Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   1182 / 1385
(#) pont válasza nandika76 hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Elég jónak tűnik, a maradék papírt sósavval eltávolíthatod, akkor tisztán látszik, ha valahol nincs vagy vékony a toner.
(#) Bakman válasza nandika76 hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Vasalásos technikát nem ismerem, de ha jó a lakk vagy festékréteg, ami a megfelelő helyen óvja a rézfóliát, nem mar alá. Ha túl sokáig van a maratószerben, a vezetősávok vékonyodnak, sohasem a vezetősáv közepét kezdi csócsálni.

Ránézésre jónak tűnik, de a megfelelő technikát neked kell kikísérletezned, nincs két egyforma vasaló, sem toner. Nincs mese, egy-két panelt el kell rontani ahhoz, hogy célbaérj, ez vezet a tapasztalathoz. A fejlesztőmérnökök is kidobnak időnként ezt-azt a szemetesbe. Hajrá!
(#) nandika76 válasza pont hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Melyik maratást ajánlod, sósav+peroxid, vagy kloridost? Melyik nem mar annyira alá szerinted?
(#) nandika76 válasza Bakman hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Köszönöm igazad van, de én sajnos nem rendelkezem egy mérnök fizetésével. Csak egy asztalos vagyok, és minden forint számít. "NEKEM". De még egyszer mondom igazad van, pont ezért szeretnék megerősítést kérni a mesterektől.
A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2016
(#) Bakman válasza nandika76 hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Félreértettél. Mindegy, hogy mennyi pénzt szán rá az ember, a kezdeti kudarcokat szinte lehetetlen elkerülni. Ha jó a vasalás, mindegy, melyik szerrel oldod le a rezet. A vas-klorid eláll évekig, a bekevert hidrogén-peroxidos pár hónap alatt elbomlik. A vas-klorid lassabb, kíméletesebb, de maszatolósabb is.
(#) pont válasza nandika76 hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Mint ahogy Bakman mester írta nem kell annyira félni az alámarástól, "lötyögtetni" kell és akkor nem lesznek időben elmaradott részek és egyszerre lesz kész az egész. Jó vasalásnak "alá marni" akkor fog, ha túl sokáig van a maratóban, mindegy melyikben, ha kész van ki kell venni és lemosni. A peroxid gyorsabb tud lenni megfelelő töménységgel, de a vasklorid 15 percét is ki lehet várni, ha friss, kellően tömény esetleg melegítve van...
(#) Kovidivi válasza Bakman hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Nekem több éve van hidrogén peroxidom, palackban tárolva, még tökéletesen működik. Kis sósavat öntök a nyákra, utána ennek kb. 1/6-od, 1/10-ed résznyi hidrogén-peroxi, és kis idő múlva már el is kezdődik a maratás. Ezután fel kell hígítani, és kiönteni. Nem megy tönkre a marató anyag pár hónap alatt, nem tudom mire gondolsz.
(#) nandika76 válasza Bakman hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Végre egy konkrét lényegre törő válasz. Már csináltam párat.Eddig mind sikerült de nem volt tökéletes.Valahogy ez tűnik "megoszthatónak". Eddig az volt a bajom vele, hogy a vonalak olyanok lettek mintha a kutya rágta volna meg. De ez most nagyon biztatónak tűnik.
(#) Bakman válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
A hidrogén-peroxid és sósav keveréke bomlik el.
(#) Kovidivi válasza Bakman hozzászólására (») Máj 14, 2016 /
 
Az igaz, az már pár nap alatt lebomlik, de pont ezért nem kell előre bekeverni őket, és akkor évekig eláll.
(#) RoliNyh válasza nandika76 hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Csak egy jó tanács:

A panelt ne merítsd bele teljesen a marófürdőbe, hanem fejjel lefelé (tehát a réz felület legyen alúl) úsztasd a felszínén.

A másik oldalára csinálsz szigszalagból egy kis fogantyút, azzal bele tudod tenni óvatosan úgy, hogy nem süllyed el, a folyadék felületi feszültsége a felszínen tartja.

Az előnye pedig az, hogy nem kell lötyögtetni, így ugyanis a lemart "iszap" szépen lesüllyed az oldat aljára, tehát mindenhol egyenletes lesz a maratás.

Attól pedig nem kell megilyedni, hogy nem látod hol tart, mert igen is szépen áttetszően látszódni fog hogy kb mennyire van már lemarva a felesleges réz. Opálosan áttetsződik a panelen rögtön látni fogod ha figyeled... Ha elkezdett leválni a réz, akkor pedig néhány percenként ellenőrzöd kivéve a panelt rátekintéssel, aztán ha még kell, újra úsztatod egy kicsit.

Nekem ez a módszer kb 100% -osan bevált vaskloridos maratásnál...
Természetesen ehez is az szükséges, hogy a vasalt nyomat szinte tökéletes legyen...

Sok sikert neked is...
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) nandika76 válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Köszönöm így fogom csinálni.
(#) pont válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 15, 2016 / 1
 
Ennél a módszernél meg arra kell nagyon figyelni, nehogy buborék maradjon a panel alatt, mert ott nem fogja lemarni, és a végén derül ki, hogy foltok maradtak lemaratlanul.....
(#) RoliNyh válasza pont hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Próbáld ki, nem fog maradni alatta buborék...
Ha vaskloridot használsz, aminek az egész felülete folyékony...
A peroxidosban biztos, mert ott az egész felület habos meg buborékos...
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) elektroncso válasza pont hozzászólására (») Máj 15, 2016 / 1
 
Bizony. Sőt ha papír marad a vasalt sávokon akkor azt is elkezdi marni a vas-klorid, ami enyhén habozni fog, sok apró buborék jelenik meg, ha ezek ott maradnak akkor pöttyös lesz a maratás, ha így ráfektetve maratsz akkor mindenképp meg kell nézni időnként, hogy nincs-e buborék a panel alatt. Behelyezéskor is figyelni kell, először az egyik szélét teszed a folyadék felszínéve, majd szépen csökkentve a szöget ráengeded, így a levegő kinyomódik a lemez alól.
Ha véletlenül egy buborék (vagy más ok miatt) egy kimaratatlan folt maradt a NYÁK-on, akkor a már kimaratott részt le kell ragasztani szigetelő szalaggal, és mehet vissza a savba. A már kimaratott részhez a sav nem fér hozzá, így nem is marhat alá, ahol meg ott maradt a réz ott meg tovább dolgozhat. Ha szerencséd van és nem zsír miatt nem maródott ki akkor ki fog maródni a hiba is.
(#) RoliNyh hozzászólása Máj 15, 2016 /
 
Srácok, mint említettem:

Idézet:
„Természetesen ehez is az szükséges, hogy a vasalt nyomat szinte tökéletes legyen...”


Tehát sem PAPÍR, sem SEMILYEN ODA NEM ILLŐ maradék nincs a penelen, csak a FESTÉK!
Megfelelő minőségben...

De tőlem mindenki úgy csinálja ahogy akarja...
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) elektroncso válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Elnézésedet kérem, ha megbántottalak volna, nem a Te hozzászólásodat kritizáltam, csak felhívtam a kérdező figyelmét egy olyan hibára, amibe én már beleestem. Bocsánat.

Amúgy ki mit használ a papír eltüntetésre? Én nekem a szimpla háztartási ecet vált be eddig a legjobban. Próbálkoztam 32%-os sósavval is, de beltérben nem lehet használni, és még 10 perc múlva is volt papír a NYÁK-on. Már nem emlékszem, hogy az ecet mennyi idő alatt hozta le a papírt, de nyom nélkül lehozta.
(#) RoliNyh válasza elektroncso hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Használj münyomó papírt, vagy fényes fotópapírt, az nem marad rajta (vagy csak nagyon minimális)...

Mármár laminálás közben is leválik (hátrahagyva a festéket a rézfelületen), ha nem vigyázol rá...

Persze ha nagy a panel akkor ennek is kell egy kis áztatás...
(#) morgo válasza elektroncso hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Nekem sem szedi le a műnyomó maradványait a sósav. Ezért (is) váltottam a kínai transzferpapírra. Na azt nem kell áztatni egy percig sem. Laminálás után egyszerűen leveszem, és nincs utólagos szenvedés.
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) kameleon2 válasza morgo hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Szia! Melyik az a kínai transzferpapír?
(#) morgo válasza kameleon2 hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Ez az: Bővebben: Link
Annyi bajom van vele, hogy összetekerve küldik, és le kell súlyozni, hogy kiegyenesedjen. Ettől függetlenül használható. Elsőre drágának tűnik, de mindig csak a nyák mérete+10, 10mm- t használok, így kevés fogy.
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) RoliNyh válasza morgo hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Egyébként én is ezt használom, de nem értem miért drágálod?

Közel 50 Ft / A4 lap. Ennél olcsóbban itthon se kapod meg, feltéve ha lehet venni valahol, én felénk nem találtam...

És pontosan úgy kell használni ahogy írod, nem egy lapra kell kinyomtatni egy panelt.

Ki kell vágni a panelnél egy-egy centivel nagyobb darabot, azt rá kell ragasztani egy sima A4 -es méretű legolcsóbb fénymásolópapírra, amire előtte kinyomtattad a panel körvonalát.
Ide kell felragasztani a műnyomót úgy, hogy a fényes felületre kerüljön a nyomat. Én festékboltban vásárolható, papír 2cm vastag maszkolóragasztószalagot használok erre. Leragasztom a felső, a bal és a jobb élét, aztán mehet a lézernyomtatóba, full kontraszton, legnagyobb felbontásban csak fekete-fehér módban.

Ha kész a nyomat, még melegébe küldöm be a laminálógépbe, és kész a tökéletes nyákrajz...

Persze a rézfelületet előtte megfelelően tisztítani kell, először sósavas lemosás, aztán ultrával dörzsölöm kicsit, majd vizes öblítés, majd ismét sósavas lemosás, vizes öblítés, papírtörlővel szárazra törlés, és mehet rá a műnyomóval a rajzolat.

Őszintén szólva, elrontani sem lehet, nekem első próbálkozásra tökéletesre sikerült...

Annyi még hozzá tartozik, hogy a laminálón átküldöm néhányszor, és mikor már maga a panel is forró, akkor biztosan átment a festék és kellően tapad...

Ez után lehet leválasztani a műnyomó papírt, esetleg tisztítani a rajzolatot, ha valahol beragadt a festékbe a papír (de ez szinte kizárt), majd nyomás az úsztatásos maratóba...

Ui.: Mindenképpen a laminálógépet javaslom a vasaló helyett, a gép sokkal egyenletesebben tudja egyenletes erővel ráolvasztani a tintát a merev panelra, köszönhető ez a gumihengereknek. A vasalóval ehez azért kézügyesség is kell de megoldható azzal is...

Ha valaki vasalót használ, akkor festékboltban lehet kapni kis gumihengert, azzal lehet egyenletes nyomást gyakorolni a felforrósított panelra...
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) morgo válasza RoliNyh hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Ezeket miért nekem írod?
Az sem tiszta, hogy te is ezt használod, aztán megint műnyomóról beszélsz. Szóval nem igazán értelek.
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) RoliNyh válasza morgo hozzászólására (») Máj 15, 2016 /
 
Mert te voltál legalúl (aki érdeklődik, az meg úgyis elolvassa)...

Egyébként írtam (néhány hozzászólással előbb), fotópapír, vagy műnyomó...
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
(#) SKY válasza elektroncso hozzászólására (») Máj 15, 2016 / 1
 
Szia!
Nekem a 135g-os Panton-os műnyomó vált be eddig a legjobban.
A panelt kétszer átsúrolom Domestos háztartási súrolóporral vagy HyperDOL-al, majd alapos leöblítés után, ügyelve hogy ne érjek a rézfelülethez megszárítom akár hajszárítóval, vagy áttörölve.
Néhány mm-el nagyobb panelt szoktam vágni és hozzászorítva engedem be a laminálóba, ha az elejét összefogta, akkor már nem mászik el annyit a rajzolat.
Kétoldalas esetén összeragasztom 6-8 helyen a rajzolatokat két oldalt és úgy teszem be közéjük a panelt.
Lamináláshoz kéthengeres laminátort használok kb. 125-128°C közötti hőmérséklettel. Ha átmelegedett, akkor 3x, maximum 4x szoktam átengedni rajta általában eltérő irányokban (90° vagy 45°-os szögben), közvetlenül egymás után.
Utána hagyni szoktam valamennyire kihűlni, majd langyos vízbe teszem és hagyom akár 5-10 percig is ázni. Ez fontos lépés, mivel laminálás után a papír jelentős mértékben rá van ragadva a panelra és az erőltetett eltávolítása a vezetősávok letépésével járhat. A hosszú áztatás azért fontos, mert utána magától leválik a papír, nem szabad lehúzni erővel. Ezután már csak le kell puha vizes ronggyal, papírral dörzsölni azokat a részeket, ahol a kis távolság miatt papír maradt közötte. Ha a lenyomat valamiért mégsem fed helyenként, ott filccel javítom és szárítás után megy a maratóba (hidrogén-peroxid).

A technológiával stabilan elérhető vezetőszélesség: 3-3,5mm és szigetelőtáv: 0,15mm. Teszt alapján az MSOP tok sem probléma, csak a beforrasztás kérdés...

A türelem megéri, legutóbb elsőre sikerült egy 10*20cm-es kétoldalas panelon többek között két SSOP toknak is tökéletes rajzolatot csinálni.

ADE_SSOP.jpg
    
(#) ktamas66 válasza SKY hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Nagyon szép leírás, csak annyit tennék hozzá: nekem kétféle tonerem van a nyomtatómhoz, az egyikkel szinte el sem tudom rontani akár vasalok, akár laminálok, a másikkal nem szokott sikerülni.
(#) lorand007 hozzászólása Máj 16, 2016 /
 
Sziasztok! Az alábbi nyák tervet szeretném savazni, sav , papir, lézernyomtó beszerezve. Tudnátok segiteni a folyamat lebonyolitásában? Eddig probálkoztam de az eredmény gyatra lett. Köszönöm a segitéget.
(#) RoliNyh válasza lorand007 hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Vagy a nyomatod nem volt megfelelő (rossz minőségű nyomtató, vagy festék, vagy papír).
Esetleg a rávasalás nem volt megfelelő, (rosszul tapadt a rézre a festék vagy nem tapadt rá rendesen, esetleg a papír eltávolítása közben fellazúlt a festékréteg).
De az is lehet nagyon sokáig maradt a maratóban túl erős oldat (ha te magad keverted)...

Kb ezekre a hibákra utal a fotód...
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2016
(#) nandika76 válasza nandika76 hozzászólására (») Máj 17, 2016 /
 
Köszönöm a segítséget, szerintem jó lett a végeredmény.
A peroxidos verzióval nem lett ilyen szép, igaz nem is tartott ennyi ideig.
Kb 15-20 perc volt egy panel marása de szép lett.
Még egyszer köszi.Bővebben: Link
(#) pisti89 válasza nandika76 hozzászólására (») Máj 18, 2016 /
 
Szép lett.
Ha esetleg nem titkos a rajz megkaphatnám?
Ha igen akkor bocsi
Következő: »»   1182 / 1385
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem