Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Modell váltó ellenállásokkal
Témaindító: Henrik1996, idő: Okt 26, 2012
Témakörök:
Helló!
Nemrégiben eldöntöttem, hogy vegyítem két hobbimat és készítek egy kis busz modellt, amibe szeretnék kormányzó és meghajtó motort tenni. Sajnos ilyen téren a tudásom a minimálissal egyenlő, eddig csak egyszerű villanymotoros gépeket készítettem. Na tehát pontosan leírva: valamilyen úton-módon szeretnék egy olyan modellt készíteni, aminek tudom szabályozni a sebességét. Egyáltalán nem akarom, hogy rádió-távirányítású legyen, nem is nagyon tudnék még olyan komoly gépet összerakni. Régimódi vezetékes távirányítós játék módjára szeretném megcsinálni. A kormányzást nagyon egyszerűen meg tudtam oldani a meghajtással van baj. Hogyan tudnám szabályozni a sebességet? Arra gondoltam (valaki mondja meg, ha elszállt az ötlet), hogy ellenállások segítségével egy 5-6 sebességes „váltót” építek ki. Ebben lényegében egy kapcsolóval változtatnám, hogy melyik áramkörön fusson az áram, és minden más áramkörnek más lenne az ellenállása. Ezzel (legalább is fejben) azt érném el, hogy kevesebb áram jut a motorhoz -> lassabban pörög. Sajnos eddig akárhány ellenállást kötöttem be azok mind teljesen leszívták a 9V-os elem erejét. Mekkora ellenállás kell, hogy mondjuk 9-ből 4,5V-ot csináljon? Ha valami állati nagy baromságot írtam kérem, szóljanak, mert még nagyon nem vagyok otthon a témában. A válaszokat előre is köszönöm.
Köszönöm
Hello!
Motoroknál a fordulatszámot ellenállással változtatni nem szerencsés. A motor terhelésétől függően fog áramot felvenni. Így a rajta eső feszültség is ettől fog változni. Vagy feszültség szabályzó kell, vagy a Zoli által linkelt PWM áramkör, ami egyben jobb nyomatékot is biztosít. Hatásfoka is jobb, így "jobb lesz" a 9V-os elemnek is. üdv! proli007
Nem tudom mi a szándékod ezzel a feszültség osztóval, de modellmotor fordulatszám szabályozására teljesen alkalmatlan.
A modell motorok az esetek többségében külső gerjesztésű egyenáramú kismotorok. A fordulatszámát a kapocsfeszültség változtatásával lehet változtatni. A változó feszültségű feszültség forrásnak igen kis belső ellenállásúnak kell lenni, mert különben a motor nagyon "legyengül", mert a terheléssel nő a felvett áram, és ezzel az osztón eső feszültségesés nő, a motor feszültsége tovább csökken, stb. A szabályzó feszültséget előállító feszültségforrás belső ellenállásának sokkal kisebbnek kell lenni, mint a motor ellenállásának. Ez csak elektronikusan állítható elő, ellenállással nem.
Megpróbálkozok a feszültségszabályzóval. Ha nem jön be akkor jöhet a PWE áramkör.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |