Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Napelemek fajtái
Ezek cellák teljesítménye 1.75-1.8W/cella. Amennyiben ampert mérsz, csak terhelés mellett mérd (izzót köss az áramkörbe) így kapod meg a valós adatot. A feszültséged jó, mivel 0,53-0,57 között van. A nap beesési szöge a mérés pillanatában merőleges legyen, árnyék véletlenül se vetődjön rá. A celláid pedig jól néznek ki kivétel az "A2"-est.
A kész (otthon készített) paneleknél fordul elő, hogy a teljesítmény kicsi a várnál mert az egyik cella teljesítménye kilóg a sorból.Ez fogja a panel egész teljesítményét meghatározni. Mérd ki külön-külön is. Remélem tudtam segíteni. üdv
Köszönöm.
Egy pillanatra kisütött a Nap szombaton, és kitudtam mérni a "rövidzár" áramot azaz 3ampert a sorba kötött 9cellás panelnél. Tehát igaz, hogy 3Amper fölött lehet ezeknek a rövidzár áramuk. Üresjárati feszültségem a 9cellval 5,3voltról indult és a melegedéstől (téli hidegben is) csökkent hamar 5,2Voltra. Mértem 5ohmos ellenálláson keresztül is a feszültségesést, 4,9Voltot mértem az 5ohmoson, azaz 1Amperen ennyire esik csak le a feszültsége, ez igen jó érték, hisz 9 cella terhetetlenül lenne 4,5volt elvileg mivel fél volttal kellene számolni! Az alábbi linkelt képen látható egy kb 60-66vol üresjárati feszültségű de ugyanilyen 3Amperes cellákból álló napelem terhelési teszt görbéje: Bővebben: Görbe Bővebben: Teljes cikk Itt mondjuk szerintem a védődióda is bekavatr kicsit, de a lényegen sokat nem változtat. Ha az y tengelyet átskálázom az én üresjárati feszültségemre (max 62Volt helyett 5,3Volt-al számolva) hasonló görbét kaphatok. Így kiderülne mekkora áram/ellenállás/feszültségszint az ideális teljes merőleges napsütésnél, amikor a görbe alatti téglalap terület e alegnagyobb. Persze ennél kisebb árammal kell számolni a beesési szög és a felhők meg a melegedés miatt (kb. minimum 20% visszaesés 80 fokon amit igen hamar elérnek nyáron). A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2013
Volna még egy elméleti kérdésem is.
Tegyük fel, hogy van 6db Si poli cellám sorbakötve amelyeknek így az üresjérati feszültségük 3,4volt. Ebből 5db cella max terhelhetősége legyen mondjuk 2amper és egy celláé csak 1 amper mivel kisebb felületű cella. A kérdés az lenne, hogy 1ampernél több áram nem nyerhető ki rajta a gyengébb cella korlátja miatt vagy kinyerhető a 2 amper is, csak mondjuk fél volttal kisebb feszültségen, mert a gyengébb sorbakötött cella feszültsége szinte nullára esik le. Ha kérditek miért érdekel ez: Ha az utóbbi lenne igaz az nekem pont jó lenne, mert tudnék így szabályozott "töltőt" gyártani csak a cellák méretének variálásával (van pár törött cellám különböző méretben) ugyanis nagy árammal indulna a töltés amíg kicsi az aksifeszültség majd ahogy növekedne a töltött aksicella feszültsége már csak kisebb ampereken menne a töltés mivel a gyenge cella feszültségére is szükség lenne. Meredekebblenne a görbe feszültség esés lefutása. Persze tudom, hoyg másmiat is csökkenne az áram, pl. dióda feszültségesés, kis feszültségkülönbség, aksi ellenállása stb. de így egy gyenge cellával tudnám meredekebben limitálni az adott feszültségen kinyerhető max áramot. Most még sajnos nemtudoam gyakorlatban is kipróbálni az elméletet, de azt tudom, hogy néha a napelem panelekre is tesznek pár kisebb felületü cellát (pl. lekerekített szélű résza a nagy monokristályosból vágottnak), ha az lenne az áramkorlát nem i sérné meg nagyobbakkal vegyesbe tenni.
Napelem I-V karakterisztikáját szeretném szimulálni (Napelem áramköri helyettesítő képével). Már próbáltam TINA-ban és MULTISIM-ben is, de sosem a megfelelő karakterisztikát kapom és nem tudom megoldani a problémát. Mellékelem a tina és multisim fáljokat. Ha valaki tudna segíteni azt megköszönném.
Sziasztok. Nem tudjátok véletlenül hogy a tescoban kapható ledes kerti lámpákban milyen napelem szokott lenni manapság?
Régen megérte napelemhez ilyeneket venni s bontani mert olcsóbb volt mint ugyanazt a napelemet megvenni szakboltban. Ez manapság is így van? A hozzászólás módosítva: Jún 18, 2013
Azt nem tudom, hogy a Tescos milyen, de az Obi árul most 300.-ért 200mAh NiMH akkuval, 1 darab "strawhat" LED-del szerelt lámpákat. Annak a fényeleme elég gyengécske, pont ellátja a LED+akku kombót a mostani megvilágításban... Viszont ezért az árért kapunk még egy tolókapcsolót és egy eléggé jó (pontosabban látványos) LED lámpatestet is .
Ha nem egy bevásárlóközpontban veszed - biztosan megéri, mert leszállítva 1000 db 50Ft-ra jön ki darabja. De amúgy sem maga a napelem cella a drága, hanem mire panel lesz belőle....
Üdv Mindenkinek
Nagyon örülnék, ha tudna valaki segíteni. Tervezek egy kütyüt ami sziget üzemben megy napelemről. 18 Aó zselés aksi lesz benne, folyamatos fogyasztás jelentéktelen, néha viszont indul egy motor ami jól meghúzza. Szeretnék csinálni egy töltésvezérlőt. Sajnos a gyári vezérlők nem jöhetnek számításba, mert olyan plusz funkciók kellenek. Arra gondoltam egy DC/DC ic megfelel, mivel az aksit úgysem lehet 2-3 A nél többel nyomatni. A trükk az lenne, hogy a konverter feszültség osztóját egy mikrokontroller pár fokozatban tudná állítani 13 és 14.5 V között. Így valami MPPT féleség is megoldható lenne. Az a kérdésem, hogy télen amikor csak szórt fény van hány volt lehet a kapocsfeszültség és mennyi áram jöhet ki ? Elég egy buck converter vagy buck-boost kell (ez kicsit húzósabb árban) ? Nincs tapasztalatom, de a KS-35 adatlapja szerint : Munkaponti feszültség (V): 18,85 Munkaponti áramerősség (A): 1,86 Üresjárási feszültség (V): 22,8 Köszi....előre is....
Kár túlspirálni. Egy polikristályos napelem és egy PB137, meg egy ellenállás, hogy a motor indulása ne tegye tönkre a töltőt. Nekem a kapunyitó motorjaim üzemelnek így - sajnos csak monokristályosról - 2 éve. A két motor indulóárama 12V-on 20A!!! Tartós árama 8A működési ciklus 8.3másodperc/alkalom. A töltő legegyszerűbben: PB 137 (Olyan mint a 78XX TO 220 tok). Ez tud 1,5A töltőáramot. Ennek a kimenetét egy darab 10Ohm 20W-os TO220 tokozású ellenállással sorbakötöd. Így mindkét tokot felfúrhatod magára a napelemre is akár, ami egyben hűtőfelület. A kimeneted így gyakorlatilag rövidzár védett, hiszen 1,37A-nél többet nem engedhetsz át a PB137-en, azt pedig üzemszerűen el kell viselnie. Nem kell ehez mikrokontroller meg MPPT. Bemenő feszültségre pedig bőven megteszi a napelemed, max 35V-ig. A polikristályos pedig azért jobb, mert ha kicsit is lesz napsütés - az akkor is termel. A 18Ah-s akksinak 1,8A lenne az ideális, de 1,37A-el is szépen fog töltődni maximumban. Az ellenállásod egyben limitálja a motorok által felvenni kívánt áramot is - így azt a motorok az akksiból veszik ki javarészt.
Valóban a polikristályos jobban teljesít szórt fényben, de általában a hasonló kategóriában vásárolható napelemek között úgy találunk mono illetve polikristályost, hogy a monokristályosnak nagyobb a teljesítménymaximuma, így a két típus szórt fénynél azonos módon teljesít.
Sajnos az élet nem ilyen egyszerű! Ahogy számolgattam 18Aó aksival töltés nélkül kb. 20 napig bírja, ez azért nem rossz. Azért jó lenne a téli kicsi szórt fényt is maximálisan kicsavarni. Legalább egy csepptöltés elejéig. Be kell sürgősen szerezni egy napelemet hogy a konkrét típust próbálgassam, sajnos nem egyszerű kis teljesítményűt (50W) találni...mindenki csak nagyot árul...legalább is a net-en nem találtam, olyat amit később is tartósan megvehetek.
Egyébként valóban nem nagyon indokolt az MPPT, mert a KS-35 napelem munkaponti árama árama éppen annyi, ami az aksinak kell és ha tele az úgysem tudok mit kezdeni a felesleggel. L200 tud 2A-t. illetve van egy jó kis töltő kapcsolás LM317 (LM338 több Ampernél)+TL431. Elvárás az akku kímélés, túltöltés megakadályozása, szulfátmentesítés, stb. és az aksi állapotának lekérdezése miatt nem oldható meg mikrokontroller nélkül, de az nem gond. A zselés aksikról is van mindenféle iromány de a fene tudja. Szolár töltőknél olvastam már olyat, hogy 60V-os tüskéket nyom bele. Én csak azt gondolom, mikor jól süt a nap megnyomom vagy 2 A-es impulzusokkal és vissza kisütök belőle rögtön 1A-t. Még nem tudom...utána kell, hogy nézzek. Mindenesetre elvárás, hogy az aksi legalább 5 évig bírja, télen nyáron non stop.
Tudod.. az a baj, hogy gyakorlati tapasztalataim vannak, nem elméleti. Ha monokristályos helyett polikristályost használnék, nem kellene évi 2 alkalommal kibattyognom a kapuhoz az akkutöltővel.... Tökmindegy a teljesítménymaximum - mert bőven lesz ideje regenerálódni. A lényeg, hogy az akku élettartama is és a használhatóság is múlik azon melyiket használod. Az én monokristályos napelemem árnyékban, ködben, szürkületben semmit nem termel. Annál a kisebb hatásfok is jobb - nagyságrendekkel. Ha a Szaharába kellene telepíteni - akkor a monokristályost javasoltam volna.
Köszi ! Ez nagyon fontos infó ! Jó tudni ! Meg voltam győződve arról, hogy a mono a jobb ! Már csak kellene találni valahol 30-50 W körülit !
Van pár 7 Aó zselés aksi volt itthon. Megnéztem táppal egy gagyi DiaMEC-et. Elméletileg feltöltött új, de ki tudja mennyit állt a gyártás óta. 12.7V-ot adott ki. 13.8V-ot rátettem kb. 500 mA be is szaladt, de pár perc után lement 100 mA-ra. Aksi ekkor 13.5 V-ot adott üresjáratban. Megterheltem 11 ohm-al. Gyorsan lekúszott 12.8 V-ra ott nagyjából megállt, de azért lassan de biztosan csökkent 12.7- ig ott megállt. Ami rá van írva az akura 13.8 V az szerintem már elég jól tölti. Egy régebbi VLR YUASSA 12.5 V-on volt. 11 ohm-ra 12.1-re esett. 13.8 töltésre 2 A szaladt bele !!!! 0.7 A-hez le kellett menni 13.2 V-ra. Azért én nagyon megnéznék egy 7000 Ft-os MPPT-nek árult töltésvezérlőt télen !!!! A VLR aksikról azt írják, hogy max. 0.2 lehet a töltőáram. Nem is annyira vészes a dolog, mert nyáron úgysem merül le a folyamatos töltés miatt. Télen meg ha lemerült a napelem úgysem tud nyomni neki több áramot, még mindig az a kérdés, hogy szórt fényben megvan-e 13.5 V a fesz, hogy tudjon tölteni, vagy akkor fel kell pumpálni egy boost konverterrel ?
Riasztó akksikat felejtsd el, ha bármit táplálni akarsz. 20 perc majd 1 óra terheléses teszt után kiderül "ki a legény" a gáton: Panasonic, Kobei, CSB, Yuasa - nem sorrendben. Nekem a PB 137-ről egy - ne lepődj meg - zselés motor akkumulátor működik. Én szünetmentesekkel foglalkoztam, volt alkalmam tesztelni - de mindig belső környezetben. Egy barátom hívta fel a figyelmem arra, hogy bizony ezek az akksik hóban, fagyban is jók - igaza volt. -15 fokban is úgy viszi a kapukat mint a kisangyal. Nem kell MPPT minden feladatra.
Köszi.... Meglepő. Erre nem is gondoltam, de logikus. Végül is -20 fokban is kell autót indítani a riasztók meg általában beltéren vannak. Mindenképpen megnézem ezt is. Kicsit drágábbak mint a normál zselés aksik. Legalább is a Varta ami legelőször akadt fent a google-ban.
Hát, akkor sajnos régi a technikád... amiket ma kapni, pl a fent említett KS-35 is monokristályos, és termel szürkületben is. Nézd csak meg két azonos kategóriájú mono és poli görbéjét (pl. KS-250, KS-240P). Mindkét modul 60 db cellából áll, méretük azonos.
Szórt fényben azonosan teljesítenek, a monokristályos maximuma nagyobb, ennyi. Én sem elméletből beszélek, ne haragudj. Ma már nem sok különbség van a két technológia között, a monokristályos is teljesít szórt fényben is. Csatoltam a két görbét csak az érdekesség kedvéért. A gyakorlati tapasztalat is ez, ha gondolod előkeresem a méréseket, igaz azok a KS-150 és KS-35-ről vannak. A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2013
A KS-35-ös mérését én nagyon megköszönném.
Most már csak olyan cég kell aki árul mono-t és poli-t, is ott azonos szórt fényben hátha megengedik, hogy rámérjek.
A jelleggörbe nem termel áramot, de jól mutat a papíron. Nekem fel van telepítve és nem termel. Miközben több rendszert felépítettünk már polikristályosból - azok pedig termelnek. Még az is jobban teljesít, amit nagy ügyesen 2 segédmunkásból lett "kolléga" leejtett a teherautóról és betérhálósodott rajta az üveg.
Jó kis vita alakult ki....
* Most már legalább tudom, hogy amit a katalógusok megadnak áramot az egy ideális májusi felhőmentes 20 fokos déli nap ami a puszta közepén is csak 2 3 van egy évben és akkor is csak napi 2 óra. A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2013
Ez milyen lehet...mi a véleményetek ?
http://bolthely.hu/discontmania/id/00324_50W_napelem_polykristalyos Kínai...Németországból hozatja a srác. Köszi
Mindegyik cella kínai lesz - a Német táblákba is azt építik. Amit mi veszünk, annyival jobb, hogy nem érzékeny annyira a beesési szögre mert nem sima üveg van rajta, hanem Freshnell mikrooptikás.
Jól van, akkor csak azt mondd meg, hogy az említett rendszerek mekkora max teljesítményű napelemek és rossz időben mennyit termelnek.
Az én tapasztalatom az a monokristályossal, hogy még hóesésben is termelt, igaz, elenyésző áramot, pláne a maximumához képest, de mégse nullát.
Szerintem válogass ! Ennél jóval több van, de lusta voltam munka után még a webet is piszkálgatni... Most 65db napelemtáblát szórtunk fel egy házra....
Sziasztok!
Végigolvastam ezt a fórumtémát, főleg az utolsó oldalon vannak hasznos infók a multikristályos paneleket illetően. Hobbi világítás céljából észak-északnyugati tájolású 4 emeletes ház első emeleti erkélykorlátjára szeretnék telepíteni valamilyen szórt fényt jól hasznosító polikristályos napelemet. Napi 1Ah kapacitású akkutöltöttség 12V-on már maga a tökély lenne. A világítás fogyasztását illeszteném az akkutöltöttséghez és nem fordítva. Már van egy ilyen: link Si-amorf napelemem, eddigi méréseim alapján a helyszínen rövidzárási áramnak 10-20mA-nál nem produkált többet, evvel napi keserves 100-200Ah töltődésnél aligha számíthatnék többre. Conrad-ba elmentem személyesen szemügyre venni egy ilyen: link multis panelt. Ez biztosan e szerint: link már új technológiás, ugyanis halványan, de még látszódnak a kristálydarabok benne. A minimális hatásfok-növekedés rendben van, de kérdés ez hogyan befolyásolja a szórt fény hasznosítását. Hallottam egy olyan infót, hogy a mai multikristályos panelek már nem hasznosítják olyan jól a szórt fényt mint a régiek, illetve amelyik monokristályosnak indult a gyártás során és félresikerül, azt eladják polikristályosként, valamint - azt hiszem - ilyen paneleknél nem lehet ránézésre megállapítani a cellák típusát. Nem tudom mit lehetne kihozni ilyen É-ÉNY tájolás mellett, gondolom érdemes lenne minél nagyobb teljesítményű panelt vennem. Egy Németországban összeszerelt 20 wattos polival már mennék valamire, vagy jobban járnék, ha 1,8W-os cellákból DIY napelemet raknék össze? A tanácsotokat szeretném kérni ehhez. Előre is köszi! Wind A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2013
Nem teljesen értem a polemizálást. 280W-os polikristályos tábla van készen. Házilag, ha megfeszülsz sem lesz olcsóbb mire összerakod, hiszen nem a napelem a drága, hanem a mechanika, a csatlakozások, a schottky-k és az üveg, vagy polikarbonát és a vízhatlanítás. Ha már van 280W-od - az elegendő lehet? Ha túl sok a teljesítmény - az nem baj. A mechanikát DIY megoldásnál akkor is meg kell csinálni, ha 30W napelem kell, de akkor is ha 300. Én a Magyar viszonyokra mindenhová inkább a polikristályost javasolnám, mert az mindig termel. Talán éppen azért mondom ezt mert ami itthon a kapuvezérlésemet látja el energiával, az monokristályos és sok a haszontalan időszak - főleg télen. A nagyobb teljesítmény neked különösen azért jó mert csapnivaló a tájolásod, a Déli lenne az ideális vagy a D-Ny -i. Így amit a tájolás miatt veszítenél, azt a tábla plussz teljesítménye kompenzálhatja. Nem tudni azt sem mekkora költséggel számolsz és mit akarsz megtakarítani. Kicsit nekem kevés az infó amit közöltél. Ha pl. csal 10.000 Ft-od van napelemre, akkor csak DIY jöhet szóba eleve.
Itt is találsz panelokat:Bővebben: Link amorf
Bocs, valóban nem írtam.
10e HUF környékén gondoltam árban. Polival kapcsolatban egyébként nincs tapasztalatod, hogy ilyen tájolásban mit tud hozni, maximális teljesítménye hány %-át? Viszonyításképpen.. így esetleg ezt le lehetne vetíteni kisebb méretekre is. Bár ahány tábla annyi minőség... így akkor konkrétan nézzük azt az 5 wattost, hogy attól mire számíthatnék, ha van ötlet. A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2013
Kösz, cellákat próbaképpen lehet vennék is tőle, ekkora teljesítményűeket még nem találtam eddig. Nem tudod, budapesti a bolt? Mert elérhetőségnél csak egy mail van..
Nem pesti, vidéki (Körmend). Üdv
Volna 2 kérdésem:
6V-os zselés akku töltéséhez minimálisan hány cella (2wattosak) kell, hogy az akku töltőfeszültségén legyen a panel munkapontja? Illetve ekkora feszültségű és teljesítményű panelnél üzem közben mennyire változhat a munkaponti feszültség, tehát érdemes hozzá munkapont beállító áramkört építeni? |
Bejelentkezés
Hirdetés |