Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Barlangi Telefon
Lapozás: OK   1 / 1
(#) lacc47 hozzászólása Nov 22, 2007 /
 
Szassztok

Barlangban használható távbeszélőt szeretnék csinálni, ehhez lenne szükségem ötletekre és kapcsolási rajzokra. Villamosmérnök vagyok, de ugyebár a 21. század... számítógépekkel foglalkozom, analóg elektronikával csak hobbi szinten találkoztam.

A lényeg, hogy aki a barlangban lent van, az egy ,a barlangon végigvezetett (dupla) érpár segítségével tudjon kommunikálni a felszínen levőkkel, vagy egy másik, a barlangban lévő csapattal.

Egy nagyon egyszerű ilyen Barlangi Telefonnak szerintem ezt kell tudnia:

-több kilóméteres vezetékek fordulhatnak elő, szóval indokolt a robosztusabb, minél magasabb jelszint.

-Minden telefon egység egyforma, zsebben hordható, 9V -os elemmel üzemelő dobozka, amiből csak a barlangon végigvezetett érpárra csatlakoztatandó krokodilcsipeszek lógnak ki egy kis vezetéken. Lehetőleg egyszerű és olcsó legyen, mert csórók vagyunk.

-A telefon kezelőfelülete egy "on/off" kapcsoló, egy "speak" nyomógomb, és egy "call" nyomógomb.

-A telefon bekapcsolva alapesetben veszi az érpáron érkező adást, "speak" gomb nyomvatartása mellett lehet bele beszélni, amit ekkor az érpárra küld. Előfordulhat, hogy véletlenül több helyen nyomják meg egyszerre a "speak" gombot, ez ne károsítsa az elektronikát. Az nem jelenthet jelszint esést, ha egyszerre több egység hallgatja az adást (tehát bekapcsolt állapotban vételkor ne terhelje a jelet).

-"call" nyomógomb egy hívójelet küld az érpáron. A hívójel éles, jól hallható a többi készüléken. Úgy szeretném megoldani, hogy a hívójelet az érpárra csatlakoztatott telefon egység kikapcsolt állapotban is halhatóvá tegye. Nyilván kikapcsolt állapotban így a jel energiáját fogja terhelni, ezen külön el kéne gondolkodni, hogy hogyan lehetne ezt a hatást úgy minimalizálni, hogy több (2-3db) kikapcsolt készülék se zavarja jelentősen a bekapcsolt készülékek közötti kommunikációt.