Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aggregátorról táplált klímaberendezés lágyindítása
Témaindító: Bit Handshake, idő: Ápr 15, 2020
Témakörök:
Kedves Fórumtársak
Egy zárt dobozos utánfutónk egyfázisú klímaberendezését fogom üzemeltetni menet közben. Ehhez egy benzinmotoros aggregátort szerelek az utánfutóra. Mivel a klíma nem rendelkezik lágyindítás funkcióval, továbbbá a garancia megtartása végett nem is szándékozom a készüléket átalakítani mindenképpen egy olyan megoldáson gondolkozom amit a klíma és az aggregátor közé építve segít az aggregátornak a készülék indítási áramfelvételének leküzdésében. A lágyindítás lehetővé tenné számomra, hogy egy lényegesen kisebb teljesítményű aggregátoral oldjam meg a klíma táplálását. Laikusként számomra egy kondenzátor bekapcsolása az áramkörbe oldaná meg a problémát. Szerintetek ez járható út? Ha igen, hogyan kalkuláljam ki az elegendő kapacitás értéket? Mennyivel legyen az elegendőnél nagyobb a választott kondenzátor kapacitása, ahhoz hogy legyen biztonsági tartalék? Először SIEMENS lágyindító használata jött szóba, ám egy villanyszerelő véleménye erről az, hogy károsíthatja a klíma elektronikáját. Ehhez én nem értek, mások véleményére kell hagyatkozzak. Számomra az egyik legfontosabb szempont a minőségi alkatrészhasználat és.a legideálisabb technológia alkalmazása. Az indítóáram (LRA) 38A, míg a maximális terhelés áram (FLA) 8A. A választható aggregátorok teljesítmény adatai (max, LTP / folyamatos, COP): 1.) 2900W / 2500W 2.) 3400W / 2900W 3.) 5100W / 4200W Köszönöm mindenkinek aki hozzászólásával segít, hogy megoldjam ezt a feladatot.
Szia !
Mivel nem akarod szétszedni a garancia miatt, így nem csak a motort hanem az elektronikát is "lágyindítózni" fogod. Lehet nem kidobott pénz egy napra bérelni(vagy kölcsönkérni) egy generátort és megnézni hogy viselkedik vele, mielőtt feltételezett problémákat próbálnánk megoldani. J.
Használj oda való klímaberendezést, amiben elve benne van ez a funkció.
Például
A klímaberendezés adott (GOVI Arktik 2500N), mert ezzel szerelték gyárilag az utánfutót. Az aggregátor gyártója is adott (PRAMAC) mivel az egyetlen gyártó amelyiknek van magyarországi forgalmazója és kompakt aggregátort gyárt jó/prémium minőségben. A probléma is adott, mivel az 5kW-os változat ami képes kiszolgálni a klíma indítóáramát, de ha jól sejtem egy megfelelően nagy kondenzátor elegendő energiát tárolna ahhoz, hogy egy kisebb 2.5kW-os aggregátort alkalmazzak. Így azon felül, hogy 250.000 forinttal kevesebbet költök aggregátorra, csökkentem az utánfutó orrterhelését ami lényeges szempont, ugyanis csak a vonóháromszögre szerelhető az aggregátor. Ha igaz amit a villanyszerelő állít akkor lágyindító elektronikát nem használhatok a célra ezért marad a kondenzátor alkalmazása. Én ennek hátrányáról nem tudok (többek között, mert nem értek az elektromossághoz ennyire).
----- Kedves Kékróka! Ha kondenzátort kötök a rendszerbe az az elektronikát nem "lágyindítózza". Vagy tévednék?
Sokáig tartana elmagyarázni de kondenzátor nem használható kb. semmilyen formában lágyindításhoz. Kékróka leírta a lényeget, szét kell szedni a klímát, különben nem fog menni a dolog.
Nem tárol.
Az induló áramfelvétel valamelyest kézben tartható a motor fordulatszámának fokozatos emelésével, bár az egyfázisú motorok szabályozgatásáról szóló részbe nem fognék bele. (mert nem jó téma, és tele van vele az internet hogy miért ne) Ha pedig valami jó kis modern frekvenciaváltós elektronika van a klímádban akkor nem villanyszerelő kell oda hanem informatikus.
Szia!
Akkor ez egy hűtőberendezés --mert fűteni nem akarsz vele.! tehát nem klima.-vagy igen? Ha klima van belőle inverteres --az jól működik aggregátról is. De a ki/bekapcsolós hűtőkompresszor. Az nem lágyinditható.Mire kialakul a gáznyomás különbség eltelik 90-180 sec is.Az inditóárama igy a 10X szokott lenni ! nem a 38A , hanem akkor a 80A . Ezeket az agregátokat a gépkönyv ajánlja? Mert kicsinek tűnnek. Én egy 8000 W-s ra szavaznék.! A teherautókon lévő hűtőaggragátot is 16-30-50Le motorok hajtják.
Idézet: „A klímaberendezés adott (GOVI Arktik 2500N), mert ezzel szerelték gyárilag az utánfutót.” Jól gondolom, hogy ezt arra tervezték, hogy álló helyzetben, hálózatról táplálják?
Jó ez így ahogy van, hűtőkocsira / utánfutóra rakják ezeket. Érthető ha valaki az első ilyen járművét veszi, belefut pár nehézségbe.
Ha nemcsak elektronikai oldalról nézzük, a kockázat és az extra nyereség sajnos kézen fogva járnak. Érdemes lenne megfigyelni hogy egyszerre indul a kompresszor a ventilátorokkal, mert ha igen, ezek szétidőzítésével szépet esne az indulóáram. Alternatív szupermegoldás: Kisebb generátor, lehetőleg benzin/LPG gáz üzemű UPS, ami elbírja az induló áramot és televágni a futó tetejét napelemmel. (lehet középtávon még meg is térülne az olcsó autógáz és a napelem miatt)
A ventilátor(ok) és a kompresszor fogyasztását össze sem lehet hasonlítani, ezek szétválasztásával kb. semmit sem lehet nyerni.
Olyan UPS, ami kibír ekkora indulóáramot és valódi színuszos kimenete van, többe kerül, mint a nagyobb teljesítményű aggregátor és a klíma együttesen. Ha egy utánfutó tetejét kitapétázod napelemmel, jó esetben a klíma egyik ventilátorát tudod vele üzemeltetni. Lehet kockáztatni de némi számolás nem árt előtte, különben a nyereségnek leszakad a keze.
Mindenkinek köszönöm az eddigi segítséget. Őszintén én a kondenzátoros megoldásban bíztam, hiszen a fűnyírókban is azt láttam, hogy segít a motort indítani. Túl kacifántos történetet sem szeretnék, mint a UPS és napelem kombó.
Az valójában indító vagy üzemi kondenzátor, egyfajta segédfázist hoz létre. Így alakítják ki egy fázisról a forgó mágneses mezőt.
Az indító kondenzátrot ne keverd a lágyindító fogalommal.
Ha ez nem hobbi, hanem egy vállalkozás része, akkor pont olyan mint a szerszámvásárlás szabálya. Lehet olcsó megoldást venni, majd kidobni és megvenni a profit. Tehát egy odavaló generátor és kész.
A klímád a gyártója szerint induláskor egy rövid ideig 32 A-t fog felvenni, ami 7-re csökken, annyi lesz üzemszerűen. Bővebben: Link
A 2500 W az a hűtési teljesítmény, a kompresszor nem fogyaszt annyit. (Így is jó gyenge a COP értéke, bőven alulmúlja a 40 éves orosz ablakklímát, ami a műhelyemben van.) A kompresszor wattos teljesítménye 1200 W, az árama 7 A, ebből a cos φ-je 0,74. Ezek szerint biztosan nem inverteres, mert azok kisebb árammal indulnak, lassan futtatják fel a fordulatot, és a cos φ 0,9 felett szokott lenni. Próbálj ki pl. egy 2 kW-os aggregátort, feltehetően nem fog lefulladni, mert a 32 A-t nagyon rövid ideig veszi fel a klíma, hamar leesik az üzemi áramra. A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |