Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!Itt-jártál már?
Kila!
Koszi a weboldalt nagyon hasznos! Ha valaki tud meg hasonlot kerem ossze meg velem/velunk!
Sziasztok!
Érdeklődnék melyik a legjobb, legmegbízhatóbb napkövető kapcsolás, ami nagyobb teljesítményű motorokkal hosszútávon is működőképes! Köszi
Üdv! Igen ezt az oldalt sokáig böngésztem, magyarul is elolvastam google fordítóval! A nyáktervnek őszintén nagyon örülnék mert megint annyi a munkám hogy sajnos reggeltől estig dolgozok, és nem tudom mikor elkészíteni a nyáktervet( ahogy az elöző töled kapott nyákterv nem csak működött hanem esztétikailag is kifogástalan volt!!), de már elkezdtem én is ......
Sziasztok!
Egy kis elektronikai segítségre lenne szükségem. Adott egy parabola tolómotor 2db végálláskapcsolóval, és 2 db relé (lásd csatolt kép). A rúd középállásánál bármelyik irányból folyik az áram, a motor működik, és a kapcsolók zárva vannak. Amint eléri az egyik végpontot a tolómotor, az egyik kapcsoló kinyílik, így abból az irányból nem továbbítja már az áramot. A másik kapcsoló zárva marad, így megcserélve a polaritást a motor elindul a másik irányba. Erre a rendszerre kellene rákötnöm 2db relét, az egyiknek az egyik végponton kell záródnia (úgy hogy a másik állapota ne változzon), a másiknak a másik végponton (úgy hogy az első állapota ne változzon). Tegnap egész este a bekötéseket próbálgattam, hol kellene pontokat találni hozzá, de nem jött össze sehogy sem a fenti felállás. Van ötletetetek, hogy kellene rákapcsolni a reléket? Esetleg írányítani kell a reléknél is az áramot valahogy? Köszönöm!
A kapcsolókat párhuzamosan kapcsolva (sorba egy egy diódával ,ami most a másik kapcsolóval van párhuzamosan) a kapcsolókról már levehető a neked kívánt feszültség,természetesen csak akkor ha a motor kap tápot.
Ha erre gondoltál, akkor jól néz ki.
Szerintem működni fog a dolog, este kipróbálom. Bővebben: Link Köszönöm a segítséget!
Annyi hátrány lehet ,hogy a motoron szakadt kapcsoló esetén is folyik áram (a jelfogóé.) ,valamint útközben mindkettő húz.
Szia!
Időközben átrajzoltam kicsit a rajzot, hogy a motor előtt legyenek rákötve a relék. Bővebben: Link Így elvileg nem megy a motoron keresztül áram. legalábbis remélem. A jelfogók sajnos napi 8 órában áram alatt lesznek. De nem hiszem hogy sok ampert elvonnának a rendszertől.
Ezt a hibát az előbb én is elkövettem.A relék sajna az iránytól függetlenül húzni fognak a diódán keresztül.
A második variációban amely végállásban van a motor abban a végállásban zár a jelfogó ,de csak akkor, ha kiadod rá az az irányú vezérlést. Tehát ha forog odaér akkor meghúz a jelfogó,de a polaritás váltás után azonnal elenged.A motor indítása nélkül nem tudod hol áll. Ha a kapcsolók után egy egy diódával (mint a motor ) kötöd a jelfogókat akkor ugyan ez elérhető úgy hogy a motoron nem át a jelfogók árama, és a relé addig húz amíg a motor az adott irányba forog. Ami eszembe jutott még,miért nem a jelfogóval kapcsolod a motort ,végálláskapcsolóval meg a jelfogót vezérelnéd.? Ekkor a kapcsoló állapota mindig rendelkezésre állna.
Szia!
Na most egy kicsit megkeveredtem. Úgy érted, hogy az általam küldött képen pl a második esetben is húzva lesz a 2. relé? Második variáció alatt amúgy mit értesz? Amit te rajzoltál? Mert azon a rajzon, ha a tolómotor végálláskapcsolója megszakítja a kapcsolót, akkor a 2. relé szerintem nem fog húzni. A kapcsolók utáni diódázást így gondoltad mint a csatolt képen? A jelfogós kapcsoláson én is gondolkodtam, de az a gondom vele, hogy a jelfogó kimeneteit kapja meg a vezérlő elektronika, mint input adat hogy elérte a szerkezet a végálláskapcsolót. Ezeken tehát nem szeretnék áramot átengedni, nehogy károsítsa a vezérlő elektronikát. Simán egy nyitott/zárt állást szeretnék biztosítani neki.
Igen ,ha az egyik kapcsoló szakít ,akkor is a pirossal jelzett úton húzni fog a relé.A diódázást így gondoltam,csak az alsó kapcsoló diódáját fordítva rajzoltad.Az általam javított (kapcsolóval párhuzamos relé) változatnak ugyan annyi esélye van működni ,mint az általad belinkelt rajznak.Mindkettőben a motorral sorba kapcsolva húz be a jelfogó,arra alapozva hogy a motor ellenállása lényegesen kisebb.
(de még egyszer írom ,nem tudom mire kell,de így a jelfogó csak a megfelelő irányú vezérlés (tehát amire a motor már nem működhet) megjelenésekor húz be.Arra nem alkalmas hogy feszültség mentesen állapotot jelentsen,a következő vezérlés/esetleg visszajelentés számára.) Ha függetleníteni akarod az elektronikát ,akkor esetleg azt is megcsinálhatod ,hogy két áramkörös jelfogót használsz,vagy végálláskapcsolónként két relét.(egy motor egy elektronika.)
Na közben hazaértem, átforrasztottam az egyik tolómotort párhuzamos kapcsolásra. Megnéztem az áramokat úgy ahogy én rajzoltam, így valóban volt 5-6 V a kikapcsolt ágon is (mondjuk a relét nem kapcsolta volna be). Ezután megmértem úgy ahogy te rajzoltad, és itt már 0 V-ot mértem. Mondjuk a másik ágon ilyenkor felkúszik 18V-ra a feszültség, remélem nem rongálja a 12V-os relét. Ha mindkét kapcsoló zárva van, akkor egyenletesen 14V-ot mérek a szárakon (akksitöltővel próbálgatom).
Próbaképp ráforrasztottam a reléket is, és szépen működik a leírás szerint. Valóban egyből bont, amint megfordul a polaritás, de ez nem gond. Megmértem a motoron áthaladó áramot is bontott kapcsoló estetén - elhanyagolható 0,44V. Szóval úgy tűnik minden rendben lesz ezzel, úgy működik, ahogy elképzeltem. Ha sok a 18V a relének, akkor eléköthetek egy 12V-os tranzisztort mondjuk, majd meglátjuk. Köszönöm a segítséget!
Szia !
Erről a technikáról van szó ? http://elektronika.vatera.hu/elem_akkus_elem_tolto/egyeb/napelem_na...4.html Üdv. Jani
Szia!
Nekem is úgy tűnik, hogy ez az általam belinkelt oldalon található kapcsolások egyike.
Szevasz sita!
Én próbálom állítani,de sha mindké érzékelőt letakarom,mintha este lenne,akkor felpörög. Ez normális? Egyébkén a kapcsolásban melyik a sötét és nappali érzékenység poti? Köszönöm,Attila
Szia batkamano!
Sajnos nem mellékelted a vezérlőd áramköri rajzát, (tuni kellene hogy milyen tip. fényérzékelőd van, mert a normál fényérzékelő-ellenállás 180fokban érzékeli a fényt. A photo-tranzisztor viszont tip.tól függően az érzékelési szöge változó, azaz nem 180fok, ennél jóval kisebb) igy csak egy általános utmutatóval tudok segiteni: Mind a kettő potmétert tekerd közép-állásba, és ezután az egyik érzékelőt takard le, de úgy, hogy a fotoellenállás hátulja sem kapjon fényt (ugyanis gyengébben, de a hátúlról kapott fényt is érzékelik). Ezt követően a másik érzékelőt (napsütésben)forditsd a nap felé. 1: Ha nem töténik semmi (nem kapcsolja be a motort), akkor az egyik potit óvatosan tekerd + vagy - irányba. Ha ekkor sem történik semmi, akkor tekerd vissza közép-állásba, és a másik potival ismételd meg a kalibrálást! Ha jó az elektronikád akkor most már valaminek történnie kell, azaz el kell indulni a motornak. Ha elindult a motor, akkor ezzel a potival tudod szabályozni hogy milyen fényerősségnél kapcsolja be a vezérlő a motort. 2: Most tegyél az érzékelő elé (kb15-20cm-re ) egy tenyérnyi fekete lapot, és a másik potit tekerd + vagy - irányba mindaddig, amig a motor meg nem áll. Jegyezd meg! ez a poti szabályozza hogy milyen mértékű sötétségnél kapcsolja ki a motort ( valójában ez nem éjszakai sötétséget jelenti, ha nem a nap fényerősségéhez viszonyított gyengébb fényt érzékeli az elektronika -pl felhő takarja a napot-, hisz árnyékban van. Ha elveszed előle a fekete lapot, ismét indulnia kell a motornak. Remélem tudtam segíteni! sita
Szevasz sita!
Én ezt csináltam meg. De a kalibrálásnál nem állt meg mikor az egyiket letakartam és a másikat fényhez tettem és a potikat állítva próbálkoztam. Sötétben meg kellene állnia-mármint éjszaka?
Szia batkamano!
Ha a kalibrálást úgy végezted ahogy leírtam, illetve a csatolt kapcsolási rajz szerint építetted meg, akkor a vezérlésnek működnie kell. Nézd át mégegyszer, kétszer-háromszor hogy kontakt hiba, vagy a BD*** jelű power tranzisztorok jól vannak-e bekötve! Feltételezem hogy (a rajzon lévő H-hid) a megfelelő tranzisztorokkal (fölül és alul) van megépítve! Fölül 2db BD239, alul pedig szintén 2db DE! BD240 tip tranzisztort kell beépíteni, TEHÁT nem 4db egyformát. Amennyiben minden a rajzszerint van megépítve, akkor már csak két kérdésem van: 1: mekkora a bemenő tápfeszültség amivel hajtod vezérlést? 2: mekkora motort hajtasz a vezérlővel? ***Fesz ,***Amper, ***Watt Ha mind a kettő érzékelő sötétben van (levan takarva), akkor a motornak nem szabadna forogni, azaz a potikkal bekell tudni állitani hogy ne forogjon a motor. Jó nyomozást! sita Én megépítettem és jól működik!
Akárhogy is próbálkozom nem áll meg,nem tudom beállítani.A beültetés jó,de LDR03-as helyett csak LDR07-est kaptam.Talán azzal lenne a gond?-egyiknek sem találok normális adatlapot-Szerinted azzal lehet a gond? Köszönöm!
Ha a P2 potit maximum ellenállásra állítod ,akkor a P1 potival egyforma megvilágítás esetén le kell tudni állítani a motort,ha nem ,egy multiméter esetleg segíthet.
A fényelemek közös pontján fél tápfeszültségnek kell lenni,az alsó erősítő másik lábán ennél valamivel kevesebb a felső erősítő másik bemenetén valamivel több.A műveleti erősítők kimenetén 1-2V lehet maximum.Ha ez teljesül ,a tranzisztorokat tetted be rosszul.
A " proba" válasza valószínű a probléma megoldásához vezet. A PNP tip tranzisztorokat könnyű forditva bekötni!
azaz a bekötése pont forditottja az NPN tip. tranzisztornak. Kövesd "proba" javaslatát. sok sikert sita
Ma délután kiméregetem,de mindent a rajz és beültetés alapján csináltam.Forditva nem raktam be.
itt a kép róla-sok hibázási lehetőségem nincs,pont ezért nem értem.
Szia batkamano!
A fölrakott kép nagyon jó! Sajnos ebből nem derül ki ,hogy a tranzisztorok bekötése jó-e vagy sem. A bitonság kedvéért mellékelek egy file-t. A fotóellenállás az jó, viszont föltétlen húzzál mindkettőre 1-1 3cm-es fekete csövet ( pl.zsugorcső) úgy ahogy lerajzoltam. sita
Szia sita!
Nem értem az egészet,mert a megadott tranyókat használtam és a megadott helyre a helyes PNP vagy NPN-est. Itt vannak az adatlapok is és aszerint is jónak kellene lennie. A fényérzékelőt meg megcsinálom,de ezt leszámítva nem tudom mi lehet,mert tegnap szigetelő szalaggal ragasztottam le-mondhatni hermetikusan,de nem tudtam úgy beállítani,h a motor leálljon. Az egy kis teljesítményű 12V-os motor. Alapesetben tudom ugy állítani a potival,h egyforma fénynél leálljon,de ahogy leírtad,úgy nem.És teljesen sötétre meg nem leállással reagál,hanem szinte felpörög.
Ha sötétben elindul valamerre az a fényérzékelők aszimetriájából is fakadhat .Esetleg a két érzékelő megcserélésével megszüntetheted. (ha normál egyforma fényre leállt)
Nos amit írtál, az már jó jel ,ami a működést illeti.
A lényeg hogy egy bizonyos fényerőnél álljon le, illetve egy másik azaz nagyobb, vagy kisebb fényerőnél induljon el a motor. Ezt produkálja is a vezérlőd. első kérdés: milyen állásban (vég vagy köztes) állnak most a potik? második kérdés: az R1 és R2 ellenállások hány Ohmo-sak? lehet hogy itt van a bibi!! sita
Bocs!
még annyi, hogy a potik értékét is add meg! Magyarázat (a net-n több féle értékekkel szereplő áramköri rajz is található). sita
A napelemek beszerzésére vagyok kiváncsi.
Már a tv-ben is hallottam ,hogy egy magyar feltaláló a cserepekbe rakta bele a napelemeket. erre azonban nem akadtam rá sehol az interneten. Hogy néz ez ki, mennyibe kerül, és hol lehet beszerezni? |
Bejelentkezés
Hirdetés |