Fórum témák
» Több friss téma |
Kisfeszültség, 12-16,8V DC-t kell kapcsolgatnia.
Üdv.: Miki
Akkor használj FET-et. Sokkal olcsóbban jössz ki,és kisebbek lesznek a veszteségek. Az IGBT elsősorban többszáz V-os alkalmazásra készült.
Ezeket én is tudom és eredetileg egy ilyen célra tervezett relével akartam megoldani, de az egyik tanárom "hozzám vágott" 2 ilyen modult, hogy használjam ezeket. És ha már van, akkor miért ne használjam. Egyébként is most fogunk menni a Vincotechhez, úgyhogy ha felhasználom legalább dicsekedhetem vele. A "kisebbek lesznek a veszteségek" alatt mit értesz? Mennyi lehet ezeknek az átmeneti ellenállásuk? Ezek a modulok 75A-re vannak tervezve. Én olyan 20A-t akarok velük kapcsolgatni. Viszont nem kellene sokat fölöslegesen elfűteni, mivel ez egy mobil eszköz hajtása lesz. (Sajnos az adatlap elég információszegény.)
Üdv.: Miki
Most rajzolom a meghajtó kapcsolást és feltűnt egy probléma, a MIC5014-es IC adatlapjában közölt Push-pull driver kapcsolás szerintem hibás. (9. oldal Figure 13) Ír előtte a félhídról, de itt csak annyit ír hogy gyorsabban kapcsolja ki, mint be, emiatt nem okoz tápzárlatot. De ebben a felépítésben, ha a 2 vezérlőjel a GND-hez képest egy időben magas szintre kerül, akkor mindkét FET/IGBT-t bekapcsolja. (Mivel a source-hoz képest vezérli a gate-et.) Vagy valamit nem jól értettem az adatlapból?
És még ezzel kapcsolatban milyen védelmet kellene alkalmazni tápzárlat ellen? Biztosíték? Van abból 50-100A-es áramú pici méretben? Üdv.: Miki
Már észrevettem a csalást. Az nem két egyforma IC, az egyik MIC5014-es, a másik pedig MIC5015-ös. (Gondolom invertált bemenetű az egyik.) Ez elég szivatós így, ha valaki nem veszi észre és 2 egyforma IC-t használ, egyből van egy szép kis tápzárlat.
Sziasztok!
Egy kefenélküli egyenáramú motort szeretnék meghajtani / vezérelni. A pwm-et mikrokontrollerrel állítanám elő és természetesen egy mosfet tranzisztort kapcsolgatna. Mivel csak egy irányban hajtanám így a H hídra nem lenne szükség, egy egyszerű földelt source kapcsolást alkalmaznék. Viszont, azt nem tudom, hogy a motor milyen pwm frekvenciát tolerál. Nem sokat tudok a meghajtásukról. Gondolom, a vibrálás nem csak a szemnek árt, hanem a motort is tönkreteheti. Na ezt szeretném elkerülni. Volt eszemben D to A konvertálás, de ez nincs az adott mikrokontrollerben. Külsőleg hely- és erőforrásigényes lenne, ezért egy egyszerű kondenzátorral simítanék a kimeneten. Ezt nem tudom eldönteni, hogy mennyire jó ötlet vagy hogy egyálltalán valós-e a probléma, amit írtam a pwm motorszabályozásról. Segítséget előre is köszönöm.
1-10kHz közötti frekvencia megfelel a PWM-hez. A D/A egyébként sem jó ötlet, mivel igen rossz lenne a hatásfoka. A motorok tekercselése elviseli az impulzusüzemű meghajtást, persze amennyiben az nem lépi át semmilyen határát. Szerintem a kondenzátoros simítás is fölösleges, mivel majd szépen kiintegrálódik a PWM jellel arányos feszültség tekercseken.
Üdv.: Miki
Rendben, köszönöm.
Szia!
Egy kicsit bővebbet írhatnál erről a motorról, mert szerintem ez három fázisú egyébként, mondjuk olyan, mint a villanybicikliben van, vagy az RC modellekben. "Egy kefenélküli egyenáramú motort szeretnék meghajtani / vezérelni. A pwm-et mikrokontrollerrel állítanám elő és természetesen egy mosfet tranzisztort kapcsolgatna."
Én nem túl régen csináltam egy motorhoz PWM vezérlőt. Amíg magában pörgött a motor(műhelyasztalon) nem is volt vele probléma. De amint meg lett terhelve, és az áramfelvétele nagyobb lett (5-21A) azonnal sípolni kezdett a motor a PWM frekvenciával, a kitöltéstől függetlenül. Szerintem erre vigyázni kell! Nem biztos, hogy megfelelő az a PWM freki ami a hallható tartományban van!Az lett a vége, hogy teljesen új vezérlőt kellett építenem hozzá, mert az eredeti kapcsolásban lévő félvezetőknek a hangfreki fölötti gyors kapcsolgatás, csak komoly melegedéssel sikerült, az az nem bírták!
Viszont frekivel sem lehet egy adott szint fölé menni. Amiket eddig én csináltam azok 1kHz körül voltak és nem igazán volt velük gond. Az akkus csavarozók is hallható tartományban működnek. Halkan sípolnak is, de az sem vészes.
Üdv.: Miki
Tapasztalatom szerint magasabb frekvencián a motor nyomatéka is erősen csökken, szóval már csak ezért sem érdemes nagyon felmenni vele.
Kedves patkolttojas!
A motorról sajnos nem sokat tudok, azt leszámítva, hogy kicsi (valóba rc modell-hez való) és hogy 6 ohm az ellenállása. Ahonnan szereztem nem járt hozzájuk adatlap és mivel nem is értek hozzájuk, ezért kicsit féltem őket. A felvett teljesítmény kb 2 watt lehet, de semmiképpen sem több, mivel így is nagyon melegszik. Üdv!
Üdv!
Megtudnád mondani a C3-as kondenzátor képletét? Nálam a meghajtás harmad ekkora feszültség.
Szia!
Csak tudsz róla egy-két képet csinálni, mondjuk közelről és mellette egy vonalzó, meg ha van rajta felirat, akkor az is látszik! Hány vezeték jön ki belőle? Szerintem lehet azonosítani a neten. A 2W teljesítmény igen kicsi, ekkora RC motort csak mikromotorban láttam még, olyan 1 centi hosszban és fél centis átmérőben, de a nagyobbak biztos, hogy jóval nagyobb teljesítményűek. Az RC modellmotorok viszont igen is, hogy melegszenek, méghozzá nagyon, van is rájuk hűtőborda. A feszültség amiről üzemelnek általában 3,6V-tól max. 12V. Vannak kisebb feszültségűek is. A hozzájuk való PWM igen speciális. Azért lehet építeni otthon is olyat, csak tudni kell a motor paramétereit, legalább is részben. Javaslom tegyél fel képeket. Üdv.: patkolttojas
Jól tippeltél a méretét illetően. Felirat nem volt rajta. Az oldalán a fémburkolat forrasztható (az az egyik pólus), az alján van a másik kivezetés.
Azt a mütyür mindenit!
Nekem a mikro-rc verdámban volt ilyen motor. Kb mint a telefonokban a vibramotor...
Ezek sima kommutátoros motorok. 3-4V körüli feszültségűek és 0,5A-t viselnek el tartósan. Rövidtávon kb. 1A-t. Érdekességük, hogy a forgórész teljes egészében a tekercsből van kialakítva és a tengelyre van téve. (Nincs vasmag bennük.)
Üdv.: Miki
Szia!
Úgy van! A Mikromot gyárt ilyeneket! Fogalmam sincs miben vannak, nekem is volt egy ilyenem, egyébként kefés, valóban maga a forgórész (egyébként külső forgórészes) csak egy műgyantába öntött drót, és sajnos maga a kommutátor is ugyan ennek a drótnak a vége, és pl. nekem szétment a "kommutátor", de javíthatatlan. Ráadásul még áttétel is volt benne, egy bolygókerekes, nagyon sajnáltam amikor megadta magát! Igaz, az 9v-os volt és egy picivel nagyobb. Azért érdemes lenne pl. itt körülnézned: http://www.directindustry.de/prod/precision-microdrives/elektromoto...9.html De szerintem Neked ez lenne a nyerő: http://www.q-tech.hu/Faulhaber/Brushless_DC_mikromotor.htm Na, milyen találat?
Gondolom nem nekem szántad, mivel nekem nincs szükségem ilyenekre. Ami meg volt, annak leszakadtak a kivezetései, ezért felboncoltam őket. Apró játékokban lehet velük találkozni.
Üdv.: Miki
Szia!
Persze, hogy nem Neked, gondolom putr4 is olvassa. Csak említettem, hogy ilyen.
Kedves patkolttojas!
Remek találat csak kár, hogy pwm-ről nincs szó bennük. Mindegy, megcélzom az 5khz-et. Sípolni nem sípol, bár hallani a különbséget a sima egyenáramú tápláláshoz képest. 10 darab van belőle, ha előjönne a füst vagy bármi egyéb, írok tapasztalataimról.
Üdv!
Apróbb módosításokkal, de megcsináltam a vezérlődet O.Lee! A motor meg sem moccan akárhová kötöm. Egyébkét a kétvezetékes motor fekete vezeték GND-be a pirosat meg Motor OUT-ba kell kötni elvileg?? :miaz: A lényeg az hogy valaki segíthetne miért nem működik és mit próbálhatok még meg. Mellékelem a módosításomat és az alkatrészlistámat is hátha az segít. Bármilyen ötletet szívesen fogadok!!
Szia!
Nem forditva forrasztottad be az 555-öt?..Mert a képen úgy néz ki. üdv: hp
Dehogynem, sőt a MOSFET-et is meg kellett fordítani. Megtréfált a tükörkép dolog!!
Így már működik rendesen, köszi! De ezzel a sípolással nem lehetne valamit kezdeni? Alacsonyabb fordulaton eléggé zavaró!
Akkor meglett a bibi.
A kondi értékével kisérletezz,erősen motorfüggő, milyen frekit szeret (indulónyomaték, sipolás). A Fet-re figyelj, ezzel a meghajtással lehet, hogy melegedni fog. üdv: hp
Okés, köszi, próbálkozom! Mindkét kondi értékét azonosan változtassam? És kb. mekkora lépésekkel? Most 10nF/100V
Sípolásnál a motor tekercselése szokott sípolni az erősen hullámzó áram miatt. Ha egy fojtó tekercsel simítva van akkor csökken a sípolás hangereje. Természetesen teljesen akkor sem fog megszűnni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |