Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » RIAA korrektor
Témaindító: Ghost Rider, idő: Aug 25, 2006
Itt nagy időállandók vannak, lassan áll be, de közel sem akkora időintervallumról van szó, mint írod. (max.10-15 perc) Terheletlenül viszont nem értelmezhetőek a feszültségei, hiszen az átfolyó áram nagyságától függ, mekkora feszültség esik az RC tagokon.
Igen, az világos, hogy csak akkor esik fesz, ha áram is folyik. Viszont a tápnál üresjáratba dióda hídhoz legközelebb eső elkokon 10V ot mérek, a kimenetnél levő elkokon már csak kb 8,5V van + ágban, negatívba olyan 7,5-8V között. Ezért gyanakszom az elkokra...
Nagyon kis jeleket erosito MC elo-eloerosito megkovetelne egy tisztesseges stabilizalt tapegyseget, nem csak egy szimpla RC szuros tapot. Ha 100Hz-es a brumm akkor az inkabb a tapegyseg felol jon a tapvezetekeken, bar a foldhurok is osszeszedhet ilyen komponenst.
Amugy minek a szekunder korbe a graetz hidak ele 1-1 100ohmos ellenallast tenni? Valaki ugy gondolta, hogy a mellettuk levo 47nF-os ellenallasokkal majd valamifele zavarszurokent fognak mukodni? Szerintem teljesen feleslegesek oda azok a 100ohmos ellenallasok, csak az egesz tapegyseg hatasfokat csokkentik. Inkabb egy normalis stabilizalt tapegyseget kellene kesziteni mondjuk LM317-337 stabilizatorokkal. Megfelelo huzalozassal, foldelessel es fizikai elhelyezessel nem kellene brummosnak lennie.
Állítólag ezzel a táppal jobban szól, mintha stabilizálva lenne. Ha jól tudom Huszty Zsolt tervezte. Legalábbis mintha őt említette volna lpcollector.
A táp alapötlete valóban Huszti Zsolttól származik. A kidolgozás viszont egy másik fórumon született közös munka eredménye. A transzformátor szekunder tekercseivel párhuzamosan kötött "kondenzátor komplexum" nem ördögtől való, J.L.Hood részletesen foglalkozik ennek az előnyeivel "Csöves és tranzisztoros erősítők" című munkájában.
1984-ben, addigi történetében egyedülálló módon, a Hi-fi News belekezdett egy "DIY" előerősítő közlésébe. Az ő tápjuk is hasonló módon kezdődik, igaz LM317/337-ben végződik. Elsőre magam is ezt készítettem el a Hiraga MC-hez, ma már úgy érzem holtvágány volt. CHZ mester ötlete a söntstabilizátorral jobb iránynak tűnik...
Nekem mas tapasztalataim vannak. Igaz en soha nem epitettem MC elo-elofokot mert nem is volt soha MC hangszedom, mindig MM hangszedot hasznaltam a lemezjatszoimban. A lenyeg, hogy en is probalgattam kulonbozo tapegysegekkel es a stabilizalatlan, egyszeru RC szuros tapokkal soha nem volt olyan jo mint a stabilizaltakkal. Egy egyszeru zener diodas, atereszto tranyos tapegyseg is jobb volt mint a sima RC szuros. Ki lehetne probalni egyebkent kapacitas sokszorozos tapegyseget is mondjuk zeneres stabilizalassal. Szerintem az is sokszor jobb mint a sima RC szuros tap. A szekunder korbol pedig kihajitanam a 100ohmos ellenallasokat. Engem nem tulsagosan erdekel, hogy ki hasznalta, ki ajanlotta, akkor sem ha valami nagy-nagy elismert hifi guru a kitalaloja
Node ezek az en tapasztalataim, az en tanacsaim, nekem igy volt jo, igy valtak be a dolgok. Masnak lehet h. jobb a brummos(abb) tap ha az neki szebben szol mert J.L.Hood azt mondta ...
Az így kivitelezett táp nem brummos(abb) mint a korábbi LM317/337-volt, megépítettem mindkettőt hallgattam is. (A Hiraga MC-vel ez meg az én tapasztalatom...) Könnyű bármelyiket összerakni, nem költséges meg kell hallgatni őket. CHZ mester ötletét továbbra is jobbnak tartom mint az LM stabot, bár ezt még nem próbálztam...
Szerintem R-C szűréssel 6V AC-ból nem tudsz igazán jól szűrt 6V DC -t csinálni , megfelelő feszültség többlet kell .
Terhelve az első elkon mennyi feszültség van ?
lpcollectortól kaptam ezt a táp rajzot. Gondoltam ha már kipróbált és működő akkor nekemis megfog felelni. Este lemerem a feszeket.
Esetleg lenne jobb ötleted?
Nem a rajzal van problémám , nálad a trafó feszültsége lehet kevés terhelve . Amennyiben valóban nincs elég feszültség , akkor másik trafó ...
Nálam a Schaffer trafó 8,75 V AC-t ad le terhelve, így az első elkón 10,5V ill. 11V DC mérhető (a negatívnak kisebb az áramfelvétele).
Nagyobb trafóval, nagyobb R taggal valószínüleg még jobb lehetne ...
Na, szóval akkor a terhelt feszültségek az alábbiak:
Trafó szekunder AC: 8V Graetz utáni első elkó pozitív ágban: 9,2V negatív ágban -9,7V.
Ez már elegendő lehet , akkor valóban nem itt kell keresni a hibát .
Na ismét előveszem. Összegányoltam egy új tápot lm317/337-el. Most a feszültségek beállnak -5,9 ill +5,8V.
Viszont a bemeneten nem tudom belőni a 0V-ot, 40mV a legkisebb amennyire letudok menni. Ekkor a potméterek minimum állásba. 2,2k-s poti van benne.
Sikerült megszüntetned a földhurkot? A stab IC-nek valószínüleg nagyobb bemenőfesz kellene a megfelelő szabályozáshoz. Az nem világos, miért nem tudod ekkora tápfesznél a bemeneten összehozni a 0V-ot. Ha egyszer sikerül beállítanod nem mászkál el a hálózati feszültség változására sem.(Nálam ez közel középállás a trimmeren, CHZ mester ezt is elegánsabban megoldotta helitrimmerrrel.)
Ahogy írtam is, stab ic-s táppal nem sikerült a kimeneti 0v ot beállítani. Az ic bemenetére 18V megy, mert ezt másik trafóval próbáltam.
Ma kipróbáltam csak az erősítő panelt 2db 6V-os akksival, ezekkel működött. Az akksik feszültsége terhelve olyan 5V körül lehetett.
Üdv! Segítséget kérnék. Megépítettem ezt a riaa-t (http://bolthely.hu/mikroshop/id/00540_KIT_RIAA_korrektor). Működik, csinálja a hangokat, de nagyon zúg. Esetleg valami ötlet?
Köszi szépen
Fú! Gyors vagy, mint a villám. Köszi.
9V-os elemről. Inkább tápegység?
Szia! Akkor is zúg ha nincs rádugva a lemezjátszó?
Igen, akkor is zúg, ha nincs rádugva a lemezjátszó. És tápegységgel is zúg. Köbzoli, nem értem mire gondolsz, de küldök képet.
RIAA korrektornál ez a szerelési mód nem igazán nyerő , alapvetően a vezetékelés ami nem jó meg itt a műanyag dobozt el lehet felejteni !
/ a 3,5 -ös jack az mi célt szolgál ?/
Köszönöm.
A jack aljzat az erősítőnek kell. Akkor inkább fém dobozt?
Nem egyszerűen "fém" dobozt, hanam vas (acél) dobozt. Alumínium, réz, stb. nem jó.
A dobozt mindenképp fémből építsd. Próbának beleteheted így ahogy van egy fém dobozba amire rákötöd a tested.
Köszönöm. Ezt mindenképpen kipróbálom. Akkor a dobozra kössem rá a riaa testét, és a lemezjátszó harmadik vezetékét is? Kell még ide hoznom az erősítőből valamit?
Jah jut eszembe. Milyen vezetékelést használjak?
Átalakítottam kicsit a Hiraga MC prepre-t. Beleépítettem néhány olyan dolgot, amit CHZ mestertől hallottam, vagy lestem el.
Az elejéről lekerült a leválasztó kapcsoló, a piher trimmereket lecseréltem preciziós Burns helitrimmerekre, csatornánként és tápoldalanként egy-egy soros ellenállással elválasztottam a tápot. Maradt a sima RC szűrés, de a tápból kivettem a sokat vitatott szekunder köri ellenállásokat, így meg kellett növeljem az egyenirányító után a szűrőellenállások értékét. Sturbi már így hallotta szólni, és dícsérte a hangját. Brummnak a nyomát sem hallotta, és szerinte ezt az alacsony zajszintet csövekkel sem lenne egyszerű elérni. A bemenetet egy egyszerű kapcsolóval a földre zárom, ha magára hagyom, mert a hálózatról soha sincs leválasztva...
A hangja milyen lett az előző verzióhoz képest?
Én is nekiálltam a korrektoromnak, lassan de biztosan készülget.
E280F, ECC801S-sel épitem.
Ez mindig nehéz kérdés, hiszen az előző állapot már nem áll rendelkezésemre, így nem tudom összehasonlítani, az emlékezet meg ugye...
Ezek inkább csak praktikussági módosítások voltak, bár az elején a leválasztókapcsoló kiiktatása, biztosan hozott valamit a konyhára... Ami viszont megdöbbentett, és azóta sem hagy nyugodni, az a "csend élmény" volt, amit az átépítés idejére visszakötött Ortofon T10 trafó hozott... Még a tranzisztoros korrektorok idején került bele a láncba a Hiraga MC, így azok mellett fel sem tünt annak félvezetős zaja. Aztán szépen minden kicserélődött mögötte csövesre, és most kikerült néhány napra az is... Amíg a tű nem érintette a barázdát teljes csend honolt a szobában, már azt hittem valamit nem dugtam össze.... Ám a T10 (sőt a T20-is) annyival tompábban és élettelenebbül szól, hogy egyik sem lehet igazi alternatívája a Hiragának... |
Bejelentkezés
Hirdetés |