Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Nézd csak mit találtam neked. Bővebben: Link No meg magamnak is engem is érdekel a téma.
Szia
A 380/220 V-os motort a mi hálózatunkon ne kösd deltába, mert "belső égésű" motor lesz. A második szám az egy tekercsre jutó feszültséget -jelen esetben 220V- jelenti. Tehát a magyarországi hálózaton csak a 660/380-as motorok köthetők deltába.
Szia
A 380/220 V-os motort a mi hálózatunkon ne kösd deltába, mert "belső égésű" motor lesz. A második szám az egy tekercsre jutó feszültséget -jelen esetben 220V- jelenti. Tehát a magyarországi hálózaton csak a 660/380-as motorok köthetők deltába.
Magyarországon a 3f~ hálózat 380/220 V volt régebben. Az ilyen feliratú adattáblával rendelkező, régebben készült motorokat minden további nélkül deltába lehet kötni, ha az adattábláján szerepel a csillag/delta jel, és a hozzájuk tartozó áramfelvétel. Tehát az adattáblát mindíg meg kell nézni, és az dönti el, hogy egy motor deltába köthető, vagy nem.
A régebbi motorokon sohasem szerepelt 660 V, és mégis vidáman lehetett csillag/delta átkapcsolással indítani, kölönösen pl. kompresszorok esetén.
Üdv!
Az ilyen motort 3 fázisról (3×400V) csak csillagban lehet használni, de előttem többen is írták!! pucukának: Beköthető deltába természetesen, de ekkor csak 1 fázisról, kondenzátorral használható! Deltába kötve 3 fázisról (3×380 v. 400V) percek alatt leég!! Üdv! Tomi
Miért is ég le? Ha az adattábláján szerepel a delta jel, és a hozzá tartozó áramfelvétel, akkor mitől ég le?
Nem lehet csípőből rávágni, hogy leég, a lényeg az adattáblán van. Persze, ha nincs adattábla, vagy áttekerték, akkor más a helyzet. A motor pedig akkor ég le, ha nem forog, vagy valamiért nem tud forogni. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Hali kemenygolya!
Nem sok esélyed van erre, ez a motor ha 220/380V-os és nem (380/660) akkor vagy 40-50A árammal indulna.
Szia Pucuka! Már többször tisztáztuk, hogy ha 220V/380V-os feliratot látsz a motoron és mellette egy delta-csillag jelzést, akkor az azt jelenti, hogy 220(230)V-os táplálás esetén deltába kell kötni a tekercseket, 380(400)V esetén meg csillagba. És igen, leég, ha nem tartjuk be az előírt kapcsolást, mert vagy a túl nagy tekercsáram végez vele (400V-delta), vagy attől ég le, hogy gyenge lesz (230V-csillag) és esetleg megáll, ha terhelik.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Nem tisztáztuk, Te állítottad, az én (bár kissé régi) gyakorlatom, és tanulmányaim ennek ellentmondanak. Magyarországon sohasem volt 3 * 220 V -as hálózat, ahol véleményed szerint egy motort deltában lehetett volna használni. Ha pedig úgy lenne ahogy mondod, akkor a motorok többségénél mi a csodának lamelláznának, ha amúgy sem lehet deltába kötni szerinted. Az egyfázisú segédfázisos üzem amúgy sem egy háromfázisú üzemre készített motor rendes üzeme.
Egyébként rajzold már le, hogy hogy lehet egy deltába kötött háromfázisú motort 3*220 V -ról üzemeltetni a magyar hálózaton. (most tekintsünk el a 380, 400 V problémától, mert az esetek többségében régebben készült motorokról van szó)
Az mindegy, hogy magyar vagy orosz vagy grönlandi a hálózat és hogy azokon a helyeken mi áll rendelkezésre. Ha egyfázisú 230V-od van, akkor delta kapcsolás kell segédfázis-kondenzátorral. Ha olyan frekvenciaváltód van, amely 230V-os bemenetű, akkor ahhoz is deltába kötött, 230/400V-os motort kell illeszteni. Ez két példa a 230V/delta üzemhez. Egyébként a volt Szovjetúnió területén a mai napig van 3x220V-os hálózat. A motorokon egyértelműen fel van tüntetve az, hogy milyen kapcsolást kell alkalmazni az adott feszültséghez, ezen kár lenne vitatkozni.
Szia Pucuka
A tekercsek bekötése: U1 (U) V1 (V) W1 (W) W2 (X) U2 (Y) V2 (Z) zárójelben a régi jelölés. Összetartozó tekercs végek: U1 és U2; V1 és V2; W1 és W2 (Régi U-Y; V-Z; W-Z. Ha deltába kötjük akkor értelem szerűen egy tekercs (részre) ami 220 voltra van méretezve 380 V jut és ez 57%-os túl feszültséget jelent, ezt a legtöbb motor néhány percnél tovább nem bírja ki. A csillag delta kapcsolásnál éppen az a lényeg, hogy a 380 V-ra méretezett fázis tekercsre csillag kapcsolásnál csak 220V-ot kapcsolunk ez által gyök harmadszor kevesebb áramot vesz fel. Abban egyet értek, hogy régebbi motorokat lehetett használni, de csak akkor ha az adattáblán az állt: Y/delta 380 volt. (Régi öntvény házas ganz motorok). A mostani motorok vas gerjesztése nagyon ki van hegyezve ezért nem igazán viselik el az 57 %-os túlfeszültséget. Tisztelettel Jakab
Így van, kár vitatkozni. A szovjet (orosz) származású motorokat nem is sikerült soha rendesen elindítani. (próbálkoztam eleget) Nem véletlenül hangsúlyoztam a magyar hálózatot, éppen azért, hogy ne legyen félrevihető a téma.
Akkor mikor a gyakorlatban is foglalkoztam a motorokkal, (meg más villamos gépekkel is) még nem nagyon, általános üzemben pedig egyáltalán nem voltak frekvencia váltók. Tehát ezt is obligon kívülinek tekinthetjük. Tehát azt kértem, hogy rajzolj le egy háromfázisú motor csillag, és delta kapcsolását, hogy hogyan biztosítasz 3*220 V -ot a delta kapcsoláshoz.
Kérj meg egy orosz villanyszerelőt rajzolgatni
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Üdv!
Kadarist írja jól! Nekem a frekiváltós üzem nem jutott előbb eszembe. Ott még valóban lehet deltában használni. Egyébként egy ilyen motornak a tekercsei 220V(230)-ra vannak méretezve(adattábla: 380/220=csillag/delta). Ha deltába kötöd, akkor egyértelműen 380V(400) kerül egy tekercsre, emiatt ég le!! Ami csillag/deltában használható 3×400V-on azon sohasem szerepel a 220V felirat!! Vagy csak 380 vagy 380/660, esetleg 380 delta felirat. De ki lehet próbálni! Köss rá egy 380/220-as motorra deltában 3×380-at! Akassz rá egy lakatfogót és indítsd el egy pillanatra. Ettől még nem ég le!
Megengedve, amit leírtál helytálló, kivéve a tekercsek méretezése kérdéskört.
A mostani motoroknál nem ismerem a helyzetet. De hangsúlyoztam, hogy régebbi, mondjuk 1980 előtt gyártott motorokról beszéltem, mert annak az adattábláján van a 220/380 V jelölés, és általában ilyen motorok jutottak nagy számban viszonylag olcsón az általános felhasználásba. Ezeken pedig ha az adattáblán ott virít mindkét kapcsolásban az áramfelvétel, akkor ezt miért kell félreértelmezni? A kisebb áramfelvétel a csillag, a nagyobb áramfelvétel a delta kapcsoláshoz tartozik, mert a táphálózat egyszerű módon nem kapcsolható át.
Már sajnos nincs lehetőségem kipróbálni, de annakidején megtettem. Ha neked van rá lehetőséged, próbáld ki, és mérd meg a delta üzemben felvett áramot. Annyinak kell lennie, amennyi az adattáblán szerepel.
A kisebb áramfelvétel a 380V/csillaghoz tartozik, a nagyobb a 220V/deltához, és hát az is egyértelmű, hogy ugyanakkora teljesítmény eléréséhez nagyobb áramra van szükség kisebb feszültség mellett.
Mondtam, honnan veszel 3*220 V -ot amire rákötheted deltában?
Magyar hálózaton magyar gyártású villanymotorról beszélünk, hogy jön ide az orosz villanyszerelő?
Onnan jön, hogy oroszországban van 3x220V-os hálózat. És az még mindig nem számít, hogy honnan szerzel 3x220V-ot vagy 1x220V-ot. Ha valamilyen okból olyan áll rendelkezésre, akkor a delta beállítás kell egy ilyen rendszerű motornál.
Én már próbáltam! Egy 2,2kW-os 380/220-as villanymotorra ( csillagban 5A van ráírva, deltára nem emlékszem) kötöttem deltában 3×380-at egy pillanatra. Hát kb 25A-t vett fel fázisonként!!!! Vajon hány percig működött volna???
Itt mindegy, hogy régi vagy új a motor. A tekercselés ugyanaz! Ezen kár vitatkozni. Egy 380/220-as motort deltában magyarországon egyszerűen nem lehet 3×400V-ról üzemeltetni. ( frekiváltót kivéve)
A diszkurzus innen indult, és itt egy 3f~ motor magyarországi hálózatán történő üzemeltetéséről volt szó (mivel csak ez áll rendelkezésre mint háromfázisú hálózat) delta kapcsolásban. Nem de?
Előző hozzászólásom utolsó két sora pont erre válaszol!!
380/220-as feliratú motor deltában itt nálunk nem használható 3 fázisról!
De a plusz információk megadása nem baj, sőt. Az, hogy okosodik az ember az egy jó dolog.
Így sokáig biztos nem. De felpörgött a motor? Vagy nem is merted megvárni. Mondjuk elég elbizonytalanító, de lehet, hogy csillag delta átkapcsolással kellett volna indítani. Bár ekkora teljesítménynél még nem volt szokás.
400V(380V)-ra nem szabad deltába kapcsolt 220/380V-os motort kötni! Ne is próbálkozzon ezzel senki, mert nagyon hamar füst fog kiszállni belőle.
Persze, hogy felpörgött. Üresen ment, terhelés nélkül.
De így a 220-as tekercsre kötöttem 380-at!! Azért vett fel ennyit. Azért égne le, ha hagytam volna. Ez csak csillagban használható!
Tulajdonképpen elgondolkoztató a mért értéked. Ugyanis, egy mémet motorkatalógusból kinézve egy 2,2 kW -os kalickás motor induló árama 7 (!) szerese a névlegesnek (In=4,55 A). Az meg valahol stimmel is. Azt meg sehol nem láttam, hogy nem lehet deltába kötni.
Bővebben: Link De nem győzködök tovább, mert feleslages A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Szia Pucuka
Volt egy kis menőkém ezért válaszolok csak most. Látom eléggé kiéleződött a helyzet. Valóban kb. 1980 előtt gyártott motorokon néha csak egy feszültséget tüntettek fel és a kapcsolás jelét. Viszont a 380/220-as hálózaton deltába csak azokat lehetett kötni (károsodás nélkül) amelyiken : csillag/delta 380 V (mindenféle perjel nélkül) vagy csillag/delta 660/380 V A 220/380-as felírás sem korrekt hiszen az első a vonali feszültségre (azaz két fázis kozötti feszültségre) míg a második a fázis feszültségre (fázis és nulla között) utal. Tehát helyesen 380/220V vagy jelenleg 400/230V. A 380/ 220V-os motort is lehet deltába kötni csak akkor a hálózati rendszernek 220/127 V-osnak kell lennie. (Pl.:Oroszország). Tanuló koromban én is kipróbáltam a delta kötést a 380/220 as motoron, de mint legelső válaszomban írtam "belső égésű" lett.(Saját kárán tanul az ember a legjobban) Igy egy életre megjegyeztem ezeket.
Köszönöm szépen,sokat segítettél
Sziasztok!
Ismerős lesz a kérdés,de sajnos annyian írtok mást és mást, hogy nem egyértelmű nekem h akkor 380/220-as villanymotort hogy kössek be 220V-ba?Csillagba vagy deltába?! Olvastam hogy célszerű bekötni egy nyomógombot,de azt hova merre ,miképp?És hogy mekkora kondit kössek be 2,2 kWos motorhoz(80-an és 100mikroF között hallottam!)? Illetve ez egy generátor próbapadba készül,és nem tudom h ha leterhelem a generátort,akkor így átkötve a motor kibírja e nem fog e nekem lefüstölni? |
Bejelentkezés
Hirdetés |