Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   1897 / 3980
(#) proli007 válasza vladcepes hozzászólására (») Jan 6, 2013 /
 
Hello!
Cseppet keserves kenyér lesz. A 3V elég kicsi, a motoráram ennek megfelelően jókora lehet. A fólia vékony, ellenállása is lesz, számítsd ki. Már a tápot is nehéz lesz hozzácsatlakoztatni. Azt is nézd meg, hogy egyáltalán vezet-e a fólia, mert olykor csak úgy tűnik, mert fényes, a valóságban meg műanyag szalagból van. A kerékre is kell leszedő. Kis kontakthibára már meg fog állni. De ne legyen igazam..
üdv! proli007
(#) vladcepes válasza proli007 hozzászólására (») Jan 6, 2013 /
 
Szia! Közbe vágtam egy 1M-es 5mm-es darabot és kipróbáltam 3V táp,+ led (ellenállással) és tökéletesen világít. (mintha dróttal csináltam volna). Gondoltam ahol a táp fog rá csatlakozni ott max megerősítem valami vékony 0,3-as lemezzel. (mert először arra gondoltam hogy ilyen vékony lemezből beburkolni a sín tetejét de ez marha nagy pepecs munka lenne. Azért várok még válaszokat köszönöm. Üdv!
(#) ColT válasza vladcepes hozzászólására (») Jan 6, 2013 /
 
A szalagot felragacsolás után le kel mosni, mert már az is zavarhatja... És persze próbaképp mérd meg, vezet-e.
Amúgy a többi modellvasútra is ilyesmi megoldás van, csak ott ugye a sín van alumíniumból
(#) pucuka válasza ColT hozzászólására (») Jan 6, 2013 /
 
Jó drága lenne az alumínium sín. Az csak vékony galvanizált vaslemez, olcsó, és könnyű gyártani.
(#) vladcepes hozzászólása Jan 6, 2013 /
 
Ilyen lett a próba sín Úgy akarnám megcsinálni hogy egy kis doboz amin kapcsolható legyen a menet irány,na meg a lassítás,gyorsítás. A motor 3V-os .,milyen adapter kellene ehhez hogy ezt véghez vigyem hogy jó legyen?
(#) vladcepes válasza vladcepes hozzászólására (») Jan 6, 2013 /
 
Végeredmény. Esetleg majd ha tudtok választ adni a fentebbire azt megköszönöm. Gondolom kell egy motor fordulat szabályzó?meg az előre hátramenetre elég egy olyan kapcsoló?
(#) proli007 válasza vladcepes hozzászólására (») Jan 6, 2013 /
 
Hello!
A kapcsoló jó. (Csak össze kell kötni a belső és külső pontokat.) Szabályzónak talán jobb, ha egy PWM szabályzót használsz. Táplálásnak meg egy dugasztápot, mert első az életvédelem..
üdv! proli007
(#) vladcepes válasza proli007 hozzászólására (») Jan 6, 2013 /
 
Szia! Okés köszönöm. Csináltam egy szimulációt a kapcsolóval ott jó volt. Gondoltam valami megmaradt Mobiltöltő vagy ilyesmi ha jó lenne tápnak,vagy valami állíthatós 3V;4,5V;6V;....stb 12V os Dugasztáp? csak majd az lesz a kérdés hogy annak a motornak mennyit kel majd adni. Üdv.
(#) viaplan hozzászólása Jan 7, 2013 /
 
Kedves Hozzáértők!

Teljesen amatőrként próbálkozok építéssel. Valaki elmagyarázná nekem, hogyan kell értelmezni a +5Volt; -5Volt; GND bekötéseket? A 7107 LED IC esetén miért nem elegendő a tápra egyszerűen rákötni 5 voltot pl. a számítógép tápegységből kijövő piros és fekete vezetékekből, miért kell 7805, 7905 IC, stb. Hogyan kell ezt használni számítógép táp esetén, mit hová kell kötni?

Köszönöm
(#) bbalazs_ válasza viaplan hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Csak talalgatni tudok, mert nem irtad, mit szeretnel epiteni.

A foldpont az altalaban a kozos pont, mindent ahhoz viszonyitunk. Legtobbszor ezt jelolik GND-vel. Ami ennel pozitivabb, az a +, ami ennel negativabb, az -

A szamitogeptap 5V-ja kapcsolouzembol szarmazik, ami azt jelenti, hogy luktet es hullamzik, tehat nem stabil 5V. Ezert kell stabilizatort hasznalni, ami a +5V-ra a 7805, -5V-ra pedig 7905.
A baj az, hogy ezek csak magasabb feszultsegbol tudnak dolgozni, tehat (mondjuk) a szamitogeptap eseten +12V es -12V kell hozza. A szamitogeptapban a foldek (GND) fekete drotok, a sarga a +12. A -12-t nem tudom, talan a kek (vagy a feher).
A 7805-nek, ha a tokozasa TO220 (a labal lefele allnak, a huto alul van, latod a feliratot) , akkor a bal oldalara kotod a sargat, a kozepso labara a feketet. A +5V a fekete es a jobb laba kozott jelenik meg. Altalaban stabilizalni kell 100nF keramiakondikkal, amit a kozepso lab es a jobb valamint a kozepso lab es a bal koze kell tenni.

Ezeket az ugynevezett atereszto stabilizatorokat csak alacson aramfelvetelnel celszeru hasznalni, mert a kulonbseget elfűtik, tehat mondjuk egy 100mA eseten 12-5=7V es 7V*0.1A = 700mW-tal fűt. Ekko rmeg nem kell plusz huto. Ha 1A-t hasznalsz, akkor maris 7W az eldisszipalt teljesitmeny es igencsak huteni kell, hogy tul ne melegedjen.
(#) viaplan válasza bbalazs_ hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Szia!

Amit építeni szeretnék az a forrasztóállomás digitális hőmérséklet-kijelzéssel a kapcsoló rész működik is számítógép tápról, de a kijelző nem, már mindent átnéztem rajta,elvileg jól kötözgettem, marattam, de nem működik, ezért gondoltam, hogy a táp lehet a baj. A +5 azt hiszem jó, de a -5 szerintem nem. Itt a GND és a - táplálás ugyanazt kell kötni, vagy hogyan? Próbáljam inkább a táp -12-jét valahogy munkára bírni? Mi lehet itt a jó megoldás?
Köszönöm
(#) ColT válasza pucuka hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Akkor az... fémből van, annyi a lényeg Mondjuk amennyi anyag egy TT sínbe kell mondjuk, abból olyan mindegy
(#) bbalazs_ válasza viaplan hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Megneztem a kapcsolasi rajzot. A -5V eloallitasa trukkos es vedd eszre, hogy 12V AC-rol van szo. (az elobb majdnem irtam egy dorgedelmest arrol, aki 12V DC-bol akar -5V-ot ateresztotappal eloallitani, de aztan szerencsere eszrevettem az AC-t).
Szoval PC tapbol ezt NEM tudod megcsinalni, mert ott DC jon ki. Egyenarammal ez nem mukodik. Trafo kell hozza, egyeniranyitas nelkuli 12V-tal.

Ha ilyened nincs, elvileg megprobalhatod rogton athidalni az egesz tapot es a PC tap 5V es -5V agait hasznalni, de sokat kell szurni.
(#) viaplan válasza bbalazs_ hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Utóbbit megpróbálnám, azaz, ha a számítógép -5V(fehér) és +5V (piros) vezetékeit kötöm rá akkor talán működik? A sokat kell szűrni, az a kondenzátorokat jelent a GND és a -5V-között?
Ezek szerint akkor ilyen áramkört pl. akkuról/elemről nem is lehet működtetni?!?!
Köszönöm
(#) bbalazs_ válasza viaplan hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
De elotte merd le, mert nem emlexem pontosan a -5V szinere.
De egyebkent igen es igen.

De, elemrol is lehet, csak ott osszekotsz ket 5V-os elemet ugy, hogy az egyik pozitivat a masik elem negativhoz, ez lesz a foldpontod es a ket szabad veg a +5V es a -5V.
(#) kawa1 hozzászólása Jan 7, 2013 /
 
Üdv.

Segítséget szeretnék kérni.Panelfúróhoz szeretnék fordulatszabályzót készíteni.
A tápegység 13,8v/900ma/12,5va,a fúró 12v-os

A rendelkezésre álló alkatrészek:
BD139,BD241A,BD242A,BD140,
BC182,B647,C549C,C547B,BC212B,BC557B
10K-poti,2K-spoti

ellenálások,kondik,diódák vannak.

Sajnos,lomtalanítás során a cuccok nagyrészét kiszórtam,ezek maradtak.
pénzt nem akarok költeni,csak ezeket az alkatrészeket tudom felhasználni.

keresgéltem de nem találtam olyan kapcsolást ami jó lenne.
Köszönöm!
(#) kadarist válasza kawa1 hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Szia!
És a fúró hány wattos?
(#) viaplan válasza bbalazs_ hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
ÁH! kezd jönni valamiféle megvilágosodás! Akkor kipróbálom, a fehér és a piros között van 9,75 V különbség, kipróbálom 470µF kondival, az elég lehet?!?!?
Sajnos később próbálom
(#) kawa1 válasza kadarist hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Szia!

Egy ilyen fúróról van szó.Bövebb link

12-18v-ig írják és 500ma
(#) gabrisherceg válasza proli007 hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Köszönöm a válaszodat, akkor lehet elgondolkodom rajta, hogy folytassam-e ennek megvalósítását....
(#) kadarist válasza kawa1 hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Csináld meg az első rajzot. A BD241-et felhasználhatod a 2N3055 helyett, és a hűtőbordát ne spórold le róla.
(#) kawa1 válasza kadarist hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Köszönöm szépen a gyors választ!

üdv.
(#) viaplan válasza viaplan hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Azt hiszem sikerült!! Nagyon köszönöm!!!
Már csak egy kérdésem van, a leírásban szerepel, hogy "denaturált szesszel kell a kijelző panelt lemosni". Mit kell lemosni? A kijelzőt, vagy a NYÁK-ot?!?! Elejét? Hátulját? Végül is ez a kezdő rovat
Köszönöm
(#) kawa1 válasza kawa1 hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Megépítettem. Frankón működik!
A 2N3053 helyett BD139-et használtam,a 2N3055 helyett meg BD 241-et
A 241-es igencsak melegszik de majd rárakom egy hűtőbordára.
(#) proli007 válasza gabrisherceg hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Hello!
Hogy ne csak azt mond, hogy "cseszegettelek", rajzoltam egy áramkört számodra. Lehet egyszerűbbre gondoltál, de ez ilyen.. A mikrofon egy mezei Elektret kapszula. A trimmerpotival lehet beállítani a kapcsolási szintet. Nem tudom hány Led-et gondoltál rákötni, én két fehéret rajzoltam hozzá. Persze a piezót (önrezgő zümmert) is rá lehetne kötni az NE555 3-as kimenete és a GND közé, ha az szükséges.
üdv! proli007
A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2013
(#) kérdező hozzászólása Jan 7, 2013 /
 
Sziasztok!
Lenne egy buta kérdésem.
Ma poroltam ki egy egyébként hibátlan monitort, és mikor a képcső nyakát nézegettem, arra lettem figyelmes, hogy az elektronágyúk vízszintesen helyezkednek el, azonban a képernyőn háromszög szerűen találhatók a pontok. Én úgy tudtam, hogy az ágyúk is delta formában kerülnek beépítésre.
Ezért a monitor csöveket delta, vagy in-line rendszerűeknek hívjuk?
Azt tudom, hogy a TV-be régen kerültek delta csövek (Pl.61LK3C), és ott az ágyúk is háromszögben voltak, de lehet, hogy rosszul tudom.
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2013
(#) blackdog válasza proli007 hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Ugyan semmi közöm a témához, de megnéztem a rajzod, hogy tanuljak egy kicsit és egy dolgot nem értek.
A C1 miért osztóból(R1-R2) kapja a feszültséget?
(#) proli007 válasza blackdog hozzászólására (») Jan 7, 2013 /
 
Hello!
Mert az R1 és C1 egy zavarszűrő tagot alkot. Különben a tápfeszültségen létrejövő zavar v. zaj bejut az erősítő bemenetére. R2 pedig a mikrofon munkaellenállása (Drain ellenálás).
üdv! proli007
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2013
(#) Rafael hozzászólása Jan 8, 2013 /
 
Sziasztok!
Laptopok VGA processzorainak a jobb hűtése érdekében sok helyen láttam, hogy behelyeznek egy vékony réz lapkát vagy rézfóliából többrétegűre hajtogatott kb.:15mm x 20mm téglalapot a GPU és a hűtő közé.
Az a gondom, hogy itthon már áttúrtam mindent, de nem találok egy ilyen körömnyi darab rezet sem!
Valakinek van ötlete, hogy miben találhatnék egy réz lapkát? Pl.:rádió,magnó,videó,dvd sokféle cuccom van.
(Egyedül egy Sárgaréz zsanérom van amiből vághatnék, de az gondolom nem jó a Vörösréz helyett?! )
Mivel sürgősen kell, esetleg nem használhatok alumínium lapkát a réz, helyett vagy akkor inkább semmit és maradjon, ahogy gyárilag volt?
(#) ColT válasza Rafael hozzászólására (») Jan 8, 2013 /
 
A logout.hu-s Bacsis csinált Dell Latitude 620 vagy 630 chipset hűtésnek ilyen padet, egyforintosból. Jobban bevált neki, mint a szilikon pad. Google utána
A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2013
Következő: »»   1897 / 3980
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem