Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Napkövető napelemtábla
Lapozás: OK   6 / 11
(#) kila válasza westhorses hozzászólására (») Jún 15, 2011 /
 
Szia!Itt-jártál már?
(#) dr.pacman válasza kila hozzászólására (») Jún 17, 2011 /
 
Kila!

Koszi a weboldalt nagyon hasznos! Ha valaki tud meg hasonlot kerem ossze meg velem/velunk!
(#) zozz12 hozzászólása Jún 18, 2011 /
 
Sziasztok!
Érdeklődnék melyik a legjobb, legmegbízhatóbb napkövető kapcsolás, ami nagyobb teljesítményű motorokkal hosszútávon is működőképes!

Köszi
(#) westhorses válasza kila hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Üdv! Igen ezt az oldalt sokáig böngésztem, magyarul is elolvastam google fordítóval! A nyáktervnek őszintén nagyon örülnék mert megint annyi a munkám hogy sajnos reggeltől estig dolgozok, és nem tudom mikor elkészíteni a nyáktervet( ahogy az elöző töled kapott nyákterv nem csak működött hanem esztétikailag is kifogástalan volt!!), de már elkezdtem én is ......
(#) sztrovacsek81 hozzászólása Aug 18, 2011 /
 
Sziasztok!
Egy kis elektronikai segítségre lenne szükségem.
Adott egy parabola tolómotor 2db végálláskapcsolóval, és 2 db relé (lásd csatolt kép).

A rúd középállásánál bármelyik irányból folyik az áram, a motor működik, és a kapcsolók zárva vannak.
Amint eléri az egyik végpontot a tolómotor, az egyik kapcsoló kinyílik, így abból az irányból nem továbbítja már az áramot. A másik kapcsoló zárva marad, így megcserélve a polaritást a motor elindul a másik irányba.
Erre a rendszerre kellene rákötnöm 2db relét, az egyiknek az egyik végponton kell záródnia (úgy hogy a másik állapota ne változzon), a másiknak a másik végponton (úgy hogy az első állapota ne változzon).
Tegnap egész este a bekötéseket próbálgattam, hol kellene pontokat találni hozzá, de nem jött össze sehogy sem a fenti felállás.
Van ötletetetek, hogy kellene rákapcsolni a reléket? Esetleg írányítani kell a reléknél is az áramot valahogy?
Köszönöm!

relék.jpg
    
(#) proba válasza sztrovacsek81 hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
A kapcsolókat párhuzamosan kapcsolva (sorba egy egy diódával ,ami most a másik kapcsolóval van párhuzamosan) a kapcsolókról már levehető a neked kívánt feszültség,természetesen csak akkor ha a motor kap tápot.
(#) sztrovacsek81 válasza proba hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Ha erre gondoltál, akkor jól néz ki.
Szerintem működni fog a dolog, este kipróbálom.
Bővebben: Link

Köszönöm a segítséget!
(#) proba válasza sztrovacsek81 hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Annyi hátrány lehet ,hogy a motoron szakadt kapcsoló esetén is folyik áram (a jelfogóé.) ,valamint útközben mindkettő húz.
(#) sztrovacsek81 válasza proba hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Szia!

Időközben átrajzoltam kicsit a rajzot, hogy a motor előtt legyenek rákötve a relék.
Bővebben: Link
Így elvileg nem megy a motoron keresztül áram. legalábbis remélem.
A jelfogók sajnos napi 8 órában áram alatt lesznek. De nem hiszem hogy sok ampert elvonnának a rendszertől.
(#) proba válasza sztrovacsek81 hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Ezt a hibát az előbb én is elkövettem.A relék sajna az iránytól függetlenül húzni fognak a diódán keresztül.
A második variációban amely végállásban van a motor abban a végállásban zár a jelfogó ,de csak akkor, ha kiadod rá az az irányú vezérlést. Tehát ha forog odaér akkor meghúz a jelfogó,de a polaritás váltás után azonnal elenged.A motor indítása nélkül nem tudod hol áll.
Ha a kapcsolók után egy egy diódával (mint a motor ) kötöd a jelfogókat akkor ugyan ez elérhető úgy hogy a motoron nem át a jelfogók árama, és a relé addig húz amíg a motor az adott irányba forog.
Ami eszembe jutott még,miért nem a jelfogóval kapcsolod a motort ,végálláskapcsolóval meg a jelfogót vezérelnéd.? Ekkor a kapcsoló állapota mindig rendelkezésre állna.

napelm.jpg
    
(#) sztrovacsek81 válasza proba hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Szia!

Na most egy kicsit megkeveredtem. Úgy érted, hogy az általam küldött képen pl a második esetben is húzva lesz a 2. relé?
Második variáció alatt amúgy mit értesz? Amit te rajzoltál?
Mert azon a rajzon, ha a tolómotor végálláskapcsolója megszakítja a kapcsolót, akkor a 2. relé szerintem nem fog húzni.

A kapcsolók utáni diódázást így gondoltad mint a csatolt képen?

A jelfogós kapcsoláson én is gondolkodtam, de az a gondom vele, hogy a jelfogó kimeneteit kapja meg a vezérlő elektronika, mint input adat hogy elérte a szerkezet a végálláskapcsolót. Ezeken tehát nem szeretnék áramot átengedni, nehogy károsítsa a vezérlő elektronikát. Simán egy nyitott/zárt állást szeretnék biztosítani neki.
(#) proba válasza sztrovacsek81 hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Igen ,ha az egyik kapcsoló szakít ,akkor is a pirossal jelzett úton húzni fog a relé.A diódázást így gondoltam,csak az alsó kapcsoló diódáját fordítva rajzoltad.Az általam javított (kapcsolóval párhuzamos relé) változatnak ugyan annyi esélye van működni ,mint az általad belinkelt rajznak.Mindkettőben a motorral sorba kapcsolva húz be a jelfogó,arra alapozva hogy a motor ellenállása lényegesen kisebb.
(de még egyszer írom ,nem tudom mire kell,de így a jelfogó csak a megfelelő irányú vezérlés (tehát amire a motor már nem működhet) megjelenésekor húz be.Arra nem alkalmas hogy feszültség mentesen állapotot jelentsen,a következő vezérlés/esetleg visszajelentés számára.)
Ha függetleníteni akarod az elektronikát ,akkor esetleg azt is megcsinálhatod ,hogy két áramkörös jelfogót használsz,vagy végálláskapcsolónként két relét.(egy motor egy elektronika.)
(#) sztrovacsek81 válasza proba hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Na közben hazaértem, átforrasztottam az egyik tolómotort párhuzamos kapcsolásra. Megnéztem az áramokat úgy ahogy én rajzoltam, így valóban volt 5-6 V a kikapcsolt ágon is (mondjuk a relét nem kapcsolta volna be). Ezután megmértem úgy ahogy te rajzoltad, és itt már 0 V-ot mértem. Mondjuk a másik ágon ilyenkor felkúszik 18V-ra a feszültség, remélem nem rongálja a 12V-os relét. Ha mindkét kapcsoló zárva van, akkor egyenletesen 14V-ot mérek a szárakon (akksitöltővel próbálgatom).
Próbaképp ráforrasztottam a reléket is, és szépen működik a leírás szerint. Valóban egyből bont, amint megfordul a polaritás, de ez nem gond.
Megmértem a motoron áthaladó áramot is bontott kapcsoló estetén - elhanyagolható 0,44V.
Szóval úgy tűnik minden rendben lesz ezzel, úgy működik, ahogy elképzeltem. Ha sok a 18V a relének, akkor eléköthetek egy 12V-os tranzisztort mondjuk, majd meglátjuk.

Köszönöm a segítséget!
(#) Jani1964 válasza kila hozzászólására (») Aug 25, 2011 /
 
Szia !
Erről a technikáról van szó ?
http://elektronika.vatera.hu/elem_akkus_elem_tolto/egyeb/napelem_na...4.html
Üdv. Jani
(#) kila válasza Jani1964 hozzászólására (») Aug 25, 2011 /
 
Szia!
Nekem is úgy tűnik, hogy ez az általam belinkelt oldalon található kapcsolások egyike.
(#) batkamano válasza sita hozzászólására (») Szept 4, 2011 /
 
Szevasz sita!
Én próbálom állítani,de sha mindké érzékelőt letakarom,mintha este lenne,akkor felpörög.

Ez normális?
Egyébkén a kapcsolásban melyik a sötét és nappali érzékenység poti? Köszönöm,Attila
(#) sita válasza batkamano hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
Szia batkamano!
Sajnos nem mellékelted a vezérlőd áramköri rajzát, (tuni kellene hogy milyen tip. fényérzékelőd van, mert a normál fényérzékelő-ellenállás 180fokban érzékeli a fényt. A photo-tranzisztor viszont tip.tól függően az érzékelési szöge változó, azaz nem 180fok, ennél jóval kisebb) igy csak egy általános utmutatóval tudok segiteni:
Mind a kettő potmétert tekerd közép-állásba, és ezután az egyik érzékelőt takard le, de úgy, hogy a fotoellenállás hátulja sem kapjon fényt (ugyanis gyengébben, de a hátúlról kapott fényt is érzékelik).
Ezt követően a másik érzékelőt (napsütésben)forditsd a nap felé.
1: Ha nem töténik semmi (nem kapcsolja be a motort), akkor az egyik potit óvatosan tekerd + vagy - irányba. Ha ekkor sem történik semmi, akkor tekerd vissza közép-állásba, és a másik potival ismételd meg a kalibrálást! Ha jó az elektronikád akkor most már valaminek történnie kell, azaz el kell indulni a motornak. Ha elindult a motor, akkor ezzel a potival tudod szabályozni hogy milyen fényerősségnél kapcsolja be a vezérlő a motort.
2: Most tegyél az érzékelő elé (kb15-20cm-re ) egy tenyérnyi fekete lapot, és a másik potit tekerd + vagy - irányba mindaddig, amig a motor meg nem áll.
Jegyezd meg! ez a poti szabályozza hogy milyen mértékű sötétségnél kapcsolja ki a motort ( valójában ez nem éjszakai sötétséget jelenti, ha nem a nap fényerősségéhez viszonyított gyengébb fényt érzékeli az elektronika -pl felhő takarja a napot-, hisz árnyékban van. Ha elveszed előle a fekete lapot, ismét indulnia kell a motornak.
Remélem tudtam segíteni!
sita
(#) batkamano válasza sita hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
Szevasz sita!
Én ezt csináltam meg.
De a kalibrálásnál nem állt meg mikor az egyiket letakartam és a másikat fényhez tettem és a potikat állítva próbálkoztam.
Sötétben meg kellene állnia-mármint éjszaka?
(#) sita válasza batkamano hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
Szia batkamano!
Ha a kalibrálást úgy végezted ahogy leírtam, illetve a csatolt kapcsolási rajz szerint építetted meg, akkor a vezérlésnek működnie kell.
Nézd át mégegyszer, kétszer-háromszor hogy kontakt hiba, vagy a BD*** jelű power tranzisztorok jól vannak-e bekötve!
Feltételezem hogy (a rajzon lévő H-hid) a megfelelő tranzisztorokkal (fölül és alul) van megépítve!
Fölül 2db BD239, alul pedig szintén 2db DE! BD240 tip tranzisztort kell beépíteni, TEHÁT nem 4db egyformát.
Amennyiben minden a rajzszerint van megépítve, akkor már csak két kérdésem van:
1: mekkora a bemenő tápfeszültség amivel hajtod vezérlést?
2: mekkora motort hajtasz a vezérlővel? ***Fesz ,***Amper, ***Watt
Ha mind a kettő érzékelő sötétben van (levan takarva), akkor a motornak nem szabadna forogni, azaz a potikkal bekell tudni állitani hogy ne forogjon a motor.
Jó nyomozást!
sita

Én megépítettem és jól működik!
(#) batkamano válasza sita hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
Akárhogy is próbálkozom nem áll meg,nem tudom beállítani.A beültetés jó,de LDR03-as helyett csak LDR07-est kaptam.Talán azzal lenne a gond?-egyiknek sem találok normális adatlapot-Szerinted azzal lehet a gond? Köszönöm!
(#) batkamano hozzászólása Szept 5, 2011 /
 
Vagyis amit most találtam azon minden adat megegyezi....
(#) proba válasza batkamano hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
Ha a P2 potit maximum ellenállásra állítod ,akkor a P1 potival egyforma megvilágítás esetén le kell tudni állítani a motort,ha nem ,egy multiméter esetleg segíthet.
A fényelemek közös pontján fél tápfeszültségnek kell lenni,az alsó erősítő másik lábán ennél valamivel kevesebb a felső erősítő másik bemenetén valamivel több.A műveleti erősítők kimenetén 1-2V lehet maximum.Ha ez teljesül ,a tranzisztorokat tetted be rosszul.
(#) sita válasza batkamano hozzászólására (») Szept 5, 2011 /
 
A " proba" válasza valószínű a probléma megoldásához vezet. A PNP tip tranzisztorokat könnyű forditva bekötni!
azaz a bekötése pont forditottja az NPN tip. tranzisztornak.
Kövesd "proba" javaslatát.
sok sikert
sita
(#) batkamano válasza sita hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Ma délután kiméregetem,de mindent a rajz és beültetés alapján csináltam.Forditva nem raktam be.
itt a kép róla-sok hibázási lehetőségem nincs,pont ezért nem értem.

DSC08519.JPG
    
(#) sita válasza batkamano hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Szia batkamano!
A fölrakott kép nagyon jó! Sajnos ebből nem derül ki ,hogy a tranzisztorok bekötése jó-e vagy sem. A bitonság kedvéért mellékelek egy file-t.
A fotóellenállás az jó, viszont föltétlen húzzál mindkettőre 1-1 3cm-es fekete csövet ( pl.zsugorcső) úgy ahogy lerajzoltam.

sita
(#) batkamano válasza sita hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Szia sita!
Nem értem az egészet,mert a megadott tranyókat használtam és a megadott helyre a helyes PNP vagy NPN-est.
Itt vannak az adatlapok is és aszerint is jónak kellene lennie. A fényérzékelőt meg megcsinálom,de ezt leszámítva nem tudom mi lehet,mert tegnap szigetelő szalaggal ragasztottam le-mondhatni hermetikusan,de nem tudtam úgy beállítani,h a motor leálljon.
Az egy kis teljesítményű 12V-os motor.
Alapesetben tudom ugy állítani a potival,h egyforma fénynél leálljon,de ahogy leírtad,úgy nem.És teljesen sötétre meg nem leállással reagál,hanem szinte felpörög.
(#) proba válasza batkamano hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Ha sötétben elindul valamerre az a fényérzékelők aszimetriájából is fakadhat .Esetleg a két érzékelő megcserélésével megszüntetheted. (ha normál egyforma fényre leállt)
(#) sita válasza batkamano hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Nos amit írtál, az már jó jel ,ami a működést illeti.
A lényeg hogy egy bizonyos fényerőnél álljon le, illetve egy másik azaz nagyobb, vagy kisebb fényerőnél induljon el a motor. Ezt produkálja is a vezérlőd.
első kérdés: milyen állásban (vég vagy köztes) állnak most a potik?
második kérdés: az R1 és R2 ellenállások hány Ohmo-sak? lehet hogy itt van a bibi!!

sita
(#) sita válasza sita hozzászólására (») Szept 6, 2011 /
 
Bocs!
még annyi, hogy a potik értékét is add meg!
Magyarázat (a net-n több féle értékekkel szereplő áramköri rajz is található).

sita
(#) digifoto hozzászólása Szept 6, 2011 /
 
A napelemek beszerzésére vagyok kiváncsi.
Már a tv-ben is hallottam ,hogy egy magyar feltaláló a cserepekbe rakta bele a napelemeket. erre azonban nem akadtam rá sehol az interneten.
Hogy néz ez ki, mennyibe kerül, és hol lehet beszerezni?
Következő: »»   6 / 11
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem