Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Simson elektronikus gyújtás
Lapozás: OK   5 / 49
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Én úgy gondoltam, hogy egy vasat ragasztok a bütyökre, tehát nem a bütyök vezérelné. Gondoltam is, hogy az képtelen lenne rá.

Viszont kaptam olyan híreket, hogy a lendkeréknek az a része, ahova a mágnest ragasztanám, elérheti a 80°C-ot is. Szóval problémás lehet a helyzet.
(#) Benzol válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Pontosan, hangszóróból kiveszed a fekete ferromágnest vagy a winyós, ráfaragod köralakúra hogy passzoljon a tekercsre - a vasmaggal érintkezve. A jeladó nem mágnes - egy vas téglalap Kb 5mm*5mm*10mm (nagyobb csavarszárából vagy köracélból ) A vasdarabot hosszával párhuzamosan a főtengellyel ráragasztod a bütyökre . Vagyis a tekercs eggyik oldalán a mágnes a másik oldalán a vasdarab.
Nagyfényű leddel mérheted a feszültséget . 1.5v-nál felvillan.
(#) Krisz03 válasza Benzol hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Lehet, hogy így oldom majd meg, bár még nem tudtam kipróbálni.

De miért kellene ferromágnest használnom? A DVD optikából kiszedett az erősebb, nem? Meg ebben az elrendezésben már nem érné akkora hő.
Uhh, várjunk csak! A tekercs hosszúkás, és így már elég közel kerül a lendkerék mágneseihez, hogy hátul mágnes, elöl vas... Akkor ez megint nem lesz jó...
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Arról esetleg valakinek valami infója, hogy ezek az optikában lévő mágnesek milyen anyagminőségűek? Mert ha nem a legrosszabb, akkor szerintem nyugodtan felragaszthatom a megszakítót működtető bütyökre, mert nem fog megártani neki az ott lévő kb 80°C körüli hőmérséklet.

Itt írja, hogy
Idézet:
„Tmax 80-180 °C. anyagminőségtől függően.”
(#) Benzol válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Lehet hogy nem lesz baja , ki kell próbálni a lendkerék csak nem melegszik 150 fokosra . vagy a tekercsre teszed. Szkóppal meg kéne mérni milyen inpulzust adnak ameik az gyorsabb, éleseb az a jó.
(#) Krisz03 válasza Benzol hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Szóval akkor ez a fajta mágnes 150°C-ot bír? Az bőven jó, hisz annyira nem melegszik fel az a rész.

Persze, kipróbálom majd mind a két megvalósítást.
(#) Benzol válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Meg kell próbálni - kísérletezni, de biztos nagyobb szikrát ad mint a megszakítós.
(#) Krisz03 válasza Benzol hozzászólására (») Aug 4, 2007 /
 
Ebben nem kételkedem, bár szikra ereje ugyanakkora marad, mert csak egyszerű "jeladóként" működött eddig is a megszakító a CDI elektronikában (a tirisztort gyújtotta be). Most pedig (a reményeim szerint sokkal pontosabb) tekercs fogja felváltani.

Csak abban nem voltam biztos, hogy a mágnes károsodás nélkül el fogja-e viselni a kb 80°C-os hőmérsékletet?!
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 5, 2007 /
 
Képek egy gyári jeladóról.

P1030540.JPG
    
(#) mex válasza mex hozzászólására (») Aug 5, 2007 /
 
A többi.
(#) mex válasza mex hozzászólására (») Aug 5, 2007 /
 
Még van házi gyártású csévetestről is.
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Aug 5, 2007 /
 
Köszi a képeket.
Jó is lenne ilyet használni, amit a lendkeréken kívül kell elhelyezni, de sajna ott nincs hely, így marad a lendkeréken belüli (bütykös részhez) elhelyezés.
(#) nar_ancs válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 8, 2007 /
 
Mire jutottál?

Mi van akkor, ha a mágnest a lendkerék belsejébe, de nem a bütykös részre tesszük, hanem a bütykös részt a külső résszel összekötő küllőre ragasztjuk?

Szerinted mi lesz a megoldás?

(#) nar_ancs hozzászólása Aug 13, 2007 /
 
Ez vajon hogy nézhet ki belülről?

Szedett már szét valaki ilyent?
Mintha a Babetta gyujtásra emlékeztetne?

Mi lenne, ha egy ilyent csinálnánk?
(#) mex válasza nar_ancs hozzászólására (») Aug 13, 2007 /
 
Ennek az elődjét már tekercseltem. Az okosság a trafóval egybeépitett elektronikában van,ugyanis az előgyújtást is állitja,bizonyos határon belül.
(#) Krisz03 válasza nar_ancs hozzászólására (») Aug 13, 2007 /
 
Még sajnos semmire sem jutottam, mert a motort kellett működőképes állapotba hozni (ha minden igaz, akkor ez már sikerült).
A napokban nekifogok majd a rendszer kigondolásának.
A küllőre ragasztás jó ötlet, mert nagyobb lenne a kerületi sebessége a mágnesnek, viszont a lendkerék agya élég széles, így az agy és a lendkerékben lévő mágnesek között csak egy kb 1.5-2cm-es hely van.
Szóval felvetődik újból az a probléma, hogy a lendkerékben lévő mágnesek bezavarnak, bár az árnyékolás ígyis-úgyis elkerülhetetlen, illetve ott van az is, hogy az alaplapot nem biztos, hogy el tudom úgy forgatni, hogy a megszakítás pillanatában pont egy küllő alatt legyen a jeladótekercs.
Meg is néztem most, és ez nem jó megoldás. A megszakítás pillanatában pont az alaplapon lévő 3 tekercs felett van a 3 küllő, és nem is tudom annyira elforgatni az alaplapot, hogy valamelyik küllő alá kerüljön a jeladótekercs. Szóval marad a bütyökre fogatás. Ja igen, az lendkerékagy kilógó peremére sem tehetek mágnest, mert elérné az alaplapon lévő tekercseket.
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 13, 2007 /
 
A motordekli és a küllő közötti távolság mennyi lehet?
(#) Tanto hozzászólása Aug 13, 2007 /
 
A deklitől a kerékagy olyan 55cm körül lehet, tehát a küllő és a jeladó között úgy 40-45cm
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Aug 13, 2007 /
 
Az a távolság se nagy. Nem mértem, de nem lehet sokkal több, mint 1cm. Szóval ez sem járható út, ráadásul nem is lehet felrakott deklivel ellenőrizni az előgyújtás értékét.

Tanto: Mik ezek a fél méteres távolságok? A lendkerék küllőiről van szó, ugyanis nem "telikerék", hanem vannak rajta nyílások hagyva, hogy hozzá lehessen férni a megszakítóhoz. :yes:
(#) Tanto válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 14, 2007 /
 
Ja, bocs tegnap kissé fáradt voltam és a küllő alatt az első kereket értettem és leírtam azt amit 2 hete méregettem ott. Jobban kelett volna elolvasni a felette lévő írásodat tehát maradjunk a kb 1cm-nél. sorry
(#) Krisz03 válasza Tanto hozzászólására (») Aug 14, 2007 /
 
Semmi gond! Mással (velem) is megesik az ilyen!

Haladtam kicsit a jeladótekercses megoldással. Csak az a gond, hogy nem előre, hanem vissza. Nem lesz jó, nem bírom felfogatni a tekercset, mert beleér a bütyökbe.

Nem baj, van más elgondolás: opto. Még régebben kaptam ezt a fájlt (csatolva), és holnap ki is próbálom, hogy képes-e a gyújtásomat vezérelni? Van reflexiós optocsatolóm, amit fel tudok fogatni a megszakító helyére, és ezt is a bütyök felületével szeretném vezérelni a következőképpen: a megszakító futófelületét feketére fújom sprével, és egy sávon vagy lekaparom a festéket, vagy tükröző fóliát ragasztok rá, esetleg fújás előtt kimaszkolom.

Két kérdésem lenne:
1) Kell-e árnyékolt vezetéket használnom az esetleges zajok kivédésére?
2) Ugye úgy kell ehhez a gyújtáselektronikához hozzákapcsolnom, hogy kihagyom R5, D5, R6, C3 alkatrészeket, és a Schmitt-triggerből a jel közvetlen a tirisztor Gate-jére megy (a Gate-en marad az ellenállás a test felé)?

opto.jpg
    
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 15, 2007 /
 
Van egy kis gond. Nem az elvárásoknak megfelelően működik a szerkezet.

A fototranzisztor kollektorán nem csökken le eléggé a fesz ahhoz, hogy a Schmitt-trigger kimenetén megjelenjen az 5V.
Módosítottam a kapcsoláson, mert a diódán nem folyt elég áram. Most 220 Ohm-mal 17mA. A tranzisztornál lévő ellenállást is csökkentettem (470 Ohm-ig), de semmi változás.
Úgy persze működik, ha zseblámpával rávilágítok, de hiába használok tükröző fóliát, tükröt, nem nyit eléggé a fototranzisztor.
Lészi adjatok valami ötletet, hogy mit csináljak másként!

Ja igen, először OPB708, majd pedig CNY70 típusú reflexiós optokaput használtam.
(#) Krisz03 válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 15, 2007 /
 
De lökött vagyok!
Hát nem csökkenteni, hanem növelni kell a kollektoron az ellenállást. Most 8.6+2.2 kOhm-mal szépen kapcsolgat a tükröző fóliával.

Szerk: Azért arra még kíváncsi vagyok, hogy árnyékolt kábellel kell-e felhozni az alaplapról a gyújtáselektronikába a vezetékeket, zavarszűrés céljából, vagy ez nem tud zavart összeszedni?
(#) nar_ancs válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 16, 2007 /
 
Akkor most hogy néz ki ez a rajz pontosan?
Újrarajzolnád ?

Kösz
(#) Krisz03 válasza nar_ancs hozzászólására (») Aug 16, 2007 /
 
5V-nál Rd=220 Ohm, Rt=15 kOhm. Ezekkel az értékekkel próbáltam legutóbb. Asztalon mőködött is rendesen úgy, hogy egy LED (előtétellenállással) volt a Schmitt-trigger kimenetén, viszont motorban nem müxik. Pontosabban ad 2 szikrát, majd kipurcan a 7414 egyik triggerje. Aztán átkötöm egy másikra (6db van egy tokban), azzal is van két szikra, majd semmi.

Fater mutatott egy rajzot, amin Schmitt-trigger helyett egy P-s tranyó van, de az meg azért nem működik, mert a tirisztor Gate-jén van egy kondi. Ha kiszedem azt, akkor jó, de nem tudom, hogy így ártok-e esetleg valaminek.

Már én sem tudom, mit kellene csinálni, hogy rendesen működjön...
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 16, 2007 /
 
Ez jó lessz a Schmitt triggeres megoldás helyett. Attól pusztul el hogy nem tettél diódát a kimenetére. A PNP tranyó pl: BC 212 lehet. A kondit meg kiszedheted.
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Aug 16, 2007 /
 
Köszi szépen! Ezt mindenképpen ki fogom próbálni.

Jó lesz ez így, hogy "közvetlen" 12V-ot kap? Csak azért kérdem, mert ez a feszültség eléggé ingadozik menet közben: 11.8-14.5V.
Vagy használjak 7805-öt, mint az eddigi próbáknál? Akkor ugye csak a foto elemeknék kell az ellenállásokat megváltoztatni?
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 16, 2007 /
 
Az optokapu határadatait nem ismerem,csak valószinűsitem,nem árt neki a ~15V-os tápfesz sem. A többi résznek meg biztosan nem.
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Aug 16, 2007 /
 
Így legalább 1 alkatrésszel (7805) kevesebb.
A fotodióda áramát be is tudom állítani, de a fototranzisztorhoz nem tudom, milyen értéket tegyek?
5V-nál 15 kOhm kellett, hogy le tudjon esni közel 0V-ra a fesz a kollektoron. 12V-nál kb milyen értékek között próbálkozzam?
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Aug 16, 2007 /
 
A rajztól ne nagyon térj el. Sokallom a 15k ellenállást. Milyen távolságra tudod elhelyezni a fóliától az optokaput? Asztalon próbáld először.
Következő: »»   5 / 49
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem