Fórum témák
» Több friss téma |
Én úgy gondoltam, hogy egy vasat ragasztok a bütyökre, tehát nem a bütyök vezérelné. Gondoltam is, hogy az képtelen lenne rá.
Viszont kaptam olyan híreket, hogy a lendkeréknek az a része, ahova a mágnest ragasztanám, elérheti a 80°C-ot is. Szóval problémás lehet a helyzet.
Pontosan, hangszóróból kiveszed a fekete ferromágnest vagy a winyós, ráfaragod köralakúra hogy passzoljon a tekercsre - a vasmaggal érintkezve. A jeladó nem mágnes - egy vas téglalap Kb 5mm*5mm*10mm (nagyobb csavarszárából vagy köracélból ) A vasdarabot hosszával párhuzamosan a főtengellyel ráragasztod a bütyökre . Vagyis a tekercs eggyik oldalán a mágnes a másik oldalán a vasdarab.
Nagyfényű leddel mérheted a feszültséget . 1.5v-nál felvillan.
Lehet, hogy így oldom majd meg, bár még nem tudtam kipróbálni.
De miért kellene ferromágnest használnom? A DVD optikából kiszedett az erősebb, nem? Meg ebben az elrendezésben már nem érné akkora hő. Uhh, várjunk csak! A tekercs hosszúkás, és így már elég közel kerül a lendkerék mágneseihez, hogy hátul mágnes, elöl vas... Akkor ez megint nem lesz jó...
Arról esetleg valakinek valami infója, hogy ezek az optikában lévő mágnesek milyen anyagminőségűek? Mert ha nem a legrosszabb, akkor szerintem nyugodtan felragaszthatom a megszakítót működtető bütyökre, mert nem fog megártani neki az ott lévő kb 80°C körüli hőmérséklet.
Itt írja, hogy Idézet: „Tmax 80-180 °C. anyagminőségtől függően.”
Lehet hogy nem lesz baja , ki kell próbálni a lendkerék csak nem melegszik 150 fokosra . vagy a tekercsre teszed. Szkóppal meg kéne mérni milyen inpulzust adnak ameik az gyorsabb, éleseb az a jó.
Szóval akkor ez a fajta mágnes 150°C-ot bír? Az bőven jó, hisz annyira nem melegszik fel az a rész.
Persze, kipróbálom majd mind a két megvalósítást.
Meg kell próbálni - kísérletezni, de biztos nagyobb szikrát ad mint a megszakítós.
Ebben nem kételkedem, bár szikra ereje ugyanakkora marad, mert csak egyszerű "jeladóként" működött eddig is a megszakító a CDI elektronikában (a tirisztort gyújtotta be). Most pedig (a reményeim szerint sokkal pontosabb) tekercs fogja felváltani.
Csak abban nem voltam biztos, hogy a mágnes károsodás nélkül el fogja-e viselni a kb 80°C-os hőmérsékletet?!
Még van házi gyártású csévetestről is.
Köszi a képeket.
Jó is lenne ilyet használni, amit a lendkeréken kívül kell elhelyezni, de sajna ott nincs hely, így marad a lendkeréken belüli (bütykös részhez) elhelyezés.
Mire jutottál?
Mi van akkor, ha a mágnest a lendkerék belsejébe, de nem a bütykös részre tesszük, hanem a bütykös részt a külső résszel összekötő küllőre ragasztjuk? Szerinted mi lesz a megoldás?
Ez vajon hogy nézhet ki belülről?
Szedett már szét valaki ilyent? Mintha a Babetta gyujtásra emlékeztetne? Mi lenne, ha egy ilyent csinálnánk?
Ennek az elődjét már tekercseltem. Az okosság a trafóval egybeépitett elektronikában van,ugyanis az előgyújtást is állitja,bizonyos határon belül.
Még sajnos semmire sem jutottam, mert a motort kellett működőképes állapotba hozni (ha minden igaz, akkor ez már sikerült).
A napokban nekifogok majd a rendszer kigondolásának. A küllőre ragasztás jó ötlet, mert nagyobb lenne a kerületi sebessége a mágnesnek, viszont a lendkerék agya élég széles, így az agy és a lendkerékben lévő mágnesek között csak egy kb 1.5-2cm-es hely van. Szóval felvetődik újból az a probléma, hogy a lendkerékben lévő mágnesek bezavarnak, bár az árnyékolás ígyis-úgyis elkerülhetetlen, illetve ott van az is, hogy az alaplapot nem biztos, hogy el tudom úgy forgatni, hogy a megszakítás pillanatában pont egy küllő alatt legyen a jeladótekercs. Meg is néztem most, és ez nem jó megoldás. A megszakítás pillanatában pont az alaplapon lévő 3 tekercs felett van a 3 küllő, és nem is tudom annyira elforgatni az alaplapot, hogy valamelyik küllő alá kerüljön a jeladótekercs. Szóval marad a bütyökre fogatás. Ja igen, az lendkerékagy kilógó peremére sem tehetek mágnest, mert elérné az alaplapon lévő tekercseket.
A motordekli és a küllő közötti távolság mennyi lehet?
A deklitől a kerékagy olyan 55cm körül lehet, tehát a küllő és a jeladó között úgy 40-45cm
Az a távolság se nagy. Nem mértem, de nem lehet sokkal több, mint 1cm. Szóval ez sem járható út, ráadásul nem is lehet felrakott deklivel ellenőrizni az előgyújtás értékét.
Tanto: Mik ezek a fél méteres távolságok? A lendkerék küllőiről van szó, ugyanis nem "telikerék", hanem vannak rajta nyílások hagyva, hogy hozzá lehessen férni a megszakítóhoz. :yes:
Ja, bocs tegnap kissé fáradt voltam és a küllő alatt az első kereket értettem és leírtam azt amit 2 hete méregettem ott. Jobban kelett volna elolvasni a felette lévő írásodat tehát maradjunk a kb 1cm-nél. sorry
Semmi gond! Mással (velem) is megesik az ilyen!
Haladtam kicsit a jeladótekercses megoldással. Csak az a gond, hogy nem előre, hanem vissza. Nem lesz jó, nem bírom felfogatni a tekercset, mert beleér a bütyökbe. Nem baj, van más elgondolás: opto. Még régebben kaptam ezt a fájlt (csatolva), és holnap ki is próbálom, hogy képes-e a gyújtásomat vezérelni? Van reflexiós optocsatolóm, amit fel tudok fogatni a megszakító helyére, és ezt is a bütyök felületével szeretném vezérelni a következőképpen: a megszakító futófelületét feketére fújom sprével, és egy sávon vagy lekaparom a festéket, vagy tükröző fóliát ragasztok rá, esetleg fújás előtt kimaszkolom. Két kérdésem lenne: 1) Kell-e árnyékolt vezetéket használnom az esetleges zajok kivédésére? 2) Ugye úgy kell ehhez a gyújtáselektronikához hozzákapcsolnom, hogy kihagyom R5, D5, R6, C3 alkatrészeket, és a Schmitt-triggerből a jel közvetlen a tirisztor Gate-jére megy (a Gate-en marad az ellenállás a test felé)?
Van egy kis gond. Nem az elvárásoknak megfelelően működik a szerkezet.
A fototranzisztor kollektorán nem csökken le eléggé a fesz ahhoz, hogy a Schmitt-trigger kimenetén megjelenjen az 5V. Módosítottam a kapcsoláson, mert a diódán nem folyt elég áram. Most 220 Ohm-mal 17mA. A tranzisztornál lévő ellenállást is csökkentettem (470 Ohm-ig), de semmi változás. Úgy persze működik, ha zseblámpával rávilágítok, de hiába használok tükröző fóliát, tükröt, nem nyit eléggé a fototranzisztor. Lészi adjatok valami ötletet, hogy mit csináljak másként! Ja igen, először OPB708, majd pedig CNY70 típusú reflexiós optokaput használtam.
De lökött vagyok!
Hát nem csökkenteni, hanem növelni kell a kollektoron az ellenállást. Most 8.6+2.2 kOhm-mal szépen kapcsolgat a tükröző fóliával. Szerk: Azért arra még kíváncsi vagyok, hogy árnyékolt kábellel kell-e felhozni az alaplapról a gyújtáselektronikába a vezetékeket, zavarszűrés céljából, vagy ez nem tud zavart összeszedni?
Akkor most hogy néz ki ez a rajz pontosan?
Újrarajzolnád ? Kösz
5V-nál Rd=220 Ohm, Rt=15 kOhm. Ezekkel az értékekkel próbáltam legutóbb. Asztalon mőködött is rendesen úgy, hogy egy LED (előtétellenállással) volt a Schmitt-trigger kimenetén, viszont motorban nem müxik. Pontosabban ad 2 szikrát, majd kipurcan a 7414 egyik triggerje. Aztán átkötöm egy másikra (6db van egy tokban), azzal is van két szikra, majd semmi.
Fater mutatott egy rajzot, amin Schmitt-trigger helyett egy P-s tranyó van, de az meg azért nem működik, mert a tirisztor Gate-jén van egy kondi. Ha kiszedem azt, akkor jó, de nem tudom, hogy így ártok-e esetleg valaminek. Már én sem tudom, mit kellene csinálni, hogy rendesen működjön...
Ez jó lessz a Schmitt triggeres megoldás helyett. Attól pusztul el hogy nem tettél diódát a kimenetére. A PNP tranyó pl: BC 212 lehet. A kondit meg kiszedheted.
Köszi szépen! Ezt mindenképpen ki fogom próbálni.
Jó lesz ez így, hogy "közvetlen" 12V-ot kap? Csak azért kérdem, mert ez a feszültség eléggé ingadozik menet közben: 11.8-14.5V. Vagy használjak 7805-öt, mint az eddigi próbáknál? Akkor ugye csak a foto elemeknék kell az ellenállásokat megváltoztatni?
Az optokapu határadatait nem ismerem,csak valószinűsitem,nem árt neki a ~15V-os tápfesz sem. A többi résznek meg biztosan nem.
Így legalább 1 alkatrésszel (7805) kevesebb.
A fotodióda áramát be is tudom állítani, de a fototranzisztorhoz nem tudom, milyen értéket tegyek? 5V-nál 15 kOhm kellett, hogy le tudjon esni közel 0V-ra a fesz a kollektoron. 12V-nál kb milyen értékek között próbálkozzam?
A rajztól ne nagyon térj el. Sokallom a 15k ellenállást. Milyen távolságra tudod elhelyezni a fóliától az optokaput? Asztalon próbáld először.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |