahogy láttam az előző hozzászólásodban 45 leded van, ami 0,3A-t vesz fel. Valószínűleg ekkor még nem kell hűtőborda, de beépítés előtt javaslom járasd egy ideig szabad levegőn, és tapogasd.
(#) llaci56 válasza rolie hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
A LED -eknek 18-20 mA áram kell! Az eredeti rajz a JÓ!
(#) rolie válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Ez igaz, de ő 12V-os LED szalagot szeretne autóban használni. Kétlem, hogy 3 ledenként felszabdalná a szalagot, és mindegyikhez építene 1-1 áramgenerátort. A szalag is úgy van méretezve, hogy 12V-on 20mA folyjon a ledeken, az akku feszültsége 14-14,4V körül van, így az LM317 maradékfeszültsége 2-2,4V, ami a stabil működés határéke (függ a hőmérséklettől és a terheléstől is). Mivel led szalagot használ, ezért csak 12V-os stabil feszültségre van szüksége, és azért javasoltam az LM2940-et, mert annak maximum 1V a maradékfeszültsége adatlap szerint, így stabilan képes 2V-al kevesebbet biztosítani.
(#) Swifter válasza llaci56 hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Kimértem a pontot ahova majd a bekötés megy (helyzetjelző), legnagyobb feszültség járó motornál fordulattól függetlenül csak helyzetjelzővel 13,4V világítással 12,9V világítás+refi 12,8V
Álló motornál helyzetjelző 11,4V
(#) rolie válasza Swifter hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Adatlap szerint az általam ajánlott IC-nek (LM2940CT-12) 0,3A terhelésnél csak 0,2V feszültségkülönbségre van szüksége 25C°-on, 100C°-on ez max. 0,3V. Tehát járó motornál mindenképp működnie kell. Szintén az adatlap szerint 12V alatt nagyjából a bemenő feszültséggel azonos a kimenet.
(#) Swifter válasza rolie hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
A szalagban 3-as csoportokban vannak a ledek, de ezt akkor tudom biztosra megmondani, ha megvannak. Ajánlottak még smd -ledes szalagot, abban is 3-as csoportok vannak, plusz csoportonként egy kis fekete kocka. Sajnos az smd -t nem tudom úgy betenni ahogy szeretném. Mellékelten teszek fel két képet, amin látjátok hogy nézne ki a lámpa, mechanikai sérülésektől védett helyen, búra mögött van, az áramgenerátor a lámpán kívül kapna helyet egy hűtött dobozban a motorvezérlő mellett, ott elég szabad hely van. Sajnos arról nem találtam leírást, hogy a srác hogyan oldotta meg ezt a ledszalag bekötést. Szerintem sehogy.
(#) rolie válasza Swifter hozzászólására (») Feb 19, 2012 / 1
 
Ha 12V-os ledszalagot használsz (mindegy, hogy smd-s vagy sem), akkor az általam írt feszültségstabilizátorra van szükséged. Akkor kell áramgenerátort használnod, ha saját kezűleg rakod össze a ledcsoportokat. Utóbbi esetben max. 3 ledet köthetsz sorba, és minden ilyen kis füzérhez külön kell (érdemes) áramgenerátort építeni, mert egy led halála a többit vonzza maga után. Mivel az elejétől fogva 12V-os led szalagról beszélsz, ezért ajánlottam az IC-t. A led szalag és áramgenerátor kombót felejtsd el, feszültséggel kell meghajtanod.
(#) Swifter válasza rolie hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Már csak egy kérdésem van. A kondenzátorok hány voltosak legyenek?
(#) rolie válasza Swifter hozzászólására (») Feb 19, 2012 / 1
 
Fóliakondenzátorból valószínűleg 50V alatt nem is kapsz, ez bőven elegendő, elektrolitból pedig legalább 16, de inkább 25V-osat javaslok.
(#) Swifter válasza rolie hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Köszönöm szépen mindkettőtöknek a segítséget!
A héten beszerzem az alkatrészeket, összerakom, beépítem az autóba, s megmérem mit produkál.
Mégegyszer Nagyon Szépen Köszönöm a segítségeteket!
Ha elkészülnek a lámpáim, s üzemel, teszek fel képeket.
(#) rolie válasza Swifter hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Nincs mit! Időközben kialakult egy kisebb konstruktív vita, de végülis örülök, hogy tisztázódott, hogy mit is szeretnél. Javaslom hogy a kész lámpát a Ki mit épített topicba tedd fel, elvégre mindennek megvan a maga helye. Persze ha lesz még kérdésed nyugodtan tedd fel!
(#) Swifter válasza rolie hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Rendben, Köszönöm még 1x! :integet2:
(#) fredikke hozzászólása Ápr 19, 2012 /
 
Sziasztok. Egy olyan kérdésem van, hogy van 4.5 méter 12 voltos ledszallagom, méterenként 60 db led és méterenként 4.8 watt fogyasztással és van egy hp nyomtato trafom ami 18 voltot ad le 2.24 amperrel az lenne a kérdésem hogyan tudnám lecsokanteni a a feszultséget 12 voltra? probáltam 7812 ic vel de nagyon fol melegszik. Ha valaki tudna segiteni megkoszonném tovébbi szép estét
(#) karaszbandi válasza fredikke hozzászólására (») Ápr 19, 2012 /
 
Az áramfelvételét nem számoltad ki a szalagnak? Biztos, hogy sokkal több, mint amit a stab IC elvisel! Nem csoda, hogy fűt.
(#) laszlokunstar válasza fredikke hozzászólására (») Ápr 19, 2012 /
 
Bármilyen disszipatív megoldást választasz nagyon melegedni fog. 6V esik a szabályzó áramkörödön, kb 2A-t fog a szalag felvenni, tehát 6x2=12W fog disszipálódni. Ez sok.
Szóba jöhet még kapcsolóüzemű megoldás, ott kevesebb lesz a veszteséged, nem melegszik annyira.
Vagy szerzel 12V 5A-es tápot. Az előző tápotnál szinte semmi teljesítménytartalékod nem lenne, hamar tönkremenne.
Melyik irányba kívánsz elindulni?
(#) karaszbandi válasza fredikke hozzászólására (») Ápr 19, 2012 /
 
Sőt, pár ezresért van LED tápegység, ami 12V Dc. Az a biztos. LED szalaghoz azt szoktuk használni. 30W-tól indulnak.
(#) didyman válasza karaszbandi hozzászólására (») Ápr 20, 2012 /
 
Ha talál valami 12V-os tápot otthon, az miért nem lesz jó? A sima trafós verziók is megfelelnek, úgyis előtét-ellenállás van a szalagokon, terhelve meg a trafósnak is beáll a megadott értékre a feszültsége. Nem kell mindenáron fogyasztásra sarkallni a lelkes kollégát, hogy vegyen valami kínai tömeghulladék 12V-os dugasztápot LED felirattal, ha otthon is talál megfelelőt.
(#) didyman válasza laszlokunstar hozzászólására (») Ápr 20, 2012 /
 
A tartalék és a tönkremenetel között azért nincs ennyire éles párhuzam. Normális (rendes méretű vasmaggal, rézzel szerelt/megfelelően hűtött félvezetős) tápot nyugodtan lehet névleges maximumán terhelni, hiszen azért van rá megadva az érték.
(#) didyman hozzászólása Ápr 20, 2012 /
 
..Egyébként, ha a 18V-oshoz összerak valami kapcsolóüzemű stabilizátort, akkor marad bőven tartalék.
(#) laszlokunstar válasza didyman hozzászólására (») Ápr 20, 2012 /
 
Lehet, hogy én vagyok az óvatos duhaj, de többek között pont az általad is említett hűtés, megbíhatóság miatt sosem hajtok ki semmit 70-75%-nál jobban. Tervezni "worst on case" kell. Na meg ha még 1 métert szeretne rátenni, arra is gondolni kell a tervezéskor.
(#) nedudgi válasza fredikke hozzászólására (») Ápr 20, 2012 /
 
A "12V LED szalag" működik alacsonyabb feszültségről is. 10V felett már elfogadható fényt ad. Az persze kérdés, hogy mi a célod vele. 11V már komoly fényt ad. Próbálj valami egyéb áramforrást keresni, esetleg a trafóról letekerhetsz pár menetet.
(#) didyman válasza laszlokunstar hozzászólására (») Ápr 20, 2012 /
 
Az sosem baj! De egy Delta, vagy FSP tápegységet nyugodtan lehet, ott az adatokban benne van ez a tartalék is. A Lien Chang, LiShin tápoknál már én is ferde szemmel nézek. A HP nyomtatók tápjánál (ha jól sejtem, az lesz a kérdezőnek) szintén nem gond a terhelés, ha valami régi darab lesz, de az újabbaknál már vélhetően erősen kalkuláltak ciklikus terheléssel..
(#) fredikke hozzászólása Ápr 20, 2012 /
 
Sziasztok. azért ezt a hp nyomtato tápot használom mert más nincs itthon és van egy csomo foloslges alaktrészem és ha meg lehetne oldani hogy hogy a táp kimeneti 18 voltját le csokentsem akkor nem vennék hozzá mássik tápot, mind 4.5 méter szalalgot használnám amit azt jeletni hogy 1m szallag 0.4 ampert venne fol a teljes 4.5 meter meg 1.8 at fogg a nyomtato tápbol pedig 2.2 amert lehet ki venni. Kérdésem milyen kapcsolással tudnám le csokenteni a feszultséget?
(#) karaszbandi válasza fredikke hozzászólására (») Ápr 20, 2012 /
 
A táp eredeti szabályzóját lenne a legy egyszerűbb ázalakítani. Meg kell nézni, hogy miből van csinálva és keresni hozzá egy adatlapot. A többi csak számolás kérdése. A trafóról letekerés meg kapcsolóüzeműnél nem megoldás. A szabályzóba kell belenyúlni. Ennyit ki kell bírnia. De amennyit elkínlódsz vele, vehetsz is egyet.
(#) fredikke válasza karaszbandi hozzászólására (») Ápr 20, 2012 /
 
Aha és akkor meg egy olyan kérdésem lenne mi lenne ha a 18 voltos ki jovetre rá tennék 4 db 7812 ic és icénként 1 m szallagot? akkor is tapasztalhato lenne az ic nagyfoku melegedése?
Következő: »»   5 / 54
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem