Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   58 / 153
(#) pimi9 válasza kzolt hozzászólására (») Szept 5, 2012 /
 
Stimmel.
(#) kzolt válasza pimi9 hozzászólására (») Szept 5, 2012 /
 
Holnap megveszem a BD139-et, és kipróbálom. Köszönöm mégegyszer!
(#) kzolt válasza pimi9 hozzászólására (») Szept 6, 2012 /
 
Megcsináltam, most már jó a gyorsulás iránya a potin, csak hirtelen kb. egy harmad potifordulatnál meglódul a motor, majdnem max fordulaton forog.
(#) Ghoost válasza kzolt hozzászólására (») Szept 6, 2012 /
 
Nem ertek hozza, de elofordulhat, hogy nem linearis, hanem logaritmikus potit hasznalsz?
Nem tudom Tandem-ben /stereo/ van-e ilyen.
Megneztem, es van
A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2012
(#) kzolt válasza Ghoost hozzászólására (») Szept 6, 2012 /
 
Nem, lineáris. Pont középen kapcsolja a relét, meg is mértem. Mindkét irányban ugyanazt produkálja.
(#) pimi9 válasza kzolt hozzászólására (») Szept 6, 2012 /
 
És a meglódulásig lineárisan szabályoz?

ui: Nemtudom, hogy milyen kondenzátoraid vannak otthon, de próbáld meg a 18nF-os kondi értékét csökkenteni, pl 10n-ra, vagy 4n7-re.
A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2012
(#) kzolt hozzászólása Szept 6, 2012 /
 
A meglódulás előtt, inkább csak sípol, vagy épphogy lassan kecmereg.
(#) kzolt válasza kzolt hozzászólására (») Szept 6, 2012 /
 
Ma már nem lesz rá időm, de hétvégén kipróbálom a kondik cseréjét. Köszönöm!
(#) pimi9 válasza kzolt hozzászólására (») Szept 6, 2012 /
 
Kb. 3n3-at kell a 18n helyére rakni, akkor elég átfogása lesz a kitöltést illetően.
A sipolás azért van, mert most lett belőle pwm, eddig valamilyen öszvér szerűség volt.
Fel kell vinni a frekit a hallható tartomány szélére/fölé, persze csak akkor ha nagyon zavaró.
Akkor viszont a 10n-t is módosítani kell, meg 3n3 mást kell berakni...
(#) xNorbi válasza pimi9 hozzászólására (») Szept 7, 2012 1 /
 
Köszönom a segítséget és az áramköröket mindenkinek,sajnos csak most tudok válaszolni mivel a notebookom javítóban. A pimi9 álltal csatolt félhíd.gif és http://www.eetasia.com/ARTICLES/2005FEB/C/2005FEB14_AMD_NT03.jpg között mi a különbség? Gondolom a bemeneten levő dióda és ellenállás a mikroprocesszort hivatott megvédeni de ezenkívül még pár alkatrész funkcióját nem értem. Ha jól gondolom, ezt az áramkört elég nagy biztonsággal ráköthetem a mikroprocesszorra optcsatoló nélkül ugye? 5Vos bemenő jelhez és 7.2Vos motortáphoz lesz, mit is kell módosítani rajta és mennyire? A 100µF kondenzátor a végén mire van? Tudtommal ez tönkreteszi a PWM lényegét a nagy áramimpulzusokat, nagy nyomatékot.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2012
(#) pimi9 válasza xNorbi hozzászólására (») Szept 7, 2012 / 1
 
Úgy kell megválasztani a bemeneti ellenállásokat, hogy 3-4mA áram folyon be (több mint amennyi a 330ohmokon 0.6V-t ejt)
A tranzisztorok bázisán és a kollektorán a dióda párok a mély szaturációtól védnek (így nagyon gyorsak)
Ahol csak egy dióda van a tranzisztor BC-án, ott csak áthidal, a másik irányba a tranzisztor egy aktív kisütő)
5V bemenethez jók az 1k5-ös ellenállások, 7.2V-hoz a 3k3-at kell módosítani 1k5-re.
Opto nemkell hozzá. A 100u-s elkó és a kerámia/fólia hídegíti a tápot, anélkül hajlamos füstölni.
(#) xNorbi válasza pimi9 hozzászólására (») Szept 7, 2012 /
 
Huuu, tényleg, pufferkondik, ezt nagyon benéztem, azok a kondenzátorok nem a motorra mennek. Jövőhéten remélhetőleg elkészítem az áramkört
(#) pimi9 válasza xNorbi hozzászólására (») Szept 7, 2012 /
 
Nyákot készítés elött tedd fel revízióra...
(#) borvendeg hozzászólása Szept 12, 2012 /
 
Hello!
Létezik valami képlet, a PWM frekvencia méretezésére a tekercs induktivitás ismeretében?
(#) pimi9 válasza borvendeg hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
U=L*dI/dt
dI az áramváltozás félperiódus alatt, dt a félperiódus, U a fesz. hullámossága
(U-t te választod)
(#) borvendeg válasza pimi9 hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Szóval az "L" ismert(megmérem), A feszültség 98V(akufesz).
Maradt számomra két ismeretlen. Az áramváltozás és a dt.
Hogyan tovább?
(#) pimi9 válasza borvendeg hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Bocs, rosszul írtam.
U a feszültség, L-t ismered.
A freki f=1/2*dt
A dI pedig az áram hullámossága, a terhelés ismeretében ebből tudod meghatározni a kimeneten a fesz. hullámosságát.
Vagy ha kondit is raksz a kimenetre akkor:
I=C*dU/dt
Ha ide I-t dI-re helyettesíted, és C a kimeneti kondi, dt --||-- akkor dU a kimeneti fesz. hullámossága.
(#) maestro válasza borvendeg hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Csak ne induktivitásmérővel mérd meg mert nagyságrendekkel eltérő eredményeket kaphatsz mint a valóság!
A dI/dt az áramváltozás meredeksége lenne.

Példaképp mellékeltem két oszcillogrammot egy valós motor szimulációjáról. Az első a rossz frekvencia választást mutatja, a második a jót (jobbat). Szerintem pimi9 valami ilyesmire gondolt. Látható, hogy kis frekin eléggé nagy az áramváltozás, így feleslegesen fűti az áram a kapcsoló tranzisztorokat, a 2-nál már jobb a helyzet ugyanis 50%-os kitöltésnél - amikor a tekercsen folyó áramnak 0-nak kell lennie - jobban közelít az ideális frekvenciához.

szerk:
pimi9:
"f=1/2*dt" - ez hogy jön ki?
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Nem egészen világos, hogy mit is szimulálsz, és félö, hogy a második esetben közel vagy ugyan az optimális értékekhez, csak a motor nem fog forogni...
(#) maestro válasza Massawa hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Nem is kell forognia mivel 50% a kitöltés, az áram integráltjának 0-nak kell lennie ami az első esetben is teljesül, csak ott esetleg remegne a motor 50%-nál. Mértem már H-hídban motor áramot és 50%-nál az is ilyesmi jelet produkált. Kitöltés változtatásnál a hullámzás megmarad, csak a középérték fog el mászni (fel vagy le), így akkor már áram is fog folyni a motoron. Csak Tinába ezt már nem tudom leszimulálni, mert csak 50%-ot tud, egy komplett erősítőt meg háromszögjelezéssel előállított jelgenerátort meg nincs kedvem építeni.
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
A motorjaim 1-100% kitöltési tényezö mellett forognak...(ez a lényege az egésznek), és igy 127 lépésben tudom szabályozni a fordulatszámot. (Már amennyiben ugyanarról a dologról beszélünk - nem követtem az egész threadet).
(#) maestro válasza Massawa hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Én H-hídról beszélek és ott 50%-nál állnia kell a motornak. Ha te csak ezt az egyszerű 555-ös 1 tranzisztoros vezérlést használod, akkor ott természetesen 0%-nál kell állnia a motornak.
H-hídnál ugye tudod változtatni a kitöltéssel a forgásirányt is: 50% felett egyik irányba, alatta másik irányba forog.
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Ezek szerint én egy kicsit másképp hajtom meg a motort a H hidban.

Te valoszinüleg a szervo tipusu meghajtásról beszélsz. (az impulzus szélesség határozza meg az irányt is).
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
(#) maestro válasza Massawa hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Hogy lehet máshogy azt meghajtani?

Igen, olyasmiről beszélek, de hogy lehet máshogy használni egy H-hidat? Ha meg nem kell irányváltás, akkor minek a híd?
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Külön láb kapcsolja a forgásirányt.
(#) maestro válasza Massawa hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Nem tudom annak mi értelme van, szerintem sokkal szebb megoldás ha a kitöltéssel változtatod azt is. Most így nincs előttem, hogy kell azt megvalósítani, de ha külön kapcsolod a forgásirányt akkor nem lenne elég csak 3 tranyó?
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Sajnos nem, de nekem fontos a preciz (nagy átfogásu) irányitás, és az irányváltáshoz amugy is bizonyos feltételeket kell teljesiteni, pl. a motornak biztosan állnia kell mielött az ellenkezö irányba indul (ma már a szervoknál is van ilyesmi, hogy nem lehet csak ugy egy poti tekergetésével irányt váltani).
4 tranyot nem lehet meguszni, de az a legkevesebb.
(#) maestro válasza Massawa hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Értem.
Idézet:
„(ma már a szervoknál is van ilyesmi, hogy nem lehet csak ugy egy poti tekergetésével irányt váltani).”

Olcsóbb szervót láttam már (értsd. 20-30 ezer Ft), és azt simán lehet úgy vezérelni mint egy hagyományos DC motort. Pedig szervóknál szerintem pont az a lényeg, hogy gyorsan tud irányt váltani, meg jó a gyorsulása.
(#) Massawa válasza maestro hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
A funkcio nem a szervoban van, hanem a vezérlésben.
Vannak esetek amikor nem szabad hirtelen irányt váltani (pl. versenyautoknál, vagy komolyabb, nehezebb gépeknél pl. esztergapad), itt elkerülhetetlen az extra irányváltás, ami csak akkor következhet be, ha már áll a motor, stb.
(#) proli007 válasza maestro hozzászólására (») Szept 12, 2012 /
 
Hello!
"Tinába ezt már nem tudom leszimulálni, mert csak 50%-ot tud"
Lehet, csak nem a Sqare, hanem a General formát kell választani, akkor feszültséget - időt - fel és lefutást is tudsz állítani.
üdv! proli007
Következő: »»   58 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem