Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hegesztő trafó
Hali,én fűrészlap forrasztóval forasztottam össze.Kb 10 fokos szőgbe hosszan leköszörültem és közétettel egy trombita zéz lemezt mert az 80-90 fokkal hamarabb olvad.és alátettem a fürészlap fprraszó alá és felhevitette ,ha van asztalos ismerősőd az segit biztos.egyébként úgy működik mind a ponthegesztő.hali
Mennyit adnak érte az ócskavas telepen? Lehet inkább megvenném én. Az alu huzalt is, mert már gyártottam olyat, pont ma vettem 4mm-es warniscsövet.
Ettől függetlenül a vasat szét kell szedni az új tekeréshez.
"Ha a villanymozdonyok hajtómotor-főpólustekercseiben megfelelt a hüvelyes-ónos forrasztásos toldás (pedig ott van igénybevétel!), akkor egy hegesztőtrafóban is jó lesz."
Szerintem kissé rosszul értelmezel dolgokat. A villanymozdonyok motor tekercsei(és minden más komoly teljesítményű villamos gépé) nem azért készülnek darabokból mert nem adná ki a megfelelő hosszúságú huzalt a készlet, hanem gyártástechnológiai okok miatt. Ugyanis a megfelelő alakzatot egyben nem lehetne a helyére berakni a merevsége miatt. Ezért készül több darabból, és miután berakták a helyére, ott forrasszák össze. Egyébként a hegesztő dinamók, sőt a nagyobb önindítók is hasonló módon készülnek. De ezt a megoldást nem szokás olyan helyen alkalmazni, ahol a toldás a tekercs belsejébe kerül. Persze, ettől még te megcsinálhatod, de ne akarj más erre rábeszélni.
Ma megjött a huzal. Ti hogy tekeritek az ilyen nagyobb huzalokat, hogy ne legyen az 1-es képen látható effektus, aminek az eredménye a drága tekercselési tér vesztesége? Én eddig úgy csináltam, mint a kép2-n látható, téglából kiköszörültem két profilt, ami megvezette a huzalt, csak most nincs épp téglám, meg egy kis tégla flexelés után úgy néz ki a műhely, mintha robbantottak volna. Mert ugye a tégla az olcsó, 200 fokig biztosan hőálló, könnyen formálható, viszonylag ellenáll a mechanikai hatásoknak, nem mágnesezhető, és nem is vezeti az áramot, létezik hasonló anyag?
A tégla felejtős, mert porozus és a finom szemcsék felsérthetik a lakkot. Nem azonnal hanem évek múlva.
Bakelit, nyákból kivágott (faragott) távtartó az igazi. A vasmag és tekercs között igy a levegő is tud jární.
Akkor te nem cséve testre tekersz. Gondolom a tekercs hűtése miatt. Ebben az esetben én fa sablont használok lekerekített sarkokkal. Enyhén kúpos, vagy több darabból álló. A sablonra 1-2 menet pappírt tekerek. Sablont készítettem lemezből is,sőt komplett cséve testet is szigetelve. A csévetest nyitott ebben az esetben. Ha vas lemezből készül, kellemes meglepetés vár(nyugodtabb, csendesebb ív és hang). Az okáról a mágnesezéssel foglalkozó embert kérdezz. Nem variálok néha csinálok ilyen fajtát, de ez macerás. Van sarok rögzítős megoldás is, de az lágy lemezből készül szigetelve rádiusz mindig fontos, a nagysága a tekercselő huzal vastagságától,lágyságától,szigetelő anyag tulajdonságától. Hirtelen ennyi jutott eszembe.
Persze előtte betekerem minden jóval. Egyébként warniscsőbe húzott huzal van a téglás megoldásra tekerve.
Mályi László: De, csévére tekerek, csak egy ilyen kis betétet beleteszek a csévébe. Nem a tekercs hűtése miatt, hanem hogy a huzal "kanyarodása" ne a trafó ablakba történjen, mert akkor kevesebb férne be, ami a csatolt képeken is látható. Majd arról a fa sablonról csinálhatnál egy fot, ha ráérsz. A vas lemezes csévén én is gondolkodtam, de nem mertem olyat csinálni, pedg meglett volna hamar, csak féltem az örvényáramtól. Ez ami itt van d=2mm és d=2,13mm huzalok, és a cséve 8x7cm körül van, ráadásul két darabba van vágva gyárilag, majd lefotózom nemsoká.
Pl. az EBSC 41 nevű villanymozdony hajtómotor (kompound, vegyes gerjesztésű) főpólustekercse 2 x 1.3 mm-es üvegszigetelésű Cu profilból volt, kb. 1000m-es gurigában szállítoották; egy tekercs 250m huzalt vett fel. A spanolóban rendszeresen elszakadt (egyenetlen szigetelés), ilyenkor kis hüvely, f.ón, Warnish-szalag, és gombolyítottuk tovább. Na ez a tekercs legbelsejében is előfordult, sosem hibásodott meg. Nem részletezem tovább, néhány évet a gyártásban töltöttem (GVM; Ganz-MÁVAG). És a rúdtekercselések is egy hosszban készültek, speciális sablonokon, ha éppen elfogyott az egyik tekercs készítése közben a huzal; szilfosz (foszforos Ag-forrasz), warnish-szalag, és tovább. Kb. 250 kW-ig, utána már cső, és vízhűtés. Nem beszélek rá senkit, csak a gyakorlatról írtam. Olvastál róla? Mert én gyártottam; kávédarálótól, turbógenerátorig.
Na egy pár kép a teljesebb képért. Örvény áram, na és nem oszt nem szoroz 0.8-1 lemeznél. Nyitott cséve esetében nincs rövidre zárt menet a vasmagtól is szigetelni kell. Azóta is működik a trafó nem melegedet a cséve sem, csak a kellemes meglepetés.
1400 ft kg-ja.
Ez SK. vérprofi (ugyan ilyen számlálóm van), nem rövid néha a daráló karja? Az a hatszegletű eszköz (9 kép) nem tudom mi!?(nek) Nálam 1km-es körzetben tilos.
![]()
Ezt örököltem egy öreg villany szerelőtől, emlékeztető. Nyugodjon békében, jó ember volt a maga módján. A szekunder amúgy se kapkodós, ott rövid. Egyébként mindenkinek megvan a maga keresztje az enyém az a hatszögletű.
Nem. A huzalon még gondolkodok.
Nálam az 1km-es körzetbe kötelező!
Nem csak olvastam róla, hanem 3 évig dolgoztam olyan tekercselőműhelyben, ahol a 400kW-os csúszógyűrűs villanymotor is megfordult javítás céljából.De javítottunk 1,6MW-os villanymotort is, igaz, azt a telepítési helyén, mert nem fért volna be a műhelykapun. Valamint az elmúlt évezredben villamosgép gyártástechnológiából is vizsgáztam néhányszor, és nem azért,mert az ismétlés a tudás atyja. Tehát van némi elméleti és gyakorlati tapasztalatom, ahogy te írtad, a kávédarálótól a turbógenerátorig. Tudod, a gyakorlat és gyakorlat között is van különbség. Van aki a kávédaráló forgórészén is megtoldja a huzalt ha nem adja ki a menetszámot, meg van olyan is, aki inkább másik dobról kezdi megtekerni, mintsem hogy toldani kelljen.
Komoly(?) hegesztőgép gyártó cég is gyárt úgy hegesztőgépet, hogy a tekercsvéget az előző menethez egy darab zománchuzallal köti hozzá, a megcsapolásoknál pedig nem használ szigetelőcsövet. A lényeg, garanciális időt bírja ki. Illetve van olyan hegesztőgép gyártó is, aki a tekercseket a lehető legnagyobb gondossággal készíti el, és nem játszik a szervizbevételre. Nem azt állítom, hogy nem lehet a huzalt toldani, ha a toldás elvégezhető úgy,hogy az a gép villamos jellemzőit nem rontja, illetve a szigetelése az eredetivel legalább azonos minőségben kivitelezhető. De meg se fordulna a fejemben,hogy valakit rábeszéljek arra,hogy 1m-es darabokból készítsen el egy hegesztőtrafó szekunder tekercset.
Nem de ameddig nem szárad ki, nem köt meg addig nem illik használni.
Köszönöm.
Én is inkább pl. ponthegesztőhöz, vagy kemény forrasztóhoz használnám a méteres darabokat, de ha valaki kénytelen alacsony költségvetéssel dolgozni, elég elszánt, és ügyes, megoldható.(magának!) Amúgy csak a direktbe-tekercselt (kereszt,és párhuzamos hornyú) turbógenerátorokban nem volt toldás. A sugár-hornyosoknál darabokból készült,azt jó móka volt berakni, és ott összetoldani (a tekercsfejben). Az ELIN, SIEMENS hegesztőknél nem volt toldás (akkoriban!).
A Millenáris Parkban, vagy a MÁVAG helyén(a 25000 kínai) már nem gyártanak se gépet, se mozdonyt. ![]()
"Az ELIN, SIEMENS hegesztőknél nem volt toldás (akkoriban!)."
Pont erre utaltam, amikor a gyakorlat és gyakorlat közti különbségről írtam. A régi időkben a gyártás technológuson múlt,hogy mit engedett meg, és mit nem. Ha a Siemens, az ABB,vagy a BBC-vagy akár az Elin meg tudta csinálni egy darabból az adott tekercset, bizonyára a hazai gyártó is meg tudta volna. Hosszasan lehetne erről értekezni, de szerintem az már nem ennek a fórumnak a keretei közé való lenne.
"A Millenáris Parkban, vagy a MÁVAG helyén(a 25000 kínai) már nem gyártanak se gépet, se mozdonyt. "
Hát igen. ![]()
Szevasztok! Sokszálas (sodrott) rézhuzal, (az elemi szál átmérője 0,27 mm) toldására kellene valami házilagos megoldás. Szénelektródák között ponthegesztéssel sikerült már valakinek? Úgymond másfeles sodrott rézhuzalt kellene toldanom. Lágyforrassztás kizárva.
A lényeges, hogy ne nőjön meg a keresztmetszet a toldásnál.
A gondom az ha kihozom a kötéseket (toldásokat)a tekercs belsejéből és kívül kötöm össze, annyi helyet veszítek el, hogy nem tudom betekerni az ablakba a szükséges menetszámot. Így is csak "cipőkanállal" fér be.
A toldás nem ablakba készítjük,a tekercs ablakon kívüli részen. Forrasztás szigetelő cső vagy prespán pappír(szigetelő pappír) kettéhajtva közzé kerül a kötés.
Üdv. Amit leírtál az helyes. A problémára nem megoldás. Minden huzalvég-pár amit kihozok a tekercs belsejéből helyet foglal pluszban az optimálishoz képest. a menet-menet melletti szigeteléshez képest a rétegeken (sorokon) átvezetett vezetőket jobban kell szigetelni és rögzíteni. Ez mind emészti a csévetesten és az ablakban levő helyet. az ideális megoldás az lenne, hogy menet menet mellé,folyamatosan és rétegenként. Viszont a huzal nem egy darabból van, sajnos ezért kell toldanom. Ha tömör volna ponthegesztéssel folytonossá tehetném, de ez sodrott mert tömört nem használhatok mert 200 Khz a frekvencia, indukciós hevítő trafója lessz.
Üdv azt szeretném kérdezni vettem öntapadós szurkos szigetelő szalagot,mikor betekertem vele a vezetéket és végig mentem egy sorral a csévetesten kell e lakkozni vagy nincs jelentősége.És plusz minden sort leszigetelni a szurkos vászonnal?És csónak lakk megfelel?
Helló! Mi ez, fazékvas, hogy körbe van az ablak? Mert ha nem, akkor akkora helyed van a trafó két végén, amekkora csak kell. Ha szigeteletlen elemi szálakból van a sodrat, akkor nem küzdötted le a skin-hatást!
Rakj papírt (prespán, sütőpapír) a sorok közé. Csónak-lakk nem az igazi. De a többi (parketta, epoxi, stb.) nem tudom hogy viszonyul a kátrányhoz. Régi trafóknál találkoztam tiszta bitumen kiöntéssel (nem igazán hőálló). A tekercseket jó szorosan kötözd meg vászon szalaggal, mert mozog, és kidörzsöli egymást.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |