Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni! Van egy orosz gyártmányú trafóm! Át szeretném tekerni, de nemtudom szétszedni! A képen látható meddig jutottam, de hogyan tovább?
Ez egy SU persil. Ha a bilincset levetted ketté kell jönnie. Ha nem finoman kell kalapáccsal kocogtatni és szét fog jönni.
Értem! Köszönöm a gyors választ! Megpróbálom! Na had szóljon!
A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2013
Szóval, holnap szétszedem mert ilyen későn nem szeretnék kalapálni, úgy néz ki csak az fog rajta segíteni mert nem akar engedelmeskedni! Jelenleg több szekunder tekercs is van rajta, amit én szeretnék használni az a 2X36V-os kimenete! Ez diódahíd után +/- 44v! Nekem ebből elég lenne +/- 35V! TDA7293 hídnak ez lenne a biztonságos feszültség! Nos én letekerem az összes szekunder tekercset róla! Ha már csinálom akkor valami vastagabb huzalból szeretném hogy erősebb legyen de mégis kevesebb áramot adjon le kb 2X25-28V-ot! Hogyan számoljam ki hogy milyen vastag huzalból és hány menetre van itt szükség?
Egy ismert feszültségű szekunder meneteid számold meg, és aránypárral meg tudod határozni hány menet kell a 27V-hoz.
A TDA hídnak 5A kell, azt egy szállal átmérő 1,5mm, vagy dupla szállal átmérő 1mm huzal elviszi.
Értem! Szerzek huzalt és jöhet a tekercselés! Köszönöm a segítséget!
Hali! primer 0,71mm-es 417 menet szekunder 2,5mm-es duplán húzva 25 menet. vaskeresztmetszet 25 cm2. elviekben 14V 25A-nak kellene lejönni.... a 14V meg is van de nincs meg a 25A áramom csak 6A. Mit lehet ezzel kezdeni?
25 cm2 vasmagra ~340 menet kellene a primerre. A 0,71 nagyon vékony. 400 V-ra még megfelelne. 230 V 350 VA-hoz 1-es, de legalább 0,9-es huzal kellene. 2*2,5-ös huzal keresztmetszete 25 A-re elég lenne. Hogyan mérted, hogy nincs meg? Milyen a vasmag, milyen a tekercselrendezés? Lehet, hogy túl nagy a szórás.
Már március 28-án is írtam. A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2013
Hát a primer 0.71-es vezetéked 1A, 230V-al számolva 230VA, ami primer oldalon is igaznak kell lennie, azaz 16A lenne. Teát a primer vezeték keresztmetszeted is kevés...
Itt 0,9mm átmérőjű kellene! Nprimer=350 menet legyen Szekunder oldalon a 2*2,5mm 2*12,3A, azaz 24,6A az éppen jó. Nszekunder=26 menet legyen
Sziasztok! Sikerült szétszedni a tegnap említett orosz kis trafómat! Áttekerni nem kell, gyárilag 2mm-es huzal van rajta, ígyhát csak letekertem belőle 8-8 menetet! Összeraktam vissza, de az indítás igencsak rémisztő volt! A trafó iszonyatosan brummog, össze-vissza szaladgál és a primér tekercsek forrósodnak! Mit rontottam el? Mit kezdjek most vele?
Sziasztok! Hozzám került egy roncs technics SU-V50 erősítő. Kimentettem belőle amit tudtam persze a főlényeg a trafó. Na a dobozra az volt írva, hogy 50/60hz 220v 420w. Az lenne a kérdésem tudhat ennyit ez a trafó? A méretek a képeken látható. A súlya 4kg.
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2013
Ugyan úgy lett összerakva ahogy szétszedtem! A primér tekercshez nem lett nyúlva! Más mi gond lehet?
Egyáltalán miért szedted szét 8 menet letekeréséhez? Azt le lehet szedni róla akkor is ha egyben van (kivéve ha a primer van felül de az ritka).
Hogy a kérdésedre is feleljek azt rontottad el, hogy nem úgy raktad össze ahogy eredetileg volt. Erre utal a brummogás, és az is hogy jó nagy áramot vesz fel. Ez a mag erre nagyon kényes, tized, de inkább századmilliméter pontosan kell összerakni a két vasat, és a megfelelő erővel kell összehúzni. Nem akarlak elkeseríteni, de ez célszerszám nélkül nem nagyon szokott menni, legalábbis nekem még soha sem sikerült. Ezért kell megmérni üresen az áramfelvételét mielőtt szétszed, és akkor van mihez viszonyítani összerakás után (jó játék).
Arra jutottam hogy van egy műszerem ilyen szétnyitós és azzal lehet mérni az áramban folyó áramot. Mikor rövidre zárom a trafót 25A mutat...... most akkor ez azért van mert rövidre zártam vagy azért mert annyi a teljesítménye?
Azért célszerszám nem kell hozzá. A vasat tekercs nélkül összeilleszted lehet látni a vas tekercselését és igy eldöntheted hogy jól van e összeforgatva. A fotóról látszott hogy van bilincs össze illeszted és jól összeszorítod. Ha mást nem rontottál el akkor nem lehet baj.
Nem, az a rövidzárási áram (Ukiszek=közel 0 ilyenkor), nem az üzemi ami neked kell.
Még annyit, mivel nehéz volt szétszedned nyilván befolyt a lakk a két vas közé. Azt finom vizes csiszoló papirral meg kell csiszolnod simára amilyen volt.
Átnézve az erősítő teljesítmény/torzítás görbéjét 50w felett hirtelen romlik. úgy, hogy alacsonyabb szek. feszt választok (kisebb teljesítmény) így tényleg felesleges csúcsra gerjeszteni a vasat, lemegyek 1,4T-ra. De a primer áram így is 2A körüli, de szerintem ez nem mind veszteség ennek a nagy része hatásos. 460 menettel, üresen milliamperek folynak, ha terheljük a szekundert akkor lesz 2A, de megvan a teljes hasznos teljesítményünk, a hálózatból 500w-ot vesz fel, 400W-ot ad le szekunderen. Találtam itt a fórumon egy cikket, ebben is olyan nagy áramok vannak (4.44cm2-en) mint Nálam , az utolsó mondatok pedig:"Kisebb vas keresztmetszetnél nagyobb névleges indukciót, nagyobb vas keresztmetszetnél kisebb névleges indukciót válasszunk!"
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2013
Már megmérted, 1,4T-nál 600mA körül van az áramfelvétel. Mivel ilyenkor nincs terhelve, ez mind veszteség. Terhelni pedig majd addig lehet amíg bírja a huzal, nagyobb terhelésnél nyilván leég.
És azzal a kb. másfél mm-es lötyögéssel minden irányban mi lesz? Csak mert azt a kengyel (vagy bilincs) nem illeszti helyre. Ha annyira egyszerű lenne összerakni akkor a kérdezőnek sem okozott volna gondot. Csináltam már ilyet nem egyszer, úgyhogy erről inkább nem vitázom.
Hogyan lehetne akkor ezt pontosan megmérni?
Úgy lehet pontosan megmérni, ha üzemi körülmények mellett méred. Azaz, ha akkutöltőnek készítetted, ráteszed az egyenirányítót és az akkut és akkor méred az akkuba befolyó töltőáramot. Ahogy korábban írtad, 20-25 A kellene. Ekkora áramot 170-210 Ah-s akkuba szabad beleereszteni. Ha kisebb akkud van és ez a trafó lead jelen állapotában 6 A-t, az jó. Indításrásegítőként (bikázás) pedig le fogja adni a 20 A-t. Persze ehhez a menetszámokat mindenképpen módosítani kell a korábban ajánlott szerint, de nem ártana a primert is kicserélni. Akkor a 25 A-t is tudná.
Egyik szomszédnak készítettem néhány éve indításrásegítőt. A 250 VA-s trafó töltőként éppenhogy 2-3 A-t ad, mert készen volt és 12,5 V-osak a tekercsei. Indításkor viszont 40 A-rel segít.
Akkor ha üresen 600mA 26V-on (N75)az 15W veszteség . 220V-on N460 ha marad a 600mA üresen akkor, ha úgy számolok ahogy mondod az 132W veszteség. Itt valamit nem értek a belinkelt cikkben 1T-nál üresen 1.3A folyik, egy 4.44cm2 magon, hogy lehetne azt használni, sehogy. Szerintem az induktív terhelést máshogy kell számolni. Kipróbálom aztán, majd javítom.
Úgy nem lenne jó ha vissza letekerném 350menetre de maradna a 0,71mm-es huzal? 10 órától nem fog többet menni a trafó. Mert most az gondoltam hogy vissza tekerem 350-re ott megcsapolom és utána 15 menetenként csapolgatom 417-ig és így lenne 6 külömböző töltőáramom. működne ez? vagy a vékony primer miatt nem bírja le adni a 25A töltőáramot 350 menetnél sem?
A gerjesztőáramot úgy kell számolni, hogy Amper*menet. Azaz az áram és menetszám szorzata állandó. Ha 230 V-hoz X menet tartozik, akkor az áram az áttétel arányában kevesebb. A primer-szekunder feszültség áttételének fordítottja.
Nagyon jó megoldás. Le tudja adni a 25 A-t, de csak az indítás néhány másodpercére. Töltőként folyamatosan nem lehet ennyivel terhelni. Talán 15-16 A még nem okoz túlzott melegedést. Akkutöltőnél nem lehet úgy számolni az áram okozta melegedést, mint pl égővel terhelten, mert az idő töredékében folyik áram, de az effektív érték többszöröse. Ez pedig négyzetesen növeli a veszteséget.
Számoltam programmal meg az elektronika tanárom is számolgatta hogy a 0,71-es huzalnak elvileg tartósan kéne bírni a 20A. Szóval most már nem tudom mi van. Mert úgy gondoltam ha a 20A tartósan bírja akkor a 25A vinné valami ventilátoros hűtéssel. Most már nem tudom mitévő legyek.
0,71-es huzal keresztmetszete 0,3957185 mm2 (~0,4). 3 A/mm2 mellett ez 1,2 A. 230V*1,2A=276VA. 276 VA/14V=19,71A Ebből le kell vonni a hatásfokot, 90% hatásfoknál (ami 0,71-es huzalnál túlbecsült) ~17,75 A. Ekkora méretű trafónál tartós üzemben normál hűtésnél 3 A/mm2 sok, 2,5 A/mm2 az ajánlott, ami már csak ~15 A. Ha erre még rászámoljuk a töltőáram impulzus jellegét és az emiatt fellépő többszörös veszteséget, még ennyit se volna szabad ráengedni.
Hűtéssel bírja. Nem értem, miért 0,71-es huzallal tekertél. Ebben a trafóban az a vékony huzal a tekercselési térnek a felét se foglalja el. Azt sem értem, miért titkolod, mit akarsz vele ekkora árammal tölteni.
230 Ah akkumulátorokat kellene vele tölteni. szóval az a 25A töltőáram kellene mindenféleképpen. Akkor szerinted meg se próbáljam ezzel a 0,71-essel visszatekerve 350 menetre? Azért tekertem ilyennel mert ilyen volt......
Na végre valami.
Megfelel, csak 10 óra helyett 14-16 órát kell tölteni. Ha teszel bele ventillátort, az elején felviheted 25-re is. |
Bejelentkezés
Hirdetés |