Fórum témák
» Több friss téma |
Szia, íme csatolok egy olyan kapcsolást, amit nemrég rajzoltam (még elég trehány szegény), és még nincs szépen elrendezve, ill. gyorsabb optók kellenek és nagyobb feszültségű zéner diódák, ha 100ohm-os meghajtó ellenállások vannak. De a gyors kapcsoláshoz ajánlott minél kisebb érték. Mivel a FET-eknek van gate-source kapacitásuk, amit fel kell tölteni. (Minél gyorsabban feltöltöd, annál gyorsabb tud teljesen kinyitni és annál jobb hatásfokú lesz a H-híd.) A tápzárlatot azzal kerüli el ez a kapcsolás, hogy egyforma optocsatolók vannak, és a FET-ek bekapcsolási ideje megegyezik az optók adatlapjában megadott bekapcsolás+kikapcsolási idejével +tau=RC, (R-->ellenállás, C-->gate-source kapacitás). Míg a kikapcsolási idő csak a kikapcsolási idővel egyezik meg (+tau). Így ha minden optó egyforma típus, akkor garantáltan elkerüli az egybenyitást. A 4N25 viszont elég lassú ide. (De a szimulátorban csak ez volt, emiatt van benne ez.) Azzal csak max. 500Hz-cel érdemes rángatni, mert különben rossz lesz a hatásfok.
Ha bármit nem értesz, akkor kérdezz. A kapcsolás nagy előnye az egyébként hogy galvanikusan le van választva a vezérlés és a nagy áramú táp. Ha kell csatolom a másik verziójú H-hidat is, amelyben N és P csatornás MOSFET-ek vannak. (De még az sincs szép formába rendezve.) Üdv.: Miki
A be ill. kikapcsolási időbe még a zéner kapacitások is beszámítanak, emiatt válassz kicsi parazita kapacitású diódákat. (A 0,5W-os teljesítményűek általában megfelelnek.)
Üdv.: Miki
Egyébként mekkora frekvenciájú szinuszjel kell? Mert azt PWM-ben illik minimum 100X nagyobb frekivel küldeni, hogy szép legyen a szinusz. És az már 1kHz-es szinusznál is igen komoly PWM freki. (Kellően gyors és kis g-s kapacitású FET-ek kellenek.) Emiatt neked az optós verzió nem is jó. Mert az baromi lassú erre a célra. Hacsak nem kicsi frekis szinusz kell. másik megoldás válassz olyan MOSFET drivert, ami gyors és a bekapcsolási ideje nagyobb, mint a kikapcsolási ideje. pl.: MIC5014-5015
Üdv.: Miki
Helló.
Mivel a 230V lesz rákapcsolva (egyenirányítva 325V körül) ezért a leválasztás minden féle képpen kell. A meghajtók tlp250 ha lehetne jó lenne ezt meghagyni, mivel már a nyák el van készítve nem túl szerencsés újat készíteni, ez csak végső megoldás lenne. A kapcsolási frekvencia valószínűleg 6khz körül lesz, jelenleg 20-25khz-el volt tesztelve, ami elég magas, de valószínűleg 6khz-en is nagy lesz a veszteség. A színusz jel frekvenciáját szerencsére csökkenteni kell azaz 50Hz illetve annál kisebb frekvencia szükséges. Egyik megoldás az lehet, hogy tényleg leviszem a kapcsolási frekvenciát a másik, hogy meghajtót cserélek. Van még egyéb ötleted? Minden lehetőséget meg akarok vizsgálni, esetleg egy hozzátoldott áramkörrel lassítani kéne a bekapcsolást, csak ez elég nehéz. A tlp250 ki-be kapcsolása 150nsec. A fetek irf740-esek, a kapcsolásuk +-12V-tal történik, ami miatt a kikapcsolás is viszonylag gyorsnak kéne lennie, csak az a baj mindig lassabban kapcsolnak ki mint be.
2 verziót tudok mondani ilyen esetben. FET meghajtó csere, vagy kiegészíted úgy, mint ahogyan a kapcsolásomban van. (Ez utóbbi új NYÁK-ot is igényel.) Jobb ötletem nincs. Esetleg a bekapcsolási időket növelheted külső késleltetővel is. 1kondi 1 ellenállás és egy schmitt triggerelt fokozat.
Üdv.: Miki
Helló.
Igen az utóbbit lesz érdemes használni a mikrokontroller után kell tenni az ellenállást és a kondit ez jó lehet. Kösz.
Szia!
Ha jól értem, mikrokontrollerrel vezérled a hidat. Miért nem abban állítasz be szünetidőt? Melyik kontrollert használod? Már az egyszerűbb PIC-es ECCP modulokban is beállítható a szünetidő szoftverből. A TLP250-es egyébként szerintem jó választás, viszonylag gyors és nagy meghajtó árammal rendelkezik.
Egy kicsit átláthatóbbá tettem a rajzom. Íme csatolom. Megépítésnél azonban nem árt tisztában lenni a működésével, a megfelelő alkatrészek kiválasztásához. Bár ezek az ellenállásértékek 20V-os tápfeszültségig azért megfelelnek. A felett viszont érdemes újraszámolni őket.
Ma szebb állapotba hoztam az N és P csat. FET-ekkel tervezett H-hidamat is. Előnyei még: Galvanikus leválasztás és bár pár alkatrésszel több kell hozzá, mintha csak simán keresztbe vezérelni a híd egyik oldala a másikat, de itt garantáltan nem lehet tápzárlat, míg ott előfordulhat szerencsétlen esetekben. És nagy áramoknál az már igen veszélyes. (Nem csak az alkatrészek miatt.)
Nem teszteltem a gyakorlatban ezeket a kapcsolásokat, de elég egyszerűek, emiatt nem hiszem hogy gond lenne velük. (Szimulációban mindkettő tökéletes.) Üdv.: Miki
Helló mindenkinek!
A következő problémával fordulnék hozzátok. Megépítettem az oldalon megtalálható H hidat: Bővebben: Link (nyák lett neki tervezve, stb), annyi változtatással, hogy a tranzisztorok bc182 és bc212 páros, valamint a PWM-et kapcsoló jel is invertálva lett (a hozzá való tranzisztor pedig ez miatt PNP). Egy kezdő robothoz lenne, a jeleket egy PIC küldi az inverterhez, 3 ceruzaelem képezi a motor tápját. A PIC-ből kijövő jelek a földre vannak húzva 10 KOhm-mal. Persze valamiért nem működik. Gyanakodtam a tranzisztorokra, mert össze-vissza nyitottak ki, meg nem zártak le rendesen, majd abszolut nem csináltak semmit. Kiszedve mégis jók. Lehet, h fordítva raktam volna be a tranzisztorokat? az elvileg mindegynek kellene lennie, nem?(adatlapban néztem meg előtte). A mostani gyanum, hogy nem zárnak le rendesen, bár ebben nem vagyok biztos. Az ellenörzést úgy próbáltam, hogy a PIC-ből jövő jeleket 5 másodpercenként negálom, így látva, mikor mi változik. Ötleteket kérnék, h szerintetek hol lehet a hiba? vagy mire nem figyeltem oda? A segítséget előre is köszönöm! Üdv: EGon
A sejtésem beigazolódott, gyengék a tranzisztorok. Találtam itthon egy erősebbet, amit próbapanelon kipróbáltam, hogy egyáltalán elindítja-e a motort. A bc212 és a bc 182 megbukott a teszten, amit itthon találtam, 2n4921 pedig szépen kapcsolt. A héten beszerzek hasonló, legalább 1.5 A kibiró tranzisztorokat, aztán hétvégén kipróbálom. A kérdésem annyiban változott, hogy szerintetek jó lenne a hídba ez a tranzisztor is: bc368, vagy válasszak inkább az 1.5 A körüli BD kategóriából?
Üdv: Egon
Hali. Az lenne a kérdésem hogy négy kapcsolóval (mint egy joystick, hogy tudnék két motort vezérelni az alábbiakban: 1: mindkét motor előre, 2: mindkét motor hátra, 3: egyik előre másik hátra 4: egyik hátra másik előre a h hidas módszer jó lenne de ha összekombinálok kettőt folyton zárlatot csinálok (csak szimulálom egyenlőre) elég fontos lenne, gondolom sokan sejtitek hogy itt valmi lánctalpas dolog van készülőben
![]()
Sziasztok!
Az alábbi kapcsolással szeretnék működtetni egy 12V-os kis DC motort (RC autóhoz). AVR-el vezérelném, 1kHz-es PWM-el. A kapcsoló helyére is természetes az AVR egyik lába menne. Kérdésem pedig hogy ez így működne-e valójában is, vagy valamit még alakítsak rajta? Olvastam még, hogy a gate-re is kellene valami kisebb ellenállás. Ez valóban szükséges vagy itt elhagyható? Valamint milyen FET-eket javasoltok alkalmazni? A motor néhány száz mA-t vesz fel 12V-on terheletlenül. Nem tudom, hogy 5V-al mennyire lehet nyitni pl az IRF540-et, mert az adatlapról leolvasva 4V körüli GS feszültségnél nyit.
Szia!
Szerintem nem a legjobb a kapcsolás: A hídban mindig csak az egyik átlót kapcsolja, ellenütemű vezérlés jobb lenne. A felsőhídági fetek kikapcsolását egy-egy 10K ellenállásra bízza, ami lassan fogja csak kikapcsolni. Az alsóhídági feteknek úgynevezett "logiclevel" fetek kellenének, pl.: IRL530. Ilyen kis áramokhaz megfontolandó lehet egy komlett híd használata, pl.:L293D
Köszönöm a választ!
Ellenütemű vezérlésnél ilyenre gondoltál, mint a mellékelt képen? (csak a híd felét csináltam meg, meg persze a vezérlést ugyan úgy megoldanám logikai kapukkal.) Ehhez még alacsony nyitó feszültségű fet sem kellene, viszont túl egyszerű, biztos van valami hibája. ![]() 10k-s ellenállást alkalmazva az 1kHz-es vezérléshez képest lassú a kisütés? Nem tudom, jól olvastam-e le de a kapacitást néhány 100pF-al számolva is 10^-6 nagyságrendben lenne az időállandó. Ennek 5szöröse alatt már mondhatni elvezette a töltéseket az ellenállás, és ez még mindig elég kis idő az 1kHz-hez képest. Vagy esetleg az a gond vele, hogy váltáskor mind2 fet sokáig van nyitva egyszerre? ![]()
Szia!
Igen, az ellenütemű vezérléskor felváltva vezetnek a félhidakban fetek. A felvázolt kapcsolással az a baj, hogy a kapcsolás alatt egy ideig mind a kettő fet nyitva van, ami a tönkremenetelüket okozhatja. Általában kis szünetidőt iktatnak a félhíd alsó és felső fetek kapcsolásai közé. Ennek a szünteidőnek a kezelésre sok mikrokontroller fel van készítve (az AVR-eket nem ismerem). A 10K vonatkozásában igazad lehet, hogy ilyen alacsony frekin esetlegesen elviselhető ez a lassúság és kapcsolási veszteség, de szerintem korrektebb meghajtást kellene kialakítani. Egyébként terhelés alatti kapcsoláskor a fetek bemenete nem egy fix kapacitással helyettesíthető, a szükséges töltésmennyiséget kell inkább figyelembe venni. Az IRF9530 esetén ez max. 58 nC. Ez alapján 1mA-es áramot feltételezve 58usec jön ki.
Szia!
Igazad van, tényleg nem jó ötlet másodpercenként 1000szer összenyitni a 2fet-et. ![]() Egyébként az átlós vezérléssel mi a baj? Amellett, hogy gondolom kevésbé biztonságos, mivel könnyebben össze lehet nyitni a feteket. Mert ott 2 vezetékkel egyszerűbben meg lehetne oldani a vezérlést. Komplett híd IC sajnos nem jó mert terhelve 1-2A-t is felvesz a motor. (Most vettem észre, hogy az első feltöltött rajzon elrontottam a logikai kapukkal a vezérlést)
L298 IC tud 2A-t
Rakj mellé diódákat meg ami kell neki adatlap szerint. Tranyós kimenetű, viszonylag jó IC. PWM kell neki meg a félhidak engedélye.
Szia!
H hidat általában az irányváltás igénye miatt szokás készíteni. A kellően dinamikus irányváltáshoz fontos, hogy gyorsítani és fékezni is tudjon minden fordulatszámon a motor (4/4-es üzem). Ha egy-egy irányban csak a neki meghelelő átlót kapcsolod, akkor abban az irányba tud gyorsítani, de fékezni nem. A fékezéshez ellenütemű vezérlés kell.
Szia!
Azthiszem értem, köszönöm a választ! Sok leírást nem találtam, de logikusan elgondolva így tényleg lehet fékezni is. Ugyanis átlós vezérlés esetén PWM 0 szintjénél mind a 4 FET le van zárva, így könnyen pöröghet tovább a motor. Ellenütemű vezérlésnél pedig a 2alsó vagy a 2 felső FET nyitva van, így olyan mintha összekötnénk a motor 2 bemenetét és úgy próbálnánk pörgetni. Jól gondolom? ![]() Mivel nem szeretnék túl bonyolult kapcsolást, így lehet az lesz hogy elhasználok inkább 4 lábat az AVR-en és programmal megoldom a vezérlést. Bár még a vezérlő IC-n is elgondolkodom ![]()
sziasztok!
Nekem egy olyan gondom van hogy vetem a peugeotomba elektromos üléseket ... odáig el is jutottam hogy kell nekem egy irányváltó ... de az hogy is néz ki és mi kell hozzá??? 4 motoros a dolog de elöbb kezdjük egyel aztán a többit már megoldom ... tehát a motorról jön két szál ... az előre hátra mozgató gombból viszont 3 vezeték megy ki ... szoval amennyire értek hozzá a piros a közös pozitiv a másik kettő pedig a negativ ugye annak megfelelően hogy előre vagy hátra akarom vinni az ülést ... na nekem az a dolog kell ami nekem ezt megoldja hogy a motorba menő két vezeték előre illetve hátra mozogassa az ülésem válaszokat segitséget előre is köszönöm ![]()
Sziasztok, megépítettem ezt a kapcsolást
http://www.hobbielektronika.hu/kapcsolasok/h-hid_avagy_egyszeru_mot...3.html és egy olyan problémám lenne, hogy a Q5 illetve Q4 tranzisztor melegszik. Ennek a két tranzisztornak a bázisain 3V feszültséget mértem, a Q7, Q8 bázisának 0,7V feszültségével ellentétben. Aki megépítette ezt a kapcsolást, annak is volt, ilyen problémája vagy csak nálam jött elő.
Úgy látom, a két felső PN2222 Q5 és Q6, a két alsó TIP120 pedig Q3 és Q4. Végül is melyik kettő melegszik?
A kimeneten terhelés nélkül van ez?
Talán először OFFnak tűnik, de itt kaphatok leghamarabb választ. Orvosi segédeszköznek (pulzáló mágnesterápiás készülék) a hazug túlzó katalógusadatokat legalább megközelítő képességekkel történő utánépítéséhez kellene egy kis segítség. A felső határfrekvencia nem több mint 100Hz de az elérhető legnagyobb fluxus eléréséhez a maximális 48V -os törpefeszültségen a lehető legnagyobb váltakozóáramot kellene létrehozni egy tekercsen. A tekercs kialakítása ennek lesz alárendelve . Ha lenne valakinek erre alkalmas H-híd rajza, amihez csak az ütemező áramkört kellene megépíteni, hatalmas kutatásról kímélne meg.
Hali!
Készítettem egy fél h-hidat. (duplázva lenne a teljes hadhoz) Véleményeteket kérném, hogy üzembiztos-e, illetve megfelelő-e ? Azért van ilyen sok alkatrész, mert így ha megszűnik a vezérlés, nem nyitnak össze a FET-ek. Az 1k-s ellenállásokon lenne logikai szintekkel vezérelve. Teljes H-híd lenne belőle építve, nem elég az irány,engedélyezés, mert a motort nem akarom fékezni, viszont PWM-el fogom vezérelni. A FET-ek, IRF540 az IRF530 helyett, és IRF9540 az IRF9530 helyett. A kapcsolásnak 12V-tól 50V-ig stabilan kell működnie. Üdv Kiborg
A FETeknél általában 20V a max. gate-source feszültség, ezért kell egy-egy 10..15V-os zener a G-S-ek közé, mert így a tápot kapják az R4-en és R15-ön keresztül.
Igazad van, köszi. Ezt nem vettem figyelembe.
Sziasztok!
Bipoláris léptetőmotort sikerült egy szkennerből kiszerdnem, így ehhez szeretnék egy áramkört építeni, aminek bemenetére vezérlőchip fogja majd a jeleket adni. Ahogy utánaolvastam, a bipoláris léptetőmotornak tekercsenként 1-1 darab H hídra van szüksége. Próbapanelon megépítettem tesztelés céljából a csatolt 4kivezeteses_mukodik áramkört, a motortekercs helyére LED-et betéve 2 irányba az 1 és 2 számmal jelzett pontok közé (ahol majd a motor tekercse lesz). Ez az áramkör jól működött: ha az A és C bemenetet az 5V-ra kapcsoltam, a B és D bemenetet meg a GND-ra, akkor a 2-es LED világított, ha meg az A és C GND-on volt, a B és D meg 5V-on, akkor az 1-es LED világított folyamatosan. Namost ezekután átépítettem az áramkört oly módon, hogy ne 4 bemenet kelljen a vezérléshez, hanem csak 2. Ezt is csatoltam (2kivezeteses_nem_mukodik.jpg). Ennél ha az A kivezetést 5V-ra, és a D-t GND-ra kapcsolom, akkor a 2-es LED elkezd teljes erővel világítani kb 1 másodpercet, és utána a fényereje elkezd csökkenni, és kb 2 másodperc múlva már nem is világít. Ha Az A-t kötöm GND-ra és a D-t 5V-ra, akkor meg az 1-es LED csinálja ugyanezt. Nem értem ennél a kapcsolásnál miért nem világít folyamatosan az adott LED? Valakinek van ötlete mitől lehet ez?
Az invertered open drain típus, fel kell húzni a kimenetet egy pl. 1k ellenállással 5V-ra.
Kedves Cavalier!
Köszönöm a válaszod, tényleg ez volt mindössze a probléma. |
Bejelentkezés
Hirdetés |