Fórum témák
» Több friss téma |
Jó a tranzisztoros kapcsolás, de neked ott a műveleti erősítő a panelen, csak be kell kötni a megfelelő kivezetéseket.
A híd-nem híd állapotot a hangszórók rákötése dönti el, amit célszerű így is hagyni, nehogy túlterhelés jöjjön létre. Idézet: „csak be kell kötni a megfelelő kivezetéseket.” Ezt tudnád pontosítani picit? Mit és hova?
Ma ilyen rajzolós nap van
Ez így már világos! Már csak azt kérdezném, hogy az előző rajzon lévő szürkével ábrázolt MONO kapcsoló nem fog kelleni?
Az autós erősítők gyakorlatában a mély tartományt szoktuk hídkapcsolással hajtani. Az oly mértékben egyforma a sztereó jelben, hogy nem igényel külön monósítást. Gondolom kétcsatornás jelet szeretnél külön-külön híddal erősíteni, így egy hídra, egy jel érkezik, melyet a sima és a fázisfordítós bemenetre egyaránt rá kell kötnöd. Ezt a közösítést látja el a MONO kapcsoló.
Négycsatornás üzemben milyen forrásjelet használnál?
Nemrég megismerkedtem a TDA7318 nevű csodával. A bemenő sztereó jelet 4 kimenetre osztja szét de, hogy közben csinál-e valamit vele azt nem tudom.
Ebben az esetben egy front és egy rear megy egy erősítő egységre. Mikor átállsz híd-kapcsolásra, a rear helyére váltókacsolóval viszed a frontot.
Mekkora trafod van ? Hány watt? Primer ,vagy szekunder ?? Táp ág nem mindegy.
A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2016
Primerbe lomha 3.15a,szekunderekhez ha akarsz oda is elég lomha 5-5 amperes.
Szekunderbe nem raknék, mert ha csak az egyik biztosíték megy ki, ami könnyen előfordulhat, akkor a féltápfeszültség kipukkantja az IC-t!
Nagyot azért be lehet rakni a szekunderre is. T5A végfokonként nem fog viccből kimenni, ha viszont már kimegy akkor úgyis valószínűleg annyi az IC-nek, de legalább nem ég ki sisteregve a fél készülék - ami ha csak primer oldali bizti van lazán megtörténik.
Szia! Akkor én lehet hogy túlbiztositok...
Öcsém TDA7294 hídja így purcant meg. Pont akkor kapcsolta be, amikor a hálózati feszültség a maximum felé közeledett, a kondi üres volt. Kiment az egyik oldali biztosíték. Mind a 2 IC elment nyaralni. Leég a készülék, ha rendesen van méretezve a primer biztosíték, és valami zárlatos a szekunder oldalon? Érdekes. Ezt elmagyarázhatnád...
Szia. Bocsi hogy beleszólok. Az én biztositásom: primer oldalon T8A, szekunder oldalon és a két hid panelnél 10-10A.
Még mondignem tudjuk mekkora a trafó amoről tápláljuk a végfokot ?? Meg mekkora az a hid hány ampert is vesz fel. Mert érdemes főlé bisztositani . De nem kell. Tul magasan mert akkor már olyan mintha ott sem lenne a biztositék.(Remélem értitek )
A magam sajátos és bumfordi módján bedobozoltam az erősítőt. Ez még az első változat, aminek építési és melegedési tapasztalatai alapján készült a módosított terv (már készül egy példány a javított terv szerint is).
Bedobozolva is éppen olyan tökéletes mint előtte. Nem jelentkezett semmilyen nem várt probléma, vagy egyéb kellemetlenség. Külön gondot fordítottam a diódahidak hűtésére, mert ezt az első terven alulértékeltem. Itt most a tartólemezre fogattam őket, de a módosításon már hagytam helyet hűtőlemeznek. Hangszóró csatlakozóknak -talán szokatlan módon-, 6,3mm-es Jack-et használtam. Ez nálam bevált, kényelmes, praktikus megoldás, sőt profi eszközökön is látni ilyet. A központi némítás korábban eszembe se jutott volna, de mivel itt van, ezért bekötöttem azt is. Remek funkció, javaslom másnak is. Egyetlen mozdulattal lehet némítani akár a telefon cseng, akár csak csatlakoztatok valamit és nem akarom a bühögést hallani. A végfokozat IC-inek felfogása a fotó szerint tökéletes. Ezután csak ezt a megoldást fogom használni, és másoknak is csak ezt javaslom. Clip-közeli hangerőn, órák alatt is csak éppen kézlangyos a borda, és ettől tapintással vizsgálva alig melegebb a leszorítólap és az IC-k fémzászlója. A melegedéssel kapcsolatban alapvető változás van. Az eredetileg használt bordának kb. a duplája felületű van most az erősítőn. A régivel, ventilátor nélkül kellemetlenül felmelegedett a borda, ezért is építettem be a nagyméretű kényszerkeringetőt. Most viszont -gondolom a nagyobb méret, és az ideális bordairány miatt, teljesen indokolatlan a ventilátor. Ha már benne van -hozzá terveztem az egész hűtési rendszert, és ehhez igazodik a doboz is-, akkor már be is fogom kötni, de az észlelt melegedési mérték nem indokolja a létét. Külön kiemelném a kombinált 'előfokozatot', amit SUB-4 néven jegyez Reloop. Ez az áramkör rendkívüli módon hozzájárul a 2.1-es rendszerünk sikeréhez. Megoldja az alacsony impedanciás illesztést, az erősítést, a hangerő szabályozást, a SUB szekció vágását, és a híd ellenütemű táplálását is. Minden észrevételt, kritikát szívesen fogadok.
Szia.
Idézet: A végfok nem a maximális kimenő teljesítménynél melegszik a legjobban. „Clip-közeli hangerőn, órák alatt is csak éppen kézlangyos a borda..”
Statisztikák szerint, az emberek többsége nem tudja a szinusztételt. Ez is egy tény, de mi köze a témához? Én nem mondtam hol melegszik leginkább, csak leírtam a tesztkörülményeket.
Idézet: Bocs, de te írtad, hogy clip közelbe ki volt hajtva és lám, épphogy langyos volt a borda órák alatt is. Erre írtam azt, hogy ha a melegedésre vagy kíváncsi akkor a max. teljesítménynek kb. 45-50% -án kell hajtani huzamosabb ideig ahhoz a végfokot, hogy kiderüljön, elég-e neki a hűtés, nem pedig clip-közeli kivezérlésnél, mert a legjobban félgőznél melegszik a végfok... „mi köze a témához”
Ezt is meg fogom próbálni (ismét). Ezzel csak az a baj, a "kb. félhangerő" nehezen érzékelhető, inkább csak saccolni lehet.
Ami biztos, az adott kivitelezés, 2xAC20V tápról (mért üresjárási feszültség), 4-4 ohmos frontokkal, és 8 ohmos SUB-al (sorban 2 db 4 ohmos), ventilátor nélkül sem melegszik beszélyes szintig.
Elmagyarázom.
1. A primer oldali bizti kb. 100 VA felett csak akkor lehet "rendesen" méretezve ha van lágyindító. Ilyet persze általában elfelejtünk beépíteni, mert macera, plusz 500 Ft költség, stb. Ha viszont nincs, akkor a trafó induló áramlökése miatt 2-3-szor akkora bizti kerül a primerbe mint ami túlterheléstől igazából megvédhetné a trafót. 2. Ha az öcséd végfokjában a pufferek és a végfok közé tettétek volna a biztit, akkor egyáltalán nem érdekelte volna a biztit, hogy milyen időpillanatban kapcsolja be, és nem ment volna ibusz utazásra egyik IC sem. Máskor inkább így cselekedjetek az elhalálozott 7294-ek emlékezetére. Tehát a tanulság nem az, hogy a bizti rossz, hanem az, hogy rossz helyre tettétek. Ettől függetlenül teljesen jól elvan egy végfok úgy is, hogy nincs a szekunder oldalon sehol bizti. Én szoktam rakni, amiért írtam. Ha durva zárlat van, akkor ne az alkatrészek / vezetősávok égjenek el lánggal mire megszakad az áramkör.
Örülök, hogy tanultál az én hibámból, pontosan ezért írtam le öcsém erősítőjének esetét. Ha annak idején lett volna egy kovidivi, akkor még most is zenélne az a 2 IC. Vagy ha olvasom a hobbielektronikát.
Egyébként pont azért létezik gyors és lassú biztosíték, hogy ne kelljen 3x túlméretezni a védelmet. De egy szekunder zárlat kilövi a primer oldali 10A-es biztosítékot is, ha a trafó 100W fölötti, tapasztalat. Kipróbálhatod egyébként, elég csak pillanatra összezárni a szekundert, attól nem lesz baja a trafónak sem. A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2016
Èn lágyindítóhoz t 5 a t tettem be èpp a minap mert a hővezèrlő elektronika miatt amit èpp teszteltem többszöri ki bekapcsolás után ellőtte a 3.15 t set az induló áram (transzformátor egy beag th 175m 4x23v ac kb 600 va).Levonva a következtetèst 4 a t s maradt a primerben is 235 v al sorban.A szekunderhez itt nem tettem mèg be biztosítót,de kb 5 a t s oda is megfelelne ágankènt.Lènyeg az mire oldana arra az ic k már règ a vadászmezőkön lennènek de durva zárlatkor azèrt nem mindegy hogy minden szanaszèt èg a nyákon vagy csak 2 ic t cserèlek max ki.Az sem mindegy ha valamièrt nem old a primèren (bár nem hiszem) hogy nem oldana,akkor esetleg tűz is keletkezhet neadj isten vègíg èg a kábelezès stb.Nagyobb vègfoknál nem kèrdès oda mèretezve tettem a szekunderre is biztiket.
A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2016
A lehető legkevésbé tudományos módon, nélkülözve szinte mindent ami objektívvá tenné a tesztet, de abszolút valóságos körülmények között elvégeztem a "tesztet" melegedésre. Nagyjából félhangerőn (ami alig tűnik halkabbnak mint a teljes), kimondottan tömör tuc-tuc zenét bömböltetve közel egy órán át, éppen kellemes tapintású a borda (12 °C-os műhelyben). Mérni nem tudtam mert a szondám a dolgozómban van, de a kezem tudja mennyi a nagyjából neki kellemes hőfok. Ezen felbátorodva, a Clippet is kipróbáltam közel fél órára. Érzékeim alapján nem lett a borda sem melegebb, sem hidegebb. Ez ellentmond az adatlapi melegedést jósló grafikonnak, de akkor is ezt tapasztaltam. Sőt, ha nagyon precízkedni akarnék (még mindig a tapintásomra hagyatkozva, ami ebben a 40°C körüli tartományban elég érzékeny), nagyobb hangerőn mintha egy hajszállal nőtt volna a hőfok.
Ami számomra a lényeg, sem közepes, sem nagyobb, sem legnagyobb hangerőn nem indokolt az én hűtési megoldásom mellett az aktív rásegítés. Ez 4 db TDA7294-es erősítőt jelent, kb. +-27V-ról járatva, és 4 ohmmal terhelve, amihez összesen 1680 cm2 hűtőfelület társul (+ a kengyel hőelvonó képessége, amit fontosnak vélek). Ebből 420 cm2 jut 1-1 végfokozatra, ami a teszt alapján az ideálishoz közeli méret. Aki bármilyen okból passzív hűtésben gondolkodik, annak javaslom ezt az értéket szem előtt tartani.
Nekm pl:3darabos parallel tda-m van 7293. Az 1 darab pc hűtőn csűcsűl. Megfelelő lég áramoltatás mellett. És nem egy bulit végig vitt 4ohmon. Már le is korlátozott az ic a tulvezérlés miatt. De. Sosem volt olyan forró. Hogy problémát okozott volna. Nem értek sok embert minek az oriási borda...(bár ha ragaszkodik a passziv hűtéshez az más.)
Félreértesz. Nekem nem "kell" az óriásborda, hanem ilyen volt, ezért erre szereltem fel az erősítőt. És mint puszta tényt megemlítettem, ennyi felület elég hozzá passzívan is. (Nálam is van ventilátor, méghozzá nem is kicsi, de úgy tűnik nem lesz rá szükség.)
De természetesen az egyéb módszerek alkalmazásának lehetősége is nyitva van, és aktív légáramlással sokkal kisebb méretű borda is elegendő lehet. Mert az egyik út helyes, még lehet másik is ami célba visz.
Ha valamit épít (tervez) az ember, a többi okos mókusra kell figyelemmel lenni. A kész erősítőt berakják "toronyba", letakarják abrosszal...Na ezért (is) kell a nagy passzív borda, na meg a venti sem egy örök életű darab főleg mostanság.
Igen sajnos .egyre életszerűbb a ,,tervezett elavúlás" tapasztalom....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |