Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Robotika kezdőknek
 
Témaindító: mspike, idő: Júl 18, 2005
Lapozás: OK   62 / 82
(#) mzozo95 válasza djadji hozzászólására (») Aug 28, 2012 /
 
Alakíts át micro servókat forgósra, aztokat utéána csak 1-2ms közötti impulzusokkal meghajtod amik 20ms enként ismétlődnek, pl a hardweres pwm el,és forog olyan gyorsan ahogy akarod és arra amerre akarod, ilyet már én is csináltam...
Íme egy "hekkelt" szervó: Bővebben: Link

Ha nem ismered hogyn működnek erre keress rá: rc servo, de itt valamelyik kapcsolásban vagy cikkben volt róluk szó...
(#) Hury válasza djadji hozzászólására (») Aug 28, 2012 /
 
Üdv! Semmi baj azokkal a motorokkal.

Rendesen meg kéne építeni (próba)nyákon a stab IC-t, motorvezérlőt, az ajánlott kondenzátorokkal, körítéssel. Legyenek könnyen használható kivezetések, tüskesor, vagy sorkapocs.

-

Az ajánlott szervó motor tök jó, de megint elvinne egy ismeretlen irányba...
(#) djadji válasza szitko hozzászólására (») Aug 29, 2012 /
 
Aha... ez jó ötlet. Megpróbálom a PWMet , hátha az segít.
Hury: Sztem rendesen meg van építve. Próbanyákon, kondenzátorokkal, körítéssel. Bár voltak közben "férc-megoldások" végül mindent beleraktam amit csak kell. Felhúzó ellenállások, kondik, miegymás.
Egy dolgot nem próbáltam még. Valaki (talán Fizikus) javasolta, hogy ha nem megy akkor a motorhoz kössek be védő diódákat. Na ezt még nem próbáltam. Kerestem a neten, de nem találtam hogyan is kellene bekötni egy védő diódát a motorhoz, ha motorvezérlő IC hajtja.
Valaki leírná? Akkor azt még a PWM előtt kipróbálnám...
UI: Nekem is gyanús a multiméterem... lehet venni kéne egy másikat...
(#) szitko válasza djadji hozzászólására (») Aug 29, 2012 /
 
Idézet:
„Kerestem a neten, de nem találtam hogyan is kellene bekötni egy védő diódát a motorhoz”

Ne a neten keresd, hanem az l293 adatlapjában! Beírod a barátodnak, hogy l293, rákattintasz a "pdf"-re, és a motor/ok bekötésénél le van rajzolva!
(#) djadji válasza szitko hozzászólására (») Aug 29, 2012 /
 
Hát azt nem néztem. Megvan, köszi!
(#) djadji hozzászólása Szept 2, 2012 /
 
Hát.. ha még érdekel valakit.
Most két napig felé sem néztem, aztán 3 napig teszteltem, próbáltam így, próbáltam úgy. Módosítgattam a programot is. Bekötöttem a védő diódákat is. Kötöttem (kínomba) diódákat a motort tápláló elemhez, a motorhoz (csak egyik irányba használtam akkor persze). SEMMI az égvilágon nem változott.
A következőre jöttem rá:
Amint a motor elkezd működni, a PICet egyből megszakításba "taszítja" (ha van), kb egy tized sec után. De csak ez a bizonyos áttételes modell motor. Másik motorral, kisautóval, relével, mindennel működik mint a kisangyal, de ha ezt az áttételes motort rakom rá, akkor gyorsan (0,1 vagy rövidebb idő után) megszakításba viszi. Ebből kiindulva, a megszakítás gombnál levő 10K ellenállást kicseréltem 1Kra (hátha). Érdekes módon akkor sem változott semmi, csak valamivel lassabban "löki" megszakításba a PICet. Raktam 470 Ohmosat is (próbából), annál már nem volt lényegi különbség.
Motor nélkül jól működik, másik motorral is, kisautóval is (közben találtam egyet a fiamnál, ami lánctalpas és 2 motoros: kiválóan meghajtja azt is). Csak ezzel a motorral nem.
Az biztosnak látszik, hogy valamiért ezekkel a motorokkal nem fogok boldogulni. Eszembe jutott valami relés megoldás, de az meg elég drága és elég sok relé kell hozzá. Marad a motorcsere és kézi áttétel-gányolás.
Szerintetek ha a HESTORE-ba megkérdezem, hogy van e valami különleges ezekben a motorokban amiért nem bírom rávenni, hogy PIC-L239 vezérléssel működjön, akkor tudnak valamit mondani róla? Biztos van valami extra ebben a motorban, ami a többiben nincs. Valami különbség van közöttük, az tuti...
(#) bbalazs_ válasza djadji hozzászólására (») Szept 2, 2012 /
 
Arra gondolok, hogy esetleg az atteteles motor 'megszivja' a tapot.
Esetleg a PIC tapja ele dioda, pici ellenallas, utana elko parhuzamosan a folddel. A reset labra pici kondi parhuzamosan.
A tap a motorral hol kozosodik? Ugye, csillagpontos a motor-PIC taplalas?

Ha ennek ellenere is, akkor csak valami induktiv vagy direkt magneses lokes lehet, ami a PIC tokban es a reset lab vezeteken okoz fesztusket, ez ellen leginkabb csak konzervdobozbol barkacsolt arnyekolassal vedekezhetsz. A PIC tipusa 18F? Ugy hallottam ezek erzekenyebbek erre.

Ideiglenesen megprobalhatod az elektronikat egy masik akksirol taplalni, dioda mogul, hogy ne folyhasson visszaram.
(#) sargarigo válasza djadji hozzászólására (») Szept 2, 2012 /
 
Én még megpróbálkoznék azzal, hogy a pic tápjára nagyon közel a pic-hez tennék egy picike kerámia kondit, meg egy elkót is a táp és gnd közé. A kerámia megfogja a gyors feszültségtüskéket, amit talán megakadályozza a pic eltévedését.
(#) djadji válasza bbalazs_ hozzászólására (») Szept 2, 2012 /
 
Nincs több helyem egyszerűen, annyi kondit és diódát raktam be. Ami csak eszembe jutott mindenhova. 3 Napja próbálgatom, hogy mi rágathatja össze-vissza, de én is arra jutottam, hogy a motor nagyon megeszi a tápot és azon keresztül ráncigálja a PICet és minden mást (tudom hogy hangzik, de nem tudom jobben elmondani..)
Valahogy meg lehet azt oldani, hogy az L293-n a motor tápját teljesen elszeparálni? Próbáltam persze ide is kondikat, diódákat, miegymást.. de semmi eredmény.
Valahogy úgy szeretném, hogy a motortáp és a másik PIC-L293 Tápnak semmi, de semmi köze ne legyen egymáshoz. A motortáp teljesen külön legyen. Külön elem, nincs közösítés...
Meg lehet ezt valahogy oldani? Vagy ez csak akkor működhet a reléket használok?
(#) pixels válasza djadji hozzászólására (») Szept 2, 2012 /
 
El lehet szeparálni a tápokat, csak a GND legyen közös az elemek negatív sarkával.

Szerk: az adatlap annyi megkötést ad, hogy a motor tápja legyen nagyobb vagy egyenlő feszültségű, mint a logika tápja. (adatlap 5. oldal recommended operating conditions táblázata szerint) majd eszerint kell az elszeparált tápot megoldani.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2012
(#) lazsi válasza djadji hozzászólására (») Szept 2, 2012 /
 
Egy ötlet még: Próbálj a motorral sorosan kis ellenállást betenni. 2.2 - 4.7 - 10 Ohm. Ettől egy kicsit kisebb feszültség marad a motoron, de amint írtad, a táp sokkal nagyobb, mint ami a motornak kell. Hátha...
(#) silent15 hozzászólása Szept 2, 2012 /
 
Sziasztok, el akarok kezdeni építeni egy robotot, egyszerű vonalkövetőnek szánom, pár szenzorral, ilyenek, és érdekelne, hogy ehhez hogy fogjak neki, vagyis először, milyen motorokat válasszak. PIC kontrollert használnék, sima 8 bitest, ez elég?

Köszi, sziasztok!

UI: 2 motor lenne, amik párban 1-1 hernyótalpat hajtanának.
(#) sargarigo válasza djadji hozzászólására (») Szept 2, 2012 /
 
Meg lehet tenni, optocsatolóval! Ekkor nem kell semmi közös pont, mert az információt (nevesen hogy milyen irányba forogjon, és a pwm-et is) a fény közvetíti. Ha ezt megtennéd akár csak próbából is, akkor ki lehetne zárni a motorzajt. De szerintem itt más lesz a gond.
Ha kiveszed a pic-et, és közvetlenül adod az l293-nak a parancsot dróttal, akkor mi a helyzet? Így működik az új motor rendesen?
(#) sargarigo válasza silent15 hozzászólására (») Szept 2, 2012 /
 
Az, hogy mi elég és mi nem, alapvetően NEKED kell tudni. Attól függ, hogy milyen extra igények merülhetnek még fel. Ha csak annyi, hogy menjen, és kövesse a vonalat, ahhoz elég.

Jó lenne tudni hogy milyen előképzettséged van elektronikából, mennyire áll kézre a mechanika. Ha kicsiben gondolkodsz, akkor elég hozzá a kicsike motor is. Ha nagyban, akkor lehet hogy az akkus csavarhúzók áttételes motorja is kevés. Neked kell tudnod. A nyolc bites mikrovezérlő mindenképpen elég. A további funkciók (valamint az érzékelők fajtája) dönti el, hogy milyen sebességű, és milyen kapacitású vezérlőre lesz szükséged. Lánctalpad megvan már, amit használni fogsz? Itt is el szokás csúszni, ezért használnak sokan gurulós kerekeket.
(#) djadji válasza sargarigo hozzászólására (») Szept 3, 2012 /
 
Hát igen, erre sem gondoltam.
Rákötöttem a motorokat a motorvezérlőre, és működött is szépen, tökéletesen, PIC nélkül "kézi" kapcsolgatással. Rámértem közben, 5Vot kapott, és 2-4 A-t mutatott a műszer. 1 percnyi kapcsolgatás után az L293DNE szépen melegedett is. Ennek kellene működnie 4-6 órát!
Szóval döntöttem: a motor megy a kukába (virtuálisan) és most megint ott tartok mint 3 hete
Indok: minden jel arra mutat, hogy ez a motor egyszerűen annyit zabál, hogy nem bírják el az alkatrészek. Motorvezérlő melegszik, PIC meghülyül (j vagy ly?), 7805 is melegszik. Szóval akárhogy is nézem valami nem oké a motorban, nem illeszkedik. Más motort kell szereznem.
És akkor vissza három hetet: honnan szerezzek 2 egyforma motort, hogy tegyek rá áttételt, hogy rögzítsem... (de ez már az én bajom. Csak most kissé elkeseredtem... ennyi munka, teszt, próbálgatás... és mehet a kukába a sok idő, pénz, hátfájás... :rant
Köszönöm mindenkinek a segítséget. Ha lesz motorom jövök még!
(#) Massawa válasza djadji hozzászólására (») Szept 3, 2012 /
 
A sok siránkozás helyett inkább olvass vissza.

Már betettem egyszer a linkket egy forrásra, ahol motort, lánctalpat meg kereket stb. is kapni és még csak nem is drágán.

http://winkler.turbo.at/shop_hu/product_info.php?cPath=1100_1197&pr...d=8031
(#) sargarigo válasza djadji hozzászólására (») Szept 3, 2012 /
 
Akkor sorban mégegyszer!

Ha a motor ampereket eszik, az nem biztos hogy baj.
Az l293-at lehet hűteni, ha ragasztasz neki egy bordát, ventit, bármit, és a gnd kivezetések szintén hűtésre is valók! Forrasztasz rá valamit, ami vezeti a hőt, és jó lesz. Impulzusüzemben elbír 2A-t is! Célszerű magasabb feszültséget alkalmazni, és ritkább kitöltési tényezőt. Így az ereje megmarad, és nem is ég le semmi.
A meghülyül az ly-os jé.
A 7805 azért melegszik, mert sok neki a betáp, ahogy azt már szintén mondtuk egy párszor. Adj neki 6V-ot, és nem fog melegedni! Ugye a 7805 csak a pic-et hajtja, a motor a nyers áramot kapja?
Ha baj van a megszakítással, akkor előbb próbáld meg megszakítás nélkül!

Nem eldobálni kell a dolgokat, hanem módszeresen elindulni a kályhától, és ami már biztosan jó, abból építkezni. Ha közben elromlik, akkor vagy elszúrtál valamit, vagy eddig sem volt igazán jó. Ha nincs tapasztalatod, akkor azt előbb meg kell szerezni. Ez sajnos türelemjáték. Hidd el, nekünk is sokszor van olyan, hogy inkább hadd szálljon a sarokba az egész, de amikor végre sikerül, akkor az igazi sikerélmény!
(#) djadji válasza sargarigo hozzászólására (») Szept 3, 2012 /
 
Értem és nem siránkozok. Ezeket már végigpróbáltam, mindent. Elég régóta próbáljuk kideríteni mi a hiba. Mivel nem sikerült, valahogy másképp kell megoldani a gondot. Másik motort meg azért nem veszek, mert nem jöttem rá ezzel miért nem működik. Nem látok rá garanciát, hogy ha kicserélem a motort akkor az jó lesz. Most olyan motorral fogom megcsinálni, amit előtte tudok tesztelni (vagyis van itthon elfekvőbe). És ha a mérésnek kicsit is igaza van, akkor itt nem 2 A megy el, hanem sokkal több...
de nem probléma. A szerkezet működik minden általam eddig tesztelt motorral, csak ezzel a típussal nem. Hát akkor az a logikus, hogy azt az alkatrész cseréljük, ami problémás.. Akármiért is problémás (akár a motorban van HIBA, akár bennem).
De no problémo. Megy tovább minden, csak végre működnek a motorok. Mosta kihajtást kell megcsinálnom, és már majdnem működik is minden
(#) lazsi válasza djadji hozzászólására (») Szept 3, 2012 /
 
Ezek szerint a motorral sorba kötött kis ellenállást meg sem próbáltad?
(#) djadji válasza lazsi hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
De azt is próbáltam. 1 Ohmos ellenállást találtam, azzal próbáltam, de semmi nem változott.
Viszont: fejlemény, lehet mégsem dobom ki!
Keresgéltem a "leharcolt" játékok között villanymotort és az egyikben találtam egy fémházas motort, amire a két pólus közé kötöttek egy kondit (ez nem új), de volt 1-1 kondi a motor bemenet és a fémház között is. Ilyet még nem láttam, gondoltam kipróbálom.
Mintha kezdene működni. Ezzel és a PWM 70%-kal (60%-on nem megy már, hiába próbálgatom) mintha működne, és a motorvezérlő sem melegszik (4,5 V-ot kap, bár a motorvezérlő adatlapja szerint 5v vagy afelett kellene adni neki...)

UI: bevallom én a motor két pólusa közé rakott kondit én nem KÖZVETLENÜL a motorra raktam, hanem a próbapanelen, a két motorhoz futó vezeték közé. Ez is hiba? (ezen a motoron láttam, hogy közvetlenül rá rakják a motorra)
(#) Fizikus válasza djadji hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
Ha figyelmesen elolvastad volna az utolso bekezdest, akkor tudhattad volna, hogy hova erdemes kondenzatorokat raki:
http://www.hobbielektronika.hu/cikkek/will-i_epitese_avagy_nullarol...l?pg=5

Az alvazrol keszult kepeken szepen latszik, hogy kozvetlenul a motorra erdemes rakni a polusok kozotti kondenzatort, mert ott keletkezik a zaj.
http://www.hobbielektronika.hu/cikkek/will-i_v20_robotika_es_avr_ke...l?pg=5
(#) djadji válasza Fizikus hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
A kondenzátorok be vannak kötve, mindegyik. Azt meg nem gondoltam, hogy közvetlenül a motorhoz KELL kötni. De még most sem tökéletes a dolog, de azért alakul. Meglátjuk.
(#) sargarigo válasza djadji hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
Csak egy apróság. Miről jár a motor? Akkuról, vagy elemről? Nagyon gyanús nekem az a "sok" amper.
(#) djadji hozzászólása Szept 5, 2012 /
 
Eddig járt 9Vos elemről, 7805-tel, meg korábban egy 10Vos töltőről, ami szintén 7805-n ment át. Most 4 ceruza elemről megy.
De most, hogy bekötöttem rendesen a kondit a motor két kivezetése közé, valamivel jobb a helyzet. Csak kissé megbízhatatlanul működik. Nem lökji megszakításba egyből. Viszint ha terhelve van, akkor igen (elég furcsán működik: ha kézzel lefogom, akkor működik. HA leteszem a kerekeire, hoyg mozogjon, akkor meg nem...) A diódákat még kipróbálom, de hátha jó lesz ez....

Ui: Kérdés: A motor két pólusa közé kötött kondi nem öli meg a PWMet? Nem tudok kicsikarni mozgást belőle 60% alatt.
(#) sargarigo válasza djadji hozzászólására (») Szept 5, 2012 /
 
A motor kivezetései közé én nem tennék kondit, viszont a kivezetések és a motorházra igen. Közvetlenül a motorra forrasztva! Továbbá szerintem a motortáp helyére tegyél akksikat, mert gyanúm szerint annyira erős a motor, hogy leszippantja a motortápot. Lehet hogy emiatt hülyül meg! Vigyázz! Az akku már nem játék, akár tüzet is okozhat ha nem figyelsz!
Most már igen kíváncsi vagyok hogy mi lehet..

szerk: azért kérdeztem a motortápot, mert elemről nem létezik hogy több amper is kijöjjön! A műszer üzembiztosságát így kezeld feltételesként!
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2012
(#) Fizikus válasza djadji hozzászólására (») Szept 5, 2012 /
 
Idézet:
„Kérdés: Nem tudok kicsikarni mozgást belőle 60% alatt.


Ez a surlodas miatt van (az altalad hasznalt motortap eseten 60%-os PWM jel nem eleg eros hogy elinditsa a motort).
(#) isti95 hozzászólása Szept 6, 2012 /
 
Szevasztok, engem az érdekelne, hogy hogyan lehetne egy webkamera képét vezetéknélkül továbbvinni PC-re, pl egy távirányítós autóról, ehhez kellene valami nem túl bonyolult, viszonylag olcsó megoldás
(#) szitko válasza isti95 hozzászólására (») Szept 6, 2012 /
 
(#) djadji válasza sargarigo hozzászólására (») Szept 7, 2012 /
 
Itt a jelenleg mozgó robot. Ha valaki kíváncsi rá: az előre-hátra az alap program, mondjuk a sima porszívózás. Mikor megnyomom a gombot, az lenne az "Ütközés", amire veszettül forog (egyenlőre. Amint látszik a második alkalommal már magától kezdett bele az "ütközés" utáni veszett forgásba, pedig senki nem nyomta meg a gombot. Korábban egy "előre-hátra" sem ment le, egyből csak a "veszett forgást" produkálta, mintha mindig nyomnám a gombot.
https://dl.dropbox.com/u/47269887/Robot/MVI_1940.AVI
(47 Mb)
Megj: a motor két bemenetén a diódákat még nem raktam vissza. Azt remélem az végleg üzembiztossá tesz a rendszert.

Most jutott eszembe: a programot mindenképpen át kell írnom. Ezt a gombnyomásos megszakítást akarom átírni úgy, hogy a számláló szakítgasson meg, és ellenőrizze le, hogy nyomtak e gombot (volt e ütközés), nem merült e az elem, stb, stb.
Két kérdés merült fel bennem. Ha pl 1Khz-el megy a számláló, (ilyen gyakran ellenőrzi le a gombnyomást). Akkor hogy tudom azt kiküszöbölni, hogy egy gombnyomást (ami tovább tart mint 1 mSec) ne kettő-három-5-20 gombnyomásnak érzékeljen?
Másik: Keresgélek a neten, de nem találok semmit jó tutort. Az ütközést szeretném megcsinálni infra leddel és fototranyóval, de nem tudom hogy is kellene. Fizikus adott jó linket, amiből az elmélet klafa, csak a gyakorlati részt nem értem. Mármint azt, hogy hogyan is kell használni a komparátort és az analóg lábakat. Tud esetleg valaki egy jó linket?
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2012
(#) Hury válasza isti95 hozzászólására (») Szept 7, 2012 /
 
Üdv!

Attól függ, hogy mire szeretnéd használni.

Tudok mást is ajánlani: ha van egy okosabb telefonod, amiben van kamera, és wifi. És kell egy program, ami közvetíti a képet. Gyakorlatilag egy minimális webszervert hoz létre, és weboldalt jelenít meg a kamera képével a telefon. Böngészőben megadod telefon IP-jét, és ott a kép.
Következő: »»   62 / 82
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem