Fórum témák
» Több friss téma |
Holnap megveszem a BD139-et, és kipróbálom. Köszönöm mégegyszer!
Megcsináltam, most már jó a gyorsulás iránya a potin, csak hirtelen kb. egy harmad potifordulatnál meglódul a motor, majdnem max fordulaton forog.
Nem ertek hozza, de elofordulhat, hogy nem linearis, hanem logaritmikus potit hasznalsz?
Nem tudom Tandem-ben /stereo/ van-e ilyen. Megneztem, es van A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2012
Nem, lineáris. Pont középen kapcsolja a relét, meg is mértem. Mindkét irányban ugyanazt produkálja.
És a meglódulásig lineárisan szabályoz?
ui: Nemtudom, hogy milyen kondenzátoraid vannak otthon, de próbáld meg a 18nF-os kondi értékét csökkenteni, pl 10n-ra, vagy 4n7-re. A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2012
A meglódulás előtt, inkább csak sípol, vagy épphogy lassan kecmereg.
Ma már nem lesz rá időm, de hétvégén kipróbálom a kondik cseréjét. Köszönöm!
Kb. 3n3-at kell a 18n helyére rakni, akkor elég átfogása lesz a kitöltést illetően.
A sipolás azért van, mert most lett belőle pwm, eddig valamilyen öszvér szerűség volt. Fel kell vinni a frekit a hallható tartomány szélére/fölé, persze csak akkor ha nagyon zavaró. Akkor viszont a 10n-t is módosítani kell, meg 3n3 mást kell berakni...
Köszönom a segítséget és az áramköröket mindenkinek,sajnos csak most tudok válaszolni mivel a notebookom javítóban. A pimi9 álltal csatolt félhíd.gif és http://www.eetasia.com/ARTICLES/2005FEB/C/2005FEB14_AMD_NT03.jpg között mi a különbség? Gondolom a bemeneten levő dióda és ellenállás a mikroprocesszort hivatott megvédeni de ezenkívül még pár alkatrész funkcióját nem értem. Ha jól gondolom, ezt az áramkört elég nagy biztonsággal ráköthetem a mikroprocesszorra optcsatoló nélkül ugye? 5Vos bemenő jelhez és 7.2Vos motortáphoz lesz, mit is kell módosítani rajta és mennyire? A 100µF kondenzátor a végén mire van? Tudtommal ez tönkreteszi a PWM lényegét a nagy áramimpulzusokat, nagy nyomatékot.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2012
Úgy kell megválasztani a bemeneti ellenállásokat, hogy 3-4mA áram folyon be (több mint amennyi a 330ohmokon 0.6V-t ejt)
A tranzisztorok bázisán és a kollektorán a dióda párok a mély szaturációtól védnek (így nagyon gyorsak) Ahol csak egy dióda van a tranzisztor BC-án, ott csak áthidal, a másik irányba a tranzisztor egy aktív kisütő) 5V bemenethez jók az 1k5-ös ellenállások, 7.2V-hoz a 3k3-at kell módosítani 1k5-re. Opto nemkell hozzá. A 100u-s elkó és a kerámia/fólia hídegíti a tápot, anélkül hajlamos füstölni.
Huuu, tényleg, pufferkondik, ezt nagyon benéztem, azok a kondenzátorok nem a motorra mennek. Jövőhéten remélhetőleg elkészítem az áramkört
Nyákot készítés elött tedd fel revízióra...
Hello!
Létezik valami képlet, a PWM frekvencia méretezésére a tekercs induktivitás ismeretében?
U=L*dI/dt
dI az áramváltozás félperiódus alatt, dt a félperiódus, U a fesz. hullámossága (U-t te választod)
Szóval az "L" ismert(megmérem), A feszültség 98V(akufesz).
Maradt számomra két ismeretlen. Az áramváltozás és a dt. Hogyan tovább?
Bocs, rosszul írtam.
U a feszültség, L-t ismered. A freki f=1/2*dt A dI pedig az áram hullámossága, a terhelés ismeretében ebből tudod meghatározni a kimeneten a fesz. hullámosságát. Vagy ha kondit is raksz a kimenetre akkor: I=C*dU/dt Ha ide I-t dI-re helyettesíted, és C a kimeneti kondi, dt --||-- akkor dU a kimeneti fesz. hullámossága.
Csak ne induktivitásmérővel mérd meg mert nagyságrendekkel eltérő eredményeket kaphatsz mint a valóság!
A dI/dt az áramváltozás meredeksége lenne. Példaképp mellékeltem két oszcillogrammot egy valós motor szimulációjáról. Az első a rossz frekvencia választást mutatja, a második a jót (jobbat). Szerintem pimi9 valami ilyesmire gondolt. Látható, hogy kis frekin eléggé nagy az áramváltozás, így feleslegesen fűti az áram a kapcsoló tranzisztorokat, a 2-nál már jobb a helyzet ugyanis 50%-os kitöltésnél - amikor a tekercsen folyó áramnak 0-nak kell lennie - jobban közelít az ideális frekvenciához. szerk: pimi9: "f=1/2*dt" - ez hogy jön ki? A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
Nem egészen világos, hogy mit is szimulálsz, és félö, hogy a második esetben közel vagy ugyan az optimális értékekhez, csak a motor nem fog forogni...
Nem is kell forognia mivel 50% a kitöltés, az áram integráltjának 0-nak kell lennie ami az első esetben is teljesül, csak ott esetleg remegne a motor 50%-nál. Mértem már H-hídban motor áramot és 50%-nál az is ilyesmi jelet produkált. Kitöltés változtatásnál a hullámzás megmarad, csak a középérték fog el mászni (fel vagy le), így akkor már áram is fog folyni a motoron. Csak Tinába ezt már nem tudom leszimulálni, mert csak 50%-ot tud, egy komplett erősítőt meg háromszögjelezéssel előállított jelgenerátort meg nincs kedvem építeni.
A motorjaim 1-100% kitöltési tényezö mellett forognak...(ez a lényege az egésznek), és igy 127 lépésben tudom szabályozni a fordulatszámot. (Már amennyiben ugyanarról a dologról beszélünk - nem követtem az egész threadet).
Én H-hídról beszélek és ott 50%-nál állnia kell a motornak. Ha te csak ezt az egyszerű 555-ös 1 tranzisztoros vezérlést használod, akkor ott természetesen 0%-nál kell állnia a motornak.
H-hídnál ugye tudod változtatni a kitöltéssel a forgásirányt is: 50% felett egyik irányba, alatta másik irányba forog. A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
Ezek szerint én egy kicsit másképp hajtom meg a motort a H hidban.
Te valoszinüleg a szervo tipusu meghajtásról beszélsz. (az impulzus szélesség határozza meg az irányt is). A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
Hogy lehet máshogy azt meghajtani?
Igen, olyasmiről beszélek, de hogy lehet máshogy használni egy H-hidat? Ha meg nem kell irányváltás, akkor minek a híd? A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2012
Nem tudom annak mi értelme van, szerintem sokkal szebb megoldás ha a kitöltéssel változtatod azt is. Most így nincs előttem, hogy kell azt megvalósítani, de ha külön kapcsolod a forgásirányt akkor nem lenne elég csak 3 tranyó?
Sajnos nem, de nekem fontos a preciz (nagy átfogásu) irányitás, és az irányváltáshoz amugy is bizonyos feltételeket kell teljesiteni, pl. a motornak biztosan állnia kell mielött az ellenkezö irányba indul (ma már a szervoknál is van ilyesmi, hogy nem lehet csak ugy egy poti tekergetésével irányt váltani).
4 tranyot nem lehet meguszni, de az a legkevesebb.
Értem.
Idézet: „(ma már a szervoknál is van ilyesmi, hogy nem lehet csak ugy egy poti tekergetésével irányt váltani).” Olcsóbb szervót láttam már (értsd. 20-30 ezer Ft), és azt simán lehet úgy vezérelni mint egy hagyományos DC motort. Pedig szervóknál szerintem pont az a lényeg, hogy gyorsan tud irányt váltani, meg jó a gyorsulása.
A funkcio nem a szervoban van, hanem a vezérlésben.
Vannak esetek amikor nem szabad hirtelen irányt váltani (pl. versenyautoknál, vagy komolyabb, nehezebb gépeknél pl. esztergapad), itt elkerülhetetlen az extra irányváltás, ami csak akkor következhet be, ha már áll a motor, stb.
Hello!
"Tinába ezt már nem tudom leszimulálni, mert csak 50%-ot tud" Lehet, csak nem a Sqare, hanem a General formát kell választani, akkor feszültséget - időt - fel és lefutást is tudsz állítani. üdv! proli007 |
Bejelentkezés
Hirdetés |