Fórum témák
» Több friss téma |
Hali
terveztem basszer erősitőt TDA 7294-el méghozzá úgy hogy 3rom utas rendszert épitek aktív hangváltóval ezek elé ekvalézer és előerősitő véleményt szeretnék ezzel kapcsolatban (tudom hogy "hallatlanban" nehéz véleményt monda)
Üdv, szeretnék egy nagyon egyszerű germánium tranzisztoros torzítót építeni, próbanyákra, minimális költségvetésből kihozni.
És ezzel kapcsolatban milyen kérdésed van? Építs egyet!
Egy népszerű kapcsolás a Fuzz face.
Ebbe kettő tranzisztor kell, nekem egy tranzisztoros kellene ha lehetne.
Minimális rálátásom van a kérdésre, ezért talán nem is nekem kellene jobb irányba terelni a torzító témádat, de mivel más nem teszi, ezért próbálkozok Én.
Az a fő probléma, hogy a nagyon egyszerű (mint kiderült 1db tranisztorral) ,és a legalább használható között nagy űr tátong. Élő ember nincs aki a torzítók témáját átlátná. Ennek nem tudatlanság az oka, hanem az elvárt eredmény sokfélesége. Ha belegondlsz egy kicsit, akkor könnyen belátható, hogy minden torzít, csak van ami minimális mértékben, és van ami sokkal jobban. És itt jön a lényeg: Mi az a "sokkal jobban"? Kinek mi számít torzításnak, és kinek melyik fajtája tetszik. Ha csak simán túlvezérelsz egy fokozatot, akkor az torzítani fog, de a mérték ennél alapvetően függ a túlvezérlés mértékétől, az-az a jel nagyságától. Ehhez jön az a gyakorlati tapasztalás, ami több helyen, több fokozatban végez mindenféle szűréseket, amik mértéke megint kulcskérdés. Na ezt akarod Te 1 tranyóval megoldani... (1 kis tranzisztor értéke nagyjából 10Ft).
A meglátás tökéletes! Esetleg annyit tudnék hozzátenni a témához, hogy egy klasszikus 2 tranzisztoros fuzz áramkört el lehet követni úgy is, hogy egyik Ge a másik Si tranzisztor. Persze a munkapont beállító alkatrészek értékével játszani kell! Érdekes tapasztalás lehet próbálgatni, hogy milyen az eredmény! Esetleg még jFetet is belekeverni a témába, mint első fokozat. A lehetőségek kimeríthetetlenek! Fantázia és szabadidő kérdése minden. Zs.
-"Ha belegondlsz egy kicsit, akkor könnyen belátható, hogy minden torzít, csak van ami minimális mértékben, és van ami sokkal jobban."
- Quad 405? Oké akkor jó lesz 2 tranzisztoros is, ami germániumos és és próbanyákos útmutató is van hozzá. Csak azért kérek ilyet mert valaki szeretne magának csinálni, gyakorlásként, én meg nem vagyok jó tanár.
Szerintem Alkotó nem így érti. A lényeg, hogy 1db tranzisztor is torzíthat. De nem lehet rajta ítélet metált játszani. Inkább csak olyannak való, aki épp meg akarja csípetni kicsit a szandot, gitár hangerő potival sokat játszik stb. 1db tranzisztortól sokat nem kell várni torzítás ügyileg...Még, ha diódákkal meg is vágod a kimenetét. A végfokozatokon annyira nem kell stresszelni, épp ezért, mert az előfokozatokból nagyságrendekkel nagyobb torzítás jön, mint ami elvárható egy akár legrosszabbnak kikiáltott félvezetős végfoktól is. Nézz meg pár gyári Marshall félvezetős rajzot, egyszerű-mint-a-faék tranyós végfokaik vannak, hifi szemmel gyalázatos paraméterekkel, de arra a szűk sávra, ahol a gitár szól ,teljesen megfelelnek. Más kérdés, hogy lehet igényesebbet is készíteni persze. Inkább a megbízhatóság, "igáslóság" -de szép szó- a szempont! Nagy felületű végtranzisztorok a jó hűtés-hőátadás érdekében, robosztus táp, nagy borda (kb ezek vannak kispórolva egy gyári cuccból), a nagy mértékű túlvezérelt jelek erősítése nem kevés disszipációval járhat! Nem beszélve a színpadi körülményekről (hőség, mostoha körülmények). Zs.
Ha az angol nyelv nem akadály egy kis elmélet:
Technology of fuzz face Fuzz face megvalósítás Ez utóbbihoz nem is kell Ge tranyó, Si-vel közlik, az első tranyónak elmegy a BC546 is akár! Zs.
Kösz, az első mellett döntöttem. Ha jól látom nem kell megkaparni akkor a nyákot ugye?
Jó munkához idő kell, egyébként működik. Doboza még nincs kész.
Lehet már kérdeztem, meg az is, hogy rosz helyen járok. Sampler-t már valaki épített-e? Inkább grovboxos szisztematika érdekelne, 27c sorozattal már csináltam hangtárolót, de ez nem cserélhető memóriájú. Ja de csak bonyolult...
Jó ezek jónak néznek ki, még azt kéne csak megoldanom hogy midizni tudjam, ezt mondjuk meg bírom oldani onnantól meg már csak egy step sequencert kell mellé raknom. Vagyis én ilyenre gondoltam. Este volt már bőven, jó hogy nem is tudtam már mit írni Apropó oké hogy lejátsza amit kérek, de hangmagasságot, esetleg visszafelé veló lejátszást támogat-e?
A hangmagasságot elvileg tudná, mert a kis modulon hozzáférhető az az smd ellenállás ami ezt befolyásolja - de kromatikusan biztosan nem fog összejönni.
A reverse nem valószínű hogy működne. A midis vezérlése engem is érdekelne erősen, ha lenne hozzá szakértő - de eddig nem találtam szakit, aki a picet midi szempontból is tudná programozni.
Hát én nem ezt a cuccost okosítanám fel, de van hozzá midi modul rajzom.
Ha 5 voltal való triggerelést meg lehet itt oldani(átalakítóval is akár) akkor működhet. Annyira jól el van találva ez a tr909, hogy ebből merítettem eddig nagyon sok ötletemet. Hexa fájlokat ha kell előbogarászom, egyébként ha egy ic-n belül meg lehetne oldani a midi-t és a hangtárolást az lenne a legjobb. A hozzászólás módosítva: Aug 9, 2013
https://soundcloud.com/visnyeivendel/chase-visnyei-vendel-rmx
Miután megcsináltam ezt a számot, mondtam is, azért kíváncsi lennék egy mini moogra, esetleg moduláris szintihez patch van-e? Ha annyira jó akkor még össze is szerelnél egyet. Azt már nem tudom, hogy foglalkozott-e valaki ezzel a szintivel, minden esetre érdekelne.
Sziasztok!
Már régebben is érdeklődtem a GU50-ről de mivel nem kaptam választ, ezért úgy döntöttem, hogy nekiállok tervezni (összeollózni meglévő kapcsolásokból) egy erősítőt. Az elmúlt pár napban elkezdtem összerendezni a gondolataimat, amik az elmúlt pár év alatt születtek. Amit biztosan tudok és szeretnék az erősítőbe, az a "virtuális csöves táp", amiről ZSozsóó írt, vagyis egy nagy értékű ellenállás a tápban, a graetz híd után. Ez kell a bluesos hangzáshoz, hogy a végcső munkapontja nagyobb kivezérlésnél eltolódjon, és betorzítson. Az is biztos, hogy GU50 PP-t szeretnék, az orosz ecc83-al meghajtva (hirtelen nem tudom a nevét, de nem nehéz megkeresni). A végcső beállításán is sokat gondolkoztam, D-osztályú lenne a legoptimálisabb, de sokat kell vele tökölni, és sokkal egyszerűbb lenne, egy AB-osztályú végfok. Eddig még nem találtam vállalható végfok kapcsolást. Legelőszőr is, az első amiben segítséget szeretnék kérni, az egy 2 db GU50-el működő 60-80 wattos PP végfok kapcsolási rajza.
Kvázi Csöves táp. Amúgy igen értem mire célzol, de akkor induktív elem nem lenne jobb?
Amúgy ajánlani tudom a Quadot igaz ez steril játékszer. Ja csöveset akarsz. Akkor meg tényleg csak egy ab osztályos. Esetleg egy SE csöves? Mégis csak ez az igazi csöves hangzás szerintem.6n2p amúgy az orosz változata, teljesen ugyanaz csak a fűtése más. ecc83-al amúgy jobban jársz, sokkal de sokkal olcsóbb játékszer. Vég részébe nem szólok bele. Azt neked kell eldönteni, de ha gondolod csöves d osztályos rajzot küldök, még nem építettem meg. http://webpages.charter.net/dawill/tmoranwms/Elec_Compound2.html
Szia!
A GU50 jó választás. Nagyon jó hangja van, hifiben is, én is azzal építek most hangszer erősítőt. Felesleges a D osztállyal szórakozni, AB osztályban 600-650V-ról tud 60-70W-ot a GU.. Egyébként tökmindegy, hogy 50, vagy 80W-os, úgyse nagyon hallod a különbséget. Itt egy jó végfok rajz a GU-hoz, a következő képen, ami van rajz, az is kell hozzá, de nem kell E88CC, jó bele a 6N1P is helyette. Ehhez az eredeti előfok rajzból a fázisfordító előtti részt kell már csak megépíteni. De ha gondolod, segítek összeollózni. Laci albumában megtalálod a kimenő trafóhoz a méretezést is (18. fotó) A Quad405 mindenre jó, csak hangszerhez nem. A hozzászólás módosítva: Aug 13, 2013
Hangszerhez esetleg az 1µF csatoló kondi sok lehet, javaslom 100nF-220nF-re csökkentését! Meg egy sima "hosszúfarkú" klasszikus fázisfordító is teljesen jó lehet meghajtásnak, amennyiben rácsáram mentes üzemről beszélünk. De persze át kell kicsit gondolni mekkora meghajtó jel kell akkor, mennyi a max kivehető teljesítmény, illesztő impedancia...Megoldható minden! Zs.
Hát igen, a csöves tápból mindössze a csövet szeretném elhagyni. Gondolkoztam induktív elemen is, elvileg a ripple-t is jobban csillapítja, mint az ellenállás, de pl. az audiofil fórumközönség egyértelműen az ellenállást szavazta meg jobbnak, igaz egy hangszer erősítő lesz és kevesebbet számít, de talán könnyebb megoldani ellenállással. Egyrészről, mert ott a legnagyobb bajom a hűtés lesz (meg persze a beszerzés), másrészről meg már f***** is kivan a trafó és fojtó tekeréstől. Bár ebben vagyok még a legkevésbé biztos. Az SE csövessel meg megint sok macera van, és hangszer erősítőhöz sokkal jobb a PP. Félvezetős erősítőt is tervezgetek, de nem Quaddal, hanem ST151 végfokkal. Azért döntöttem a 6n2p mellett mert, olcsón jutottam hozzá vagy 10 darabhoz, ha meg kifogytam belőle, akkor átforrasztom a foglalatot, hogy menjen ecc83-al is.
mark.budai: Az előfokozatok összeollózása egyszerűbb történet Alapvetően ami nálam szóba jött, az a Bassman, vagy akár valamelyik Orange cuccból bányászott fokozat. Persze, ha van jobb megoldás, akkor hajlok rá. A meghajtás alapvetően tetszene, csak nincs elfekvőben 6n6p-m. A másik dolog, hogy nem pont gitárhoz készül, hanem szájharmonikamikrofonhoz, tehát a jelszint valahol 1-10mV körül lesz, tehát valami nagyobb erősítésű fokozatokra lesz szükségem (és 3 sávos EQ-ra). Nekiállok keresgélni, de akkor a következő lépés valami jó meghajtófokozat fázisfordítóval és ~70 voltos kimenetekkel, ha esetleg valaki (szerintem ZSozsóó már érzed az utalást :jump tud egy éppen megfelelőt. Egyébként a Quad is jó lehet hangszerhez, csak megfelelő előfok kel hozzá.
Én megfogadtam, tranzisztoriból csak quad 405 esetleg 909. Ic-ből TDA7293 bőven jó esetleg kipróbálnám az lm3886-ot. Csővel akkor jól jártál nem is szólok bele.
Germániumosba hallottam már jó erősítőt de nem állok neki ezzel foglalkozni, max effektnek fogom használni. Csövesbe meg csak jót lehet építeni de ez meg már mű hangzású.
Valaki tudna-e segíteni? Moduláris szintihez akarok 0-5 voltos keyboardot csinálni. Billentyűzetet majd fából szeretném megcsinálni, de ez már csak részlet kérdés.
Kedves csőben utazók!
Olvastam egy szerintem nagyon jó könyvet (Designing tube preamps for guitar and bass), ami lépésről lépésre végigvitt azon, hogy hogyan is épül fel egy csöves előfok, és az útmutatásokat követve az alábbi kapcsolást szerkesztettem az orosz csövem (6n2p-ev) köré. Elsőre nem működött (mert miért működne bármi is elsőre? :'( ) , úgyhogy még ellenőrzöm a nyákot, de addig is, ha valaki, aki okosabb nálam a témában, rápillantana a kapcsolási rajzra, hogy nem-e eleve hibás az egész? Az utóbbi esetben légyszi javítsatok bele ! Gondolom ezek után mondani sem kell, hogy ez az első csöves próbálkozásom. (Teher alatt nő a pálma.) Tudom, hogy célszerűbb lett volna kezdésnek egy gyári kapcsolást megépíteni, de nem vagyok túl tőkeerős, ezért csak régi csöves rádióból való trafóval és ecc83 helyett ezzel a másik csővel kísérleteztem. Köszi szépen! \m/, A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2013
Szia!
Elvi hiba nincs benne. Mondjuk bright kondinak az 1M "gány" potira 22nF rengeteg. Szerintem már 2,2nF is elég recsegős, csicsergős. Mérj feszültségeket a csövek pontjain, anódokon, katódokon meg rácsokon. A rácsokon nulla V körüli feszültségnek kell lennie vezérlés nélkül (rövidre zárt bemenet, lehúzott gain poti), az első katódon 5-600mV ha Si dióda állásban van, ha meg LED-en ,akkor pár V-on. Anódot így nehéz megjósolni, ha ez az orosz megfelelője az ecc83-nak, akkor ekkora tápfeszültségről, ilyen katód komplexum mellett Si állásban kb 120-150V között jósolnék, LED állásban LED-től is függ, de ekkor mivel feltehetőleg magasabb a katód fesz, ezért itt 200V közelében lesz szerintem a feszültség a földhöz képest. A második trióda katód ellenállását nem tudom kivenni, talán 6,3k(?), ekkor 230V nagyságrendnek kell lennie az anódon, a katódon 2-2,5V -nak az ecc83 as görbeserege szerint. Nyilván ezek irányértékek. A rácson szintén nullának a földhöz képest. Ezeket mérd le, ha ezek rendben vannak ,akkor valószínű a csatoló elemeknél nem stimmel valami, kondi, poti, stb... Zs.
Ha csak 70V-nyi csúcsfeszültségű váltójel kell egy csőnek, akkor szerintem egy teljesen klasszikus long tail (hosszúfarkú) megoldás tökéletes lehet. Akár a linkelt Bassman fázisfordítója is teljesen megfelel!
Köszi a tanácsokat! Eddig nem nagyon méricskéltem, csak rákötöttem a tápra, meg csalódottan konstatáltam, h a kimeneten nincs semmi értékelhető. Most már tüzetesebben átnéztem a nyákot, minden lyuk a foglalaton érintkezik a megfelelő helyen a nyákkal, minden ellenállás jó, még a diódák nyitófeszültségére is rámértem, hogy nem mentek-e tönkre forrasztáskor, vagy valami (amúgy a LED vörös, majdnem pontosan 2V-on nyit) , de minden "rendben" eddig; még nem próbáltam ki, majd most fogom, de nem vagyok túl bizakodó, mert semmin nem változtattam. A 22nF-os kondenzátor ügyét meglátom, ha egyszer feléled az áramkör. A nagyon éles hangokat én sem kívánom. Amúgy a cső kissé kevésbé nagyot erősít, mint a klasszikus amerikai társa, nyilván a görbe más ebben is, a munkapontnál elvileg reflektáltam erre, de ennek már fél éve. Köszönöm, hogy ránéztél!
Sziasztok!
Megépítettem a következő pdfben 16. oldalon található torzítót. Mellékelten csatoltam egy hangfájlt. http://www.tonefiend.com/wp-content/uploads/DIY-Club-Project-2-v02.pdf A kérdésem, hogy ennek valóban így kellene szólnia? Tény, hogy hifi aux bementére van rákötve, ami nem a legjobb, de az ekkora szintű "recsegés" mert számomra már ez nem igazán torzítás, valóban létezhet ettől az áramkörtől vagy valami nincs rendben? A dióda nálam 4007-es, mert a rajzban a 914 (4148)-al még durvább a hang.
Ja igen, a tranziszor pedig 3904-es, ami elméletileg még "lightosabb hangú".
|
Bejelentkezés
Hirdetés |