Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   184 / 372
(#) xHuslax válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Ez egy autotranszformátor akar lenni.Folyamatosan üzemben lesz,de terhelés egy két órára lesz naponta.

Mennyire kockázatos igy hagyni?Most ugy látom hogy nem melegedik tovább,és rajta tudom tartani a kezem.Szerintem olyan 60-70 fokos.
(#) granpa válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 / 1
 
Nagyon kevés a primer menet! Ráadásul lehet; rövidzár-menetként viselkedik az alu szerelvény. A nem egyszínű oldal, a szigetelés miatt van, illik egy irányban rakni őket a vaszárlat elkerülése okán.
(#) Ge Lee válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
A helyedben megtoldanám még legalább 100 menettel a primert, de ha csak 1-2 órát megy naponta, akkor így is jó lesz.
(#) Gafly válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 / 1
 
Nem értek hozzá, de üresjárásban a veszteségek miatt melegszik a trafó.
Alapvetően szerintem igazad van és jól látod a kérdést.

Vegyük kettőbe a problémát:
- Nagyon sokszor túl van gerjesztve a vas (kevés "rezet" kell rá tekerni). Ha van rá lehetőséged, akkor kezd el mondjuk "nulláról" növelni a primer feszültséget. Az elmélet szerint egyenes arényban kell nőnie az üresjárati áramfelvételnek. Majd egy ponton túl, elkezd majd rohamosan emelkedni. Ez azért következik be, mert elkezd a vas telítésbe menni). Olcsó/szakaszos üzemben itt szoktak spórolni (lehet játszani hogy milyen vasat meddig lehet gerjeszteni, 0.8...1.2 Tesla és társai, ezen komoly "hitviták" vannak).
- Nagyon jól mondtad, lehet más is veszteség oka, például rövidrezárt menet (akár a járomban is). Ekkor a veszteség nagyjából egyenesen arányos a primer feszültséggel...

Én mit tennék a helyedben?

Fognám a szép nagy toroidomat (mert nekem van ám olyanom is és felvenném az üresjárati primer feszültség/áram karakterisztikát mondjuk 5 Voltonként.
Ebből kiderül, hogy hol van a "könyök", ahol "meglódul az üresjárati áramfelvétel".
- Ha ez a névleges üzemi tartományba esik (értsd 230 és környéke), akkor túl van gerjesztve a vas.
- Jóval felette van, de nagy a veszteség, akkor egyéb "szervi baja" van a trafónak. Tipikusan menetzárlat, de apám például járt úgy, hogy ajándékozott egy vasmagot az egyik tanulójának, amelyet ő túlzottan "ócska rozsdás vacak"-nak nyilvánított és darabonként szép fényesre smirglizett minden egyes lemezt a vasmagban. Na aztán, bár szép fényes volt mint a Salamon sokszor idézett része, de ugyanakkor fűtött is mint a fene
(#) granpa válasza ujfalusi hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
1T-val lehet ezeket a vasakat gerjeszteni, ahhoz kissé alul gerjeszt ez a menetszám.(de még 0.9T-hez is)
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) ujfalusi válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Ha van hely akkor miért baj, főleg ha az a probléma hogy magas üresjáratban az áramfelvétel.
(#) xHuslax válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
A lemezeket akkor megpróbálom összeforgatni helyesen,és leveszem az alu lemezeket.Megmérem és aztán ha nemjavul a helyzet akkor tekerek még egy kicsit.
(#) granpa válasza ujfalusi hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Nem baj (ez a menetszám kb. 0.8T-s nagyon régi lemezhez), de általában az a probléma, hogy minél többet szeretnének kivenni a vasból. És ha tényleg nem 24 órás üzem, akkor el lehet menni 40C° külső hőmérsékletig. Teljes terhelésnél!
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) granpa válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
A helyzet addig nem fog javulni, míg nem raksz rá min. 485 menetet.
(#) Gafly válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Meg olvasd el azt is amit írtam (Zoli bátyó áttette ide, lásd alább).
(#) xHuslax válasza Gafly hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Ha valami menetzárlat lenne a gond,akkor a melegedés a tekercsből indulna gondolom.Vagy?
Maga a tekercs épp hogy csak langyos,a vas meg már süt.
(#) xHuslax válasza (») Dec 28, 2012 /
 
Elnézést...nem fordul elő többet.
(#) ujfalusi válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Már itt többen is írtuk, kevés a primer menetszám!
(#) granpa válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Tehát túl van gerjesztve!
(#) Gafly válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Idézet:
„Ez egy autotranszformátor akar lenni.”

Le vagy fel?
Ha szerencséd van akkor a bekötéssel is lehet trükközni...
(#) marone válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Lehet hogy a vaslemezeken nincs szigetelőréteg.
Egyszer szétszedtem egy gyári leválasztótrafót, és ott is a lemezeken csak hébe-hóba volt.
(#) granpa válasza Gafly hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Ezt az autotrafó dolgot nem értettem. Nem világos a dolog.Tudom, nem nekem írtad.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) SZISZI86 válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Köszönöm a válaszokat de ezt a trafót egyenlőre félreteszem, mégegyszer köszi mindent!
Minden jót!
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) xHuslax válasza Gafly hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Fel.A hálózati feszültséget mindig az annak megfelelő tekercsre kapcsolom.Ebben az esetben sorba kapcsolom az összes tekercset,mivel megvan a 220.Ugyhogy sajnos a tekercsekkel kötözgetésével már nem igazán tudok variálni.
(#) granpa válasza marone hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
A folyamatos üzemre tervezett trafók alul vannak gerjesztve! Egy 9cm2-es vas jól megtekerve a dupláját is tudja a 40VA-nak (legfeljebb kissé melegszik, de csak szakaszos üzemre illik így).
(#) xHuslax válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Nem kérdőjeleztem meg senki válaszát,mikor azt mondtátok hogy kell még rá kb 100 menet.
Csak szeretnék tanulni,és kibeszélni minden lehetséges problémát ami ilyesmit előidézhet.
Azért is mert könnyen lehet hogy nem csak a menetszám a baj.

De mindjárt kiderül,hamarosan újra próbálom és mérem.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) granpa válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Mi(hez) lesz ez? Mert már nem értem mit akarsz csinálni.Ha nem muszáj, nem használunk autotrafót, mert nem hálózat független. Ha netán néhány lemez nem jó irányban van betéve, nem okoz még vaszárlatot.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) xHuslax válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Ez egy búvárszivattyúhoz lesz feszültségszabályozó.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) granpa válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Bocs, de miért kell hozzá?
(#) xHuslax válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Nagyon instabil a hálózati feszültség.Ingadozik,van hogy leesik 180ra.

Most épp ott tartok hogy leszedtem az alu zárólemezeket,csavarok sem fogják össze a vasmagot.Közvetlenül ez elött egy kb 1R5 ellenálláson mértem a trafó áramát.Az ellenálláson 0.42 voltot mértem,most az alu lemezek nélkül pedig 0.3at.

Megpróbálom a lemezeket összeforgatni és megint irok a fejleményekről.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) granpa válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
És ki fog figyelni, meg kapcsolgatni (milyen automatika)? Neked egy feszültség-stabilizátor kell, mint régen a TV-khez. Van ilyen téma is. Ott többet megtudhatsz. Mekkora teljesítményű a szivattyúd? Orosz típusú? Ez estben vedd fel 'janikukac' sporttárssal a kapcsolatot, hátha nem barmolta még szét a stabilizátorát.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
(#) xHuslax válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Egy pedrollo szivattyúról van szó,1KW-os.A kapcsolgatást meg a többit már megoldottam.Pic AD bemenet stb.
Ime két kép a művemről.
(#) xHuslax válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Ebbe már be van épitve egy szárazon futás ellni védelem is,valamint egy motorvédő kapcsoló.
(#) granpa válasza xHuslax hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
Ez így profi, akkor csak a trafót kell jól méretezni.
(#) xHuslax válasza granpa hozzászólására (») Dec 28, 2012 /
 
A doboz tetejére csináltam egy aluminium fedelet.Nem marad a szabad ég alatt
Ez az hogy mindent relativ jól megoldottam,erre a trafót elviszem tekercseltetni,és ezt kaptam.De mostmár nincs idöm további 2hetet várni az áttekercselésre,úgyhogy ezt ma üzembe fogom helyezni.

Ha tudtam volna hogy igy járok akkor magam tekerem az egészet.Persze előtte kikérem a véleményeteket,hogyan is kell.

Még 60 menetet rátudtam tenni,több nem fér sajnos.Mindjárt próba
Következő: »»   184 / 372
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem