Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » PC táp átalakítás
 
Témaindító: kand, idő: Nov 13, 2005
Lapozás: OK   146 / 200
(#) Ge Lee válasza Primary hozzászólására (») Jan 21, 2014 /
 
Bármennyi elképzelhető, de az 50V még meg is valósítható.
(#) Primary válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 21, 2014 /
 
Ezt hogy érted? 50V egyszerűbben megvalósítható, mint a 18?
(#) player hozzászólása Jan 21, 2014 /
 
Sziasztok!

Átalakításon vagyok és kicsit zavar a nyákon lifegő 230V/115V kapcsoló, meg nincs is szükségem rá. Nyugodtan kiforraszthatom? 230V-os állásban szakadás, 115V-osban rövidzár.
Ez pontosan mit kapcsol?

Köszi a válaszokat!
(#) pjg válasza player hozzászólására (») Jan 21, 2014 /
 
Kiveheted. Ha 115V állásban van akkor 230V-ról pukkan.
(#) rolie válasza player hozzászólására (») Jan 21, 2014 / 1
 
Szia!
Ha megnézed ezt a rajzot, a jobb felső sarokban van ez a rész. Kikapcsolt kapcsolónál a teljes Graetz-híd dolgozik, tölti a két sorbakötött kondenzátort. Ha bekapcsolod, akkor a hálózat egyik vezetékét a kondik közös pontjára kapcsolod. Ekkor a pozitív félperiódusban a jobb felső diódán keresztül töltődik a felső kondenzátor, negatív félperiódusban a bal felső dióda tölti az alsó kondit. Ekkor mindkét kondi feszültsége 115x1,41=~162V lesz, és ezek sorba vannak kötve, tehát összesen kb. 324V a kimenő fesz.
Ugyebár ugyanennyi lenne bekapcsolt kapcsolóval 230V-os hálózatnál az egyik kondin, aminek ő a jellemzően 200V-os feszültségtűrésével nem nagyon örül.
(#) szucsip válasza Primary hozzászólására (») Jan 22, 2014 /
 
Természetesen nem egyszerűbb 50V-ra alakítani. A 18V nagyon könnyen, és bizonyosan megvalósítható.
(#) player válasza rolie hozzászólására (») Jan 22, 2014 /
 
Köszi a rajzot és a magyarázatot!
A nyákot vizsgálgatva kábé láttam valamit, csak nemigen értettem, de így már világos.
(#) player hozzászólása Feb 18, 2014 /
 
Sziasztok ismét!

Egy szokatlan tápot találtam: KA3843B és LM393N IC-kkel van szerelve. Visszakövettem a KA IC környékét, hogy hogyan is történik a visszacsatolás, szabályzás. A csatolmányban láthatjátok, mire jutottam.
Kérdésem a jelölt részről: ha kiveszem a +5V felhúzóellenállását és a +12V-os osztó valamely tagjára (vagy helyette) rakok egy trimmert, akkor ezzel szépen tudom a feszt szabályozni?

A már bent lévő trimmer tényleg ott van, vele a 12V-ot tudom "finomítani" kb. 11,5 - 12,5 V között tudtam állítani - ezt terhelés nélkül próbáltam.
(#) Nanok hozzászólása Feb 19, 2014 /
 
Sziasztok!

Egy AT-s PC tápról lenne szó, van itt egy cikk amit olvasgattam. Szóval átrakom, a 12V-os ágra az 5V-os ágról a feszültségfigyelést, megfelelő feszültségosztóval. Akkor elvileg lesz egy stabil 12V-om.
De a leírás azt írja, hogy a védelmet is ki kell iktatni, ez így van, nem lehetne mégis meghagyni?
Illetve a -12V diódáit is kicserélem majd nagyobbakra és akkor 12 és 24V-ot szeretnék használni.
Elvileg ha megcsinálom szabályozhatóra akkor, 5V-lesz a minimum feszültség amivel elindul? Tehát mondjuk 5 és 15V között simán lehet variálni a 12V-os ágat?
(#) spgabor hozzászólása Ápr 7, 2014 /
 
Sziasztok!

Csak azt szeretném kérdezni, hogy a fórumon már sokat linkelt táp átalakításhoz az egyen irányító diódáknak milyet javasolt használni? Illetve ki, milyennel használja?
Ha lehet, akkor két tokból csinálnám meg a helytakarékosság miatt. Viszont keresgéltem, de nem találok megfelelő diódákat hozzá. Tudtok segíteni esetleg?

Köszönöm és üdv:
spgabor
(#) Inhouse válasza spgabor hozzászólására (») Ápr 7, 2014 /
 
A közös anódos dupla dióda ritka, bontásból nem nagyon lesz.
(#) spgabor válasza Inhouse hozzászólására (») Ápr 7, 2014 /
 
Gugliztam, hogy veszek, de találni sem nagyon találtam.
Akkor veszek négyet, aztán valahogy befaragom, hogy odaférjen.
(#) szucsip válasza spgabor hozzászólására (») Ápr 11, 2014 /
 
Hello!

Nem tudom, hogy hány ampert akarsz kivenni a kimenetről és mindezt hány volt mellett, de itt van ez: MUR1620CTR Akár még elég is lehet a 2×8A !!
A hozzászólás módosítva: Ápr 11, 2014
(#) tvibi hozzászólása Ápr 12, 2014 /
 
Üdv!
Segítségeteket szeretném kérni! Egy 300W-os pc tápot szeretnék felhasználni 12V-os termosztát vezérlésére illetve ez által kapcsolt 3db 21W-os izzó üzemeltetéséhez. A kérdéseim: mennyivel kellene állandóan terhelni a tápot (ha kell egyáltalán) ill.( már 1db 21W-os izzótól is beesett a feszültség 10,6V-ra ) ez normális?
Válaszokat előre is köszönöm!
(#) pjg válasza tvibi hozzászólására (») Ápr 12, 2014 /
 
Nem. Próbáld meg az 5V-ot beterhelni egy 6V 5W-os izzóval. A 12 V legalább 10A-rel terhelhető.
(#) tvibi válasza pjg hozzászólására (») Ápr 12, 2014 /
 
Ok! Köszönöm a választ! Kicsit utána keresgéltem és több helyen írták az 5V-os kimenet terhelését de így már pontosan tudom mennyivel kell terhelni!!!
(#) proli007 válasza tvibi hozzászólására (») Ápr 12, 2014 /
 
Hello! Nem biztos, hogy működni fog. Mert az izzó, hideg-ellenállása jóval kisebb, mint a névleges. Bekapcsolásakor lekönyökölhet a táp ettől az indulási áramtól. üdv!
(#) pjg válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 13, 2014 /
 
Ugyan már! Amikor bekapcsolod a PC-t egy sereg kisütött elkó (több ezer uF) csatakozik a tápra. Mégsem fekszik ki.
(#) _BiG_ válasza pjg hozzászólására (») Ápr 13, 2014 /
 
Bocsi, hogy belevau, de az alaplapi elkók, a nagyobbak, nem közvetlenül kapcsolódnak a fő tápegységre, hanem egy-egy step-down konverter szekunder feszültségét szűrik, tehát ezek nem közvetlenül töltődnek.
(#) eSDi hozzászólása Ápr 13, 2014 /
 
Üdv!

Átalakítottam régebben egy AT tápot 24V-ra. A trafó felépítése ilyen: Bővebben: Link
A 3x3 menteket szétbontottam és sorosan kötöttem be őket az eredeti helyükre, hogy kisebb kitöltési tényező is elég legyen a 24V-hoz. Plusz az első 3 menetről levettem feszültséget, hogy egy vezérlőnek az biztosítsa a tápot, eddig itt kb. +-10V jött le. Viszont most kicseréltem a szűrést, mert elégtelennek bizonyult (tekercset is és a kondikat is) és a -10V-os részt is kivettem, mert még sincs rá szükség. Viszont most meglepődve tapasztaltam, hogy a kb. 10V helyett üresjáratban 16V, a 24V-ot terhelve pedig már felmegy 20V-ra. A mostani átalakítás előtt talán felment 12V-ra maximum. Egyáltalán lehet ekkora fesz az első tekercsen, vagy én nézhettem be valamit így este felé?
(#) spgabor válasza szucsip hozzászólására (») Ápr 14, 2014 /
 
Köszönöm, 8-10A-ra gondoltam. Szerintem max 4-5-öt vennék ki, de néha vannak szélsőséges esetek is.
(#) spgabor válasza spgabor hozzászólására (») Ápr 14, 2014 /
 
Még egy kérdésem van a diódával kapcsolatban. A dióda sebessége mennyire számít? Valamint ha két dupla tokú diódából csinálom meg, akkor az problémás, ha az egyik pl 25, a másik meg 35-45 ms sebességű?
(#) pipi hozzászólása Ápr 15, 2014 /
 
Hali!
Ha 30V-ig szabályozható verzió (Chirio szerinti átalakítás), akkor az eredeti 40V-os dupla diódák elegendők, vagy nagyobb feszültségű diódák kellenének?
Köszi
(#) eSDi hozzászólása Ápr 16, 2014 /
 
Üdv néktek!

A primer oldali tranyókat kellene helyettesítenem, mert Bázis-Kollektor zárlatosak lettek egy szekunder oldali dióda zárlat után. MJE13007 volt benne, itthon jelenleg 2SC4242-est találtam.
Berakhatom helyette, ha a kettő közötti különbség:
MJE13007
VCBO=700V
VCEO=400V
VEBO=9V
IC=8/16A
IB=4/8A
IE=12/24A

2SC4242
VCBO=450V
VCEO=400V
VEBO=8V
IC=7/14A
IB=2A

Ez egy átalakított 200W-os AT táp, ami kb 80-90W-al volt eddig terhelve. Csak cserénél (gondoltam jobb, ha normális dupla dióda van bent) rosszul választottam meg az egyenirányító dióda feszültség tűrését és szépen zárlatba ment. Sajnos a rövidzár védelem lassúnak bizonyult és vitte magával a primertanyókat is.
(#) djhans válasza eSDi hozzászólására (») Ápr 16, 2014 /
 
Beleteheted. Eredetileg is szerelték ezzel a tápokat úgy 250-280W-ig.
(#) eSDi válasza djhans hozzászólására (») Ápr 16, 2014 /
 
Akkor jó. Ezeket is abból termeltem ki valószínüleg, csak már nem tudom milyenből. Kíváncsi leszek elindul e.
(#) szucsip válasza spgabor hozzászólására (») Ápr 18, 2014 / 1
 
Hát a 25ms idő (gondolom a reverse recovery time -ra gondolsz!) az már ugyancsak problémás lenne. (Nyilván μs -ra gondoltál). Egyébként az eltérés jelentéktelen. Inkább a bekapcsolási sebesség számíthatna, ha nem közös magja lenne a folytótekercseknek. De így nem kell vele foglalkozni. A lényeg kb az, hogy a primer oldalon lévő félhíd kapcsolóelemeinek aktív állapotai között eltelt idő (dead time) jóval nagyobb legyen, mint a dióda lezárási ideje. De ezzel nem kell foglalkoznod!

Ha valóban hasznos volt amit mondtam, akkor kérek felfelé mutató hüvelykujjat
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2014
(#) spgabor válasza szucsip hozzászólására (») Ápr 18, 2014 /
 
Bocsi, elírtam ns van az adatlapokon.
Idézet:
„A lényeg kb az, hogy a primer oldalon lévő félhíd kapcsolóelemeinek aktív állapotai között eltelt idő (dead time) jóval nagyobb legyen, mint a dióda lezárási ideje.”

Ezt a mondatot kifejtenéd részletesebben? Már csak a kíváncsiság kedvéért.
(#) szucsip válasza spgabor hozzászólására (») Ápr 22, 2014 / 1
 
Ha egy diódán nyitó irányba áramot folyatsz át, majd lekapcsolod róla az áramot/feszültséget, akkor a dióda egy rövid* időre még nyitva marad. Ekkor ha megkínálod záró irányú feszültséggel, az bizony záró irányba is vezetni fog egy kis ideig. Ez pedig veszteséget jelent az energiaátalakítás szempontjából, és melegedést is.

A PC tápok (amiket eddig láttam) push-pull üzeműek, tehát 2 db tranzisztor felváltva kapcsolgatja az aktuális polaritásnak megfelelő feszültséget a primer tekercsre. Viszont ha az egyik tranzisztor kikapcsolt, akkor eltelik valamennyi idő (függ a terhelés mértékétől is, de a vezérlő IC-nél be lehet állítani a minimális holtidőt), és csak ez után kapcsol be a másik.

A szekunder oldali feszültségek követik a primer oldali feszültségeket, tehát a diódának elvileg van ideje kikapcsolni a holtidő alatt.
(#) spgabor válasza szucsip hozzászólására (») Ápr 22, 2014 /
 
Köszönöm, így már teljesen érthető.
Következő: »»   146 / 200
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem