Fórum témák
» Több friss téma |
Ehhez a dinamóhoz pont jó lenne az a deszkád ami van, 2,4m átmérővel, 7-es gyorsjárással, és egy rotor fordulatot duplázó áttétellel, a szélvédelmet viszont úgy kéne beállítani, hogy 7 méteres széltől kiforduljon.
Akkor ezt meg is építem. Egy vezérmű fogasszíj nagykereket kell még szerezzek, de az is meglesz, mire a lapát kész lesz. Két nap, míg kifaragom, két nap, míg szárad a lakk, két nap, míg összeszerelem és jöhet az élménybeszámoló, mához egy hétre.
Bennem lenne ennyi energia!
Akkor, szeretném megkérdezni, milyen adatokra lenne szükséged,és mennyire részletes rajzra a kivitelezéshez.
Azt még nem mondtam, hogy legalább a lapáttövek környékén célszerű lesz legalább még egy hasonló vastagságú deszkát hozzáragasztani az eredetihez, de ezt már több darabból is meg tudod oldani.
Apropó, ha valakit érint a múltbeli számottevő látogatottságra tekintettel a freebase.hu-hosting bármi tájékoztatás nélküli több tízezres weblap-tartalommal együttes eltűnése miatt a weblapom új linken érhető el egyenlőre változatlan tartalommal:
szelesember
Tulajdonképpen én még vártam volna valami rajzot, de sziriusz jobban ismeri az észjárásod és segített, hogy összeállítsam a rajzot. Kiszámolt mindent, hogy merre hány mm, így elkészítettem a pontos ábrát. Most már minden rendelkezésemre áll, ami az elkészítéshez kell. Remélem, hogy rövidesen meg tudom mutatni a fényképét a fórumon.
Köszönöm az útmutatásaid és beszámolok a további eredményeimről.
Nagyon jó a honlapod! Köszönet a rengeteg összegyűjtött infóért!
De így most nem fogok haladni a topik olvasásával!
Deszkából szélkerék.
István írta a méreteket: hossz 2,44 m ; szélesség 15 cm; vastagság 22 mm. Én úgy gondoltam, ez van, ebből kell valamit összehozni. Az eredmény: Az 1,1 méter hosszú lapáton 11 centinként számoltam a profil állásszögét, ha 7-es gyorsjárást feltételezek. Ezek fokban kifejezve és a külső átmérőről befele mérve: 1; 1,1; 1,8; 2,3; 3,2; 4,5; 6,2; 9; 13,7; 22,4; 42. ( 6-os gyorsjárással: 1,9; 2,3; 2,8; 3,5; 4,8; 6,1.....). Az állásszög ilyen változása a kerületen még magyarázható is egy ilyen kezdetű szöveggel: nem gond, mert .... ezt kihagyom. Az világosan látszik, hogy a Hind által javasolt lemezek betételére szükség van a lapát alsó 30-35 cm-es hosszán. Ezzel a két lapát induló nyomatéka kb. 3-szorosára nő, megfelelő méretű lemezzel erre 4 m/sec-os széllökésnél 0,4 Nméter adódik.
Kösz!
Semmiképp ne más olvasnivalók helyett, sokkal inkább mellett nézegesd! Reméljük hamarosan megépített, vagy legalább elkezdett szélgenerátorról (mármint szélerőműről) is beszámolsz. A szélenergia is, mint bármi más borzasztóan szerteágazó "tudomány". Minél többet megtanulunk róla, annál inkább rádöbbenünk, hogy mennyire nem ismerjük. Csak az állítja bármiről, hogy ismeri, aki igazából semmit nem tud róla.
Természetesen beszámolok mindenről, amint elkészül. Egyenlőre, a szélsebesség mérőm elkészült, de ez sincs még "kalibrálva" (letérdelt a verda). Úgyhogy ez is várat magára.
Saját készítésű síktárcsás generátort tervezek 24 vagy 48 V-ra és egy Lenz2 turbina hajtja majd. Mivel magas házak közt lakom, úgy gondolom ez lesz a legalkalmasabb. De míg kitavaszodik, maradnék az információ gyűjtésnél és a tanulásnál Persze nem hagyom abba a topik olvasását, csak most örülök a sok infónak, kb a 1/4-énél tartok. A hozzászólás módosítva: Feb 7, 2013
Helyeslem az elképzelésed és a sorrendet is. A beszámolóidat és esetleges kérdéseid kíváncsian várom(-juk).
Ilyen körülményekre, néhány 100...1 000 W-s teljesítményre ez a szélkerék szerintem remek. A magas házak közt gondolom csodára Te sem vársz, majd kiderül, hogy mit produkál. A Lenz2 weblapomon is szereplő arányain úgy tudom, hogy nem érdemes változtatni. Ez egy hosszadalmas kísérlet sorozat legjobb eredményt adó méretaránya. A síktárcsás generátornak az alkotás örömén túl én nem vagyok híve, de ez magánügy. Kisebb névleges fordulaton, kevesebb Ft-ért a fenti teljesítmény kategóriában többet tud egy kész, időjárásálló e-bike kerékagymotor.
Természetesen szeretnék minél nagyobb teljesítményt elérni. De csodákban adottságok híján nem számítok. Ha egy 300W-os fogyasztó szakaszos üzemébe besegít, és némi világítást is produkál, meg leszek elégedve vele. Esetleg nagy szélben fűtheti a melegvizet.
Lehar töltés szabályzójának elvén gondolom hogy nagyobb szélsebességnél nagyobb fogyasztóval terhelni. Kapcsolást még nem kerestem mert még nem döntöttem el mekkora legyen a feszültség. De úgy gondolom minél nagyobb annál jobb. E-bike motort kicsit drágának gondolom, így első keresésre, de még szétnézek.
Úgy érzem, hogy nem fogsz unatkozni mire összehozod.
Ehhez azért már kell minimum 0,5...1 kW beépített teljesítmény, hogy napi rendszerességgel 1-2 órát besegítsen. 8 m/s körüli telj. korláttal ez 10...15 m2 szélkerék. (Ez pl.: 2 m átmérőjű vawt-l (Savonius, Lenz, Canstein) 8 m/s-nál ~50-s fordulat (terheletlenül max. ~70), 3 m/s-nál ~15-s (terheletlenül max. ~25)!!!) Dolgozok egy "egyszerű" analóg szabályzó rendszeren (TSR, terhelés, akku védelem - 8-10 műveleti erősítő, talán 555-s, FEt-k no, meg egy ezt kiszolgáló szélmérő), de még csak blokkséma szinten van meg. Sorrendiség miatt talán a nyár elején jut el a megépítésig, kipróbálásig. Generátor ügyben alaposan nézz körül! A mágnesek és tekercshuzal sem olcsó - és vagy jó lesz, vagy épp csak működik.
Természetesen tudom, nem kicsi az a fa, amibe a fejszét vágtam. Pontos számításokat ugyan még nem végeztem, de én is hasonló számokra tippeltem. Én 2,5-3 m átmérőre gondoltam, de nem hiszem hogy baj ha nagyobb. Aztán majd kiderül hogy mekkora sikerül. Mindenesetre nem sürgetem az időt. Jól át szeretném gondolni, és utána akarok olvasni még sok mindennek. És persze megrágom, megemésztem még párszor az eddig összeollózott infóimat. Sokat segítettél te is és természetesen a topik többi tagja is. Köszönöm!
Őszintén drukkolok! Kb. ez az alsó teljesítmény határ, ahol már beszélhetünk tényleges (értem alatta forintális) hasznosságról hálózatba tápláló inverter nélkül. Az akku lehetőség persze nagyon beleszól ebbe a hasznosságba.
Az én álláspontom, hogy vawt-knál célszerűbb a függőleges méret növelésével felületet növelni akár keretbe téve, alul-felül csapágyazva. 2-300-s névleges fordulatnál kisebb generátor realitása nagyon kicsi. Már 2 m átmérőnél is ehhez kell ~4-5-szörös áttétel! Szerintem és számos fórumtársunk szerint is ennél nagyobb felfele áttételezést kW körüli házi vawt szélgenerátoroknál nem célszerű beépíteni bármennyire nem ezt mutatják a leegyszerűsített hatásfok, nyomaték számítások. A kis (<5m/s) szeleknél, különösen áttételezéssel én elengedhetetlennek tartom az opt-TSR szabályzást. Oly módon, hogy 8m/s környékére tervezni a generátor névleges teljesítményét biztosító áttételezést és alatta gondoskodni az opt-TSR alá fékezés elkerüléséről. (Ez mechanikus, aerodinamikai trükkökkel is megoldható - gondolom, de én egyszerű elektronikával próbálkozok.) Kapkodni valóban nem érdemes, de túlelmélkedni sem. Mihamarabb nekifogni, mert csupán az apróságok - épp egy vasdarab, csavar, stb... hiányzik - a nagyobbakról, mint pl. a generátor nem is beszélve borzasztóan lopják az időt. Nem üzemi logisztikai háttérrel dolgozunk általában. Mindent magunknak kell kitalálni, beszerezni, MEGCSINÁLNI.>
Igen a hálózatra táplálást, én is az inverter árak miatt vetném el. Így maradnak a használt, felújított aksik. De a hasznosság mellett, az alkotás öröme is motivál. Csak hát édesebb az öröm, ha hasznos is az alkotás. Épp egy vasdarab hiányzik, ez ismerős, mindig az nincs, amire szükség lenne. Szeretnék a tettek mezejére lépni, de minél többet olvasok, annál jobban tudom , keveset tudok.
Lapátformáról egy gondolat. Már tudom nem én találtam fel a spanyolviaszt. A Lenz2 lapátból kiindulva, arra gondoltam hogy a félkörív elé egy kúpos kialakítást rögzítenék. Ehhez képest a Canstein eleje már ilyen. Az enyém is ilyen lesz. Annak hogy a lapát azon része ahova a szél belekap félkörív, ahol pedig a szembe szelet kapja kúpos, gondolom nagy jelentősége nincs. A több anyag, több súly miatt rossz volt az elgondolásom, szerintem. Mellékelek egy képet hogy érthetőbb legyen gondolatmenetem. A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2013
Sziasztok.
Ha adott egy autó önindító motor-generátor, fel tudom-e szerelni egy kerékpárra úgy, hogy egy aksit töltsön? mekkora fordulatszám szükséges neki a töltéshez? Valamint ha sima tekerés közben feltöltötte az aksit, és néha egy kigyorsításhoz be szeretném kapcsolni, vissza felé működhet-e a dolog úgy, hogy a generátor hajt?
Hát ha sikerülne is megoldanod a megfelelő áttételezést,egy jókora akkunak a bicajra szerelését,akkor mondjuk,idöszakosan , akár be is segithetne a kerékpár hajtásba,de mivel az autok öninditómotorja nagyon erösáramu fogyasztásra vannak tervezve,ezért generátorként csak elhanyagolhatoan keveset termelnének.(ha)Ezért mondjuk nagyon rövid idejű kigyorsitáshoz még elmenne,de hosszabb,mondjuk pár perces használatnál tovább nem nagyon birná.Amugy nem te vagy az első aki ilyesmivel probálkozott.Ja és az autó öninditó motorok bronzlágeres megoldásuak,ezért a huzamosabb használatot nem birja,hamar kikopna.
Ez végül is egy dual-C terelőlapáttal. Ki kellene próbálni, összehasonlítani, mert kielmélkedni szinte lehetetlen. Forgás, üzem közben szigorúan csak nagyon bonyolult áramlási törvényekkel modellezhetők a vawt-k. Ráadásul a vawt szélkerék kétszer találkozik a széllel - a front oldalon és a hengerben átáramló, igen örvényes kilépéskor! A kilépő találkozás veszteséget, vagy többletet adhat (Bánki-turbina).
Én összeakarom hasonlítani a sima C lapátot a Canstein-el, mert abban se vagyok biztos, hogy érdemleges többlet teljesítményt ad a Canstein. 10-20%-s többletért nem biztos, hogy érdemes nehezíteni a lapát építést. Nagy a bizonytalanságom, csak a saját mérésemnek fogok hinni. (Még áll a reményem, hogy máj., jún.) Persze reménykedek a Canst. jelentős többlet (legalább 1,5-szeres) teljesítményében, de semmilyen elmélkedéssel nem mernék felelős jóslatokba bocsátkozni.
sz-al akkor működne, lehet egy 24voltos aksi kellene, és a hajtásra pedig egy külön motor, ami már nem bronzlágeres
Bocs, nem akarlak lelohasztani, de az önindító motort, mint bármilyen célú generátort - felejtsd el! Talán e-bike motoroknál nézz szét! Erre találták fel és erre gyártják.
Egy másik szempont amiért használhatatlan bicajkigyorsitásra az öninditó motor,hogy már eleve nagyon nagy teljesitményre,pontosabban eröbedobásra,tervezték,nagyon rövid használati üzemre.Beinditja az autó motorját,oszt utána ,,,hallgat a sarokban,,,. Ez is egy olyan szempont amiért teljesen egyet értek btotti véleményével.Egyébként az öninditohoz szükséges akkuk,bicajon cipelése,nem fog jot tenni a könnyű pedálozásnak se,és a bicaj kerekeinek se.Elég ha csak egy bekapcsolt dinamoval való kerékpározásra gondolsz,már az is a maga néhány watjával érezteti a hatását.Ja és az utobbi hozzászolásodhoz annyit füznék hozzá,hogy lehet kapni Direkt erre a célra kialakitott kerékpár agymotorokat,amiknek mind a két ohajtott funkcioja megvan.Ezekhez elég csak a megfelelö fordulat vezérlését elkészitened,és a motor per generátor üzemmod átkapcsoloját elkészitened.de ez már egy egészen más téma.
Én úgy gondolom, minden kis plusz számít ha a végén összeadódnak. Ezt természetesen majd a tapasztalat támasztja alá, vagy cáfolja meg. A terv az hogy megépítem az alapot aztán azt finomítgatom. Remélem jó lesz a végeredmény.
Helyeslem. Csupán arra céloztam, hogy házi méreteknél "jelentéktelen" 10-20%-nyi többletet sokkal egyszerűbb keresztmetszet növeléssel elérni. Ettől függetlenül az én szándékom is az a mérésekkel, hogy a legjobb méretarányokat, beállítási szöget megtaláljam. (Finomítás egy-egy kialakítással, megfűszerezve két alaptípus összevetésével.)
Kész a propellerem. Nem sikerült olyanra, mint amilyenre szerettem volna. Volt az egyik oldalon néhány görcs és nem úgy lehetett kiegyensúlyozni, ahogy szerettem volna. Ezek a fránya fenyőgörcsök annyira nehezek, hogy lemerülnek a víz alá. Valószínű, hogy egy kicsit vékonyabb az egyik lapát mint a másik és még a tövénél is beljebb mentem, hogy anyagot távolítsak el a kiegyensúlyozás végett. Biztos, hogy fog forogni, de hogy hogyan, azt is meglátjuk rövidesen.
Köszönet mindegyikőtöknek, akik segítettetek.
Szevasz
Talan ez az oka hogy nem kaptam valaszt a korabban elkuldott email-ekre? gmail...... Laci
Szia!
Nem, semmi összeesküvés elméleti magyarázata nincs. Egyszerűen "túlhalogattam". Pótoltam, bocs!
Sziasztok!
Csak egy röpke jó hír hőhatású szélmérő ügyben. Úgy tűnik, hogy sikerült megoldni a hőmérséklet függetlenséget. Végleges hitelesítés, bemérés még hátra van, de a mostani szoba-kültér ~20°C-s hőm. különbségen a deszka-modell próbák szerint biztosan 10% alatt van a hiba, 6-8 másodperces átlagolással mér. |
Bejelentkezés
Hirdetés |