Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorvezérlés H-híddal
Lapozás: OK   9 / 19
(#) mrcdcscc hozzászólása Júl 17, 2012 /
 
Kedves Forumtársak!

Bipoláris léptetőmotor vezérlő készítésével szenvedek már egy jó ideje. Meg is építettem a Jones-féle léptető motor vezérléssel foglalkozó honlapon látható H-hid áramkört.
Ebben az áramkörben 4 db N típusu bipoláris tranzisztor van.
Természetesen előtte is meg azóta is máshol is keresgélek ebben a témakörben, és voltak olyan mintaáramkörök, ahol a H-híd táp oldali tranzisztorai p típusúak voltak.
És azóta is azon filozofálok, hogy a belinkelt ábrán látható, 4 db N típusú tranzisztort tartalmazó áramkör esetén a táp felőli tranzisztorok hogy fognak nyitni (nyitás alatt értem, hogy zárják az áramkört, engedik az áramot a tekercsen keresztülmenni), ha voltaképp mikor ki vannak nyitva, akkor az emitter feszültsége majdnem a tápfeszültség lesz, ahhoz meg hogy kinyisson, az kell, hogy a bázison nagyobb feszültség legyen mint az emitteren, de ebben az esetben majdnem ugyanakkor lesz, voltaképp csak annyival lesz kisebb az emitteren, amennyi a collektor-emitter közti feszültségesés, ami talán kb. 1V. Ez elég, hogy teljesen kinyisson a tranzisztor?

H-hid.png
    
(#) Stewe válasza mrcdcscc hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Az EB dióda 0,7V feszültségen teljesen kinyit, ha a bázisáramot nem korlátozza semmi a telítési alá, akkor nincs gond.
(#) mex válasza Stewe hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Az 1N5408 diódák csak védelmi célt szolgálnak, nem a rajtuk eső feszültség miatt nyit a felső tranyó,ami egyébként darlington, tehát eleve nem elég az a 0.7-08V feszültségkülönbség a bázis emitter között.
Viszont hatásos, mert éppenhogy erre a feszültségesésre van szükség mikor az "alatta" levő tranzisztor nyit. A dióda nélkül nyitna a felső is, és a kialakuló áramot csak a táp védelme határolhatná...
(#) mrcdcscc válasza mex hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Kedves Mex!

Én még mindig nem értem. Hogy van ez?
(#) mex válasza mrcdcscc hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Mostmár én sem!
Elválasztási céllal van a dióda. A felső darlington nem tudna nyitni, ha a bázis és az emitter egyszerűen össze lenne kötve, és így csatlakozna az alsó darlington kollektorára, ami egyben a terhelés egyik pontja.
(#) mrcdcscc válasza mex hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Igen, ezt már értem. De ha az X bemenetre ráteszek 5V-ot, aminek hatására a bal alsó tranzisztor kinyit, akkor elvileg a jobb felső is kinyit, mivel így fog a tekercsen átfolyni az áram. De a bal alsó tranzisztor nyitásával miért nem fog a bal feslő is kinyitni, miért csak a jobb felső fog?
(#) mex válasza mrcdcscc hozzászólására (») Júl 17, 2012 /
 
Csak azért mert a bal felső bázisáramát az alsó tranyó "elszívja"-testeli. Lényegébe a felső bázisa 0.7V-al alacsonyabb szintre kerül mint az emittere a dióda miatt, így aztán csontra lezár.
(#) Orbán József hozzászólása Aug 12, 2012 /
 
Üdv! Egy kis együtt gondolkodás, segítség lenne jó...
A feladat egy kisfeszültségű (max.10V) kefés motor működtetése két véghelyzetig, végállás kapcsoló nélkül, áramnövekedés figyelésével. Az üzemi áram 1A alatt van.
Ehhez vagy lassú feszültségű-áramú indítás-felfutás lenne jó, hogy az indulási áramfelvétel ne csapja be az áramfigyelést, vagy az indításkor pl. 0.2mp-ig nem figyelni az áramfelvételt, ezalatt beáll a normál üzemi áramfelvétel... A motor a mechanikai határolást elérve elkezdi az áramát növelni, ekkor kéne elvenni a feszültséget tőle.
Ezután csak a másik irányba lenne indítva. Az indítás, irányváltás vezérelt, tehát a motor megáll a két véghelyzetnél és csak indító parancsra indul a másik irányba. Az irányváltás lehet akár relés is, vagy mezei H-híd.
A két véghelyzet elérésének ideje mp nagyságrendekbe esik.
Minél egyszerűbb, annál jobb jeligére...
Köszönöm, ha segít valaki.
(#) kiborg hozzászólása Okt 1, 2012 /
 
Sziasztok!
Olyan H-hidat keresek, amit 4 vezetékkel tudok vezérelni, MOSFET-es legyen, PWM-el hajtanám. MC vezérelné, de a hídnak 20V-tól és 50V-ig működnie kell. Fontos, hogy tudjon szabadon futni a motor(lásd 4 vezetékes vezérlés). A motor induláskor eléggé megrántja a tápot, de működés közben is megvan a 2-3A áramfelvétel(néha még több is) ezért lenne jó IRF540 és IRF9540-el felépíteni. Tud valaki valami frankót ajánlani?
Egy kérdés még: miért melegszik a FET (IRF540), amikor PWM-el vezérlem? Alig bírom megfogni, de csak az idő alatt melegszik, amikor változik a PWM jel, 0% ill 100%-nál meg tud hűlni.
Üdv Kiborg
(#) Rjnaika28 hozzászólása Okt 28, 2012 /
 
Sziasztok
Szeretnék segítséget kérni!
Egy 12V-os 1A-es léptető motor szeretnék meg vezérelni PLC-ről(24V kimenete van)
Az általam talált megoldás LM298-al történne ami képes 2 A leadására, viszont a problémám az hogy 5V-os bemenetet igényel, szerintetek mivel lehetne a legegyszerűbben megoldani???

Előre is köszönöm a választ!
Jani
(#) sirály12 válasza kiborg hozzászólására (») Nov 10, 2012 /
 
Egy olyan kérdésem lenne, hogy h-hidat akarok p és n csatornás fetekből, a teljesítménye 3-4A kell legyen, de max 10A.
Az n csatornás feteket vezérelném pwm-el, a p csatornás feteknek csak irányváltáskor, terheletlen állapotban kellene kapcsolniuk.
Egyik fórumtárs pár oldallal viszább linkelt egy képet : Bővebben: Link, ezen a p csatornás fetnek 2 tranzisztorból álló vezérlése van, a kérdésem az lenne, mivel nekem nem számít a kapcsolási időtartalom, nem lenne-e elég egy 10k-s felhúzó elenállás ás egy BD139-el megoldott testre kapcsolás?

A képen mindkét megoldást berajzoltam. A h-híd alsó része nem látszik, de szerintem így is értelmezhető a dolog.

Capture.JPG
    
(#) sirály12 válasza sirály12 hozzászólására (») Nov 11, 2012 /
 
Ilyen lett a teljes rajz. Biztosan van benne hiba, átnézné nekem valaki?

motor.JPG
    
(#) sirály12 válasza sirály12 hozzászólására (») Nov 11, 2012 /
 
Most, hogy jobban belegondolok, fel kell cserélni a felső két fet vezérlését, mert így összenyitnak a fetek, jól gondolom?
(#) natoz válasza sirály12 hozzászólására (») Nov 11, 2012 /
 
Szia.
hasonlítsd össze ezzel a rajzzal.
Ez jól működik.
Üdv
(#) sirály12 válasza natoz hozzászólására (») Nov 13, 2012 /
 
A logikai rész tudom, hogy jól működik, de az analóg résszel vannak gondjaim. Nem tudom, hogy nem nyitnak-e össze a fetek. Valaki megnézné nekem, hogy jól működne-e a rajz? Mert ha igen, akkor panelgyártás.

Ez a végleges verzió, hacsak valami nagyon nagy hülyeséget nem követtem el rajta.
(#) sirály12 válasza sirály12 hozzászólására (») Nov 20, 2012 /
 
Még alakítottam rajta, a szimulációk szerint működőképes a logika is.
Bár nem hiszen, de ha valaki rajtam kívül erre jár, akkor ha lát rajta hibát kérem szóljon.

(#) GPeti1977 válasza sirály12 hozzászólására (») Ápr 14, 2013 /
 
Ismeritek az L9903 IC-t?
Bővebben: Link
(#) sirály12 válasza GPeti1977 hozzászólására (») Ápr 14, 2013 /
 
Még nem volt hozzá szerencsém. Az adatlapja szerint egy h-híd vezérlő a lelkem plusz van kenne a k-line, aiterfész is, ezt autóknál használják ha jól tudom. Ilyen lehet autókban pl ablakemelőnél.
Az adatlapban van hozzá jó kapcsolási rajz is.
(#) GPeti1977 válasza sirály12 hozzászólására (») Ápr 14, 2013 /
 
Ablaktörlőben használják az újabbakban a motor már oda vissza forog az egyszerübb mechaniks miatt.
(#) Hilo hozzászólása Jún 22, 2013 /
 
Sziasztok, az lenne a kérdésem hogy egy l293d-vel lehet e 4 motort vezérelni, azaz 2-2 párban. Mire kell figyelnem ha egy oldalra 2 motor szeretnék párhuzamosan kötni, ha lehet? Előre is köszönöm.
(#) dckiller hozzászólása Okt 7, 2013 /
 
Sziasztok!

Építeni szeretnék egy Mosfet H-hidat.

Fetjeim a következők:IRFZ44N és IRF9540.

A motor 24V 2A megy,elvileg a fetek bírják ezt bőven.

Aki kapcsolási rajzzal tud segíteni annak nagyon megköszönöm.

Köszi a segítséget
(#) Stewe válasza Hilo hozzászólására (») Okt 7, 2013 /
 
A két motor ugyanazt a terhelést hajtja? A tengelyek vannak közösítve, vagy van közöttük valami kényszerkapcsolat, vagy hajtómű?
(#) Andrew-V hozzászólása Okt 18, 2013 /
 
Tiszteletem!

Napok óta tanulmányozom a H-hídakat de csak bonyolultabb / drágább alkatrészekből épült megoldásokat találtam, PIC-hez vagy FET-ekből épültet nagy motorokhoz stb...

A probléma: adott egy 12V - os (max 2,5A) DC táp és egy 12V-os maximum 250mAh-es kis villanymotor ami egy fogaslécen át gyakorlatilag mint primitív szervó működik. (polaritástól függően vagy ide, vagy oda "csapja" a fogaslécet)

Olyan egyszerű, olcsó alkatrészekből (kis tranzisztor) összeépíthető kapcsolásra lenne szükségem aminek van egy táp bemenete, két kivezetés a motorhoz és két nyomógomb (+ közös és a két vezérlő bemenet) Amíg az egyik nyomógombot nyomva tartom a motor az egyik, a másik gombnál a másik irányba forogjon, tehát fordított polaritást adjon a kimenetre... (egyszerre nem lehet a két gombot lenyomni-ezt nem kell kezelni)

Ezekből többet (10-12db) szeretnék egymás mellé tenni (minden motorhoz egyet) és a bemeneteket diódákon keresztül kombinációkba összefűzni (ezért fontos, hogy csak + tápot várjon a két bemenet, ráadásul később a nyomógombok lecserélődnének opto kapukra amiket egy külön áramkör vezérelne)

Nem szeretnék motorvezérlő IC-t használni, inkább csak tranzisztorokból építkeznék.

Köszönöm a segítőkész válaszokat!
(#) niedziela válasza Andrew-V hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Érdekes, hogy egy egyszerű H hidat sem találtál
Bővebben: Link
Csak egyet linkelek mert másfél méter hosszú lenne a HSZ.
Üdv!
A hozzászólás módosítva: Okt 18, 2013
(#) Little válasza Andrew-V hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Szia.
Van már ilyen topic... Itt egy bevált kapcsolás.
(#) Andrew-V válasza Little hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Ez tökéletes is lenne csak sajna TIP42 és TIP41 tranzisztor helyben nem lelhető fel - ki lehetne ezt váltani valami kisebb tranyóra? Pl BD137/138 ?

niedziela: ez a 4 tranzisztorból épült valahogy nem stabil...
A hozzászólás módosítva: Okt 18, 2013
(#) niedziela válasza Andrew-V hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Apa, egyet linkeltem be mert te napok óta nem találtál egyszerűt. Ennyi.
Egyébként honnan tudod mi stabil, mi nem, ha eddig azt sem tudtad magadtól hogy néz ki egy H hid ?
A hozzászólás módosítva: Okt 18, 2013
(#) Andrew-V válasza niedziela hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Köszönöm a belinkelt egy megoldást és a jószándékú segítséget. Találtam többet is de olyan egyszerűt ami a megadott 250mAh-s motorhoz elég (és nincs feleslegesen túlméretezve) olyat nem... A stabilitásról pedig olvastam, hogy megbízhatóbbak azok amik +2 tranzisztort tartalmaznak. Nem kísérletezni akarok, depláne nem összemérni, hogy kinek milyen szerve nagyobb - csak egy bevált kapcsolást szerettem volna..
"Apa"
(#) Little válasza Andrew-V hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Igen, jó. Vagy adatlapban nézd meg a nálad elérhető tranzisztor határértékeit, úgy könnyebben tudsz választani.
(#) Andrew-V válasza Little hozzászólására (») Okt 18, 2013 /
 
Köszönöm! Összeraktam BD137/138-al és BC337 lett a bemeneti tranyó. Elvileg jó is, de a gyakorlatban még csak az egyik irány megy, a másik meg sem nyikkan... még szenvedek vele.

Köszi a segítséget! Hasznos volt!
Következő: »»   9 / 19
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem