Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   43 / 153
(#) bankimajki válasza kadarist hozzászólására (») Feb 17, 2012 /
 
Kisfeszültség, 12-16,8V DC-t kell kapcsolgatnia.

Üdv.: Miki
(#) mpisti válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 17, 2012 /
 
Akkor használj FET-et. Sokkal olcsóbban jössz ki,és kisebbek lesznek a veszteségek. Az IGBT elsősorban többszáz V-os alkalmazásra készült.
(#) bankimajki válasza mpisti hozzászólására (») Feb 17, 2012 /
 
Ezeket én is tudom és eredetileg egy ilyen célra tervezett relével akartam megoldani, de az egyik tanárom "hozzám vágott" 2 ilyen modult, hogy használjam ezeket. És ha már van, akkor miért ne használjam. Egyébként is most fogunk menni a Vincotechhez, úgyhogy ha felhasználom legalább dicsekedhetem vele. A "kisebbek lesznek a veszteségek" alatt mit értesz? Mennyi lehet ezeknek az átmeneti ellenállásuk? Ezek a modulok 75A-re vannak tervezve. Én olyan 20A-t akarok velük kapcsolgatni. Viszont nem kellene sokat fölöslegesen elfűteni, mivel ez egy mobil eszköz hajtása lesz. (Sajnos az adatlap elég információszegény.)

Üdv.: Miki
(#) bankimajki hozzászólása Feb 17, 2012 /
 
Most rajzolom a meghajtó kapcsolást és feltűnt egy probléma, a MIC5014-es IC adatlapjában közölt Push-pull driver kapcsolás szerintem hibás. (9. oldal Figure 13) Ír előtte a félhídról, de itt csak annyit ír hogy gyorsabban kapcsolja ki, mint be, emiatt nem okoz tápzárlatot. De ebben a felépítésben, ha a 2 vezérlőjel a GND-hez képest egy időben magas szintre kerül, akkor mindkét FET/IGBT-t bekapcsolja. (Mivel a source-hoz képest vezérli a gate-et.) Vagy valamit nem jól értettem az adatlapból?
És még ezzel kapcsolatban milyen védelmet kellene alkalmazni tápzárlat ellen? Biztosíték? Van abból 50-100A-es áramú pici méretben?

Üdv.: Miki
(#) bankimajki válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 17, 2012 /
 
Már észrevettem a csalást. Az nem két egyforma IC, az egyik MIC5014-es, a másik pedig MIC5015-ös. (Gondolom invertált bemenetű az egyik.) Ez elég szivatós így, ha valaki nem veszi észre és 2 egyforma IC-t használ, egyből van egy szép kis tápzárlat.
(#) putr4 hozzászólása Feb 19, 2012 /
 
Sziasztok!

Egy kefenélküli egyenáramú motort szeretnék meghajtani / vezérelni. A pwm-et mikrokontrollerrel állítanám elő és természetesen egy mosfet tranzisztort kapcsolgatna. Mivel csak egy irányban hajtanám így a H hídra nem lenne szükség, egy egyszerű földelt source kapcsolást alkalmaznék. Viszont, azt nem tudom, hogy a motor milyen pwm frekvenciát tolerál. Nem sokat tudok a meghajtásukról. Gondolom, a vibrálás nem csak a szemnek árt, hanem a motort is tönkreteheti. Na ezt szeretném elkerülni. Volt eszemben D to A konvertálás, de ez nincs az adott mikrokontrollerben. Külsőleg hely- és erőforrásigényes lenne, ezért egy egyszerű kondenzátorral simítanék a kimeneten. Ezt nem tudom eldönteni, hogy mennyire jó ötlet vagy hogy egyálltalán valós-e a probléma, amit írtam a pwm motorszabályozásról.
Segítséget előre is köszönöm.
(#) bankimajki válasza putr4 hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
1-10kHz közötti frekvencia megfelel a PWM-hez. A D/A egyébként sem jó ötlet, mivel igen rossz lenne a hatásfoka. A motorok tekercselése elviseli az impulzusüzemű meghajtást, persze amennyiben az nem lépi át semmilyen határát. Szerintem a kondenzátoros simítás is fölösleges, mivel majd szépen kiintegrálódik a PWM jellel arányos feszültség tekercseken.

Üdv.: Miki
(#) putr4 válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Rendben, köszönöm.
(#) patkolttojas válasza putr4 hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Szia!

Egy kicsit bővebbet írhatnál erről a motorról, mert szerintem ez három fázisú egyébként, mondjuk olyan, mint a villanybicikliben van, vagy az RC modellekben.

"Egy kefenélküli egyenáramú motort szeretnék meghajtani / vezérelni. A pwm-et mikrokontrollerrel állítanám elő és természetesen egy mosfet tranzisztort kapcsolgatna."
(#) JZoli válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Én nem túl régen csináltam egy motorhoz PWM vezérlőt. Amíg magában pörgött a motor(műhelyasztalon) nem is volt vele probléma. De amint meg lett terhelve, és az áramfelvétele nagyobb lett (5-21A) azonnal sípolni kezdett a motor a PWM frekvenciával, a kitöltéstől függetlenül. Szerintem erre vigyázni kell! Nem biztos, hogy megfelelő az a PWM freki ami a hallható tartományban van!Az lett a vége, hogy teljesen új vezérlőt kellett építenem hozzá, mert az eredeti kapcsolásban lévő félvezetőknek a hangfreki fölötti gyors kapcsolgatás, csak komoly melegedéssel sikerült, az az nem bírták!
(#) bankimajki válasza JZoli hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Viszont frekivel sem lehet egy adott szint fölé menni. Amiket eddig én csináltam azok 1kHz körül voltak és nem igazán volt velük gond. Az akkus csavarozók is hallható tartományban működnek. Halkan sípolnak is, de az sem vészes.

Üdv.: Miki
(#) sargarigo válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 19, 2012 /
 
Tapasztalatom szerint magasabb frekvencián a motor nyomatéka is erősen csökken, szóval már csak ezért sem érdemes nagyon felmenni vele.
(#) putr4 válasza patkolttojas hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Kedves patkolttojas!

A motorról sajnos nem sokat tudok, azt leszámítva, hogy kicsi (valóba rc modell-hez való) és hogy 6 ohm az ellenállása. Ahonnan szereztem nem járt hozzájuk adatlap és mivel nem is értek hozzájuk, ezért kicsit féltem őket. A felvett teljesítmény kb 2 watt lehet, de semmiképpen sem több, mivel így is nagyon melegszik.
Üdv!
(#) putr4 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Üdv!

Megtudnád mondani a C3-as kondenzátor képletét? Nálam a meghajtás harmad ekkora feszültség.
(#) patkolttojas válasza putr4 hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Szia!

Csak tudsz róla egy-két képet csinálni, mondjuk közelről és mellette egy vonalzó, meg ha van rajta felirat, akkor az is látszik! Hány vezeték jön ki belőle? Szerintem lehet azonosítani a neten. A 2W teljesítmény igen kicsi, ekkora RC motort csak mikromotorban láttam még, olyan 1 centi hosszban és fél centis átmérőben, de a nagyobbak biztos, hogy jóval nagyobb teljesítményűek. Az RC modellmotorok viszont igen is, hogy melegszenek, méghozzá nagyon, van is rájuk hűtőborda. A feszültség amiről üzemelnek általában 3,6V-tól max. 12V. Vannak kisebb feszültségűek is. A hozzájuk való PWM igen speciális. Azért lehet építeni otthon is olyat, csak tudni kell a motor paramétereit, legalább is részben.
Javaslom tegyél fel képeket.

Üdv.: patkolttojas
(#) putr4 válasza patkolttojas hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Jól tippeltél a méretét illetően. Felirat nem volt rajta. Az oldalán a fémburkolat forrasztható (az az egyik pólus), az alján van a másik kivezetés.

motor.JPG
    
(#) sargarigo válasza putr4 hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Azt a mütyür mindenit!
Nekem a mikro-rc verdámban volt ilyen motor. Kb mint a telefonokban a vibramotor...
(#) bankimajki válasza putr4 hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Ezek sima kommutátoros motorok. 3-4V körüli feszültségűek és 0,5A-t viselnek el tartósan. Rövidtávon kb. 1A-t. Érdekességük, hogy a forgórész teljes egészében a tekercsből van kialakítva és a tengelyre van téve. (Nincs vasmag bennük.)

Üdv.: Miki
(#) patkolttojas válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Szia!

Úgy van! A Mikromot gyárt ilyeneket! Fogalmam sincs miben vannak, nekem is volt egy ilyenem, egyébként kefés, valóban maga a forgórész (egyébként külső forgórészes) csak egy műgyantába öntött drót, és sajnos maga a kommutátor is ugyan ennek a drótnak a vége, és pl. nekem szétment a "kommutátor", de javíthatatlan. Ráadásul még áttétel is volt benne, egy bolygókerekes, nagyon sajnáltam amikor megadta magát! Igaz, az 9v-os volt és egy picivel nagyobb. Azért érdemes lenne pl. itt körülnézned:

http://www.directindustry.de/prod/precision-microdrives/elektromoto...9.html

De szerintem Neked ez lenne a nyerő:

http://www.q-tech.hu/Faulhaber/Brushless_DC_mikromotor.htm

Na, milyen találat?
(#) bankimajki válasza patkolttojas hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Gondolom nem nekem szántad, mivel nekem nincs szükségem ilyenekre. Ami meg volt, annak leszakadtak a kivezetései, ezért felboncoltam őket. Apró játékokban lehet velük találkozni.

Üdv.: Miki
(#) patkolttojas válasza bankimajki hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Szia!

Persze, hogy nem Neked, gondolom putr4 is olvassa. Csak említettem, hogy ilyen.
(#) putr4 válasza patkolttojas hozzászólására (») Feb 20, 2012 /
 
Kedves patkolttojas!

Remek találat csak kár, hogy pwm-ről nincs szó bennük. Mindegy, megcélzom az 5khz-et. Sípolni nem sípol, bár hallani a különbséget a sima egyenáramú tápláláshoz képest. 10 darab van belőle, ha előjönne a füst vagy bármi egyéb, írok tapasztalataimról.
(#) forgital válasza O.Lee hozzászólására (») Feb 25, 2012 /
 
Üdv!
Apróbb módosításokkal, de megcsináltam a vezérlődet O.Lee!
A motor meg sem moccan akárhová kötöm. Egyébkét a kétvezetékes motor fekete vezeték GND-be a pirosat meg Motor OUT-ba kell kötni elvileg?? :miaz:
A lényeg az hogy valaki segíthetne miért nem működik és mit próbálhatok még meg.
Mellékelem a módosításomat és az alkatrészlistámat is hátha az segít.
Bármilyen ötletet szívesen fogadok!!
(#) forgital hozzászólása Feb 25, 2012 /
 
...és a kész mű.
(#) hibbantpasi válasza forgital hozzászólására (») Feb 25, 2012 /
 
Szia!

Nem forditva forrasztottad be az 555-öt?..Mert a képen úgy néz ki.

üdv: hp
(#) forgital válasza hibbantpasi hozzászólására (») Feb 25, 2012 /
 
Dehogynem, sőt a MOSFET-et is meg kellett fordítani. Megtréfált a tükörkép dolog!!
Így már működik rendesen, köszi! De ezzel a sípolással nem lehetne valamit kezdeni? Alacsonyabb fordulaton eléggé zavaró!
(#) hibbantpasi válasza forgital hozzászólására (») Feb 25, 2012 /
 
Akkor meglett a bibi.
A kondi értékével kisérletezz,erősen motorfüggő, milyen frekit szeret (indulónyomaték, sipolás).
A Fet-re figyelj, ezzel a meghajtással lehet, hogy melegedni fog.

üdv: hp
(#) forgital válasza hibbantpasi hozzászólására (») Feb 25, 2012 /
 
Okés, köszi, próbálkozom! Mindkét kondi értékét azonosan változtassam? És kb. mekkora lépésekkel? Most 10nF/100V
(#) cimopata válasza forgital hozzászólására (») Feb 25, 2012 /
 
Sípolásnál a motor tekercselése szokott sípolni az erősen hullámzó áram miatt. Ha egy fojtó tekercsel simítva van akkor csökken a sípolás hangereje. Természetesen teljesen akkor sem fog megszűnni.
(#) JZoli válasza forgital hozzászólására (») Feb 26, 2012 /
 
Na én fentebb pont ugyanezt írtam. Nekem sem szűnt meg a sípolás, csak a PWM freki emelésével (hallótartomány fölé).
Következő: »»   43 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem